- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Selain amfiteater, antara monumen yang turut dimasukkan ke dalam kategori yang sama adalah dewan teater Rom, cryptoporticus (kedua-duanya dibina pada kurun pertama Masehi), Kompleks Mandian Wam Constantine, Necropolis Alyscamps (kedua-duanya dibina pada kurun ke-4M) dan juga Gereja Saint Trophime dari Zaman Pertengahan berserta serambinya (monumen bercirikan Rom yang paling penting).
Wu Mingren. (17 September 2019). Arles Amphitheatre – A Roman Treasure in the
Soul of Provence. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-europe/arles-amphitheatre-0012593
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-europe/arles-amphitheatre-0012593
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Amfiteater Arles
(dikenali dalam bahasa Perancis sebagai Les Arenes d’Arles) merupakan
sebuah amfiteater Rom yang terletak di bahagian selatan bandar Arles, Perancis.
Bandar ini berlokasi sebelah Bouches-du-Rhone, wilayah Provence-Alpes-Cote
d’Azur dan turut dikenali sebagai ‘jantung bandar Provence’. Amfiteater Arles
merupakan salah satu binaan tinggalan Rom yang paling penting di bandar
berkenaan.
Monumen-monumen lain di
bandar Arles yang memiliki usia lebih kurang sama dengannya adalah Kompleks
Mandian Awam Constantine, dewan teater dan juga necropolis Alyscamps. Sama
seperti amfiteater-amfiteater Rom yang lain, Amfiteater Arles ini merupakan
tempat berlangsungnya aktiviti-aktiviti hiburan yang dikunjungi oleh orang
ramai.
Kefungsian tersebut
kemudiannya hilang berikutan tumbangnya Empayar Rom. Namun, ia dihidupkan
semula di zaman moden. Amfiteater Arles termasuk dalam senarai Tapak Warisan
Dunia UNESCO, di bawah kategori, ‘Arles, Rom dan Monumen-Monumen Rom’.
AMFITEATER ARLES ANTARA
CONTOH SEMPURNA BAGI SENI BINA ROM
Walaupun amfiteater
secara umumnya merupakan salah satu binaan yang paling menonjolkan ciri seni
bina Rom, akan tetapi secara etimologi, ia mempunyai asal-usul daripada Yunani.
Nama binaan ini merupakan kombinasi antara dua perkataan Yunani lama, iaitu ‘amphi’
dan juga ‘theater’. ‘Amphi’ bermaksud ‘di kedua-dua belah sisi’,
atau ‘sekeliling’. Justeru, amfiteater membawa maksud ringkas ‘sebuah dewan
teater yang berbentuk bulat’ ataupun ‘sebuah dewan teater yang memiliki tempat
duduk di kedua-dua belah sisi’.
Pandangan udara bandar Arles berserta Amfiteater Arles di tengah-tengahnya |
Amfiteater dibina
sebagai sebuah monumen berbentuk bulat, walaupun dalam banyak keadaan,
bentuknya cenderung bujur. Bahagian tengah amfiteater dipanggil sebagai arena,
tempat di mana pertarungan dilangsungkan.
Tambah menarik,
hiburan-hiburan yang lain tidak dilangsungkan di amfiteater, akan tetapi di
tempat-tempat lain. Misalnya, bagi mereka yang berminat dengan hiburan yang
berbentuk kebudayaan, seperti persembahan lakonan ataupun lipur lara, dewan
teater menjadi tempat yang dituju. Sementara itu, hippodrome (atau
sarkas) pula menempatkan hiburan yang melibatkan perlumbaan.
Pada hari ini,
kira-kira 230 buah amfiteater didapati masih berdiri kukuh di seluruh bekas
kawasan naungan Empayar Rom. Amfiteater yang paling masyhur tidak lain dan
tidak bukan adalah Colosseum (juga dikenali sebagai Amfiteater Flavian) yang
terletak di bandar Rome. Amfiteater tersebut turut dikenali sebagai amfiteater
yang paling besar, dengan dianggarkan mampu menampung seramai 50 000 hingga 80
000 orang penonton.
Arena di ruang dalam Amfiteater Arles |
Amfiteater lain yang
agak masyhur adalah amfiteater di Leptis Magna (Libya), Verona (Itali) dan juga
Nimes (Perancis). Sebahagian daripadanya masih lagi berada dalam keadaan yang
baik, walaupun tidaklah semua. Contohnya, keadaa amfiteater Rom di London tidak
begitu sempurna. Hanya sebahagian sahaja daripada temboknya dapat ditemukan,
manakala bahagian-bahagian binaannya yang lain hanya mampu dibayangkan sahaja
oleh para arkeologis. Pada hari ini, tapak asas bagi gerbang timur arena
berkenaan dipamerkan di Galeri Seni Guildhall.
PEMBINAAN BANDAR DAN
AMFITEATER ARLES
Amfiteater Arles dibina
pada kurun pertama Masehi, sekitar tahun 90M tidak lama selepas terbinanya
Colosseum di Rome yang dibangunkan pada suatu masa di antara tahun 70 hingga 80
Masehi. Sekitar waktu itu, bandar Arles sudah lebih 200 tahun berada di bawah
penguasaan Rom. Apapun, bandar Arles memiliki sejarah yang terbentang lebih
jauh justeru dianggap sebagai salah sebuah bandar paling tua di Perancis.
Arles pada asalnya
dikenali sebagai Theline dan dicatatkan sebagai salah sebuah petempatan asli
yang mempunyai hubungan perdagangan dengan koloni Yunani di Massalia (kini
Marseille). Pada kurun ke-6SM, nama petempatan tersebut diubah kepada Arelate
berikutan penaklukan ke atas kawasan tersebut yang dilakukan oleh Saluvii,
sebuah puak Galic, tepatnya pada 535SM.
Kemudian pada tahun
123SM, Arelate diserap masuk ke bawah pemerintahan Republik Rom. Di bawah
penguasaan mereka, bandar ini meraih kemajuan sebagai pelabuhan ekonomi dan
memperoleh kekayaan hasil daripada aktiviti-aktiviti perdagangan yang berjalan
rancak. Kefungsian penting yang diberikan oleh tamadun Rom kepada Arelate
sebagai sebuah pusat perdagangan boleh dibuktikan menerusi pembinaan Fossa
Mariana (bermaksud ‘Parit Marius’) sekitar lewat kurun ke-2SM.
Pembinaan terusan ini
dimulakan oleh seorang panglima merangkap ahli politik Rom yang bernama Gaius
Marius (justeru nama parit itu dinamakan bersempena namanya). Fossa Mariana
digali memanjang dari Sungai Rhone dan bandar Arelate sehingga ke Laut
Mediterranean, sekaligus membekalkan laluan air terutama di bahagian muara
sungai dengan lebih mudah buat para pedagang.
Menjelang tahun 49SM,
meletus perang saudara di Republik Rom yang melibatkan Julius Caesar dan
Pompey. Bandar Arelate menumpahkan sokongan kepada Caesar sementara penduduk
Massaila pula berjuang bagi pihak Pompey. Caesar membina kapal-kapal perangnya
di galangan kapal Arelate lalu menghantarnya untuk menyerang Massaila. Justeru
setelah peperangan berakhir pada tahun 45SM, Caesar memberikan ganjaran dan
anugerah kepada penduduk Arelate sementara penduduk Massaila pula dijatuhi
hukuman.
Harta-kekayaan bandar
Massaila dirampas dan diserahkan kepada penduduk Arelate. Selain itu, bandar
Arelate juga dibina semula sebagai sebuah colonia, di mana ia menjadi
tempat menetapnya veteran-veteran daripada Legio VI Ferrata. Bandar
tersebut kemudiannya ditukar nama menjadi Colonia Iulia Paterna Arelatensium
Sextanorum, yang bermaksud ‘Koloni Pusaka Julian Dari Pasukan Tentera
Keenam Di Arles’.
Pada tahun 90M iaitu
pada masa pemerintahan Domitian, amfiteater mula dibina di bandar Arles.
Sekitar waktu itu, Colosseum telah pun berdiri megah selama hampir sedekad dan
memberikan inspirasi kepada banyak amfiteater yang dibina di wilayah-wilayah
Empayar Rom, antaranya termasuklah Amfiteater Arles sendiri. Sebagai sebuah
amfiteater yang terletak di sebuah bandar kecil, Amfiteater Arles sememangnya
tidak disasarkan untuk menerima pengunjung seramai Colosseum. Justeru, beberapa
ciri diubahsuai sekaligus membuatkannya kelihatan sedikit berbeza berbanding
Colosseum.
Antara perbezaan yang
paling ketara adalah saiz amfiteater itu sendiri, yang jauh lebih kecil. Selain
itu, tidak seperti Colosseum yang memiliki sistem galeri berkembar, Amfiteater
Alres hanya mempunyai galeri atau ruang tempat duduk di satu sisi sahaja. Walau
bagaimanapun, Amfiteater Arles masih tetap jua dianggap sebagai sebuah monumen
bersejarah yang mengagumkan di samping merangkul kedudukan sebagai antara
amfiteater yang paling besar.
Amfiteater ini
berukuran 446 kaki (136m) panjang dan 358 kaki (109m) lebar, dengan tembok
luarnya mencecah ketinggian sehingga 69 kaki (21m). Amfiteater ini mempunyai
120 buah gerbang lengkung, sebuah galeri dan tangga, di samping ruang tempat
duduknya pula adalah dua tingkat. Dianggarkan bahawa Amfiteater Arles mampu
menampung sehingga 20 000 orang penonton pada satu-satu masa.
Amfiteater Arles mempunyai 120 buah gerbang lengkung |
Sama seperti
amfiteater-amfiteater Rom yang lain, Amfiteater Arles merupakan tempat
berlangsungnya pertarungan gladiator, pertarungan melawan haiwan buas, dan juga
hukuman ke atas penjenayah. Kefungsiannya ini berlanjutan sepanjang zaman
pemerintahan Rom dan hanya berakhir setelah tumbangnya empayar tersebut pada
kurun ke-5M. Pada kurun-kurun berikutnya, Amfiteater Arles diubah menjadi
sebuah kubu.
AMFITEATER ARLES DIUBAH
MENJADI KUBU PERTAHANAN
Gerbang-gerbang
lengkung pada monumen tersebut diperkukuhkan, sementara empat buah menara (yang
mana tiga daripadanya masih boleh dilihat sehingga ke hari ini) ditambah pada
binaan amfiteater. Tidak cukup begitu,
sejumlah rumah turut dibina di ruangan arena sekaligus Amfiteater Arles berubah
menjadi sebuah bandar bertembok. Lebih menarik, petempatan-berkubu ini meraih
status sah sebagai sebuah bandar kecil, dikenali sebagai La Cite Arenoise, atau
bandar-arena, yang dipisahkan daripada kawasan-kawasan Arles yang lain.
Pemandangan Amfiteater Arles berserta sebuah menara yang ditambah pada kurun ke-6 |
Berikutan huru-haranya
keadaan Arles pada kurun-kurun sesudah ketumbangan Empayar Rom, tidak hairanlah
sekiranya amfiteater tersebut diubah menjadi sebuah kubu. Sepanjang tempoh itu,
bandar tersebut bukan hanya mengalami keruduman, akan tetapi pada masa yang
sama perlu menghadapi serangan-serangan daripada pihak luar.
Pada kurun ke-5 atau
ke-6 Masehi, Arles tumbang ke tangan Visigoth manakala pasukan tentera Muslim
pula menguasainya apda tahun 730M. Menjelang kurun ke-10, Arles menjadi ibu
kota Kerajaan Arles, yang diasaskan oleh Rudolph II.
Arles menjadi entiti
yang merdeka pada kurun ke-12, dan kemudian di serap masuk ke dalam wilayah
Provence pada tahun 1239M sebelum pada akhirnya menjadi sebahagian daripada
Kerajaan Perancis sekitar tahun 1481M. Dengan statusnya sebagai sebuah
bandar-berkubu, Amfiteater Arles menawarkan keselamatan dan perlindungan yang
tersendiri kepada mereka-mereka yang menetap di sebalik temboknya.
Walau setelah diserap
ke dalam Kerajaan Perancis sekalipun, Amfiteater Arles terus berfungsi sebagai
sebuah bandar-berkubu. Hanya pada penghujung tahun 1820an, barulah amfiteater
tersebut diubah semula kepada kefungsian asalnya. Perubahan semula status
Amfiteater Arles dari sebuah bandar-berkubu menjadi sebuah monumen bersejarah
ini dimulakan oleh seorang penulis Perancis yang bernama Prosper Merimee.
Amfiteater Arles pada kurun ke-18 dilihat sebagai sebuah bandar bertembok |
MENGUBAH AMFITEATER
ARLES MENJADI MONUMEN BERSEJARAH
Merimee dicatatkan
pernah terlibat dalam usaha melindungi beberapa tapak bersejarah Perancis yang
lain, antaranya seperti Carcassone dan juga Notre-Dame de Paris. Pada tahun
1826, rumah-rumah di dalam Amfiteater Arles dirobohkan. Kesemua proses ini
memakan masa beberapa tahun dan hasilnya, lebih daripada 200 buah rumah
termasuk dua buah gereja selesai diruntuhkan. Pun begitu, pasukan pembaik-pulih
ini memutuskan untuk membiarkan sahaja menara-menara yang ditambahkan pada
binaan asal Amfiteater Arles.
Kemudian pada tahun
1830, amfiteater berkenaan buat pertama kalinya setelah beberapa kurun,
melangsungkan sebuah acara pertarungan. Namun berbeza dari keadaan di zaman
purba, orang ramai ketika itu tidaklah dihidangkan dengan pertarungan
gladiator. Hiburan purba yang diadakan adalah sukan lawan lembu jantan.
Sukan lawan lembu jantan pada tahun 1963 di Amfiteater Arles |
Walaupun sukan tersebut
lazimnya dikaitkan dengan Semenanjung Iberia, terutamanya Sepanyol, sukan ini
juga masyhur di kawasan selatan Perancis. Mempunyai sejarah semenjak dari zaman
Rom lagi, minat masyarakat terhadap sukan lawan lembu jantan dihidupkan semula
pada kurun ke-19 apabila ianya menjadi medium untuk memperoleh perakuan ataupun
anugerah diraja. Walaupun secara umumnya kawasan di selatan Perancis
mengamalkan sukan lawan lembu gaya Sepanyol (dikenali sebagai Corridas),
hakikatnya mereka juga memiliki gaya yang tersendiri, yang dikenali sebagai Course
Camarguaise.
Course Camarguaise
mempunyai perbezaan ketara dengan Corridas, di mana Corridas lazimnya
berakhir dengan si matador membunuh lembu jantan yang ditarunginya. Bagi Course
Camarguaise, cabaran yang ditempuh oleh raseteurs (matador versi
Perancis) adalah mereka perlu menarik reben yang diikat pada tanduk lembu. Justeru
dalam bentuk sukan lawan lembu yang sebegini, lembu jantan yang diperagakan
tidak pernah terkorban dan raseteurs pula jarang sekali tercedera.
Sukan lawan lembu masih
diamalkan di Amfiteater Arles sehingga ke hari ini, terutama sekali semasa
festival Feria d’Arles yang berlangsung pada bulan April dan juga
September. Selain sukan tersebut, antara acara yang diadakan di arena
amfiteater adalah konsert-konsert musikal.
Amfiteater Arles dengan
latar belakang sukan lawan lembu pernah menjadi subjek bagi lukisan yang
dihasilkan oleh Vincent van Gogh, berjudul Les Arenes. Lukisan ini
dipamerkan di Muzium Hermitage, Saint Petersburg. Pelukis terkenal dari Belanda
itu pernah hidup di Arles selama setahun, antara tahun 1888 sehingga 1889.
Sepanjang tempoh itu, von Gogh menghasilkan lebih 200 buah lukisan, termasuklah
beberapa lukisannya yang terbaik dan termasyhur seperti Sunflowers, The
Yellow House dan Café Terrace at Night.
Les Arenes, lukisan oleh Vincent van Gogh berlatarkan Amfiteater Arles |
Vincent von Gogh
meninggalkan bandar Arles pada bulan Mei
1889 apabila beliau dimasukkan ke dalam pusat rawatan Saint-Paul di
Saint-Remy-de-Provence. Berkat wujudnya hubungan dan sentuhan di antara von
Gogh dan Arles, bandar berkenaan turut meraih kedudukan yang tersendri dalam
kalangan pencinta seni.
PEMBAIKPULIHAN
AMFITEATER ARLES
Walaupun Amfiteater
Arles telah berdiri hampir 2000 tahun lamanya, keadaannya tidaklah begitu baik.
Justeru pada tahun 2001, sebuah kajian awal dilaksanakan dengan tujuan untuk menjalankan
kerja-kerja pembaikpulihan. Kajian tersebut disasarkan untuk mengenal-pasti
bahan-bahan yang paling sesuai untuk digunakan – seperti jenis campuran simen
dan juga peletakan semula batu-batuan, di samping kaedah pembaikan terbaik yang
perlu diambil.
Selain mengukuhkan
semula amfiteater, bahan-bahan yang digunakan untuk kerja-kerja pembaikpulihan
ini juga perlulah mengekalkan rupa binaan Amfiteater Arles. Alain-Charles
Perrot, arkitek yang bertanggungjawab ke atas projek ini tidak mahu supaya batu-batu
binaan yang lama dijadikan sehingga kelihatan baru. Sebaliknya, beliau mahu
memelihara rupa asal dan melindunginya daripada terjejas dengan lebih lanjut.
Ruang laluan di dalam Amfiteater Arles |
Beberapa analisis
dijalankan di makmal untuk mengenal-pasti ciri batu-batuan asal dan juga
batu-batuan baru, di samping memilih campuran simen yang paling sesuai untuk
kerja-kerja pembaikpulihan binaan berkenaan. Ujian-ujian lapangan juga
dilakukan di Amfiteater Arles sebelum bahan-bahan yang akan digunakan dipilih
secara muktamad.
Pada tahun 2003,
kerja-kerja pembaikpulihan berteraskan eksperimen buat pertama kalinya
dijalankan. Eskperimen pembaikpulihan ini membenarkan mereka memantau
tindak-balas bahan-bahan yang digunakan, sebelum kemudiannya membuat kesimpulan
dan keputusan lanjut. Sebaik sahaja kesemua proses tersebut selesai dijalankan,
barulah amfiteater tersebut dapat dibaikpulih secara sepenuhnya.
Kini, Amfiteater Arles
kekal menjadi salah satu mercu paling ikonik bagi bandar berkenaan. Selain itu,
ia juga merupakan tempat yang wajib dikunjungi oleh para pelancong yang melawat
bandar Arles. Signifikasi Amfiteater Arles diperakui apabila pada tahun 1981,
monumen tersebut dimasukkan ke dalam senarai Tapak Warisan Dunia UNESCO sebagai
sebahagian daripada kategori ‘Arles, Rom dan Monumen-Monumen Rom’.
Selain amfiteater, antara monumen yang turut dimasukkan ke dalam kategori yang sama adalah dewan teater Rom, cryptoporticus (kedua-duanya dibina pada kurun pertama Masehi), Kompleks Mandian Wam Constantine, Necropolis Alyscamps (kedua-duanya dibina pada kurun ke-4M) dan juga Gereja Saint Trophime dari Zaman Pertengahan berserta serambinya (monumen bercirikan Rom yang paling penting).
SUMBER
- Annambouma. 2019. Arles Amphitheatre. Atlas Obscura.
- Archaeology Travel. 2019. Amphitheatres of the Roman World.
- Arles-Guide. 2019. Arles Amphitheatre.
- Arles-Guide. 2019. Arles History.
- Bromblet, P, Gilles, M, and Francois, M. 2005. Approach for Compatible Mortars for Restoraton Purposes: Stone Repairs of the Roman Amphitheatre of Arles (France).
- Ledsom, A. 2017. An Introduction to Bullfighting Season in Provence.
- Lendering, J. 2018. Arelate (Arles).
- Lonely Planet. 2019. Arles History.
- Sacred Destinations. 2019. Arles, France.
- Britannica. 2017. Arles France.
- Britannica. 2018. Amphitheatre Architecture.
- UNESCO. 2019. Arles, Roman and Romanesque Monuments.
- Gly.Uga.Edu. 2019. The Roman Amphitheater in Arles, France.
- Get link
- X
- Other Apps