- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Carly Silver. (11 Mac 2019). The Mighty Deeds of King Shulgi of Ur, Master of
Mesopotamian Monarchs. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/king-shulgi-0011602
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/king-shulgi-0011602
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Pada awal milenia
ke-2SM, negara-negara kota Mesopotamia meraih kegemilangan di zaman
pemerintahan Dinasti Ur III. Selain menyambung rangka kerja politik yang
sebelum ini terabai dek keadaan yang huru-hara, para pemerintah di zaman itu
juga membawa pembaharuan dalam pembinaan dan ekonomi. Satu demi satu negara
kota secara bergilir mendominasi kawasan selatan Iraq.
RAJA SHULGI DARI UR
SEBAGAIMANA YANG DIGAMBARKAN DALAM PUISI-PUISI PUJIAN
Zaman Ur III dinamakan
sebegitu kerana mandat maharaja dikurniakan secara dewata kepada Ur buat kali
ketiga. Sementara itu, pemerintah yang paling menonjol antara semua adalah
Shulgi yang dikenang zaman-berzaman sebagai seorang pemerintah yang bersifat
belas-kasih.
Patung kepala Shulgi, raja Ur |
Pada zaman
pemerintahannya yang berpanjangan selama hampir lima dekad, Shulgi memajukan Ur
dalam beberapa perkara penting. Beliau merupakan pemerintah yang menetapkan
piawaian ukuran berat dan panjang di negara kotanya – suatu hal yang sangat
penting untuk mengorganisasikan sesebuah kerja dan kemudiannya mencambahkan
aktiviti perdagangan. Untuk memperkukuhkan lagi persekutuan dengan beberapa
negara kota lain baik yang jauh mahupun yang dekat, Shulgi turut berkahwin
paling kurang sembilan kali. Antara isterinya termasuklah puteri kota Mari di
Syria, sementara gundik-gundiknya pula terdiri daripada jelitawan Ur dan
kota-kota lain. Pelbagai pembaharuan penting dalam urusan perdagangan di
samping pengukuhan hubungan baik menerusi perkahwinan berhasil menjamin
kemewahan dan keamanan negara kota yang diperintah oleh Shulgi sepanjang
kepenguasaannya.
Batu penimbang ½ mina dari Raja Shulgi yang memiliki simbol bulan sabit. Ia digunakan di kuil dewa bulan Nanna di Ur |
Sebuah siri puisi yang
didedikasikan kepada Shulgi yang diperkirakan dihasilkan sezaman dengan tempoh
pemerintahannya memuji kebaikan hati, kegagahan fizikal, kekuatan batin dan bimbingan
kedewataannya. Puisi-puisi pujian ini melontarkan pujian melangit kepada
Shulgi. Misalnya di dalam Shulgi B, si pemuisi (yang mengambil sudut
penceritaan sebagai Shulgi sendiri) bermegah-megah dengan berkata, “Ketika aku
masih kecil, aku memasuki akademi di mana aku mempelajari seni penulisan dari
tablet-tablet Sumer dan Akkad. Tiada bangsawan yang boleh menulis di atas tanah
liat seperti yang mampu aku lakukan.”
Tablet ini merincikan keulungan Raja Shulgi dan kemenangannya ke atas kaum Lullubi dan ia menyebutkan kawasan Erbil dan Sulaymaniayh moden. 2111-2004SM. Muzium Sulaymaniyah, Iraq |
SEMANGAT RAJA SHULGI
YANG BERKOBAR UNTUK MEMPERBAHARUI PENTADBIRANNYA
Beliau bahkan menambah
dengan mendakwa bahawa Enlil, Dewa Mandat Kemaharajaan memilihnya sebagai
pemerintah Ur. Atas faktor apa? Atas faktor semangatnya membela ‘kebenaran’
yang didendangkan tidak kalah tanding berbanding semangat kepahlawanan dan
pembelaan dirinya. Shulgi berkata, “Aku memiliki minat yang mendalam terhadap
senjata.” Puisi-puisi pujian Shulgi menunjukkan bahawa Shulgi boleh melakukan
hampir segala perkara – dari memburu hingga bermain muzik, dari menghafal hukum
undang-undang hingga memuja para dewa – dengan jauh lebih baik berbanding
orang-orang lain.
Sambil itu, Shulgi A
pula merincikan bagaimana beliau melakukan penambahbaikan dalam infrastruktur
dalaman negara kotanya, “Aku memperkuatkan jalan-jalan, memudahkan penggunaan
lebuh-lebuh raya di daratan”. Malah, beliau turut meletakkan penanda-penanda
jarak dan rumah-rumah singgahan di beberapa kawasan sebagai tempat istirehat
yang selamat buat para pengembara. Jalan-jalan yang selamat ini pula berkait
langsung dengan percukaian, suatu polisi yang sudah tentu turut diperbaharui oleh
Shulgi. Cukai bala dikenakan ke atas teras geografik pentadbirannya dan
ianya dibayar dalam bentuk bijirin, syiling dan lain-lain oleh seluruh lapisan
masyarakat. Manakala cukai gun ma-dai pula disasarkan pada peringkat
daerah dengan dibayar dalam bentuk haiwan. Sistem perjalanan yang dikawal-selia
dengan baik sebegini juga membolehkan pasukan tentera digerakkan dengan lebih
efisien.
Di dalam puisi-puisi
pujiannya, Shulgi tidak hanya dikaitkan dengan dewata dan didakwa memiliki
sifat yang sempurna, akan tetapi beliau juga didendangkan sebagai seorang
pahlawan jaguh. Sememangnya, beliau bertanggungjawab memperluaskan lagi
sempadan negara kotanya dan memerangi musuh-musuhnya di utara. Beliau bahkan
menuntut bela kematian bapanya dengan menghukum pembunuh bapanya, iaitu kaum
Gutian di dalam peperangan. Dalam pertempuran-pertempuran yang dilaluinya itu,
Shulgi sudah tentu mengambil tawanan perang yang mereka ini kemudiannya dikerah
untuk menyiapkan projek-projek pembinaan penting seperti ziggurat besar di Ur yang
pembinaannya telah dimulakan oleh bapa Shulgi yang bernama Ur-Nammu.
Muka bangunan dan akses tangga ziggurat yang dibina semula. Tinggalan asal struktur Neo-Babylonia boleh dilihat di bahagian puncak |
MEMBANGUNKAN REPUTASI
SHULGI SEBAGAI RAJA
Untuk memanifestasikan
keulungan mereka sebagai ketua pembina – terutama pembina kuil atau
tempat-tempat suci yang lain – para pemerintah kebiasaannya mengarahkan agar
patung-patung penubuhan didirikan. Patung-patung ini menggambarkan pemerintah
sebagai seorang tukang bina marhaen – memikul batu di atas kepala. Rentetan
itu, si pemerintah dilihat memainkan peranan yang aktif dalam proses pembinaan.
Hal yang sama berlaku kepada Shulgi.
Patung-patung ini
diletakkan di tapak-tapak asas kuil tempat beliau melibatkan diri dalam
kerja-kerja pembinaan. Patung tersebut secara sendiri menjadi dedikasi kepada
para dewa yang menjadi dewata pujaan utama di kuil berkenaan di samping simbol
keagungan Shulgi yang mana ianya diletakkan di tempat yang mana hanya boleh
dilihat oleh para dewa – iaitu di bawah tempat-tempat suci. Patung-patung
sebegini yang bertujuan mempamerkan pengabdian si pemerintah kepada dewata
pelindung negara kota yang ditadbirnya tidaklah secara khusus menjadi ciri dan
amalan peribadi Shulgi. Pada hakikatnya, terdapat ramai sahaja pemerintah yang
memerintahkan pendirian patung sedemikian di kuil-kuil di Mesopotamia.
Patung penubuhan raja Shulgi, digambarkan sedang memikul bakul |
SUMBER
- Hamblin, William J. Warfare in the Ancient Near East to 1600 BC: Holy Warriors at the Dawn of History. Routledge. 2006.
- Muscarella, Oscar White. Bronze and Iron: Ancient Near Eastern Artifacts in the Metropolitan Museum of Art. Metropolitan Museum of Art. 1988.
- “A Praise Poem of Shulgi (Shulgi A): Translation.” The Electronic Text Corpus of Sumerian Literature. Oxford University.
- “A Praise Poem of Shulgi (Shulgi B): Translation.” The Electronic Text Corpus of Sumerian Literature. Oxford University.
- Porter, Barbara Nevling. “Ritual and Politics in Assyria: Neo-Assyrian Canephoric Stelae for Babylonia.” Charis: Essays in Honor of Sara A. Immerwahr, edited by Anne Proctor Chapin. The American School of Classical Studies at Athens. 2004.
- Sharlach, T.M. An Ox of One’s Own: Royal Wives and Religion at the Court of the Third Dynasty of Ur. de Gruyter. 2017.
- Stiebling, Jr. William H. Ancient Near Eastern History and Culture. 2n ed. Routledge. 2006.
- van de Mieroop, Marc. A History of the Ancient Near East, ca. 3000-323BC. 3rd ed. Wiley. 2015.
- Get link
- X
- Other Apps