ARCA KEPALA DECEBALES SI RAJA DACIA

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (30 Mac 2015). The Colossal Head of Decebalus, King of the Dacians. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-europe/colossal-head-decebalus-king-dacians-002840

Penterjemah: Amir Zayyanid


Di jantung kota Rome, berdiri teguh sebuah menara setinggi 38m yang dibina pada abad ke-2M. Pada relif berpilin di monumen berkenaan terdapat lebih dari 2600 figura yang menggambarkan para perajurit sedang berperang di sebuah daratan yang jauh. Menara tersebut dikenali sebagai ‘Menara Trajan’ dan subjek yang cuba disampaikan oleh relif-relif berkenaan adalah berkisar tentang Perang Dacia.

Salah satu figura paling penting yang terdapat pada menara tersebut adalah Decebalus, pemimpin kaum Dacia atau dikenali sebagai Raja Decebal. Dalam satu babak pada ukiran berkenaan, beliau ditunjukkan sedang membunuh diri setelah mengalami kekalahan di tangan Rom – lebih rela mati berbanding melutut tunduk sebagai tawanan. Kekalahan yang dialami oleh Decebalus dan pembunuhan dirinya itu menandakan berakhirnya Perang Dacia Kedua dan diserapnya Dacia sebagai sebuah wilayah naungan Empayar Rom.

Walau bagaimanapun, semangat Decebalus tidak lenyap dan ia dihidupkan semula pada beberapa tahun kebelakangan ini di Romania, wilayah yang pernah menjadi sebahagian dari Kerajaan Dacia. Mungkin, perkara yang paling menonjolkan perkara ini (semangat yang dihidupkan semula) adalah berdirinya arca batu kepala Decebalus.

Menara Trajan, Rome

Relif pembunuhan diri Raja Decebal pada Tiang Trajan


Projek memahat tugu kolossal Decebalus ini diilhamkan oleh seorang pedagang Rom yang kaya, bernama Iosif Constantin Dragan. Pada tahun 1985, Dragan memilih batu-batuan yang bakal dipahat.  Batu yang dipilih oleh beliau terletak pada ketinggian 128m di sekitar Jurang Besi (Iron Gorge). Mungkin, salah satu faktor Dragan memilih tapak berkenaan adalah kerana Tabula Traiana, iaitu sebuah memorial penaklukan Rom ke atas Dacia bertempat di seberang sungai – berhadapan dengan tapak tersebut.

Potret Raja Decebal


Projek ini hanya dimulakan beberapa tahun kemudian, iaitu tahun 1993 setelah gunung itu dibeli oleh Dragan. Projek ini sudah tentulah mencabar buat individu-individu yang terlibat. Mereka diletakkan di bawah seliaan dan arahan seorang pemahat Itali yang bernama Mario Galeotti. Sebelum kerja-kerja pemahatan bermula, beberapa tugas lain dijalankan terlebih dahulu - bermula daripada mengambil sampel batu hingga ke menentukan kualiti batu hingga ke penghasilan lakaran awal.

Lokasi arca ini juga mempunyai akses yang sukar dan sejumlah perahu (atau bot) diperlukan untuk mengangkut barang keperluan kepada para penukang. Tambahan lagi, para penukang perlu mendaki bukit batu untuk mendirikan perancah sebelum mereka boleh memulakan kerja-kerja menorah batu. Kebiasaannya, perkara-perkara yang sukar dan berbahaya itu mengambil masa sehingga setengah jam setiap hari.

Arca Kepala Decebalus

Pandangan Arca Kepala Decebalus dari sungai


Dalam tempoh sepuluh tahun, para penukang arca ini bekerja selama enam jam sehari dalam dua syif yang silih berganti sepanjang bulan Mac hingga Oktober. Mereka turut menggunakan dinamit untuk meletupkan bongkah-bongkah batu yang besar sambil kerja-kerja yang lebih halus pula dihasilkan dengan menggunakan tukul-pneumatik dan kapak genggam. 

Dalam enam tahun pertama, hasil kasar bagi arca ini berjaya disiapkan. Kemudian, empat tahun berikutnya pula dihabiskan dengan mengerjakan sentuhan dan perincian kecil. Pada tahun 2000, plak peringatan yang diletakkan di bahagian bawah arca disiapkan. Pada plak berkenaan tertulis inskripsi Latin berbunyi, “DECEBALUS RES DRAGAN FECIT” yang bermaksud, “Raja Decebalus, dihasilkan oleh Dragan.”

Relif-relif pada Menara Trajan oleh Conrad Cichorius. Plat bernombor CVIII: Kepala Decebalus dipamerkan kepada tentera-tentera Rom


Tugu kepala Decebalus ini bukan hanya sebuah kerja seni hasilan seorang pedagang yang berwawasan. Terdapat faktor lain yang mendorong Dragan menaja projek berkenaan. Dragan sebenarnya adalah seorang pendokong setia pergerakan proto-kronisme, iaitu sebuah idealogi nasionalisme yang mempercayai bahawa Romania adalah punca-asal (rangka) bagi sesebuah ketamadunan.

Penasihat kepada pergerakan ini meyakini kononnya bermula dari Romania inilah, makanya ketamadunan-ketamadunan dari sejauh Tanah Sumeria, Mesir, Turki dan Yunani, serta di utara pula seperti Scandinavia lalu ke barat melibatkan Jerman dan Britannia, kesemua berasal-usul dari Romania. Oleh kerana itu, Decebalus digambarkan sebagai perwira kebangsaan dan kononnya, nenek-moyang beliau adalah pemula ketamadunan manusia.  Makanya tidak menghairankan jika para pendokong pergerakan proto-kronisme ini meyakini bahawa masyarakat Romania moden adalah pewaris legasi ulung itu.

Di dalam karya Michael Palin yang berjudul New Europe, pengalaman peribadi pelawak British ini ketika memasuki (melawat) Jurang Besi dan melihat sendiri tugu kepala Decebalus digambarkan secara ringkas menerusi petikan, “Pada nota penanda ringkas yang memerihalkan kebangkitan semangat kebangsaaan ini, (ketahuilah) kami sendiri (pernah) melalui jurang tersebut.”

Jika berada di tangan yang salah, semangat kebangsaan boleh menjadi satu senjata pemusnah dan pembawa bahaya. Tugu Decebalus yang dihasilkan oleh Dragan ini boleh dianggap sebagai cubaan untuk mempromosikan semangat kebangsaan Romania. Pun begitu, hala tuju pergerakan ini di masa hadapan masih lagi menjadi suatu subjek yang terdedah kepada spekulasi sesiapa pun jua.


SUMBER