MITOS PENCIPTAAN FIJI DAN DEWA ULAR

Pautan ke artikel asal:
John Black. (26 Oktober 2013). The Creation Myth of Fiji and the Serpent God. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/human-origins-folklore/creation-myth-fiji-and-serpent-god-00966

Penterjemah: Amir Zayyanid


Dewa Ular memainkan peranan yang penting dalam banyak kepercayaan dan mitos di seluruh dunia. Namun, kebanyakan peranannya dikaitkan dengan unsur jahat walaupun naratif lazim bagi Dewa Ular adalah ia mahu supaya manusia mendapatkan ilmu pengetahuan (misalnya ular di Kebun Eden dalam kepercayaan Kristian).

Dalam mitos penciptaan kepulauan Fiji, salah satu mitos penciptaan yang masyhur, Dewa Ular tidak hanya digambarkan sebagai suatu dewa yang penting namun ia juga merupakan dewa pertama yang wujud dan bertanggungjawab menciptakan manusia-manusia pertama. Nama dewa ini adalah Dewa Degei. Beliau dipercayai sebagai pencipta kepulauan Fiji dan seluruh manusia yang terkait dengan kepulauan berkenaan. Degei juga bertanggungjawab menghakimi roh-roh manusia apabila mereka telah mati dan menentukan hala tuju mereka di alam kematian kelak.

Menurut legenda, pada awalnya hanya terdapat air dan cahaya samar-samar sahaja di seluruh dunia, di samping sebuah pulau. Pulau tersebut dipercayai sebagai pulau para dewa yang berapungan di suatu sudut dunia dan hanya boleh dilihat semasa waktu terbit matahari. Dalam keadaan sebegitu, Dewa Degei wujud berseorangan dan satu-satunya makhluk hidup yang ada hanyalah seekor helang betina bernama Turukawa.

Turukawa tidak berupaya untuk bercakap dan satu-satunya perkara yang dilakukannya adalah terbang di atas bumi. Kemudian, ia mengumpulkan dedaunan dan rumput untuk menghasilkan sebuah sarang dan pada akhirnya dua buah telur pun tercipta. Dewa Degei mengambil dan membawa kedua-dua telur itu ke rumahnya di mana beliau menyediakan sarang yang hangat untuknya dan mengeramkan telur tersebut dengan tubuhnya. Apabila kedua-dua telur itu menetas, dua orang manusia pun muncul dan mereka dianggap sebagai anak kepada Dewa Degei.

Sebaik sahaja manusia-manusia itu dilahirkan, mereka dipindahkan ke sebatang pokok vesi di mana Degei membina sebuah tempat berteduh untuk mereka. Degei turut menyediakan makanan dan mengajarkan mereka tentang alam semula jadi. Namun, Degei memisahkan anaknya antara satu sama lain supaya hidup berasingan. 

Degei menanam beberapa jenis pokok di sekitar rumah mereka supaya mereka sentiasa mempunyai bekalan makanan. Antara yang ditanam oleh Degei adalah pokok pisang, dalo dan keladi. Namun, manusia hanya dibenarkan makan buah-buahan daripada pokok pisang, bukan dalo dan keladi kerana mereka tidak mengetahui cara menggunakan api sementara buah daripada kedua-dua pokok itu tidak boleh dimakan secara mentah-mentah. Tambahan lagi, dalo dan keladi adalah makanan para dewa.

Apabila kedua-dua manusia itu tumbuh membesar, mereka pun saling bertemu dan meminta kepada Degei agar menunjukkan mereka cara untuk menghidupkan api dan cara memakan makanan para dewa. Maka, Degei pun memberikan tunjuk ajar kepada mereka. Setelah itu, kedua-dua manusia itu pun meninggalkan Degei untuk hidup secara berdikari dan mendapatkan anak pertama mereka tidak berapa lama kemudian. Degei tidak berasa dukacita terhadap situasi ini memandangkan beliau mengetahui bahawa mereka akan memujanya sebagai dewa.

Menurut legenda, kampung pertama yang menjadi tempat turun Degei adalah Lautoka. Di sana, beliau menubuhkan kampung Viseisei. Agak menarik juga untuk mengepilkan nota kepada para pembaca bahawa di Fiji tidak terdapat ular. Oleh kerana itu, konsep Dewa Degei yang digambarkan sebagai ular bukan hanya suatu perkara yang aneh, namun ia turut memiliki persamaan dengan mitologo Hindu dan ular Kalia. Pun begitu, Degei digambarkan sebagai seorang dewa yang baik sementara Kaliya dicatatkan sebagai dewa ular yang jahat.

Mitos-mitos masyarakat Fiji agak menarik kerana mereka merupakan salah satu masyarakat unik yang menggambarkan dewa ular sebagai dewa yang baik dan langsung tidak dikaitkan dengan kejahatan.  Menurut legenda, Dewa Degei kini hidup di sebuah gua yang berlokasi di banjaran gunung Nakavadra di Viti Levu.


SUMBER
  • A.W. Reed. (1967). Myths And Legends of Fiji And Rotuma. AH & AW Reed.
  • David Adams Leeming. (1994). Creation Myths of the World: An Encyclopedia. Volume 1. ABC. CLIO.
  • Go Fiji. (n.d.). Fiji Myths and Legends.