BABAK KHORRAMDIN – PEJUANG KEBEBASAN PARSI

Pautan ke artikel asal:
Mahbod Khanbolouki. (21 Januari 2015). Babak Khorramdin – The Freedom Fighter of Persia. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/babak-khorramdin-freedom-fighter-persia-002590

Penterjemah: Amir Zayyanid


Kekhalifahan Umayyah dan Abbasiyah telah menguasai empayar Sassanid Parsi selama 144 tahun apabila pada tanggal 10 Jun 795M, lahir seorang bayi di kampung Balal Abad (berhampiran Ardabil moden di barat daya Iran). Anak kecil ini bakal membesar menjadi ketua penentang terkemuka dalam kalangan masyarakat Parsi dan beliau kelak akan menubuhkan pasukan pemberontak terbesar yang pernah dihadapi oleh bala tentera Arab di zaman Kekhalifahan Islam. Beliau memerangi pihak Arab ini dengan tujuan untuk merebut semula wilayah-wilayah Parsi, demi membebaskan rakyat Parsi dan mengembalikan kebudayaan mereka. Beliau kelak akan dikenang dengan nama Babak Khorramdin.

Babak kehilangan bapanya, Merdas semasa kanak-kanak lagi. Hal ini membuatkan beliau menggalas tanggungjawab menyara keluarga, termasuklah ibu dan dua orang adiknya. Ibunya yang bernama Mahrou bekerja sebagai pengasuh bayi sementara Babak sendiri mengambil upah sebagai penggembala sehingga usianya mencecah 12 tahun. Menjelang umur 18 tahun, Babak telah pun berkecimpung dalam perdagangan senjata. Beliau gemar dan meminati musik serta nyanyian di samping mempelajari cara bermain instrumen bertali Parsi bernama tambour.

Terdapat sejumlah kisah yang memerihalkan beliau. Salah sebuah kisah menceritakan bahawa pernah di satu ketika, Babak tertidur di bawah sebatang pokok pada waktu tengahari. Kemudian, ibunya melihat rambut dan dada anaknya itu dibasahi darah. Namun setelah dikejutkan oleh ibunya, kesemua darah itu hilang dan tiada apa-apa berlaku pada Babak. Berdasarkan apa yang disaksikannya itu, Mahrou pun memberitahu Babak bahawa beliau bakal memikul tugas yang besar kelak.

Babak Khorramdin


KUMPULAN PENENTANG ALIRAN KHORRAMIAN

Pada suatu hari di musim sejuk, seorang lelaki kaya bernama Javidan Shahrak sedang dalam perjalanan pulang dari bandar Zanjan. Di sana, beliau dilantik sebagai pemimpin bagi sebuah pasukan penentang Parsi, dikenali sebagai aliran Khorramian – aliran yang ditubuhkan di kawasan pergunungan berhampiran. Berikutan ribut salji yang membadai agak lebat, Javidan pun tidak dapat meneruskan perjalanannya dan terpaksa mencari tempat untuk berteduh. Entah bagaimana, beliau menemukan rumah Babak lantas mengetuk pintu rumah tersebut.

Ibu Babak menjemputnya masuk dan menyalakan api untuk menghangatkan Javidan. Sepanjang berada di situ, kuda-kuda milik Javidan dijaga oleh Babak yang memberikan layanan yang baik kepadanya. Tahap kebijaksanaan beliau mengagumkan Javidan dan apabila sudah tiba masanya untuk Javidan beredar, beliau meminta izin Mahrou untuk membawa Babak bersama supaya beliau dapat bekerja di ladang miliknya. Javidan turut berjanji bahawa Babak akan pulang dengan membawa wang yang banyak.

Mahrou bersetuju dengan permintaan tersebut dan menerusi peristiwa inilah, Babak menyertai pasukan penentang Khorramian. Javidan serta-merta menjadi idola dan guru Babak. Beberapa tempoh waktu kemudian, Babak meraih nama Khorramdin yang bermaksud ‘kepercayaan indah’, merujuk kepada agama pra-Islam yang dianuti oleh masyarakat Parsi sejak zaman purbakala lagi, iaitu Zoroastrianism.

Sebagai ketua pasukan penentang Khorramian, Javidan sering memerangi tentera Arab dengan membawa bersama Babak Khorramdin di sekitar kubu kuat mereka yang terletak di Parsi, di antara tahun 807-817M. Keadaan berlanjutan sehinggalah Javidan menerima luka parah dalam sebuah pertempuran dan meninggal dunia pada tahun 817M. Menjelang waktu kematian Javidan, Babak telah pun menguasai kemahiran penggunaan lokasi geogstrategik, pengaplikasian pelbagai taktik ketenteraan dan cara memimmpin tentera. Javidan juga memilih Babak sebagai penggantinya dan pemimpin aliran Khorramian.

Pada masa kepemimpinan Babak, terdapat sejumlah pasukan penentang berselerakan di seluruh Parsi. Tidak lama kemudian, Babak mengahwini Banu Khorramdin, balu Javidan yang merupakan seorang srikandi yang ikut sama berjuang bersama Babak dan tenteranya. Ahli-ahli pasukan Khorramian mengenakan pakaian berwarna merah. Oleh kerana itu, mereka dikenali sebagai sork jamegan dalam kalangan penduduk tempatan, yang membawa maksud ‘orang yang berpakaian merah’.


BERMULANYA KEMPEN PENENTANGAN

Pada tahun sama kematian Javidan, Babak mula menyuntik motivasi kepada para pengikutnya agar bersatu dan memulakan penentangan terhadap Kekhalifahan Islam dari Arab. Lantas, kebangkitan rakyat Parsi pun bermula. Babak semakin giat merekrut para petani dan ketua-ketua penentang dari seluruh Parsi lalu mengarahkan mereka agar menyertai barisan tentera dan menyebarkan ketakutan ke pihak Arab. Kemasyhuran Babak meningkat dengan pantas dan ribuan orang datang menyertai pergerakannya itu.

Terdapat sejumlah catatan yang berbeza tentang bilangan rekrut itu, namun angka tersebut dianggarkan di antara 100 000 – 300 000 orang. Pasukan tentera ini kebanyakannya terdiri dari kalangan petani. Pun begitu, Babak melatih mereka tentang selok-belok peperangan. Beliau mengarahkan para tenteranya agar menyerang kafilah-kafilah dagang di sepanjang Laluan Sutera, menghapuskan kubu-kubu kuat Islam dan menawan kampung-kampung. Hal ini mendatangkan kerugian dalam kebanyakan wilayah pemerintahan kekhalifahan.

Tugu Babak Khorramdin di Azerbaijan Selatan


Pada 819M, pertempuran-pertempuran skala penuh antara Parsi dan Arab bermula. Kekhalifahan Islam terus-menerus mengarahkan para panglima agar memerangi Babak. Seorang panglima Arab bernama Yahya ibn Muadh dihantar untuk memerangi pasukan penentang Khorramian, namun menemui kegagalan. Sepanjang tempoh dua tahun, pasukan tentera pimpinan Isa ibn Muhammad ibn Abi Khalid berterusan menyerang Babak, namun tetap tidak meraih kejayaan.

Pada 824M, Ahmad ibn al-Junayd pula dihantar tetapi tewas sambil tahun 827M menyaksikan Muhammad ibn Humayd Tusi berhasil meraih kemenangan walaupun tidak berupaya menangkap Babak dan orang-orang kanannya. Dua tahun kemudian, iaitu 829M, Babak kembali membaik pulih kubu-kubu kuatnya dan menewaskan Muhammad ibn Humayd Tusi. Panglima Islam itu sendiri terkorban sambil bala tenteranya kalah telak.

Kubu kuat kumpulan penentang Khorramian bertempat di Istana Babak yang berlokasi di ketinggian 2600 meter di gunung Badd. Istana ini dikelilingi oleh gunung-ganang dan jurang yang sejak dahulu kala mejadi tempat perlindungan. Sejumlah kecil tentera Khorramian memadai untuk menewaskan ribuan tentera penyerang dengan mudah.
Malah, istana tersebut mustahil untuk diserang pada musim sejuk. Istana ini dibina pada zaman dinasti Sassanid (224M-651M) dengan tapak asasnya didirikan di zaman dinasti Parthian (247SM-224M). Sebagai seorang ketua perang yang berkebolehan, Babak Khorramdin memanfaatkan sepenuhnya lokasi strategik istana itu, istana yang banyak menyumbang kepada kejayaannya menewaskan sejumlah panglima Arab.

Istana Babak. Pada masa kini, runtuhan istana ini diziarahi oleh seluruh masyarakat Iran


Pada tahun 835M, khalifah Abbasiyah yang bernama Al-Mu’tasim mengarahkan panglima terhandalnya untuk berhadapan dan menangkap Babak Khorramdin. Namanya adalah Haydar ibn Kavus Afshin. Beliau dilantik sebagai gabenor di kawasan tempat Babak bergiat secara aktif. Afshin merupakan bekas rakan seperjuangan Babak. Pada hari-hari awal penentangan rakyat Parsi, Afhsin mengangkat sumpah setia terhadap Babak untuk bekerjasama menewaskan tentera Arab dan mengembalikan kuasa Parsi ke tangan monarki Sassanid.

Setelah 18 tahun penentangan, Afshin akhirnya menjalinkan kerjasama dengan kekhalifahan Islam demi meraih kelimpahan harta kekayaan dan pelbagai lagi manfaat lain seperti dilantik menjadi ketua panglima pasukan tentera Arab. Dengan bantuan dan sumber yang disediakan oleh khalifah, Afshin mengarahkan agar kubu-kubu yang telah dimusnahkan oleh Babak dan tenteranya sebelum ini dibina semula dan diperkuat dengan tentera.

Al-Mu’tasim pula berjaya menangkap salah seorang tentera Babak yang diseksa agar membocorkan maklumat tentang taktik-taktik Babak, strategi di setiap wilayah dan jalan-jalan rahsia yang digunakan. Sejurus sebelum Afshin menyerang Istana Babak, Babak terlebih dahulu mengirimkan sepucuk surat kepada maharaja Byzantine yang bernama Theopilus dengan harapan dapat menerima bantuan ketenteraan. Namun, surat tersebut tidak sampai pada masanya.

Rentetan itu, Babak dan tenteranya terpaksa meninggalkan istana dan melarikan diri. Babak sendiri bersama isteri serta sejumlah kecil tentera membawa diri ke Armenia sambil Afshin menjarah dan menghancurkan istana tersebut. Ketika Babak hidup di bawah perlindungan seorang putera Armenia yang bernama Sahl ibn Sonbat, sampai ke pengetahuan si putera berkenaan ganjaran besar yang ditawarkan bagi sesiapa yang dapat menemukan Babak. Lantas, keberadaan Babak di Armenia pun didedahkan dan Afshin segera menghantar sejumlah besar tentera untuk menyerbu kediaman Sahl ibn Sonbat lalu menangkap Babak.

Penangkapan Babek Khorramdin (sekitar 800M)


Babak Khorramdin kemudiannya dibawa ke penghadapan khalifah di kota Samarra dan dijatuhi hukuman pada tahun 838M. Sebelum hukuman dilaksanakan, tangan dan kakinya terlebih dahulu dipotong. Turut dikisahkan bahawa dalam kesakitan, Babak membasuh mukanya dengan darah yang bercucuran keluar dari lukanya.

Apabila ditanyakan oleh khalifah tentang apa yang dilakukannya, Babak menjawab bahawa beliau enggan membenarkan orang Arab melihat wajahnya pucat setelah mati agar beliau tidak dianggap mati dalam keadaan takut terhadap mereka. Beliau lantas dipancung dan kepalanya dipamerkan di kota-kota Parsi dengan tujuan menyebarkan perasaan gerun dalam kalangan penduduk tempatan. Jasadnya pula digantung di tembok Samarra.

Selama 21 tahun, Babak Khorramdin berjaya memimpin penentangan besar-besaran yang berhasil menumbangkan kekuatan Arab dalam satu pertempuran demi satu pertempuran. Pada kemuncaknya, beliau tidaklah ditewaskan oleh Khalifah. Akan tetapi beliau dikhianati oleh rakan seperjuangan.

Sehingga ke hari ini, beliau terus dikenang sebagai wira Parsi yang berkorban nya demi kebebasan dan kesejahteraan warisan budayanya. Beliau adalah pemimpin berkebolehan yang namanya kekal hidup dalam kalangan penduduk Iran, sama seperti di zaman sesudah kematiannya. Pada hari ini, masyarakat Iran menziarahi istananya pada 10 Julai setiap tahun demi memperingati si legenda itu.



SUMBER