- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Kallie Szczepanski. (1 Februari 2018). The Invention of the Wheelbarrow. ThoughtCo.
Kallie Szczepanski. (1 Februari 2018). The Invention of the Wheelbarrow. ThoughtCo.
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Mengapa perlu
membebankan tubuh manusia ataupun haiwan dengan memikul muatan berat jika anda
boleh sahaja meletakkannya ke dalam sebuah bekas ataupun raga yang dilengkapi
dengan fungsi roda serta alat pemegang untuk menolak dan menarik raga tersebut?
Voila! Hampir seluruh kerja mengangkut itu dapat dilakukan oleh kereta sorong
dan menjimatkan kudrat anda. Namun, siapakah orang yang pertama memiliki idea
untuk mencipta kereta sorong dan di manakah kereta sorong mula dicipta?
KERETA SORONG PERTAMA
DICIPTA DI CINA
Dikatakan bahawa kereta
sorong yang pertama telah dicipta di negara Cina – begitu juga dengan bahan api
pertama, kertas pertama, seismoskop pertama, matawang kertas pertama, kompas
magnetik pertama, busur silang (crossbow)
pertama dan banyak lagi ciptaan hebat yang lain. Tarikh penciptaan dan nama si
pencipta kereta sorong kelihatan seperti hilang dari rekod sejarah. Namun, ilmuwan
meyakini bahawa masyarakat Cina telah pun memanfaatkan penggunaan kereta sorong
seawal 2000 tahun yang lalu.
KERETA SORONG DICIPTA
PADA TAHUN 231M
Menurut legenda,
perdana menteri Dinasti Shu-Han pada zaman Tiga Kerajaan di Cina, iaitu Zhuge
Liang telah mencipta kereta sorong pada tahun 231M sebagai sebuah teknologi
ketenteraan. Pada masa itu, Shu-Han sedang terlibat dalam peperangan menentang
Cao-Wei, iaitu sebuah lagi kerajaan yang membentuk tiga buah kerajaan yang berkuasa
pada zaman tersebut.
KUDA YANG MENGGELONGSOR
Dalam peperangan
tersebut, Zhuge Liang memerlukan suatu kaedah yang efisien untuk mengangkut
bekalan makanan dan persenjataan dari ibu kota menuju ke barisan hadapan
tenteranya. Maka, beliau pun hadir dengan sebuah idea untuk menghasilkan
‘kerbau kayu’ yang dilengkapi dengan sebuah roda. Panggilan tradisional bagi
kereta sorong tersebut adalah ‘kuda yang menggelongsor’.
Dengan menggunakan
kerbau kayu ini, seorang tentera dengan mudah mampu membawa bekalan makanan
yang cukup untuk memenuhi keperluan 4 orang tentera selama sebulan. Ciptaan
kereta sorong ini cuba dirahsiakan oleh Shu-Han daripada pengetahuan Cao-Wei
agar mereka terus memiliki kelebihan pada sudut perbekalan tentera.
BUKTI ARKEOLOGI
Naratif daripada
legenda ini kelihatan agak kemas dan memuaskan, namun terdapat kemungkinan
bahawa maklumat yang terkandung di dalamnya tidak begitu tepat. Bukti-bukti
arkeologi mengisyaratkan bahawa masyarakat Cina telah pun menggunakan kereta
sorong seabad lebih awal berbanding apa yang diceritakan di dalam legenda Zhuge
Liang (tahun 231M) itu.
Antara contoh penemuan
arkeologi yang dapat mensahihkan dakwaan ini adalah lukisan dinding pada sebuah
makam yang terletak berhampiran Chengdu, Wilayah Sichuan. Lukisan tersebut
menggambarkan seorang lelaki sedang menggunakan kereta sorong dan dianggarkan
bahawa ia dilukis pada tahun 118M. Di sebuah makam lain yang juga terletak di
Wilayah Sichuan, terdapat lukisan sebuah kereta sorong yang dianggarkan
dihasilkan pada tahun 147M.
DICIPTA PADA ABAD KE-2
DI WILAYAH SICHUAN
Oleh kerana itu,
terdapat kemungkinan bahawa kereta sorong telah dicipta pada abad ke-2 di
Wilayah Sichuan. Sementara itu, pemerintahan Dinasti Shu-Han meliputi kawasan
yang kini dikenali sebagai Wilayah Sichuan dan Chongqing. Kerajaan Cao-Wei pula
berkuasa di utara Cina, Manchuria dan wilayah yang kini dikenali sebagai Korea
Utara sambil ibu kotanya terletak di Luoyang, Wilayah Henan.
Makanya, sangat
munasabah jika masyarakat Wei sehingga ke tahun 231M langsung tidak menyedari
kewujudan kereta sorong dan penggunaannya sebagai teknologi ketenteraan – dan
bahawa kereta sorong ini cuba dirahsiakan dari pengetahuan Cao-Wei yang masih
belum menyedari betapa mudahnya keadaan dengan adanya penciptaan kerbau kayu
ini
Jika keadaannya seperti
yang dinyatakan di atas, maka legenda tersebut bersifat separa-benar. Zhuge
Liang mungkin bukanlah orang yang pertama diilhami dengan idea penciptaan
kereta sorong. Berkemungkinan idea dan penciptaan tersebut dimulakan oleh individu
yang tidak diketahui. Kemudian, Zhuge Liang menjadi orang yang pertama
memanfaatkan teknologi kereta sorong itu dalam kempen ketenteraan dan cuba
merahsiakannya daripada Wei yang belum lagi terdedah dengan ciptaan tersebut.
Setelah itu, kereta
sorong digunakan secara meluas bagi mengangkut berbagai jenis bebanan –
daripada hasil tuaian hinggalah tahi lombong; dan daripada tembikar hinggalah
bahan binaan. Orang-orang yang sakit, tercedera atau uzur juga boleh diangkut
dengan menggunakan kereta sorong untuk dibawa berjumpa dengan doktor ataupun
tabib – sebelum munculnya fungsi ambulans. Sebagaimana yang ditunjukkan di
dalam gambar di atas, kereta sorong masih digunakan untuk mengangkut kasualti
perang pada abad ke-20.
DICIPTA SEKALI LAGI
PADA ZAMAN PERTENGAHAN DI EROPAH
Pada hakikatnya, teknologi
kereta sorong merupakan satu buah fikiran yang sangat bermanfaat hinggakan ia
dicipta semula secara terasing di Eropah pada zaman pertengahan –
berkemungkinan besar pada abad ke-12. Tidak seperti kereta sorong dari Cina
yang memiliki roda di bahagian bawah-tengah pengangkut, kereta sorong Eropah
secara umum mempunyai roda yang diletakkan di bahagian hadapan.
Penterjemahan artikel
ini dihasilkan dengan kerjasama The Patriots Malaysia dan turut disiarkan di
portal berkenaan dengan judul ‘Sejarah Penciptaan Kereta Sorong’
- Get link
- X
- Other Apps