- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Valdar Roric. (10 Oktober 2017). Yoshitsune: The Silk Clad Warrior With a Noble
Quest for Revenge. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/yoshitsune-silk-clad-warrior-noble-quest-revenge-008938
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/yoshitsune-silk-clad-warrior-noble-quest-revenge-008938
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Selain kaya dengan
mitologi yang pelbagai, Jepun juga mempunyai lembaran sejarah yang sarat dengan
begitu banyak perwira. Salah satunya adalah kisah tentang Yoshitsune. Berjalan
ke sana-sini dengan berpakaian sutera indah dan meniup seruling, sesiapa sahaja
yang memandang beliau buat kali pertama sama sekali tidak akan menyedari
ancaman yang dibawa oleh lelaki itu. Yoshitsune memiliki semangat setia yang
begitu tinggi, namun beliau juga adalah lelaki yang teramat bahaya bagi sesiapa
sahaja yang berani bersilang takdir dengannya.
KEMAHUAN UNTUK MEMBALAS
DENDAM
Semasa beliau masih
kecil, Ushiwaka (kelak Yoshitsune) menetap di sebuah kuil yang terletak di
Gunung Kurama. Di sana, beliau menjalani hidup dengan bahagia dan membesar
sebagai kanak-kanak yang baik. Ushiwaka menimba pelbagai pelajaran yang murni
dan beliau bersenang hati dengan perjalanan hidupnya itu; beliau bahkan pernah
memasang hasrat untuk menjadi seorang sami suatu hari nanti. Namun, takdir
mempunyai suratan yang tersendiri buat beliau dan pada usia 15 tahun, berlaku
suatu perubahan yang besar dalam hidup Ushiwaka.
Semasa usianya
menginjak 11 tahun, terdapat seorang lagi kanak-kanak berjaya meloloskan diri
daripada orang-orang yang mengejarnya. Kanak-kanak itu kemudiannya bersembunyi
di sebuah kuil. Hatinya tidak tenteram kerana tuannya telah pun dibunuh oleh
puak Heike dan beliau sangat berhajat untuk menuntut bela. Pemuda itu lantas
meredah perjalanan yang jauh dan membawa diri ke Kyoto, di mana beliau
meluangkan beberapa tempoh untuk bersembunyi.
Memandangkan beliau begitu
berhasrat untuk membalas dendam terhadap puak Heike, maka apabila sebaik sahaja
beliau mengetahui bahawa anak bekas tuannya berada di Kuil Kurama, langsung
sahaja beliau berangkat ke sana. Iya, putera kepada tuannya itu adalah
Ushiwaka.
![]() |
Pandangan dekat gerbang Kuil Kurama |
Setibanya pemuda itu ke
kuil, beliau pun menceritakan kepada Ushiwaka tentang asal-usul sebenarnya
sebagai seorang bangsawan. Beliau turut memaklumkan bagaimana bapa Ushiwaka
telah dibunuh oleh Kiyomori. Tambahnya lagi, sudah menjadi tanggungjawab
Ushiwaka untuk menuntut bela kematian bapanya, lebih-lebih lagi seorang anak
jantan tidak wajar hidup berkongsi langit yang sama dengan pembunuh bapanya
sendiri.
Kisah ini benar-benar mengejutkan Ushiwaka rentetan beliau belum pernah
mendengarnya daripada sesiapa pun di kuil itu. Beliau langsung tidak pernah
mendengar perihal kematian tragis bapanya, atau kesusahan yang dialami oleh ibunya
atau bahkan status kebangsawan keluarganya sendiri, iaitu puak Genji – yang
kini sedang dicabul maruahnya oleh musuh sejati mereka.
Hal ini membuatkan
Ushiwaka naik angin dan beliau turut berkongsi impian untuk membalas dendam. Si
pemuda yang melawatnya itu gembira dengan perubahan tersebut dan beliau turut
membawakan senjata untuk Ushiwaka. Ushiwaka kemudiannya mengenepikan
ajaran-ajaran murni yang dianutinya sebelum ini dan bertindak menyembunyikan
senjata di hutan yang terletak di belakang kuil.
Pada setiap malam, beliau akan
pergi ke sana untuk berlatih. Sebelum mencapai pedang, beliau akan terlebih
dahulu memanjatkan doa kepada para dewa agar memberikannya kekuatan supaya
dapat membalas dendam terhadap puak Heike dan menenteramkan roh bapanya.
Ushiwaka berlatih melibas pedang pada pokok dengan membayangkannya seolah-olah
sebagai Kiyomori dan puak Heike. Merentas masa, beliau menjadi seorang pemedang
yang sangat mahir.
![]() |
Tugu Yoshitsune di Taman Mimosusogawa, Shimonoseki, berhampiran medan Pertempuran Dannoura |
JALAN BARU DAN NAMA
BARU
Sikapnya yang sering
keluar malam itu disedari oleh orang ramai. Masing-masing mula berspekulasi
kononnya Ushiwaka si tampan itu keluar menemui wanita pada setiap malam. Oleh
kerana itu, salah seorang rakannya dari kuil berhasrat untuk mengetahui hal
yang sebenar dan mengekornya pada waktu malam. Beliau berasa sangat terkejut
apabila melihat Ushiwaka berlatih bermain pedang dari seekor tengu (satu
dewa Shinto, mungkin seekor syaitan yang berupa menakutkan).
Hal ini merupakan suatu
berita yang sangat buruk buat ketua sami kuil itu, memandangkan beliau telah
pun berjanji kepada Kiyomori bahawa Ushiwaka tidak akan sekali-kali mengetahui
masa silamnya yang sebenar. Andai berita tersebut bocor, ketua sami itu sudah
tentu akan dipenggal kepalanya. Oleh kerana itu pada keesokan pagi, beliau pun
menyuruh Ushiwaka mencukur rambut dan mendedikasikan hidup sepenuhnya kepada
Buddha. Ushiwaka menolak suruhan itu dan susulannya, beliau pun dihantar ke
kuil lain yang terletak berhampiran.
Di sana, Ushiwaka
disapa oleh nasib yang baik. Beliau berkenalan dengan seorang pedagang yang
menyokong puak Genji. Dengan bantuan pedagang itu, Ushiwaka berjaya meloloskan
diri dari kuil. Sebelum beredar, beliau sempat memandang buat kali terakhir
gunung yang amat beliau sayangi; tempat di mana beliau telah meluangkan masa
selama lapan tahun daripada hayatnya.
Kemudian, beliau pun berangkat menuju ke
Wilayah Oshu. Fujiwara Hidehira merupakan gabenor di sana dan beliau merupakan
seorang pendokong puak Genji sejak sebelum kejatuhannnya lagi. Pada masa-masa
inilah Ushiwaka mengambil nama baru sebagai Yoshitsune.
Hidehira berjanji
kepada Yoshitsune bahawa beliau akan menghulurkan sebarang bantuan apabila tiba
masa untuk beliau keluar berperang. Namun, pemuda itu tidak dapat menahan sabar
dan tanpa izin Hidehira, Yoshitune berangkat ke Kyoto untuk meninjau keadaan di
sana. Dalam tempoh itu, beliau menempuh pelbagai pengembaraan sebagai seorang
yang meminati seni dan musik.
Beliau berjalan ke sana-sini dengan mengenakan
pakaian sutera sambil bermain seruling. Dengan demikian, tiada siapa mengesyaki
bahaya yang dibawa oleh beliau. Yoshitsune kemudian bertemu dengan rakan
karibnya, Benkei dalam pengembaraannya ini. Sejak kali pertama bertemu, mereka
berdua tidak pernah berpisah sehinggalah kematian datang.
![]() |
Lukisan yang menggambarkan Yoshitsune, oleh Kikuchi Yosai |
RAKAN YOSHITSUNE YANG
SETIA
Pada suatu malam,
Yoshitsune menyeberangi Jambatan Gojo untuk pergi ke sebuah kuil bagi
memanjatkan doa. Di sana, beliau bertemu Benkei dan mencabarnya supaya
bertarung. Jika Benkei mampu menjatuhkan senjata Yoshitsune, pedang tersebut
menjadi miliknya sekaligus menjadikan hal tersebut sebagai rampasannya yang
ke-1000. Walau bagaimanapun, Yoshitsune yang sangat terlatih dengan mudah
berjaya menewaskan Benkei dan malah, menjatuhkan senjatanya pula. Melihat
dirinya tewas, Benkei pun menawarkan diri untuk menjadi pengkhidmat kepada
Yoshitsune dan membantunya menentang puak Taira. Mereka berdua lantas menjadi
rakan-karib yang berkongsi semangat setiakawan yang tinggi.
Abang Yoshitsune, iaitu
Yoritomo juga telah melarikan dari kuil tempat beliau tinggal dan mula
menentang puak Heike demi menuntut bela atas kematian bapanya. Demikianlah
bagaimana bermulanya kempen penentangan terhadap Heike. Dengan bantuan daripada
sejumlah daimyo, kesemua saki-baki bekas pendokong puak Genji dikumpulkan dan
abang Yoshitsune dilantik sebagai seorang pemimpin, namun tidak banyak yang
diraihnya untuk meletakkan pihaknya dalam keadaan yang lebih baik.
![]() |
Potret Yoritomo, dimiliki oleh Kuil Jingo-ji di Kyoto |
KEPALA DI DALAM SAKE
Oleh kerana itu,
Yoshitsune dan Benkei pun datang membantunya. Selepas berlakunya Pertempuran
Dan-no-Ura, musuh mereka pun dihancurkan. Puak Genji lantas meluaskan kuasanya
dan Yoritomo menyatukan seluruh wilayah Jepun lalu menubuhkan Kerajaan Kamakura.
Pun begitu, Yoritomo
tidak menunjukkan sikap mengenang budi atas bantuan yang diberikan oleh
Yoshitsune. Beliau diburu dan untuk meloloskan diri dari kematian, Yoshitsune
dan Benkei terpaksa mendapatkan bantuan di wilayah yang jauh. Menurut legenda,
lokasi Yoshitsune ditemui oleh barua-barua Yoritomo lantas beliau pun dibunuh.
Kepalanya kemudian disimpan di dalam sake dan dihantar ke Kamakura sambil
Benkei pula terkorban semasa melindungi sahabatnya itu.
![]() |
Lukisan Tsukioka Yoshitoshi tahun 1885 yang menggambarkan Yoshitsune dan Musashibo Benkei di bawah sebatang pokok sakura |
- Get link
- X
- Other Apps