PENYETEMPATAN PERMAINAN MOBIL – MEMARTABAT BAHASA DAN MEMPERGIAT INDUSTRI MOBIL DIGITAL

Sertai Kami Dalam Usaha Menterjemah Permainan Mobil ‘Sift Heads- Reborn’


Amir Zayyanid


Baru-baru ini, rakan kami yang sangat patriotik, Red Wong (Rick Wong) berusaha melobi penyetempatan (penterjemahan) bagi sebuah permainan mobil berjudul Sift Heads - Reborn. Emel lobi yang dihantar oleh beliau kepada Pyrozen, pembangun permainan berkenaan menerima maklum balas positif dan dokumen penterjemahannya baru sahaja diterima pada malam semalam.

Setakat ini, nama-nama yang telah dihantar kepada pihak pembangun sebagai penterjemah adalah beliau, saya dan Abdul Raqiib Basiran. Justeru dalam status ini, saya mewakili dua orang rakan saya ingin mempelawa mana-mana individu yang berminat untuk menyertai kami dalam projek penterjemahan Sift Heads – Reborn, serta projek-projek akan datang.

Sebelum ini, kami pernah menterjemahkan permainan Epic Conquest (Gaco Games) dan Lapse: AForgotten Future (Cornago Stefano) [terjemahan solo Muhammad Aliff Latiff].

Sebagai makluman awal, usaha yang digerakkan ini tergolong sebagai penterjemahan-peminat (fan-translate) dan bersifat sukarela – tidak seperti syarikat penyetempatan swasta seperti Andovar (Singapura), EQHO (Singapura), Localsoft (Sepanyol) dan lain-lain.

Usaha penyetempatan (localization) permainan mobil merupakan salah satu inisiatif kami untuk memartabatkan Bahasa Melayu di samping mempergalakkan sektor digital dengan mengambil peranan sebagai patriot-patriot bahasa di bidang permainan mobil, sesuai sepertimana yang dituliskan oleh Rick Wong di dalam artikelnya, Permainan Video dan Bahasa - Di Mana Kita? 

Kitaran asas penghasilan menerusi pengiklanan

Secara asas, penghasilan (revenue) yang diraih oleh para pembangun permainan mobil secara umumnya datang daripada pengiklanan (advertisement). Faktor yang meningkatkan kadar penghasilan-dari-iklan ini pula adalah jumlah bilangan pengguna dan jumlah masa yang diluangkan oleh pengguna.

Ringkasnya, semakin ramai dan semakin kerap pengguna menyaksikan iklan yang keluar semasa bermain sesebuah permainan mobil, semakin tinggi penghasilan yang diraih oleh pihak pembangun.

Justeru, di samping pemartabatan bahasa, inisiatif ini turut bermatlamat untuk serba-sedikit menyumbang kepada kenaikan statistik-statistik berikut:
  • Statistik pengguna (pemain) permainan mobil
  • Statistik purata penghasilan per pengguna
  • Statistik penghasilan keseluruhan

Menurut dapatan statistik daripada laman Statista.com, setakat bulan Jun untuk tahun ini, Malaysia dengan jumlah pengguna seramai 3.6 juta orang berhasil meraihkan jumlah penghasilan keseluruhan sebanyak $65 juta, di mana setiap pengguna secara puratanya mendatangkan penghasilan sebanyak $18.13. Dalam erti kata lain, setiap pengguna (pemain) permainan mobil menyumbangkan penghasilan sebanyak RM75 kepada pihak pembangun.

Jika dibandingkan dengan beberapa buah negara Asia Tenggara yang lain, Malaysia masih boleh dianggap sebagai antara kuasa besar dunia permainan mobil di rantau ini walaupun agak ketinggalan dengan beberapa jiran terdekat – yang sudah tentu kita mahu membaiki kedudukan tersebut.

Kedudukan
Negara
Penghasilan Keseluruhan
1
Indonesia
$624.5 juta (RM 2.583 b)
2
Thailand
$97.7 juta (RM 404 juta)
3
Filipina
$84.8 juta (RM 350 juta)
4
Malaysia
$65 juta (RM 268 juta)
5
Vietnam
$62 juta (RM 256 juta)
6
Singapura
$49.6 juta (RM 205 juta)
7
Myanmar
$49.1 juta (RM 203 juta)
8
Kemboja
$31.7 juta (RM 131 juta)
Jadual Penghasilan Keseluruhan Permainan Mobil bagi 8 buah negara Asia Tenggara


Kedudukan
Negara
Jumlah Pengguna
1
Indonesia
42.9 juta
2
Myanmar
9.4 juta
3
Kemboja
4.9 juta
4
Filipina
4.5 juta
5
Vietnam
4.1 juta
6
Malaysia
3.6 juta
7
Thailand
3.5 juta
8
Singapura
1 juta
Jadual Jumlah Pengguna Permainan Mobil bagi 8 buah negara Asia Tenggara


Kedudukan
Negara
Purata Penghasilan Per Pengguna
1
Singapura
$48.77 (RM 201)
2
Thailand
$27.91 (RM 115)
3
Filipina
$18.4 (RM 76)
4
Malaysia
$18.13 (RM 75)
5
Vietnam
$15.12 (RM 62)
6
Indonesia
$14.55 (RM 60)
7
Kemboja
$6.47 (RM 26)
8
Myanmar
$5.22 (RM 21)
Jadual Purata Penghasilan Per Pengguna Permainan Mobil bagi 8 buah negara Asia Tenggara

----------------------------------------

TETAPAN BAHASA MELAYU UNTUK PERMAINAN MOBIL ‘SIFT HEADS – REBORN’. 

Mari Sertai Kami Dalam Menterjemah Permainan Ini

Hubungi Rick Wong (Ketua Kumpulan dan Lobi) atau Amir Zayyanid (Ketua Penyuntingan dan Pembacaan Pruf)

Maklum balas positif yang diterima daripada Pyrozen terhadap lobi Rick Wong

 SAYANGI BAHASA KEBANGSAAN