- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Ed Whelan. (8 September 2019). How the Roman Theater of Bosra Became a Muslim
Citadel. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places/bosra-theater-0012554
https://www.ancient-origins.net/ancient-places/bosra-theater-0012554
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Tamadun Rom, bersama
penggantinya iaitu Byzantine, menguasai Levant selama hampir 800 tahun dan
meninggalkan banyak tinggalan bersejarah yang terpelihara baik sehingga ke hari
ini. Salah sebuah tapak tinggalan Rom yang paling mengagumkan di seluruh Timur
Tengah adalah teater Rom di Busra. Teater ini pernah menjadi ibu kota Rom di
wilayah Arab, dan merupakan tempat persinggahan penting di laluan perdagangan
ke Mekah. Ia menawarkan peluang unik buat para pengunjungnya untuk merasai
pengalaman melihat sendiri seni bina Rom yang agung.
SEJARAH
TEATER BUSRA
Busra pernah menjadi
salah sebuah kota utama bagi Kerajaan Nabatea yang agung, kerajaan yang ibu
kotanya, iaitu Petra dikenali secara meluas di seluruh dunia. Pada awal kurun
ke-2 Masehi, Kerajaan Nabatea ditakluk oleh seorang maharaja Rom yang bernama
Trajan. Busra diperkirakan telah dibangunkan pada tahun-tahun awal pemerintahan
Rom ke atas rantau tersebut, semasa Trajan masih lagi memegang takhta. Di bawah
pemerintahannya, bandar Busra mengecapi kemewahan dan kelak menjadi ibu kota di
wilayah Syam.
Runtuhan-runtuhan dari Kota Purba Busra |
Teater ini digunakan
untuk melangsungkan persembahan artistik, termasuklah pementasan drama-drama
Yunani dan Rom serta penghasilan muzik. Teater ini meromantiskan rantau
tersebut setelah ia dirampas dari kekuasaan Nabatea.
Semasa era Byzantine,
binaan ini tidak digunakan lagi apabila Gereja Kristian tidak meluluskan
sebarang pementasan drama atau persembahan awam. Bandar ini kemudiannya ditawan
oleh Parsi-Sassanid pada kurun ke-7, namun berjaya dikuasai semula oleh Rom
Timur. Semasa era penaklukan Muslim-Arab, bandar ini jatuh ke penguasaan
tentera-tentera Islam.
Citadel Arab zaman pertengahan dibina di sekitar teater Rom di Busra |
Dinasti-dinasti Islam,
bermula dari Dinasti Abbasiyah, mengubah teater ini menjadi kubu pertahanan.
Dinasti Ayyubiah pula menambahkan tembok-tembok tinggi dan sejumlah menara pada
teater ini. Teater tersebut menjadi sebahagian daripada kubu kuat yang
mendominasi laluan penting ke Damsyik. Semasa berlakunya Perang Saudara Syria,
bandar Busra mengalami kerosakan teruk. Namun, teater ini sama sekali terhindar
dari ancaman bahaya tersebut.
TEATER
BUSRA – SALAH SEBUAH TEATER TERBESAR DI MEDITERRANEAN
Teater ini terletak di
bahagian tenggara Syria, di luar bandar Busra moden. Ia terbentang seluas 310
kaki (100m) dan boleh menampung sehingga 15 000 orang pada satu-satu masa. Ia
merupakan salah sebuah teater terbesar di Mediterranean yang wujud pada masa
kini.
Teater ini merupakan
sebuah contoh seni bina Rom yang mengagumkan. Namun, ia agak menonjol
berbanding yang lain memandangkan teater ini dibina menggunakan batu basalt
tempatan dan struktur binaannya diwarnakan dengan gelap – suatu ciri yang
jarang bagi binaan di bahagian Syria. Binaan ini juga menggunakan sejumlah
besar konkrit dan pertukangan batu.
Berbeza dengan
amfteater yang berbentuk oktagon dan digunakan secara khusus untuk acara-acara
sukan, teater adalah binaan berbentuk semi-bulat dan sama seperti teater-teater
Rom yang lain, Teater Busra ini diinspirasikan binaannya oleh ciri Hellenistik.
Dinding tinggi yang terdapat di belakang pentas yang berketinggian tiga tingkat
itu disokong oleh sejumlah tiang dan ia pada suatu masa dahulu dihias dengan
kepingan-kepingan marmar berukir dan sejumlah patung. Sementara itu, tembok
yang terdapat di hujung pentas dan podium pula disebut sebagai proscaenium. Di sana, para pelakon dan
pendeklamasi puisi akan mempersembahkan seni mereka. Bahagian ini masih boleh
dilihat sehingga ke hari ini.
Teater ini dibahagikan
kepada tiga bahagian, yang ianya adalah ciri yang diletakkan sendiri oleh
bangsa Rom pada semua teaternya, termasuklah teater-teater di Mediterranean
yang masih terselamat sehingga kini. Tiga bahagian tersebut adalah auditorium,
kawasan pentas dan kawasan tempat duduk bertingkat. Gerbang-gerbang ke teater
pula telah diubah pada zaman pertengahan.
Teater-teater Rom
lazimnya dibina di atas tanah rata, tidak seperti binaan-binaan Yunani yang
dibina di sisi bukit. Teater tidak mempunyai bumbung, tetapi ia dilengkapi
dengan sengkuap (awning) yang
bertujuan untuk melindungi para hadirin dari terik matahari atau basah hujan.
Pada hari ini, teater
tersebut sudah pun bergabung dengan kubu abad ke-12 yang dibina oleh Dinasti
Ayyubiah. Tembok-temboknya juga dihubungkan dengan kubu tersebut, dan ia
merupakan sebuah contoh seni bina ketenteraan Muslim yang mengagumkan,
memandangkan ia digunakan sebagai citadel bagi kubu berkenaan.
Tinggalan-tinggalan Rom di bahagian utara citadel, Busra, Syria |
MENGUNJUNGI
TEATER BUSRA
Bandar Busra sudah pun
tersenarai sebagai salah sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO dan terdapat banyak
tapak bersejarah yang boleh dikunjungi di sana. Teater Busra hanya boleh
diakses menerusi kubu zaman pertengahannya, dan bayaran kemasukan turut
dikenakan. Teater ini ditutup pada tahun 2011 semasa kawasan tersebut dikuasai
oleh pemberontak Syria. Namun, ia dibuka semula pada tahun 2018. Diharapkan
supaya anda beringat bahawa mengunjungi Syria mungkin sedikit sukar bagi
sebahagian pengunjung memandangkan adanya sekatan antarabangsa yang dikenakan
bagi negara berkenaan.
SUMBER
- Burns, R. (2009). Monuments of Syria: A Guide. IB Tauris.
- Greenhalgh, M. (2017). 7 Bosra and the South. In Syria’s Monuments: their Survival and Destruction (pp. 287-318). BRILL.
- Waltham, T. (1997). Field meeting in Jordan and Syria. 14-25 April 1996. Proceedings of the Geologists’ Association. 108(1), 71-77.
- Get link
- X
- Other Apps