NINURTA – DEWA PERANG DAN PERTANIAN MESOPOTAMIA

Pautan ke artikel asal:
Caleb Strom. (27 Oktober 2018). Ninurta: God of War and Agriculture. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/myths-legends-asia/ninurta-god-war-and-agriculture-0010909


Penterjemah: Amir Zayyanid


Ninurta merupakan dewata Mesopotamia yang dikaitkan dengan perang, pertanian dan kesenian bertulis. Beliau dianggap sebagai pelindung ketamadunan manusia daripada ancaman huru-hara. Ninurta pada asalnya dipuja di wilayah selatan Mesopotamia sebelum kemudiannya dipuja oleh raja-raja Assyria di wilayah utara. Beliau kekal sebagai satu dewata yang ulung sehingga masa ketumbangan Empayar Assyria. Simbol utamanya adalah bajak.


PERPINDAHAN DARI MESOPOTAMIA SELATAN KE MESOPOTAMIA UTARA

Ninurta pada asalnya muncul sebagai dewata pertanian di Sumer purba. Sebaik sahaja Mesopotamia mengalami kemajuan dalam bidang ketenteraan, Ninurta pun dikaitkan dengan peperangan. Secara salasilah, Ninurta merupakan putera kepada Dewa Enlil. Tempat khususnya yang asal adalah di sebuah kuil yang terletak di negara kota Nippur. Beliau terus masyhur di wilayah utara Assyria berkat perkaitannya dengan peperangan.

Di bawah pengaruh Empayar Assyria, beliau meraih kepentingan yang tersendiri sebagai dewata pahlawan, pelindung dan penyembuh. Beliau dikaitkan dengan Assur dan beberapa buah sumber mengenali beliau sebagai putera kepada Assur si dewa Assyria. Melihatkan perkaitan yang dibuat di antara Assur dan Enlil menunjukkan betapa pentingnya Ninurta dalam kepercayaan masyarakat Assyria. 

Beberapa orang pemerintah Assyria malah menambahkan nama Ninurta pada nama mereka sendiri. Salah satu contoh bagi hal ini adalah Tukulti-Ninurta I. Setelah tumbangnya Empayar Assyria, kemasyhuran Ninurta juga ikut merudum. Hal ini berkemungkinan kerana perkaitannya yang begitu rapat dengan Assyria.

Nimrod (1832) oleh David Scott. Nimrod, si ‘pemburu agung’ disebutkan di dalam Genesis 10:8-12, dipercayai oleh para sejarahwan sebagai watak yang berinspirasi dari Ninurta itu sendiri ataupun raja Assyria, Tukulti-Ninurta I


MITOS-MITOS BERKENAAN NINURTA

Pada era sebelum berlangsungnya ketamadunan, terdapat suatu syaitan bernama Asag yang mengakibatkan sungai mendidih sehingga membuatkan kesemua ikan mati. Asag juga ditemani oleh bala tentera yang terdiri daripada pahlawan-pahlawan batu yang amat mengerikan. Satu-satunya dewata yang boleh menghadapi kekuatan syaitan ini adalah Ninurta. Ninurta berjaya membunuh Asag dan menggunakan jasad pahlawan-pahlawan batu yang tewas itu untuk membina gunung-ganang supaya air (dari sana) dapat mengalir ke Tigris dan Furat sekaligus membenarkan ketamadunan dibina di sepanjang tebingnya.

Terdapat satu tema dalam kisah berkenaan makhluk-makhluk ganas (pahlawan batu) dari gunung-ganang yang mengancam keselamatan tanah rendah. Asag sendiri dikaitkan dengan gunung-ganang dan dipercayai telah bersenyawa dengan gunung. Turut diandaikan bahawa mitos ini mungkin menggambarkan ketegangan yang wujud di antara penduduk yang menghuni lembangan Mesopotamia dengan penduduk Pergunungan Zagros di timur. Mitos ini juga memperlihatkan peranan Ninurta sebagai pelindung kepada ketamadunan.

Dalam sebuah naratif lain yang juga dikatakan berlatar masa pada zaman purba sebelum kehidupan manusia, Anzu yang merupakan seekor burung berkepala singa bertindak mencuri Tablet Takdir daripada Enlil si ketua para dewa. Pemilikan tablet ini membenarkan Anzu untuk meraih kuasa ke atas alam semesta. Para dewa lantas menoleh ke arah Ninurta, mengisyaratkan supaya pahlawan gagah merangkap putera Enlil itu supaya berangkat menewaskan Anzu, merebut semula Tablet Takdir dan mengembalikan keamanan kepada alam semesta. Ninurta berjaya dalam tugasnya itu.

Ninurta dan panah-panahnya yang mengejar Anzu, makhluk yang mencuri Tablet Takdir dari Enlil


Seperti kisah sebelum ini, naratif ini juga membawakan tema keamanan melawan huru-hara. Oleh kerana penduduk Pergunungan Zagros bersifat lebih kekampungan sementara masyarakat Mesopotamia pula merupakan petani yang hidup secara tetap di bandar, maka mereka sering memandang gunung sebagai suatu kawasan yang tidak boleh mendatangkan keamanan apatahlagi membina ketamadunan. Oleh kerana itu, banyak ancaman kepada keamanan alam digambarkan kononnya datang daripada sana.


KEMUNGKINAN MAKSUD MITOS-MITOS NINURTA

Dalam kisah-kisah yang disampaikan di atas, Ninurta digambarkan sebagai seorang pahlawan yang melindungi alam semesta dan ketamadunan daripada huru-hara. Setelah beliau membunuh syaitan Asag, Ninurta menggunakan jasad pahlawan-pahlawan batu yang terbunuh itu untuk membentuk dunia yang mendatangkan kemanfaatan kepada manusia.

Tambah menarik, kisah berkenaan Asag ini juga memperlihatkan peranan Ninurta sebagai dewata pertanian di samping peranannya sebagai pahlawan. Beliau bertempur melawan huru-hara dan pada masa yang sama menjadikan dunia ini sebagai sebuah tempat yang sesuai untuk bercucuk tanam, sekaligus membenarkan kelangsungan ketamadunan. Mitos-mitos ini juga menggambarkan faktor yang menyumbang kepada pemujaan Ninurta pada tempoh-tempoh terkemudian dalam sejarah Mesopotamia.

Materi silinder Sumeria bertarikh sekitar 3200SM, menunjukkan seorang ensi (raja-paderi) dan pembantunya memberi makan kepada gembalaan suci


Di dalam propaganda mereka, raja-raja Assyria sering mendakwa bahawa penaklukan-penaklukan yang mereka lakukan itu secara efektif mempengaruhi kelangsungan ketamadunan serta mengembalikan undang-undang dan keadilan kepada dunia yang huru-hara. Pemerintah-pemerintah Assyria tidak hanya melihat hal tersebut sebagai sebuah misi untuk mencipta dunia yang lebih stabil dan aman, di mana sesebuah ketamadunan dapat berkembang dengan pesat. Akan tetapi, mereka turut mempercayai bahawa mereka memikul misi kedewataan yang kononnya diwarisi oleh para dewa, selama mana mereka mengekalkan pemerintahan Empayar Assyria.

Ninurta juga dipandang tinggi oleh kelas-kelas pemerintah Assyria dan bahkan mereka melihat diri sendiri sebagai manusia yang meneruskan tekad dewata itu dalam bentuk penaklukan yang dilakukan oleh mereka. Bagi mereka, Empayar Assyria itu sendiri merupakan lanjutan daripada perjuangan Ninurta menentang huru-hara, sama seperti ketika ia menewaskan Asag dan Anzu. Kononnya, Ninurta terus memelihara keamanan dan menjaga kelangsungan ketamadunan menerusi monarki Assyria.


NINURTA – DEWA KETAMADUNAN?

Ninurta sering dianggap sebagai dewa perang dan pertanian. Walaupun beliau lazim digambarkan memiliki tugas yang berkaitan dengan penulisan, beliau tidaklah dianggap sebagai dewa kebijaksanaan. Apapun, Ninurta inilah yang bertanggungjawab membantu menjadikan dunia ini lebih aman dan selamat untuk dibina ketamadunan sepertimana yang digambarkan dalam mitologi Mesopotamia.

Gambaran kota Kalhu, pusat pemujaan utama Ninurta di Empayar Assyria, berdasarkan ekskavasi ahli arkeologi Britsih bernama Austen Henry Layard


Peranan Ninurta sebagai pahlawan dan dewa pertanian saling berkait dengan kepercayaan bahawa beliau merupakan dewata yang menjamin kelangsungan ketamadunan. Kononnya, kebijaksanaan hanya dapat dihimpun kerana Ninurta membantera kuasa-kuasa yang mendatangkan huru-hara sekaligus menyediakan tempat yang tenang dan aman di mana kebijaksanaan dapat dikumpul di dalam perpustakaan dan kuil-kuil Mesopotamia.

Mana-mana negara atau empayar yang bertindak sebagai kuasa yang mempengaruhi kestabilan, pembawa keamanan dan penegak perkembangan seni dan keilmuan boleh dianggap sebagai empayar yang meneruskan peranan Ninurta.


SUMBER
  • George, A.R. The God Ninurta in the Mythology and Royal Ideology of Ancient Mesopotamia. (2005): 307-309.
  • George, Andrew R. Marduk and the Cult of the Gods of Nippur at Babylon. Orientalia 66.1 (1997): 65-70.
  • Hallo, William W. The Return of Ninurta to Nippur. (1981): 253-257.
  • Lambert, Wilfred George. The God Assur. Iraq 45.1 (1983): 82-86.
  • Lambert, Wilfred George. Tukulti-Ninurta I and the Assyrian King List. Iraq 38.2 (1976): 85-94.
  • Black, Jeremy and Anthony Green. Gods, Demons and Symbols. University of Texas press. 1992.
  • Wazana, Nili. Anzu and Ziz: Great Mythical Birds in Ancient Near Eastern, Biblical, and Rabbinic Traditions. Journal of the Ancient Near Eastern Society. 31.1 (2009): 2460.
  • Postgate, J. Nicholas. The land of Assur and the yoke of Assur. World Archaeology. 23.3 (1992): 247-263.