PAQUIQUINEO – PENGKHIANAT BERANI ATAU PEJUANG KEBEBASAN?

Pautan ke artikel asal:
Caleb Strom. (12 Oktober 2019). Paquiquineo: Brave Traitor or Freedom Fighter? Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/paquiquineo-0012707

Penterjemah: Amir Zayyanid


Pada tahun 1561, terdapat seorang Orang Asli Amerika dari Virginia yang bernama Paquiquineo dijemput, atau dalam beberapa sumber disebutkan sebagai diculik, ke Sepanyol. Di sana, beliau bertemu dengan raja dan kemudiannya dihantar pulang ke Amerika untuk membantu penjajah Sepanyol menyebarkan agama Kristian dalam masyarakat asli di sana. Ketika berada bersama tentera-tentera Sepanyol ini, beliau menggunakan nama Don Luis de Velasco.

Walau bagaimanapun, beliau pada akhirnya kembali ke pangkuan masyarakatnya dan berpaling tadah dari Sepanyol. Malahan, beliau berkemungkinan menjadi seorang ketua masyarakat yang agak berpengaruh pada awal kurun ke-17. Catatan sejarahnya terhenti selepas beliau pulang ke pangkuan masyarakatnya pada tahun 1571. Pun begitu, namanya terus dikenang sebagai seorang legenda.


SEPANYOL MELEBARKAN KUASA MENERUSI PENYEBARAN AGAMA

Perluasan kuasa Sepanyol di bahagian timur Amerika Utara bermula pada tahun 1513 apabila Juan Ponce de Leon tiba di Florida atas tujuan yang kononnya adalah untuk mencari kolam mauhulhayat dan kemudian memberikan nama kepada kawasan tersebut – nama yang digunapakai sehingga ke hari ini.

Pada tahun-tahun berikutnya, penjajah Sepanyol mendirikan sejumlah pos perdagangan di sepanjang pantai tenggara Amerika Utara, meliputi Polanco di Florida (kini Pensacola) dan Santa Elena (kini Pulau Parris, Carolina Selatan). Pihak Sepanyol mempercayai bahawa kononnya terdapat banyak sumber asli berhampiran Teluk Chesapeake di samping meyakini bahawa ia adalah laluan pintas untuk sampai ke Lautan Pasifik.

Penjajah Sepanyol yang bernama Juan Ponce de Leon


Pihak Sepanyol juga memasang hasrat untuk menyebarkan agama Kristian dalam kalangan penduduk asli di sana, yang faktornya boleh disandarkan pada sebab-sebab sama berlakunya penaklukan semula Semenanjung Iberia oleh mereka. Penaklukan semula ini secara jelas memiliki motif keagamaan, di mana tentera-tentera Kristian-Sepanyol menganggap diri mereka sebagai pembebas dan penyelamat – membebaskan tanah-tanah yang pernah dinaungi Kristian dari tangan pihak Muslim yang kononnya menindas mereka.

Ketika penjajah Sepanyol tiba di Amerika, mereka membawa mentaliti konon-pembebas yang sama. Lantaran itu, mereka berpendirian kepercayaan masyarakat asli di sana harus dihapuskan dan diganti dengan agama Kristian. Selain itu, mereka turut berhasrat untuk menggunakan agama Kristian bagi memperkukuhkan kekuasaan mereka ke atas masyarakat Asli Amerika dengan tujuan untuk mengeksploitasi sumber-sumber alamnya, seperti sumber emas.

Pada masa-masa itu, kuasa-kuasa Eropah yang lain seperti Perancis dan Inggeris yang kemudiannya menguasai bahagian timur laut Amerika Utara belum lagi menembusi kawasan pedalaman. Wilayah berhutan di bahagian timur masih lagi dihuni sepenuhnya oleh masyarakat asli Amerika.

Kebanyakan masyarakat asli Amerika di kawasan tersebut hidup secara tetap di kampung dan mengamalkan aktiviti pertanian dan perburuan. Sebahagian daripada mereka pula masih lagi membina gundukan-gundukan tanah dan mendirikan kuil dan rumah di atasnya.

Masyarakat asli Amerika di hutan timur pada masa itu terbahagi kepada beberapa buah puak yang saling bersengketa kerana berebutkan wilayah dan sumber. Pahlawan-pahlawan mereka sering bertempur dan mengambil kepala sebagai trofi kemenangan. Kebanyakan masyarakat asli Amerika yang hidup di hutan timur mengamalkan konsep matrilineal (mengutamakan jalur keturunan daripada sebelah wanita, atau ibu).

Mereka juga mengamalkan perkahwinan ramai di mana amalan seperti ini tidak difahami oleh mubaligh-mubaligh Kristian dari Sepanyol sekaligus mereka tersalah anggapnya sebagai suatu perzinaan. Hal sebegini cuma salah satu dari sekalian kesalahafahaman yang berlaku, yang mengakibatkan interaksi antara budaya asli Amerika dan Sepanyol menjadi semakin renggang.

Walaupun kumpulan mubaligh Jesuits dan Friars dari Sepanyol ini berkemungkinan memiliki niat tulen dalam menyebarkan agama Kristian dalam kalangan masyarakat asli Amerika, salah satu objektif yang mereka letakkan tidak dapat dinafikan adalah untuk mencari sumber perolehan emas dan komoditi lain yang baru.

Hakikat ini pantas disedari oleh masyarakat asli di sana dan menurut mereka, satu-satunya cara untuk mengusir penjajah Sepanyol adalah dengan memperdaya mereka bahawa kononnya terdapat sebuah wilayah di tempat yang jauh yang memiliki sumber emas yang melimpah-ruah. Wilayah mitos sebegini kebiasaannya merujuk wilayah yang dihuni oleh komuniti asli tempatan yang bermusuhan dengan mereka.

Walaupun mereka perlu berhadapan dengan halangan-halangan sebegini, para mubaligh dan penjajah Sepanyol sama sekali tidak berputus-asa. Mereka mempercayai bahawa wujud sumber alam yang kaya di kapung halaman Paquiquineo yang terletak di suatu kawasan di Virginia moden. Kawasan tersebut dikenali dalam catatan sejarah sebagai Ajacan dan penjajah ini berhasrat untuk menjadikannya sebagai koloni Sepanyol.

Di kala beberapa pemikir Sepanyol, seperti ahli teologi yang bernama Juan Gines de Sepulveda mempercayai bahawa masyarakat asli Amerika bersifat gemar berperang dan perlu ditundukkan dengan cara kekerasan, idea atau persepakatan bahawa mereka ini perlu ditukar agama kepada Kristian secara aman sebagaimana yang dipromosikan oleh Bartolome de las Casas diterima dan dilaksanakan secara meluas.

Pihak Sepanyol mempercayai kaum asli Amerika seperti Paquiquineo dan masyarakatnya perlu diperkenalkan dengan agama Kristian


Salah satu strategi masyhur yang digunakan oleh Empayar Sepanyol pada zaman awal adalah apabila mereka tiba di kawasan yang mereka ingin kuasai, tindakan pertama yang dilakukan adalah menghantar sepasukan mubaligh dengan tujuan untuk menubuhkan markas gerakan dan menyebarkan agama Kristian. Apabila pergerakan ini berhasil meraih kedudukan yang kukuh, penaklukan secara politik ke atas kawasan berkenaan semakin mudah untuk dilaksanakan.

Sebelum penjajah Sepanyol dapat meluaskan kuasa sehingga ke Ajacan, mereka terlebih dahulu perlu mengubah agama masyarakat asli tempatan dan dalam konteks inilah Paquiquineo ditakdirkan melangkah masuk ke dalam lembaran sejarah.


PERTEMUAN PERTAMA PAQUIQUINEO DENGAN PIHAK SEPANYOL

Menurut satu laporan sejarah, Paquiquineo dan seorang sahabatnya menemui sebuah kapal Sepanyol yang tersasar daripada haluan perlayaran. Kapal tersebut diketuai oleh Antonio de Velasquez. Kapalnya itu bertugas sebagai kapal bekalan yang melalui laluan laut antara Polanco dan Santa Elena.

Pada bulan Jun 1561, sebuah ribut musim panas memukul kapal mereka sehingga tersasar dari haluan dan mengakibatkan mereka terdampar berhampiran Teluk Chesapeake. Ketika berada di sana, penjajah-penjajah Sepanyol itu bertemu dengan saudara-saudara sekomuniti Paquiquineo dan mengurniakan hadiah kepada mereka. Si kapten dirincikan memandang tinggi Paquiquineo sebagai seorang individu yang penting dalam kalangan masyarakat asli berkenaan.

Terdapat kemungkinan bahawa Paquiquineo sememangnya adalah anak seorang pembesar kaum. Lantaran kemungkinan tersebut, maka si kapten menjemput Paquiquineo untuk berlayar ke Sepanyol dan menghadap raja. Keluarga Paquiquineo memperkenankan jemputan tersebut. Walau bagaimanapun dalam catatan lain, disebutkan bahawa Paquiquineo diculik.


HIDUP PAQUIQUINEO BERSAMA PENJAJAH SEPANYOL

Sama ada beliau pergi dengan sukarela ataupun diculik, apa yang pasti Paquiquineo dan sahabatnya itu tiba di Sepanyol pada bulan September 1561. Pada bulan berikutnya, mereka dibawa ke penghadapan Raja Philip II.

Raja dan beberapa orang paderi Sepanyol bercadang untuk mempergunakan Paquiquineo dan sahabatnya itu untuk melicinkan lagi penyebaran agama Kristian dalam kalangan masyarakat aslinya. Lantaran itu, para paderi Sepanyol pun memperkenalkan Paquiquineo dengan agama Kristian.

Pada bulan Mei 1562, setelah meluangkan seluruh musim sejuk di Sepanyol, Paquiquineo dan sahabatnya dibawa ke Amerika di mana mereka bercadang untuk berhenti di New Spain sebelum melanjutkan perjalanan menuju Ajacan. Mereka tiba di New Spain pada bulan Ogos 1562 dan sempat melawat Mexico City. Ketika berada di sana, Paquiquineo dan sahabatnya diserang penyakit dengan agak teruk.

Peta Amerika Utara dari Sepanyol yang menunjukkan lokasi Ajacan, di mana Paquiquineo dan masyarakatnya tinggal


Setelah bergelut dengan penyakit berkenaan, mereka berdua mengambil keputusan untuk memeluk agama Kristian. Sebaik sahaja menjadi seorang Kristian, Paquiquineo mengambil nama Don Luis de Velasco. Sahabatnya pula langsung sahaja hilang dari catatan sejarah selepas peristiwa ini.

Don Luis meluahkan keinginannya untuk pulang ke pangkuan keluarga. Namun mubaligh friars menegaskan bahawa pihak berkuasa memerintahkan agar beliau terus kekal berada di New Spain. Sebuah peluang untuk kembali ke Ajacan tiba pada tahun 1563 apabila sebuah ekspedisi yang terdiri daripada 50 orang tentera dan dua orang mubaligh diusulkan untuk berangkat ke petempatan masyarakat asli itu. Namun, usulan ini ditolak oleh raja Sepanyol.

Peluang seterusnya hadir pada bulan Ogos 1566 apabila sebuah ekspedisi menuju Ajacan disiapkan dengan dianggotai oleh dua orang mubaligh friars dari Dominica, 15 orang tentera dan Don Luis sendiri. Mereka berangkat tidak lama selepas memasuki bulan Ogos.

Walau bagaimanapun, semasa dalam perjalanan, mereka dipukul ribut dan terpaksa pulang ke timur menuju Sepanyol. Menjejakkan kaki ke Eropah buat kali kedua, Don Luis meluangkan masa selama empat tahun untuk menambah ilmu pengetahuan di Seville.

Memasuki tahun 1570, beliau dihantar bersama sekumpulan mubaligh Jesuits untuk kembali ke kampung halamannya. Mereka tiba di Ajacan pada bulan September 1571, setelah sedekad lamanya beliau meninggalkan bumi itu.


PULANGNYA PAQUIQUINEO

Sebaik sahaja mereka tiba, Don Luis dan para mubaligh Jesuits menerima sambutan hangat dan diajak untuk menetap di sana. Sahabat-sahabat dan kenalan-kenalan Don Luis masing-masing bergembira kerana berjumpa dengannya, memandangkan selama ini mereka menganggapnya telah meninggal dunia. Dalam pada itu, para mubaligh Jesuits terus menjalankan misi mereka.

Dengan menggunakan sumber kayu dari Cuba, mereka mendirikan sebuah gereja kecil dan sebuah rumah. Walaupun pada mulanya Don Luis menetap bersama mereka, beliau kemudiannya kembali ke kampung halaman dan semakin lama semakin kurang meluangkan masa dengan para mubaligh Jesuits. Ketika berada di sana, beliau langsung sahaja membuang identiti Sepanyolnya.

Selain kembali menggunakan nama aslinya, Paquiquino juga mula melibatkan diri dalam amalan sosial dan keagamaan masyarakatnya, termasuklah berkahwin. Para mubaligh Jesuits benar-benar terkejut dengan perkembangan tersebut dan mencatatkan bahawa beliau ‘telah hanyut dengan godaan syaitan’ dan ‘digoda oleh kaum wanita’.

Walau bagaimanapun, para mubaligh Jesuits ini masih bergantung harap pada Paquiquineo untuk memperoleh bekalan. Namun menjelang musim sejuk. Beliau tidak lagi memenuhi permintaan mereka sepenuhnya.

Pada bulan Februari 1571, Paquiquineo bersama sekumpulan pahlawan asli membunuh kesemua mubaligh berkenaan. Tidak dapat diketahui dengan jelas mengapa mereka bertindak sedemikian. Sebilangan ilmuwan antropologi mengutarakan pendapat bahawa ia berkaitan dengan faktor bagaimana masyarakat asli itu menilai aktiviti perdagangan yang mereka lakukan dengan penjajah Sepanyol.

Paquiquineo dan sekumpulan pahlawan membunuh para mubaligh Jesuits


Masyarakat asli di situ mungkin mengamalkan konsep pemberian hadiah di mana hadiah hanya diberikan dengan harapan mereka akan menerima pembalasan hadiah di masa hadapan. Dalam sistem pemberian hadiah sebegini, kedua-dua pihak tidak hanya sekadar bertukar-tukar barangan. Akan tetapi, apabila satu pihak memberi hadiah, maka pihak penerima diharapkan dapat membalas hadiah tersebut di kemudian hari.

Pendatang-pendatang Sepanyol mungkin menyikapi urusan perdagangan tersebut sebagai transaksi biasa dan sikap sebegini mengguris perasaan masyarakat asli di sana. Apabila Paquiquineo dan masyarakatnya berhenti menyediakan bekalan untuk para mubaligh Jesuits, orang-orang Sepanyol tersebut langsung sahaja berdagang dengan kumpulan asli Amerika yang lain. Hal ini mungkin mendorong mereka untuk melakukan pembunuhan.

Penjajah Sepanyol tidak memahami ‘undang-undang’ perdagangan masyarakat Paquiquineo


Terdapat juga penerangan lain yang dikemukakan oleh seorang ahli antropologi yang bernama Helen C. Rountree. Menurutnya, pembunuhan tersebut berpunca daripada dialektika maruah-hina. Beliau berpendapat bahawa Paquiquineo dan masyarakatnya adalah kaum asli Algonquian yang mana kaum ini berorientasikan maruah. Dalam kes ini, jika Paquiquineo memberikan bantuan kepada para mubaligh Jesuit, maka beliau akan menerima penghinaan kerana membiarkan diri menjadi pembantu penjajah yang datang dalam keadaan lemah lagi kebulur.

Beliau juga akan menerima malu seandainya tidak mengambil berat dan membiarkan sahaja mereka mati kebulur. Justeru, perbuatan membunuh mereka dalam konteks ini dapat melindungi beliau dari dimalukan dan menerima penghinaan orang ramai – suatu perkara yang amat ditakuti oleh budaya mereka.


APA YANG BERLAKU KEPADA PAQUIQUINEO?

Figura yang dikenali sebagai Paquiquineo hilang dari catatan sejarah menjelang tahun 1571, sebagaimana yang disebutkan oleh dokumen-dokumen sejarah yang dipercayai. Pada tahun 1572, satu ekspedisi dihantar oleh pihak Sepanyol untuk mencari para mubaligh Jesuits yang hilang. Memandangkan mereka tidak menemukan seorang pun daripada mereka, maka rakan-rakan sekomuniti Paquiquineo habis ditangkap dalam sebuah pertempuran dan dijatuhi hukuman mati demi menuntut bela bagi pihak para mubaligh. Namun demikian, batang tubuh Paquiquineo sama sekali tidak dijumpai.

Terdapat beberapa cubaan untuk mengenal pasti Paquiquineo dalam tempoh waktu yang terkemudian, yang berkemungkinan pada waktu itu beliau dipercayai menjadi seorang pembesar kaum asli di Amerika. Misalnya, sebilangan ilmuwan berpendapat bahawa beliau dan Opechancanough merupakan individu yang sama.

Opechancanough merupakan kerabat pembesar kaum asli Powhatan. Beliau terkenal sebagai pembesar yang berpengaruh pada awal kurun ke-17. Kemasyhurannya mencapai tahap kemuncak semasa beliau melancarkan dua konflik besar-besaran dengan pihak Inggeris, iaitu pada tahun 1622 dan 1644.

John Smith mengambil Raja Pamunkey, Opechancanough sebagai tawanan perang


Menurut kepercayaan kebanyakan orang asli Amerika kontemporari, Opechancanough bukanlah berasal dari wilayah tersebut. Menurut mereka, beliau datang dari barat daya dan mungkin berasal dari tanah yang dikuasai oleh Sepanyol. Kedudukannya sebagai seorang pembesar kaum asli pula diwarisi daripada jalur sebelah ibu (matrinilenial).

Lantaran Opechancanough merupakan seorang pembesar dan dikatakan berasal dari tanah jajahan Sepanyol membuatkan sebahagian sejarahwan berpendapat wujud perkaitan antara beliau dan Paquiquineo yang berkemungkinan seorang anak pembesar. Tambahan pula, beliau pernah meluangkan masa yang agak panjang di Sepanyol. Selain itu, nama Paquiquineo yang berasal dari sumber Sepanyol dan Opechancanough yang datang dari sumber Inggeris mempunyai kemiripan.

Opechancanough dianggarkan berusia 100 tahun semasa meninggal dunia pada tahun 1646. Sekiranya Paquiquineo masih lagi berusia muda ketika dibawa ke Sepanyol pada tahun 1561, maka selamat untuk dianggarkan bahawa masa lahirnya adalah sekitar 1540an. Tarikh ini konsisten dengan pendapat yang menyatakan bahawa beliau kemudiannya menjadi Opechancanough. Tambahan pula, Opechancanough diperincikan memiliki sikap yang kurang mempercayai pendatang Eropah terutamanya Inggeris. Hal ini agak munasabah memandangkan beliau pernah diculik oleh orang Eropah semasa muda.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa permasalahan dengan hipotesis ini walaupun ia disokong dengan segala hujah yang dikemukakan di atas. Walaupun Opechancanough dicatatkan mengambil sikap permusuhan terhadap Inggeris, terdapat sumber-sumber lain yang mendakwa bahawa beliau tidaklah bersikap sedemikian dalam kesemua keadaan.

Tambahan lagi, tempat yang diandaikan sebagai tanah kelahiran Paquiquineo tidak berada dalam kekuasaan kaum Opechancanough pada 1570an sekaligus tidak memungkinkan bahawa mereka berdua itu merupakan individu yang sama.


PERUBAHAN YANG PAQUIQUINEO LAKUKAN

Tidak banyak yang diketahui tentang riwayat hidup Paquiquineo atau Don Luis de Velasco. Namun, peranannya dalam sejarah dianggap sangat penting. Sepanyol secara umumnya berkembang menerusi kegiatan para mubaligh yang mereka hantar. Namun, kegiatan mereka di Virginia menemui kegagalan sekaligus menuntut mereka untuk menuju ke tempat lain.

Seandainya Sepanyol berhasil menubuhkan pengaruh para mubalighnya di Virginia, maka besar kemungkinan wilayah tersebut menjadi milik Sepanyol dan bukannya Inggeris. Dalam konteks ini, tindakan yang dilakukan oleh Paquiquineo berupaya mengubah masa hadapan Empayar Sepanyol. Andai bukan kerana Paquiquineo, mungkin sejarah dan budaya Virginia serta kebanyakan wilayah di bahagian tenggara Amerika akan berbeza berbanding apa yang kita ketahui pada hari ini.


SUMBER