- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Mc Dermott. (4 April 2019). The Sami People: Reindeer Herding and Cultural
Survival in the Far North. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-ancient-traditions/sami-people-reindeer-and-cultural-survival-003493
https://www.ancient-origins.net/history-ancient-traditions/sami-people-reindeer-and-cultural-survival-003493
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Sami merupakan kaum
asli di wilayah paling utara Eropah. Semenjak ribuan tahun lamanya, mereka
mendiami sebuah kawasan yang dikenali sebagai Sapmi – merangkumi bahagian utara
Norway, Sweden, Finland dan juga Semenanjung Kola. Bahasa, muzik, kerja-kerja
tangan, keagamaan dan pemakaian tradisional kaum Sami berbeza dengan
kumpulan-kumpulan etnik Scandinavia.
Namun, dalam kalangan
kaum Sami itu sendiri terdapat kepelbagaian corak penempatan dan gaya hidup.
Sepanjang ratusan tahun, kaum ini terpaksa beradaptasi dengan suasana yang
seringkali berubah, di samping perlu menghadapi kondisi-kondisi yang sukar.
ASAL-USUL
KAUM SAMI
Dipercayai bahawa
sebelum kaum Samoyed datang dari Timur dan tiba di tanah tumpah darah mereka di
Sapmi. Ukiran-ukiran petroglif yang terperinci, merangkumi motif-motif haiwan
(seringkali elk dan rusa-kutub), perahu dan juga motif-motif manusia (anthropomorph) menunjukkan kemungkinan
bahawa nenek-moyang kaum Sami pada dahulukala, tepatnya 10 000 tahun yang lalu,
menetap di pesisiran laut Artik, utara Norway. Bukti lanjut tentang perkara ini
dapat ditemukan di serata pelosok bumi Sapmi.
![]() |
| Petroglif, Haljesta, Vastmanland, Sweden |
Kira-kira 2000 tahun
yang lalu, kaum Sami mendiami kawasan yang kita kenali pada hari ini sebagai
Finland. Dokumen tertua yang menyebut tentang kaum Sami menjangkau tarikh 98
Masehi. Ia ditulis oleh seorang sejarahwan Rom yang bernama Tacitus, di mana
beliau merincikan kaum Sami ini sebagai kaum pemburu fenni di utara. Tacitus turut memberikan penerangan lanjut bahawa
mereka mengenakan pakaian berbulu, berjalan menggunakan peluncur ski dan
mengamalkan aktiviti pemburuan rusa kutub.
Pada tahun 500 Masehi,
dokumen-dokumen Cina mencatatkan bahawa terdapat komuniti manusia yang hidup di
kawasan Sapmi moden, di mana mereka menggunakan rusa untuk tujuan pengangkutan
dan bekalan tenusu. Kemudian, sebutan tentang kaum Sami sekali lagi muncul
dalam penulisan tahun 555 Masehi oleh seorang sejarahwan Yunani yang bernama
Procopius. Beliau memanggil mereka sebagai Scandinavia
Thule dan penduduk skirdfinns.
Memandangkan bahasa
Sami secara tradisinya hanya dituturkan dan bukanlah bahasa yang diturunkan ke
dalam bentuk tulisan, maka dokumen-dokumen sejarah yang memerihalkan tentang
kaum ini cuma dapat ditemukan pada tamadun-tamadun lain.
PANGGILAN
KAUM SAMI DAN KEPENTINGAN BAHASA YANG MENCERMINKAN BUDAYANYA
Kaum Sami sebelumnya
dikenali sebagai Lapps dan Laplander. Memandangkan istilah tersebut digunakan
untuk merujuk banyak kebudayaan purba, maka istilah tersebut semakin lama semakin
tidak tepat dan tidak relevan. Dalam bahasa Scandinavia moden, ‘Lapp’ bermaksud
tampaan pakaian yang perlu dibaiki. Lantaran itu, istilah tersebut
mengisyaratkan bahawa kaum Sami mengenakan pakaian bertampal.
Istilah Laplander pula
tidak cukup spesifik memandangkan terdapat juga kaum bukan-Sami yang menetap di
Lapland dan ada juga kaum Sami yang tidak mendiami kawasan tersebut. Perkataan Sami itu sendiri dikatakan berasal-usul
dari Proto-Finni yang boleh diterjemahkan sebagai ‘tanah’.
Bahasa Sami mengandungi
perbendaharaan kata yang kaya seputar alam semula jadi, dengan kepelbagaian
istilah yang menggambarkan secara tepat elemen-elemen seperti tanah, air dan
salji. Misalnya, kepelbagaian dan ketepatan istilah dalam merincikan rusa kutub
hinggakan jika kita menyebut tentang segerombolan rusa kutub yang bilangannya
mencecah ribuan, kita berupaya untuk mencirikan seekor sahaja menerusi
penggunaan istilah yang tepat bagi menerangkan tentang bulu, tanduk, jantina
dan usia mereka.
![]() |
| Kaum Sami bersama rusa kutub, Finnmark, Norway (1890-1900) |
Kekayaan dan
kepelbagaian dalam perbendaharaan kata kaum Sami berkaitan alam semula jadi
secara umum dan rusa kutub secara khusus menunjukkan kepentingan elemen-elemen
tersebut dalam kehidupan tradisi mereka.
SEPINTAS
LALU TENTANG SUDUT PANDANG KAUM SAMI
Kaum Sami berpegang
kepada kepercayaan politeistik paganisme. Lantaran luasnya bumi Sapmi, maka
terdapat perbezaan ketara yang dapat kita lihat pada aspek kehidupan dalam hal
keagamaan dan bukan-keagamaan. Namun, kepercayaan tertua mereka dikaitkan
dengan animism dan ianya berkait rapat dengan unsur bumi, sebagaimana yang
digambarkan pada ukiran-ukiran batu purba. Pantheisme dan kekuatan spiritual
diri peribadi dianggap sebagai kunci utama dalam kepercayaan kaum Sami.
Sama seperti kebanyakan
budaya lain, Sami membahagikan alam semesta kepada alam atas, alam tengah dan
alam bawah. Memberikan sembah korban dan melangsungkan upacara-upacara khusus
kononnya dapat membolehkan manusia memasuki alam-alam yang lain. Dalam kepercayaan
tradisi kaum Sami, Alam Atas (atau Alam Kayangan) dikaitkan dengan selatan,
kehangatan, kehidupan, dan warna putih. Alam ini disebut sebagai alam Matahari
(wanita) dan alam Bumi, Mattarahkka.
Alam Tengah pula boleh
dirincikan sebagai alam yang menempatkan kehidupan sehari-hari kaum Sami. Ia
terdiri daripada manusia dan binatang seperti beruang. Warna yang dikaitkan
dengan alam ini adalah warna merah. Alam Tengah dipercayai kononnya dipisahkan
daripada Alam Bawah menerusi sebatang sungai darah. Jika direntasi dari satu
hala, sungai ini membawa jiwa-jiwa yang telah pun mati manakala jika direntasi
pada hala yang lain pula adalah jiwa-jiwa yang dihantar untuk dilahirkan.
Alam Bawah dihuni oleh
makhluk-makhluk seperti memerang, burung loon dan anjing laut. Ia dikaitkan
dengan utara, sejuk, mata air berbuih, gua yang dalam dan juga warna hitam.
![]() |
| Carta tentang tiga alam dalam kepercayaan purba kaum Sami |
Golongan dukun dalam
masyarakat Sami, yang dikenali sebagai noaidi
berperanan sebagai pengantara bagi manusia dan alam-alam yang lain. Penggunaan
gendang, mentera dan barangan keramat membolehkan ianya dilangsungkan. Gendang
perdukunan diperbuat daripada kulit yang dihiasi dengan lukisan.
Ianya sangat penting
dalam menggambarkan konsep penting dalam kepercayaan kaum Sami. Lazimnya,
lukisan pada kulit gendang itu menggambarkan ketiga-tiga alam. Kadangkala, imej
tiga dewata wanita yang merupakan puteri Mattarahkka dipilih sebagai dekorasi
gendang berkenaan.
![]() |
| Ukiran tembaga menggambarkan seorang dukun Sami (noaidi) bersama gendang, Meraker, Nord-Trondelag (1767) |
KEHIDUPAN
SEHARI-HARI KAUM SAMI
Pada masa dahulu, kaum
Sami dibentuk oleh siida (kumpulan-kumpulan
keluarga) dan berkongsi hidup dan sumber semula jadi. Sebuah siida diketuai oleh individu paling tua
dalam kumpulan berkenaan, tanpa mengira jantina.
Ketua siida bertanggungjawab mengawal segala
aspek kehidupan seharian – seperti ke mana dan pada waktu bila kumpulan mereka
akan memulakan perjalanan, siapa yang bertanggungjawab menangkap ikan dan di
kawasan mana pula untuk menangkap ikan, serta bermesyuarat dengan orang-orang
tua siida tentang sesebuah
permasalahan.
Sebahagian siida mengamalkan gaya hidup nomad dan
ada juga siida yang hidup secara
menetap. Kaum Sami yang mengamalkan gaya hidup nomad seringkali dikenali
sebagai penternak rusa kutub, manakala mereka yang hidup secara menetap pula
melangsungkan kehidupan dengan aktiviti menangkap ikan. Pada hari ini, hanya
kaum Sami penternak rusa kutub sahaja yang masih hidup dalam kumpulan-kumpulan siida.
![]() |
| Sebuah siida kaum Sami yang nomad (1900-1920), Norway |
INTERAKSI
DENGAN KAUM BUKAN-SAMI DAN KESUKARAN YANG DIHADAPI
Seiring peredaran masa,
kaum Sami yang dahulunya hidup aman-damai tanpa gangguan mula menjalinkan
hubungan dengan kebudayaan-kebudayaan lain, dengan susulan positif mahupun
negatif. Terdapat beberapa kisah yang ditinggalkan oleh kaum Sami yang
menceritakan tentang Stalo (berkemungkinan besar adalah Viking) yang menyerang
dan mencuri barangan milik mereka.
Namun, kaum Sami juga
mahir dalam berburu dan menangkap ikan. Oleh kerana itu, mereka turut
menjalankan aktiviti perdagangan dan membawa masuk peralatan, pakaian dan
barang perhiasan dari kaum-kaum pendatang.
Memandangkan kaum Sami
pada asalnya bersifat nomad secara umum, maka kerja-kerja tangan mereka
(disebut sebagai duodji) kebiasaannya
dihasilkan dengan memberi penumpuan kepada kefungsian berbanding perhiasan.
Malah, ia juga lazimnya diperbuat daripada batu, kulit binatang, kayu dan juga
tanduk haiwan. Oleh kerana itu, aktiviti perdagangan yang mereka jalankan
membolehkan mereka untuk menambahkan lagi dekorasi atau perhiasan pada
kerja-kerja tangan mereka.
![]() |
| Tali pinggang, pisau dan bekas jarum tradisi kaum Sami, Norway |
Malangnya, rompakan
bukanlah satu-satunya masalah yang dihadapi oleh kaum Sami semasa berinteraksi
dengan pihak luar. Pada permulaan 1500an, kaum Sami sering dilibatkan dalam undang-undang
yang kebiasaannya, merangkumi pengenaan cukai dan perampasan tanah serta
pelucutan hak mereka untuk berburu dan menangkap ikan.
Menjelang kurun ke-19
dan kurun ke-20 Masehi, tekanan terhadap asimilasi budaya dan serangan-serangan
ke atas gaya hidup tradisional kaum Sami semakin memuncak. Projek-projek
perlombongan dan perhutanan menjejaskan petempatan dan kebudayaan kaum Sami.
KEHIDUPAN
MODEN DAN PENGKATAGORIAN KAUM SAMI
Pada hari ini, Sami
adalah kaum minoriti di Finland, Russia, Sweden dan Norway. Pun begitu, mereka
adalah komuniti majoriti di kawasan-kawasan pedalaman di sekitar Finnmark,
Norway dan daerah Utsjoki di Finland. Secara keseluruhan, populasi kaum Sami
adalah sebanyak 100 000 orang.
![]() |
| Seorang lelaki dari kaum Sami berdiri di sebelah rumah nomad yang dipanggil sebagai lavvu, Norway |
Baru-baru ini, saintis
mengkategorikan kaum Sami ke dalam tiga kumpulan umum yang mana pemecahan ini
dilakukan berdasarkan pada perbezaan dari segi bahasa dan lokasi geografi.
Kaum-kaum Sami di wilayah utara, selatan dan timur turut dipecahkan dengan
lebih lanjut berdasarkan pada kekuatan budaya, jenis pemakaian dan beberapa
faktor yang lain, sekaligus membawa kepada pemecahan sebanyak lapan
sub-kumpulan kaum Sami.
Faktor khusus yang
ditumpukan pada kekuatan budaya hanyalah salah satu indikasi bahawa kebudayaan
Sami telah mengalami perubahan drastik dalam beberapa tempoh waktu, sekaligus
melahirkan kebimbangan bahawa arus kemodenan dunia bakal membawa kepada
kejatuhan atau bahkan hilangnya kebudayaan Sami.
Sejak ratusan tahun
lamanya, kaum Sami mengharungi diskriminasi dan isu-isu perundangan, di samping
perubahan iklim dengan hati yang cekal dan tekad yang luar biasa. Isu-isu
terbaharu antaranya melibatkan tuntutan hak untuk membolehkan rusa-rusa kutub ternakan
mereka agar boleh merentas sempadan antara Sweden dan Norway.
Satu persetujuan
berkenaan hal itu telah pun dimeterai sejak tahun 1751, di mana kaum Sami
diberikan keizinan untuk menjalankan aktiviti penternakan rusa kutub
merentas-sempadan. Namun, Sweden enggan memperbaharui persetujuan tersebut pada
tahun 1972, yang mana hal ini membawa kepada pengetatan undang-undang berkenaan
hal tersebut.
“Sempadan hanyalah satu
garisan yang dibentuk di atas kertas (peta). Namun, rusa-rusa kutub ini telah
pun menggunakan tanah-tanah itu sejak dahulukala lagi,” ujar Niila Inga,
pengerusi Persatuan Sami Sweden. “Kami benar-benar memerlukan sebuah
persetujuan yang dapat mengawal keadaan ini dari kedua-dua belah pihak (Sweden
dan Norway), memandangkan Norway kini mengumumkan bahawa mereka akan mengambil
tindakan keras ke atas aktiviti penternakan rusa kutub di Sweden.”
Warisan yang
ditinggalkan dengan rapi dalam lagu, pakaian, dan gaya hidup tradisi kaum Sami
sejak zaman-zaman terus membekalkan kekuatan dan semangat buat kaum Sami moden
untuk terus mengekalkan tradisi mereka walau di masa akan datang – sebagaimana
mereka lakukannya semasa mengharungi tempoh-tempoh sukar sepanjang ratusan
tahun yang lalu.
SUMBER
- n.a. (2012). The Saami, Samisk, Sami.
- United Nations Regional Information Centre for Western Europe (UNRIC). (n.d.) The Sami of Northern Europe – one people, four countries.
- Swedish Institute (1999). The Sami People in Sweden.
- n.a. (1996). An Introduction to the Sami people.
- Mulk, Inga-Maria. (2013). Mattarahkka. Mother Earth in Sami rock art.
- Henriksen, J.B. (2011). Sami Self-determination.
- Get link
- X
- Other Apps







