SIAPAKAH KURMANJAN DATKA?

Pautan ke artikel asal:
Qishloq Ovozi. (31 Disember 2014). Who was Kurmanjan Datka anad what does she Mean to the Kyrgyz People? RadioFreeEuropeRadioLiberty.
https://www.rferl.org/a/qishloq-ovozi-who-was-kurmanjan-datka/26770979.html

Penterjemah: Alam Bahasa


Beberapa bulan yang lalu semasa saya mendapat tahu akan penyiaran filem “Kurmanjan Datka, Sang Ratu Di Pergunungan” (Kurmanjan Datka, Queen of the Mountains), perasaan teruja menggamit emosi saya. Seperti mereka-mereka yang melancong ke Kyrgyzstan, saya menyaksikan patung-patung yang didedikasikan kepada Kurmanjan Datka dan lorong-lorong yang dinamakan bersempena beliau. Namun, saya hanya berjaya mendapatkan sejumlah kecil sahaja berkenaan kisah beliau semasa saya berkelana di negara tersebut. Makanya, saya masih tertanya-tanya akan siapakah gerangan Kurmanjan Datka dan apakah signifikannya kepada rakyat Kyrgyz pada hari ini?

Ulasan filem yang agak bagus daripada Emily Canning ada menyertakan satu perkara yang menarik perhatian saya iaitu apabila beliau menyebutkan tentang seorang wanita Kyrgyz yang menonton filem tersebut berkata, “Orang lain mungkin tidak memahami, tetapi saya dapat rasakan file mini menyentuh hati saya.”

Memang benar. Bagaimana dapat saya memahami filem tersebut?

Jadi, saya pun memutuskan untuk menghubungi seseorang yang mungkin boleh memahami filem berkenaan (mengetahui sejarah bangsa Kyrgyz). Mujur, saya mengenali Tynchtykbek Tchoroev (Chorotegin) yang dianggap sebagai salah seorang yang sangat arif tentang negara dan sejarah Kyrgyz, malah dalam kalangan masyarakat Kyrgyz sendiri.

Dan disebabkan saya telah mengenalinya dengan agak lama, maka saya akan menyebutnya sebagai ‘Tynch’ di dalam artikel ini.

Tynch memberitahu saya bahawa terdapat beberapa orang Datka wanita (bermaksud ‘pemerintah berhak’) pada separuh pertama abad ke-19M. Namun, tiada siapa di antara mereka dapat dibandingkan dengan Kurmanjan (1811-1907), puteri kepada Mamatbay yang berasal dari puak Mungush. Hal ini kerana kekuasaan Kurmanjan sebagai pemerintah tempatan di Pergunungan Alai dan kawasan sekitar menerima pengiktirafan daripada tiga pihak besar, iaitu Kokand, Bukhara dan Russia.

Beliau dikahwinkan dengan seorang lelaki yang tidak dicintainya. Makanya, beliau lari ke pangkuan keluarganya. Menurut Tynch, hal seperti itu tidak pernah dilakukan oleh wanita yang dikahwin-atur walaupun dalam kalangan penduduk tetap di Asia Tengah. Dan pada abad ke-19 pula, adat tersebut dianggap sinonim dengan keganasan tradisi patriarki puak berkenaan.

Keputusan Kurmanjan untuk berkahwin dengan lelaki yang dicintainya juga bukan merupakan sebahagian daripada adat, walaupun dalam kesnya itu, perasaan cinta tersebut dibalas oleh Alymbek Datka (1799-1862) si putera Asan-biy yang berasal dari puak Bargy, iaitu sebahagian daripada puak Kyrgyz Adygene yang dikahwininya pada tahun 1832M.

Tynch berkata bahawa kedegilan dan kemahuan Kurmanjan untuk mengahwini atas rasa cinta adalah “mesej utama kehidupan Kurmanjan si wirawati kebebasan bagi wanita Kyrgyz.”

Alymbek adalah seorang bangsawan yang disokong oleh kesatuan masyarakat Kyrgyz dan kemerdekaan Kokand Khanate daripada Tsar Russia. Alymbek Datka merupakan gabenor Provinsi Andijon dalam Kokand Khanate merangkap atalyk (pemangku) kepada Shah Murad yang merupakan khan (penguasa) bagi Kokand yang baru berusia 12 tahun (pada tahun 1862, sejurus sebelum beliau sendiri dibunuh).

Selepas suaminya mati dibunuh, Kurmanjan menjadi Datka. Peralihan kuasa ini diperakui tidak hanya oleh khan Kokand yang memerintah wilayah meliputi Osh dan kampung halaman Kurmanjan di Pergunungan Alai, tetapi juga oleh Muzaffar si emir Bukhara yang pernah memerintah kebanyakan wilayah Kokand Khanate semasa pencerobohannya ke wilayah timur Asia Tengah itu.

Muzaffar bertemu secara rasmi dengan Kurmanjan Datka di kota Osh, bukan di Pergunungan Alai, sebagaimana yang digambarkan di dalam filem.

Tynch berkata, Kurmanjan menjadi panglima dan gabenor pada masa yang sama, sedangkan pada waktu itu adalah sangat sukar untuk menjadi salah satu di antara keduanya, kerana Kokand Khanate sedang berada dalam fasa keruduman dan Askar Rusia pula semakin melebarkan kekuasaannya di Asia Tengah.

Suami Kurmanjan sebelum ini pernah memerangi tentera-tentera tsar yang datang menyerang, begitu juga dengan beberapa orang anaknya. Misalnya, Abdylda-Bek, putera sulung Alymbek Datka dan Kurmanjan Datka, mengetuai askar “Pulat Khan” semasa penentangan terhadap rejim Russia. Pulat Khan merupakan mullah Ferghana Kyrgyz yang bernama Iskhak Asan-uulu, yang merupakan pihak penentang terakhir yang cukup kuat dalam memerangi Khudayar Khan si pro-Russia dan penjajah Russia. Pulan Khan dibunuh oleh tentera Russia sementara Abdylda-Bek pula melarikan diri ke Afghanistan melalui Pamir dan meninggal dunia di sana pada tahun 1877.

Menurut Tynch, Kurmanjan cukup bijak kerana memujuk masyarakat Kyrgyz yang lain agar tidak memerangi tentera Russia yang jauh lebih berkuasa.

Kyrgyzstan adalah satu-satunya negara Asia Tengah yang mempunyai presiden wanita, Roza Otunbaeva


Sebagaimana yang telah disebutkan dalam ulasan filem Canning, Kurmanjan tidak berperang untuk menyelamatkan puteranya darii dihukum mati oleh pihak Russia. Sebaliknya, menurut sebahagian sumber mengenai kisah beliau, Kurmanjan malah menghadiri sesi hukuman tersebut. Beliau tidak memilih untuk mengorbankan masa hadapan rakyatnya semata-mata agar dapat menyelamatkan seorang zuriatnya.

“Itulah antara mesej lain yang terdapat dalam kisah hidup Kurmanjan Datka,” kata Tynch. “Kekuatan beliau dapat dilihat menerusi usahanya memelihara kepentingan rakyatnya.” Tambahnya lagi, “dalam kisah Kurmanjan ini, kita beroleh peringatan bahawa seorang isteri, seorang wanita, mereka juga boleh memimpin bangsanya.”

Dengan segala kehormatan yang disandang oleh wanita-wanita kontemporari dalam politik Asia seperti Indira Ghandi, Benazir Bhutto, dan Aung San Suu Kyi, Tynch menambah bahawa “Kurmanjan Datka juga merupakan seorang wanita yang sama seperti mereka, srikandi di penghujung abad ke-19.”

Tynch menyatakan bahawa walaupun tentera-tentera Russia melayan Kurmanjan dengan penuh hormat dan bahkan mengurniakan gelaran ‘tsaritsa Alaiaa’ (Ratu Alai) kepadanya, beliau tetap merupakan “salah satu alat untuk memujuk rakyat Kyrgyz lain di daerah berkenaan  agar hidup dengan aman di bawah penjajahan Russia.”

Namun, Kurmanjan bersikap toleransi dengan budaya-budaya yang berbeza. Hal ini merupakan aspek yang penting jika dilihat bahawa kawasan tempat beliau menjalani kehidupan itu masih dihuni oleh pelbagai jenis manusia. Masyarakat yang hidup sezaman dengan beliau menghormati Kurmanjan Datka kerana sifat toleransi dan kebolehupayaannya untuk memerintah (negara). Hal ini terbukti menerusi rekod-rekod tentang beliau yang boleh ditemui dalam keadaan tersimpan rapi dalam banyak manuskrip berbahasa Turkik Chagatai, Parsi, Kyrgyz dan bahasa-bahasa lain yang menggunakan tulisan Arab.

Salah sebuah legenda baharu mengenai Kurmanjan Datka adalah mitos yang mengisahkan beliau berupaya menulis puisi-puisi dalam Bahasa Parsi dan menandatanganinya dengan menggunakan nama Zinat. Namun, para sejarahwan Kyrgyz menolak pendapat ini kerana menurut mereka, Zinat adalah nama samara seorang penyair lelaki di zaman pemerintahan Omar Khan di Kokand.

Di dalam filem, Kurmanjan dipamerkan menulis tulisan runik Orkhon-Yenissei. Tynch memaklumkan bahawa walaupun masyarakat Kyrgyz boleh menulis dalam tulisan-tulisan runik pada ke-7 hingga ke-12 Masehi, tulisan tersebut sebenarnya pertama kali ditafsirkan oleh ilmuwan Denmark yang bernama Vilhelm Thomsen (1842-1927) pada tahun 1893.

Pada tahun 1906, Kurmanjan Datka diziarahi oleh Baron Carl Gustaf Emil Mannerheim, yang sedang mengembara sebagai seorang pengkaji etnik (etnografer) dengan membawa misi daripada pegawai misi rahsia Russia, dari Russia ke China melalui Pergunungan Alai.

Mannerheim yang pada akhirnya menjadi presiden Finland (1944-1946), mengambil sekeping gambar unik Kurmanjan Datka. Gambar tersebut kemudiannya dicetak pada mawatang kertas Kyrgyzstan berserta dengan potret Datka sendiri.

Legasi yang ditinggalkan oleh Kurmanjan Datka kepada rakyat Kyrgyz tidak mampu dirincikan dalam bentuk penulisan yang kecil. Apa yang boleh saya titipkan sebagai komen adalah Kyrgyzstan merupakan satu-satunya negara di Asia Tengah yang mempunyai presiden wanita, iaitu Roza Otunbaeva.

Otunbaeva juga menetapkan sebuah undang-undang di Asia Tengah – yang diharapkan akan terus diikuti di masa akan datang – dengan meninggalkan pejabatnya apabila penggalnya tamat tanpa ada langsung cubaan untuk mempersiapkan pengganti atau mengekalkan peranan peribadi dalam arena politik.

Menarik untuk disebutkan bahawa bersesuaian dengan perjanjian yang ditandatangani oleh Otunbaeva pada 28 Disember 2010, tahun 2011 diisytiharkan sebagai Tahun Kurmanjan Datka di Kyrgyzstan sempena ulang tahun kelahirannya yang ke-200.