KUELAP, PERU – KUBU PERTAHANAN PAHLAWAN-PAHLAWAN AWAN

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (9 Julai 2019). Kuelap, Peru – Ancient Fortress of the Cloud Warriors. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-americas/kuelap-peru-ancient-fortress-cloud-warriors-002915

Penterjemah: Amir Zayyanid


Dibina oleh Chachapoyas, citadel berkubu Kuelap merupakan pangkalan Pahlawan-Pahlawan Awan di Peru sebelum mereka ditakluk oleh pihak musuh. Tembok-tembok batu yang besar dan ratusan runtuhan ini terus berdiri sehingga hari ini sebagai memori sebuah kebudayaan ulung yang hilang dalam sejarah. Keadaan runtuhan Kuelap yang amat mengagumkan ini sememangnya menjadi sebab yang munasabah mengapa ia kadangkala disebut sebagai Machu Picchu kedua.

Machu Picchu tanpa dinafikan lagi merupakan tapak arkeologi paling masyhur di Peru. Pembinanya adalah kaum Inca, yang juga merupakan masyarakat yang paling dikenali di Amerika Selatan. Menerangkan secara ringkas tentang signifikasi Machu Picchu, menteri pelancongan dan perdagangan luar negara Peruvian, Jose Luis Silva Martinot berkata bahawa pada tahun 2011 sahaja, sebanyak 70% pelancong antarabangsa yang datang ke Peru hanya bertujuan untuk mengunjungi Cusco atau Machu Picchu. Kedua-duanya itu adalah monumen tinggalan kaum Inca. Namun pada hakikatnya, Peru juga memiliki banyak tapak lain untuk dikunjungi memandangkan negara tersebut pernah menempatkan sejumlah tapak arkeologi, puak asli, dan juga kebudayaan lama. Salah satu tapak yang dimaksudkan adalah Kuelap, yang dibina oleh kebudayaan Chachapoyas.

Runtuhan berupa tembok berdekorasi di Kuelap, Peru


PANGKALAN PAHLAWAN-PAHLAWAN AWAN

Kuelap merupakan salah satu monumen batu purba terbesar di Dunia Baru, terletak di cerun Andes, utara Peru kira-kira 3000 meter (10 000 kaki) dari paras laut  Secara spesifik, tapak ini terletak di daerah yang mana hutan tebal bersambung dengan banjaran Andes. Sama seperti kaum Inca, Chachapoyas juga mahu mengambil kedudukan yang setinggi mungkin – baik atas tujuan geo-strategik mahupun tujuan keagamaan.

Sering dirincikan sebagai citadel purba, para penyelidik terkini berpendapat bahawa Kuelap sebenarnya lebih cenderung digunakan sebagai petempatan berbanding tapak kelangsungan pertempuran. Apapun, tapak ini sememangnya dibina oleh Chachapoyas – sebuah komuniti manusia yang sering dirujuk sebagai Pahlawan-Pahlawan Awan. Chachapoyas adalah masyarakat pra-Inca yang hidup di hutan-hutan tinggi di wilayah Amazon moden, Peru.


Antara tinggalan arkeologi paling masyhur yang ditinggalkan oleh Chachapoyas adalah sarcophagi purumanchu, iaitu bekas-seperti-keranda di mana mereka menempatkan jasad-jasad si mati. Lalu, sarcophagi purumanchu ini ditinggalkan di lereng jurang. Proses untuk menghasilkan purumanchu ini memiliki beberapa peringkat. Pertama, tanah liat dibentut mengikut rupa dan saiz si mati yang telah terlebih dahulu dibalut dengan rapi. Kemudian, campuran lumpur dan jerami dikenakan. Akhir sekali, sarcophagi tersebut dicat dengan warna krim putih dan dekorasi seperti kalung, tunik berbulu dan wajah dilukis secara terperinci menggunakan warna merah dan kuning. Apabila diletakkan di lereng cerun, sarcophagi tersebut kelihatan seperti tentera pengawal – kononnya sebagai mengawal keselamatan si mati.

Berdasarkan bukti arkeologi, Kuelap dibina sekitar abad ke-6M dan digunakan secara berterusan sehingga abad ke-16M.

Sarcophagi Caraja, simbol kepada budaya Chachapoya yang telah hilang


CIRI-CIRI RUNTUHAN KUELAP

Berikutan lokasinya yang strategik serta saiz struktur dan dinding-dinding batunya yang besar (20 meter tinggi dan purata ketebalan 80 cm), Kuelap terkenal sebagai sebuah kubu sekaligus mengaitkannya dengan fungsi ketenteraan. Walaupun lokasi ini jarang atau mungkin tidak pernah menyaksikan kejadian pertumpahan darah, ilmuwan berpendapat bahawa Chachapoyas membina Kuelap untuk mempertahankan diri dari ancaman komuniti-komuniti jiran yang mungkin bermusuhan dengan mereka.

Walau bagaimanapun, tapak yang meliputi keluasan sekitar 65 000 meter persegi ini tidak hanya mengandungi binaan-binaan ketenteraan. Akan tetapi, terdapat juga bangunan sivil, bangunan keagamaan dan bangunan domestik. Tambahan lagi, diperkirakan pada masa kemuncaknya, Kuelap memiliki populasi mencecah 3000 orang penduduk yang mereka ini tidak hanya terdiri dari golongan pahlawan, tetapi juga golongan pedagang, dukun dan petani. Berdasarkan faktor-faktor ini, ilmuwan mencadangkan agar Kuelap lebih sesuai dipanggil sebagai kota bertembok berbanding kubu.

Dianggarkan bahawa Chachapoyas ditakluk oleh Inca pada suatu masa di separuh kedua kurun ke-15 Masehi. Kemudian, Kuelap sepertinya telah dibiarkan tidak berusik oleh Inca, dan makanya Chachapoyas terus menetap di sana. Berikutan ketibaan penjajah Sepanyol pada kurun ke-16, kebudayaan Chachapoyas pun runtuh dan Kuelap pula ditinggalkan.

Kota bertembok Kuelap


PENEMUAN-PENEMUAN ARKEOLOGI

Merentas abad, pendedahan kepada perubahan cuaca telah memberikan kesan kepada kondisi Kuelap. Walaupun penduduk tempatan sepertinya menyedari kewujudan Kuelap, tapak berkenaan hanya ditemukan semula oleh dunia luar pada tahun 1843.
Sejak tapak berkenaan ditemukan semula, para arkeologis banyak mempelajari tentang runtuhan Kuelap. Terdapat lebih 400 bangunan berbentuk bulat yang diperkirakan berfungsi sebagai rumah sekaligus membenarkan para arkeologis mengutarakan pendapat tentang kefungsian Kuelap serta anggaran populasi kota berkenaan pada masa-masa kemuncaknya. Terkini, satu kajian yang dijalankan oleh Universiti Florida mengumumkan bahawa mereka telah menemukan bukti pembedahan tulang terawal yang dilakukan di Kuelap. Kenyataan ini berdasarkan dari penemuan tulang kaki milik dua orang lelaki dari Kuelap yang mempunyai lubang, dipercayai telah ditebuk.

Ahli arkeologi mengenal pasti lebih 400 rumah berbentuk bulat di Kuelap


Salah satu amalan menarik yang dipercayai diamalkan oleh penduduk Kuelap adalah mereka cuba ‘memukul’ langit dengan batu-batu yang dilempar ke langit menggunakan alat pelempar batu (catapult). Ilmuwan mengandaikan amalan ini adalah bertujuan untuk menyeru hujan. Satu lagi amalan pelik yang ditemukan oleh arkeologis adalah mumia-mumia nenek-moyang kaum Chachapoyas ditempatkan di bawah lantai beberapa buah rumah. Mumia-mumia ini diletakkan di bawah batu-batuan yang boleh dipindahkan agar ianya dapat dikeluarkan semasa berlangsungnya upacara-upacara keagamaan.

Banyak lagi kawasan di tapak Kuelap yang belum menjalani kerja-kerja ekskavasi. Dalam erti kata lain, tidak seperti Machu Picchu yang telah diteroka sepenuhnya, tapak ini masih lagi menawarkan sensasi khusus kepada para pelancong – iaitu sensasi melawat sebuah kota yang hilang, yang sekelilingnya masih lagi dikelilingi oleh hutan-hutan tebal.


USAHA MEMARTABAT KEULAP

Selain pihak arkeologis, pihak kerajaan Peruvian juga memberikan perhatian kepada tapak Kuelap memandangkan mereka berhajat untuk membangunkannya dengan lebih lanjut sehingga menjadi destinasi pelancongan terkemuka. Salah satu perancangan yang mereka usahakan pada tahun 2017 adalah memperkenalkan kereta kebal yang mampu membawa pelancong ke tapak berkenaan.

Sebelum ini, untuk melawat tapak Kuelap, para pelancong perlu mendaki selama tiga hingga empat jam atau menaiki kereta melalui jalan-jalan sukar selama sejam setengah. Apabila kereta kabel diperkenalkan, masa perjalanan dapat dipercepatkan dengan drastik memandangkan pelancong hanya perlu memulakan perjalanan dari kampung Tingo Nueveo menuju ke stesen kereta kabel, disusuli perjalanan selama 20 minit untuk tiba ke Kuelap.

Walaupun penambahbaikan ini berhasil menyingkatkan masa perjalanan den gan begitu drastik, dalam sudut lain, ia juga mencantas perkembangan sejumlah khidmat pelancongan yang ditawarkan oleh komuniti yang menetap berhampiran tapak berkenaan. Kebiasaannya, bas-bas pelancong akan mengambil jalan yang membolehkan para pelancong berhenti dan meluangkan masa untuk makan atau berbelaja di kedai-kedai local. Akan tetapi, memandangkan ramai pelancong mula menggunakan kereta kabel, perkhidmatan yang ditawarkan oleh komuniti ini tidak meraih sambutan seperti sebelumnya.

Walau apapun, berdirinya tembok-tembok batu serta runtuhan-runtuhan di tapak Kuelap sehingga ke hari ini menggambarkan betapa Pahlawan-Pahlawan Awan sama sekali tidak dapat diluputkan dari ingatan manusia. Mungkin, kajian di masa akan datang boleh meraihkan kita maklumat yang lebih banyak tentang kebudayaan Peru yang telah lama hilang ini.

Llama di runtuhan Kuelap, Peru


SUMBER