KERAJAAN EBLA YANG DILUPAKAN

Pautan ke artikel asal:
Trevor Bryce. (21 Mei 2019). First Kingdoms: The Forgotten Mesopotamian Kingdom of Ebla. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/ebla-0011940

Penterjemah: Amir Zayyanid


Banyak hal yang mengagumkan berlaku di Mesopotamia pada era yang dipanggil sebagai Zaman Gangsa Awal, terutama sekali di kawasan selatan yang secara umum dipanggil sebagai Babylonia. Di situlah ketamadunan Sumeria yang kaya lagi canggih terbangun – perkembangan kuasa dan kemewahannya banyak dipicu oleh penciptaan sistem penulisan. 

Kepelbagaian barangan tempaan yang mengagumkan seperti yang telah dijumpai di permakaman diraja Ur membuktikan betapa tingginya kemahiran pertukangan di masa-masa perdana ketamadunan Sumeria. Barangan tersebut kini dipamerkan di Muzium British.

Menyusuli Dinasti Awal Sumeria (2900-2334SM), buat kali pertamanya dalam sejarah Timur Dekat muncul sebuah empayar hebat di kawasan selatan Mesopotamia – iaitu Empayar Akkadia (2334-2193SM) yang diasaskan oleh Sargon. Masa kemuncak bagi empayar tersebut memperlihatkan wilayah naungannya merentas luas ke seluruh Mesopotamia dan bahagian barat laut serta tenggara Anatolia.

Tinggalan-tinggalan arkeologi dan tablet-tablet dari Zaman Gangsa Awal di Mesopotamia memberikan lapangan penyelidikan yang luas dan mengujakan buat ahli-ahli arkeologi, para sejarahwan dan ahli-ahli linguistik.

Namun di seberang Sungai Furat di wilayah Syria, gambaran sejarahnya kelihatan lebih suram. Sehingga tahun 1960an, Syria pada milenium ke-3SM secara umumnya dianggap tidak lebih dari hanya sekadar “sebuah komuniti celik huruf yang kecil lagi mundur, terletak jauh dari pembangunan ketamadunan yang hebat di Mesopotamia dan Mesir.”

Namun pada hakikatnya, keadaan di Syria jauh lebih baik itu! Berkemungkinan sejumlah gundukan runtuhan yang belum diteroka di seluruh wilayah itu sememangnya mengandungi sisa tinggalan petempatan masyarakat terdahulu yang hidup sezaman dengan ketamadunan-ketamadunan awal di Mesopotamia.

Pun begitu, perhatian lebih banyak ditumpukan kepada wilayah-wilayah lain yang menawarkan prospek yang lebih meyakinkan seperti di Mesopotamia, Mesir dan Palestin. Namun, seorang ahli arkeologi dari Itali yang bernama Paolo Matthiae meyakini bahawa Syria tidak seharusnya dikesampingkan. Beliau memilih sebuah tapak yang bernama Tell Mardikh, berlokasi di utara Syria dan berada kira-kira 60 km (37 batu) arah barat daya dari Aleppo untuk melakukan penyelidikan lanjut.

Tapak ekskavasi Ebla di padang pasir Syria


RAHSIA-RAHSIA DI SEBALIK KERAJAAN EBLA

Serpihan-serpihan tembikar ditemui berselerakan di permukaan tapak berkenaan. Hal ini memberikan petunjuk tentang tarikh awal kerajaan berkenaan di samping kepentingan itu bukit terseut yang pada hemat Professor Matthiae, berbaloi untuk diselidiki dengan lebih lanjut.

Lanjutan daripada misi berkenaan, beliau lantas mengetuai misi ekskavasi pertamad di Tell Mardik pada tahun 1964 di mana beliau bertugas sebagai ketua Ekspedisi Arkeologi Itali dari Universiti ‘La Sapienza’ di Rome. Tidak lama kemudian, hasil ekskavasi tersebut membuktikan bahawa sememangnya terdapat petempatan besar di tapak berkenaan yang bertarikh pada era yang dikenali sebagai ‘era kemunduran Syria’. Namun, misi tersebut mengambil masa selama empat tahun sebelum tapak berkenaan benar-benar dapat dikenal pasti.

Ebla – kini Tell Mardikh, Syria, merupakan sebuah kota purba yang terletak sekitar 55 km arah barat daya dari Aleppo


Pada tahun 1968, serpihan dari sebuah patung ditemui bersama inskripsi. Patung tersebut dipercayai dibina khusus buat Dewi Ishtar oleh seorang lelaki bernama Ibbit-Lim, pemerintah Kerajaan Ebla. Menerusi petunjuk ini, Tell Mardik didakwa sebagai sebahagian dari kota purba Ebla – sebuah kota yang telah pun dikenali oleh para sejarahwan menerusi sejumlah teks dari pelbagai tamadun.

Sumber-sumber tersebut ada mencatatkan perihal ketumbangan Ebla di tangan raja-raja Akkadia seperti Sargon dan cucunya, Naram-Sim. Turut disebutkan bahawa kota tersebut kemudiannya hadir dalam catatan ekonomi Empayar Ur III (yakni Dinasti Ketiga Ur, 2112-2004SM).

Catatan-catatan bertulis ini dengan jelas merakamkan kewujudan Ebla sejak awal abad ke-24SM lagi. Kemunculannya sekali lagi pada waktu terkemudian, iaitu sesudah Empayar Ur III, disahkan pula di dalam teks-teks daripada Alalah yang terletak di utara Syria, bertarikh sekitar abad ke-17 hingga abad ke-15SM. Pada kurun-kurun selanjutnya, Ebla muncul dalam senarai kota yang ditakluk oleh Tuthmosis III dalam kempen penaklukan Syria-Palestin.

Patung yang dikenal pasti sebagai Dewi Ishtar ditemui di tapak Ebla

Jadinya, tapak tinggalan sejarah Ebla telah pun ditemui dan maklumat berkenaannya pula hadir dalam pelbagai sumber luar. Namun, adakah Ebla turut mencatat perihal kewujudannya sendiri? Jawapan kepada persoalan ini hadir pada tahun 1974, apabila Matthiae dan pasukannya dengan tekun menyelidiki lapisan-lapisan tapak berkenaan.

Sebelum tahun itu, Ebla tidak banyak meraih perhatian dari dunia luar. Kerja-kerja ekskavasi yang dijalankan pada tahun 1974 secara drastic mengubah pandangan tersebut. Setahun sebelumnya, Matthiae dan pasukannya telah pun menemukan tanda-tanda kompleks binaan besar betul-betul di bawah permukaan gondokan, semasa menyelidiki cerunam barat acropolis tapak berkenaan.

Kewujudan dan kepentingan kompleks ini disahkan sepenuhnya menerusi kerja-kerja ekskavasi yang dilakukan pada tahun 1974. Ia merupakan sebuah binaan yang besar; dinding-dindingnya mencapai ketinggian 7 meter. Binaan tersebut dibina di dua sisi pada sebuah kawasan lapang yang luas yang kini dikenali sebagai ‘Gelanggang Hadirin’.

Turut terdapat di situ sebuah pentas tinggi yang diperbuat daripada lumpur dan ia tercantum dengan tembok di bahagian utara. Apakah penemuan itu merupakan tapak kepada balairung istana? Tidak dinafikan bahawa binaan tersebut merupakan sebahagian daripada istana diraja. Ia dinamakan sebagai ‘Istana G’ dan di dalam istilah arkeologi, penemuan ini merupakan relik dari era Mardikh IIB1.

Istana G dari kota purba Ebla


Bahagian dalam bagi kompleks berbilang-ruang ini sendiri merupakan penemuan arkeologi yang penting. Seni bina sebegini merupakan yang paling awal dibina di Syria sekaligus jelas menonjolkan Ebla sebagai sebuah pusat kekuasaan di wilayah berkenaan. Namun, perkara yang paling penting dalam penemuan ini sudah tentu adalah koleksi ribuan tablet tanah liat bertulisan kuneiform yang ditemukan di bilik-bilik istana berkenaan. Melebihi hal-hal yang lain, tablet-tablet yang dinaikkan pada tempoh masa antara 1974 hingga 1976 berhasil menarik minat dunia kepada sejarah Ebla.

Dengan usia yang diperkirakan menjangkau abad ke-24SM, tablet-tablet tersebut menghidangkan bukti penulisan antara yang terawal di Syria. Tambah menarik, kebanyakan inskripsi pada tablet-tablet tersebut ditulis dalam bahasa Semitik tempatan, atau kini dikenali sebagai bahasa ‘Eblaite’. Hal ini memiliki signifikasi tersendiri apabila ia menjadi bukti penulisan tertua yang dimiliki bagi mana-mana bahasa Semitik. Selain itu, terdapat juga sejumlah teks Sumeria, termasuklah syair pujian dan penyenaraian bahasa antara Eblaite dan Sumeria – dijelaskan sebagai kamus paling tua.

Sebuah tablet dari kota purba Ebla


Kebanyakan kandungan sebenar tablet ini meliputi hal-hal yang biasa. Selain beberapa teks sastera (syair pujian misalnya) dan teks leksikal, kebanyakannya adalah merupakan dokumen pentadbiran Ebla dan kerajaan jiran yang disusun secara teratur. 

Inskripsi pada tablet-tablet tersebut mengisyaratkan tentang wujudnya barisan kerabat diraja yang hebat, birokrasi yang begitu memusat, dibarisi oleh sejumlah pegawai, dan tenaga kerja yang ramai dari kalangan artisan dan buruh – kesemuanya didokumentasikan dalam rekod-rekod istana. Tidak ketinggalan juga rekod tentang catuan makanan yang bertujuan untuk memantau kelangsungan mereka.

Kekayaan Ebla yang melimpah-ruah banyak disumbang oleh kegiatan agrikultur, sebagaimana yang digambarkan oleh inskripsi-inskripsi tersebut – wujudnya gembalaan biri-biri berskala besar milik keluarga diraja di samping kemajuan industri tekstil yang melibatkan penghasilan bulu kambing. Tablet-tablet berkenaan turut memerihalkan tentang pengedaran produk-produk tersebut – baik kepada para pegawai tempatan Ebla mahupun kepada pihak luar.

Walaupun catatan-catatan tersebut meliputi perkara-perkara yang biasa, namun banyak yang dapat dipelajari. Antaranya tentang betapa tingginya kadar keefisienan struktur organisasi dalam Kerajaan Ebla di samping tegasnya mereka dalam hal pentadbiran dan hierarki sosial.

Selain itu, tablet-tablet ini turut memperjelaskan kepada kita tentang keadaan sosial, politik dan ekonomi di wilayah utara Syria pada pertengahan milenium ke-3 Sebelum Masihi, iaitu bersamaan dengan pertengahan Zaman Gangsa Awal. Begitu juga dengan pengetahuan tentang corak pentadbiran negara-negara kota di wilayah tersebut pada waktu itu, di mana raja, pegawai diraja dan ‘orang-orang tua’ berada di puncak hierarki.

Kepelbagaiian teks yang merangkumi hal ekonomi, pentadbiran, perundangan, leksikal, kesusasteraan, diplomatik dan persuratan turut menghadirkan pengetahuan berharga tentang pentadbiran, kehidupan harian dan kebudayaan di Ebla serta hubungannya dengan wilayah jiran – termasuklah persaingannya dengan Mari.

Sisa runtuhan dari kerajaan Ebla, Syria


Sejumlah penemuan lain di tapak Istana G turut menghadirkan bukti lanjut berkenaan kekayaan Ebla pada fasa itu. Perhubungan antara Kerajaan Ebla dengan Mesir diisyaratkan menerusi penemuan serpihan alabaster dan tembikar diorite yang berasal dari lembah Nil. Sejumlah besar lapis lazuli yang juga ditemukan di sana mendatangkan andaian bahawa rangkaian hubungan tersebut turut melebar sehingga ke Afghanistan.

Tahap kemahiran pertukangan masyarakat Ebla pada era ini dapat digambarkan menerusi penghasilan patung kerbau berkepala manusia yang disadur dengan emas pada teras kayunya. Begitu juga dengan penemuan perhiasan kayu yang ditatah dengan batu kapar, berfungsi sebagai dekorasi dinding. Hasil-hasil kerja yang digayakan dengan emas, lapis lazuli dan gading yang ditemukan di istana itu berkemungkinan berasal, atau diinspirasikan dari Babylonia.

Tidak dinafikan bahawa kemajuan Ebla sebagai sebuah pusat politik, komersial dan budaya banyak dipicu oleh hubungan kebudayaan yang dijalinkannya dengan sejumlah kota Babylonia.

Menerusi sumber bertulis dan sumber arkeologi yang ditemui, kita dapat meraih gambaran tentang peranan Ebla sebagai sebuah kerajaan yang paling berkuasa dalam soal politik dan ekonomi di utara Syria pada Zaman Gangsa Awal.

Secara arkeologi, hal tersebut sangat penting untuk kita lebih memahami kemajuan dan pembangunan komersial Syria pada waktu tersebut. Ketika itu, Syria terdiri dari sejumlah negara-negara kota yang setiap satunya diperintah oleh seorang raja. Hubungan raja-raja tersebut dengan pemerintah-pemerintah Kerajaan Ebla ada direkodkan di dalam arkib Istana G.

Wilayah kekuasaan Ebla sememangnya besar – munasabah memandangkan keadaan hujan yang kurang di wilayah itu di samping keperluan untuk memiliki kawasan yang luas bagi memberi makanan yang secukupnya kepada ternakan, yang kemudiannya berperanan membekalkan kuantiti besar bulu biri-biri bagi perkembangan industri tekstil.

Selain itu, jelas sekali bahawa kekayaan dan kepentingan Kerajaan Ebla ini dipacu oleh kekuatan rangkaian perdagangan antara bangsanya – hubungan Ebla dengan selatan Syria, wilayah Anatolia tengah, Mesopotamia dan wilayah-wilayah timur yang lebih jauh.

Buat suatu tempoh yang singkat, Ebla pernah menjadi wilayah naungan kepada Mari. Namun, mereka meraih kemerdekaan 15 tahun kemudian dan menjadi seteru utama Mari dalam soal politik dan komersial. Hal ini dapat diketahui menerusi catatan arkib kerajaan terbabit yang memaklumkan tentang kewujudan tiga orang pemerintah Ebla – iaitu Igris-Halab, IrkabDamu, dan Isar-Damu.

Walapun tablet-tablet di tapak berkenaan hanya menyebutkan tiga nama sahaja, sebenarnya terdapat ramai lagi raja Ebla yang lain. Dalam catatan lain di arkib berkenaan menyebutkan nama 10 orang raja, yang mana Isar-Damu merupakan pemerintah yang terakhir. Pun begitu, masih ada lebih ramai lagi pemerintah lain. Versi tambahan bagi senarai tersebut boleh didapati di dalam arkib Mari dan versi ini menyebutkan nama tidak kurang dari 26 orang raja Ebla.

Pengetahuan tentang hal ini (nama-nama raja) menjelaskan kepada kita bahawa dinasti diraja Ebla dan kota diraja itu sendiri, sekurang-kurangnya berusia 3 abad lebih awal sebelum meraih zaman kemuncaknya pada abad ke-24SM. Dalam erti kata lain, permulaan dinasti dan kota tersebut boleh menjangkau usia seawall abad ke-27SM.

Patung pemerintah yang sedang duduk dari kota purba Ebla


ABAD KE-24 HINGGA ABAD KE-21SM

Pengakhiran bagi fasa hebat kewujudan Ebla ini disebabkan oleh tumbangnya Kerajaan Ebla di tangan raja Akkadia, berkemungkinan Sargon, walaupun cucunya, iaitu Naram-sim mendakwa dirinya sebagai pemerintah yang bertanggungjawab menghancurkan Kerajaan Ebla.

Berkemungkinan beliau atau raja-raja lain menganggap Kerajaan Ebla sebagai sebuah kerajaan yang amat berkuasa sekaligus menghadirkan ancaman terhadap impian mereka yang mahu melebarkan kekuasaan Akkadia hingga ke barat Furat. Ataupun paling tidak, Ebla enggan bekerjasama dengan Akkadia dalam membenarkan Akkadia meneruskan kempennya ke barat itu.

Walau bagaimanapun, hayat Ebla masih lagi dapat bertahan. Kerajaan tersebut seakan-akan meraih talian hayat baru apabila sebuah petempatan bersaiz sederhana, dinamakan sebagai Mardikh IIB2, dibina di bahagian utara tapak berkenaan berikutan penghancuran Ebla di tangan Akkadia. Binaan paling penting pada fasa ini, yang dikenali pada hari ini sebagai “Istana Kuno”, berkemungkinan berfungsi sebagai kediaman bagi raja-raja baru.

Namun, kota tersebut juga tidak dapat bertahan lama. Ia turut dimusnahkan sekitar tahun 2000SM, iaitu sekitar waktu empayar Ur III dimusnahkan, berkemungkinan oleh anasir yang sama. Pun begitu, Ebla dapat bangkit sekali lagi. Sebagaimana yang dapat kita lihat dan pelajari, Ebla sekurang-kurangnya berjaya mengalami kenaikan semula sebelum menempuh kejatuhan muktamadnya.

Anggaran sempadan bagi Kerajaan Ebla kedua


PUAK AMORI

Setibanya di bahagian ini, kita perlu berbicara sedikit perihal puak Amori (Amorites) yang akan banyak menonjol dalam bab-bab selanjutnya. Pada hari ini mereka mungkin dikenali sebagai salah sebuah puak yang disebutkan di dalam Perjanjian Lama, menghuni sebahagian wilayah Canaan – puak yang diarahkan supaya dimusnahkan oleh kaum Israel.

Sebagai penutur bahasa Semitik di wilayah barat daya, puak Amori pada asalnya terdiri dari sejumlah kumpulan nomad yang menghuni wilayah Syria dan Palestin. Menjelang abad ke-24SM, sebahagian daripada mereka berpindah ke Ebla dan menetap di sana – memandangkan kita dapat menemukan nama Amori di dalam arkib istana berkenaan.

Tidak dapat dinafikan bahawa suasana yang selamat, kemewahan dan kebudayaan yang canggih yang terdapat di Ebla merupakan faktor dorongan yang cukup untuk mempengaruhi kumpulan nomad ini supaya mengubah gaya hidup secara menetap – hal yang turut berlaku di wilayah-wilayah yang jauh di selatan seperti Qatna dan Hamath yang berkemungkinan turut mempunyai penduduk dari puak Amori pada waktu itu.

Tablet-tablet kuneiform dari Ebla menyebut nama Amorite


Namun ketika rakan-rakan sepuak mereka menetap dengan selesa dan selamat di kota-kota di kawasan Syria-Palestin, kumpulan Amori yang lain yang mengekalkan tradisi lama mula tersebar ke timur memasuki Mesopotamia Selatan. Berkemungkinan cuaca kemarau memaksa mereka untuk mencari tanah subur baharu untuk dijadikan tempat ternakan gembalaan mereka.

Memandangkan jumlah bilangan mereka di kawasan timur Sungai Furat semakin meningkat, maka begitu jugalah dengan ancaman yang mereka hadirkan kepada kerajaan dan negara-negara kota di sana. Menjelang waktu ini, puak Amori mula hadir di dalam teks-teks Sumeria dengan panggilan MAR.TU, yang bermaksud ‘barat’ (isyarat bahawa mereka datang dari barat). Kesemua sebutan tentang mereka ditulis dalam nada permusuhan.

Sebuah catatan sastera dari Sumeria merincikan puak Amori sebagai sebuah puak gasar yang tidak bertamadun:

“MAR.TU, yan tidak tahu cara bercucuk tanam… tidak memiliki rumah mahupun kota, puak gasar dari kawasan pergunungan, MAR.TU yang merampas tanaman… yang tidak membengkokkan lutut (mencangkung untuk mengusahakan tanah), yang memakan daging mentah, yang tidak memiliki rumah semasa hayatnya, yang tidak memiliki kubur sesudah mati…”

Puak Amori muncul dalam teks-teks Sumeria, mereka datang dari barat dan sebutan mengenai mereka bersifat permusuhan.


Apa hubungan yang dimiliki antara puak Amori yang disebutkan di dalam catatan sastera ini dengan puak Amori yang tercantum di dalam teks-teks Ebla pada era yang sama tersebut masih tidak dapat dipastikan. Apapun, raj-raja Akkadia seperti Sargon dan Naram-Sin pernah terlibat dalam konflik dengan puak penceroboh itu.

Naram-Sin pada akhirnya berjaya menewaskan mereka semasa beliau menundukkan ‘Pemberontakan Besar’, iaitu sebuah pemberontakan yang dilakukan oleh rakyat di kota-kota naungannya. Pemberontakan ini berlaku di sebuah tempat bernama ‘gunung (penghunian) Martu (Basar, Jebel Bishri moden). Pun begitu, ancaman puak Amori masih jua berterusan.

Setelah ketumbangan Empayar Akkadia, kumpulan-kumpulan Amori ini terus-menerus memberi tekanan kepada wilayah-wilayah yang cuba dikuasai oleh raja baru Babylonia, iaitu raja-raja dari Dinasti Ur III. Dalam sebuah cubaan untuk membebaskan wilayah mereka dari ancaman Amori, raja-raja tersebut membina sejumlah kubu benteng atau menara peninjau di sepanjang wilayah utara Babylonia. Usaha ini berakhir dengan kegagalan. Empayar Ur III juga menemui penghujungnya tidak lama kemudian.

Sekitar tahun 2004SM, empayar tersebut habis dimusnahkan – tetapi bukan oleh puak Amori, sebaliknya oleh penyerang dari wilayah barat laut Iran iaitu puak Elam (Elamites). Situasi pada masa itu sememangnya sesuai dan terdedah kepada sebarang pengeksploitasian.

Oleh kerana itu, pembesar-pembesar puak Amori dengan segera mengisi kekosongan kuasa di wilayah berkenaan, rentetan dari kemenangan Elam. Pembesar-pembesar ini menabalkan diri sebagai pemerintah di sejumlah kota Babylonia – kota-kota yang pernah diperintah oleh Akkadia dan raja-raja dari empayar Ur III. Di antara kota-kota yang dikuasai itu termasuklah Larsa, Babylon, Kish, Marad dan Sippar.
Budaya nomad yang merupakan tradisi mereka sejak dahulu kala dibuang, dan puak Amori kini secara muktamad telah berasimilasi dengan budaya komuniti yang lebih urban.

*Artikel ini merupakan petikan daripada buku berjudul Ancient Syria: A Three Thousand Year History karangan Trevor Bryce.