- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
April Holloway. (9 November 2014). Sokushinbutsu and the ancient Japanese monks
that mummified themselves to death. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/news-history-ancient-traditions/sokushinbutsu-and-ancient-japanese-monks-mummified-to-death-012938
https://www.ancient-origins.net/news-history-ancient-traditions/sokushinbutsu-and-ancient-japanese-monks-mummified-to-death-012938
Penterjemah: Amir Zayyanid
Lebih 1000 tahun yang lalu, muncul suatu amalan yang dipelopori oleh
seorang sami Jepun bernama Kukai. Amalan ini bertujuan untuk menunjukkan
kemuncak disiplin dan dedikasi agama. Amalan yang dimaksudkan ini adalah
Sokushinbutsu, ataupun pemumiaan diri sendiri. Sokushinbutsu adalah sebuah
ritual yang pelaksanaannya memakan masa selama bertahun-tahun dan berakhir
dengan kematian serta pengawetan tubuh badan. Sekiranya pemumiaan diri sendiri
ini meraih keberhasilan, mumia sami tersebut akan terus-menerus ditempatkan di
sebuah kuil sebagai tatapan umum.
Kukai (774-835M) adalah seorang sami Jepun, pengkhidmat awam, ilmuwan,
pelukis dan pengasas sebuah aliran khusus yang dikenali sebagai Shingon. Aliran
ini menggabungkan elemen-elemen daripada Buddhisme, Shinto Lama, Taoisme dan
agama-agama lain. Beliau dan para pengikutnya mengamalkan Shugendo, iaitu satu
falsafah yang berteraskan pencapaian kuasa batin (rohaniah) melalui disiplin
dan pengekangan diri.
Menjelang akhir hayatnya Kukai bermeditasi dengan penuh khusyuk dan
menafikan segala makanan dan minuman sekaligus membawa kepada kematiannya.
Jasad beliau disemadikan di Gunung Koya yang terletak di Wilayah Wakayama.
Beberapa tempoh kemudian, makam tersebut dibuka dan Kukai, yang dikenali
sebagai Kobo-Daishi ditemui dalam keadaan seolah-olah sedang tidur. Tubuhnya
sama sekali tidak berubah dan rambutnya pula masih sihat dan kuat.
![]() |
| Kukai bermeditasi sehinggal meninggal dunia di Gunung Koya |
Semenjak itu, amalan Sokushinbutsu pun lahir dan berkembang. Proses
pemumiaan diri sendiri ini diamalkan oleh sejumlah pengikut aliran Shingon yang
berdedikasi. Pengamal-pengamal Sokushinbutsu ini tidak melihat amalan ini
sebagai suatu tindakan membunuh diri, sebaliknya ia dianggap sebagai langkah
untuk meraih pencerahan lanjut.
Dalam buku yang berjudul Living Buddhas: The Self-Mummified Monks of
Yamagata, Japan, Ken Jeremiah mengemukakan kenyataan bahawa kebanyakan
agama memandang mayat yang tidak reput itu sebagai suatu petanda keistimewaan
ataupun keupayaannya yang luar biasa.
PROSES MEMUMIAKAN DIRI SENDIRI
Langkah-langkah di dalam proses memumiakan diri sendiri ini sangatlah
ketat dan menyakitkan. Untuk 1000 hari yang pertama, si sami akan menghindari
segala jenis makanan kecuali kekacang, bijirin, buah-buahan dan beri. Mereka
turut mengerah diri dalam aktiviti-aktiviti fizikal yang lasak demi membuang
segala lemak pada tubuh.
Untuk seribu hari yang berikutnya, pemakanan mereka akan dihadkan iaitu sekadar
memakan kulit dan akar pokok. Menjelang penghujung tempoh ini, mereka akan
meminum teh racun yang diperbuat daripada getah pokok Urushi. Teh ini akan
menyebabkannya muntah dan kehilangan cecair dalam tubuh badan dengan pantas.
Teh ini juga bertindak sebagai pengawet dan membunuh segala ulat dan bakteria
yang menyebabkan tubuh mereput setelah seseorang itu meninggal dunia.
Pada peringkat akhir Sokushinbutsu di mana setelah lebih enam tahun yang
dipenuhi penderitaan berlalu, si sami akan mengurung dirinya di dalam sebuah
makam batu yang saiznya sedikit lebih besar daripada tubuhnya Dalam makam tersebut, si sami akan
bermeditasi dan duduk dalam postur teratai tanpa dapat bergerak walau sedikit
pun sehingga mati.
Sebuah tiub udara yang kecil kemudian akan dimasukkan ke
dalam makam untuk membekalkan oksigen. Pada setiap hari, si sami akan
membunyikan loceng untuk memaklumkan kepada orang-orang di luar bahawa beliau
masih hidup. Apabila loceng tersebut berhenti berbunyi, tiub udara akan
dialihkan dan makam tersebut akan dikambus serta ditinggalkan selama 1000 hari.
Setelah 1000 hari berlalu, makam tersebut akan dibuka untuk melihat sama
ada sami yang melaksanakan Sokushinbutsu itu Berjaya memumiakan dirinya sendiri
ataupun tidak. Sekiranya tubuh si sami itu didapati berada dalam keadaan yang
terpelihara (terawet), sami tersebut akan dimuliakan hingga ke status Buddha.
Jasadnya pula akan dipindahkan ke sebuah kuil untuk dihormati dan dipuja.
Namun
seandainya tubuh si sami tersebut mereput, makamnya akan dikambus semula dan si
sami itu akan dihormati lantaran ketahanannya dalam melaksanakan Sokushinbutsu.
Namun, beliau tidak akan dipuja.
![]() |
| Seorang sami Shindon yang berjaya memumiakan diri sendiri |
Amalan memumiakan diri sendiri ini berlanjutan sehingga kurun ke-19.
Pada kurun tersebut, amalan ini dianggap menyalahi undang-undang yang
ditetapkan oleh kerajaan Jepun. Kini, Sokushinbutsu tidak lagi dianjurkan dan
diamalkan oleh mana-mana aliran Buddhisme.
Dipercayai bahawa ratusan sami telah cuba melakukan Sokushinbutsu.
Namun, hanya 28 orang sahaja yang diketahui Berjaya meraih hasil yang
dikehendaki. Kebanyakan mumia sami-sami tersebut boleh dikunjungi di pelbagai
kuil di serata Jepun. Mumia sami yang paling masyhur adalah Shinnyokai Shonin
yang ditempatkan di Kuil Dainichi-Boo yang terletak di gunung suci Yudono.
Mumia-mumia lain boleh disaksikan di Kuil Nangakuji di pinggir bandar Tsuruoka
dan di Kuil Kaikokuji yang teletak di bandar kecil Sakata.
![]() |
| Shinnyokai Shonin dari Kuil Dainichi-Boo di gunung suci Yudono |
SUMBER
- Japan’s Self-Mummified Monks Age Gracefully – Huffington Post.
- Sokushinbutsu: Self-mummification in Shingon Buddhism – IntrovertJapan.
- Sokushinbutsu: Mummifying Yourself While You’re Still Alive – Tofugu.
- Sokushinbutsu – Wikia.
- The Gruesome and Excruciating Practice of Mummifying Your Own Body. IO9.
- Sokushinbutsu of Dainichi Temple – Atlas Obscura.
- Get link
- X
- Other Apps



