KEBANGKITAN DAN KEJATUHAN WANG MANG DAN DINASTI XIN

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (16 Mei 2018). The Emperor is Dead, Let Confucianism and Chaos Reign! The Rise and Fall of Wang Mang and the Xin Dynasty. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/emperor-dead-let-confucianism-and-chaos-reign-rise-and-fall-wang-mang-and-xin-021904

Penterjemah: Amir Zayyanid


Sebilangan pihak melihat Wang Mang sebagai perampas kuasa yang jahat. Ada juga yang memandangnya sebagai seorang pemerintah yang berwawasan tinggi. Walau apapun keadaannya, sejarahnya berkisar tentang seorang maharaja yang mangkat dan seorang ilmuwan Konfusian yang berhasrat untuk membawa keamanan dan keharmonian.

Namun kemudiannya, dinasti dihumban ke dalam kancah huru-hara dan pertumpahan darah. Demikianlah kisah kebangkitan dan kejatuhan Wang Mang dan Dinasti Xin, sebuah legasi yang hanya berpanjangan selamat hayat seorang lelaki.

Pada mulanya, Wang Mang merupakan seorang pegawai Han. Beliau kemudian meningkat kuasa menjadi pemangku pemerintah dan seterusnya merampas takhta demi kepentingan diri sendiri. Wang Mang direkodkan sebagai seorang ilmuwan Konfusian dan cuba menerapkan ajaran-ajaran Konfusius ke dalam pemerintahannya.

Namun bukanlah keharmonian yang berjaya dikecapi. Sebaliknya, usaha-usaha Wang Mang ini berakhir dengan kekacauaan dan mencetuskan pemberontakan yang membawa kepada penggulingan pemerintahannya.


MENJAUHI KEMEWAHAN SEORANG BANGSAWAN

Wang Mang dilahirkan pada tahun 45 SM dalam sebuah keluarga yang kaya. Bapanya, Wang Man, merupakan adik kepada Permaisuri Wang Zheng Jun yang menjadi maharani balu selepas kemangkatan suaminya, Maharaja Yuan.

Walaupun Wang Mang datang dari keluarga ternama, dicatatkan bahawa beliau tidak bermewah-mewah sebaliknya lebih mematuhi ajaran-ajaran Konfusian. Beliau menjalani kehidupan yang serba ringkas dan memakai pakaian ilmuwan Konfusius, bukannya pakain mewah yang layak dipakai oleh golongan bangsawan.

Potret Konfusius


Wang Mang juga menghormati orang-orang yang lebih tua. Sifat ini dapat dilihat menerusi keprihatinannya terhadap bapa saudaranya, Wang Feng semasa lelaki tua itu jatuh sakit. Memandangkan Wang Feng ini seorang komander tentera, maka beliau memiliki pengaruh yang agak besar.

Lantaran tersentuh dengan ketaatan Wang Mang, Wang Feng sempat memohon kepada maharaja dan permaisuri agar memelihara kebajikan anak saudaranya itu sebelum beliau meninggal dunia.


BERMULA DARIPADA BAWAH

Berkat permohonan bapa saudaranya itu, Wang Mang pun dilantik sebagai pengkhidmat istana dan kemudian dinaikkan pangkat menjadi sub-komander pasukan pengawal diraja. Wang Mang sememangnya seorang yang memiliki reputasi tersendiri semenjak sebelum dilantik menjadi pegawai diraja.

Reputasi itu terus berkekalan setelah beliau dinaikkan pangkat. Dicatatkan bahawa semakin tinggi jawatan yang disandang oleh Wang Mang, beliau menjadi semakin rendah diri sekaligus meraihkannya pujian daripada setiap orang yang mengenalinya.

Gambaran artistik semangat pelindung siang dan malam yang memakai jubah China. Lukisan zaman Dinasti Han pada marmar seramik


Selepas kemangkatan Maharaja Yuan, suku atau keluarga Wang terus meraih kemewahan memandangkan maharaja baru, iaitu Maharaja Cheng merupakan putera kepada Maharani Balu Wang. Namun selepas Maharaja Cheng mangkat, takhta diberikan kepada anak saudara tirinya, iaitu Maharaja Ai. Keluarga Wang mula kehilangan pengaruhnya. Pun begitu, dengan kemangkatan Maharaja Ai, Maharani Balu Wang segera mengambil peluang untuk merebut semula kuasanya.

Pada waktu itu, umum mengetahui bahawa Maharaja Ai ini menjalinkan hubungan homoseks dengan seorang pegawai junior yang bernama Dong Xian. Sebagai kekasih maharaja, Dong Xian pantas mendaki tangga kebangsawanan.

Ketika Maharaja Ai sedang nazak, beliau dipercayai memerintahkan supaya takhta diserahkan kepada Dong Xian. Perintah ini sudah tentu dikesampingkan oleh para menterinya, dan Maharani Balu Wang mengambil peluang tersebut untk mengembalikan semula kuasa kepada keluarganya.


KOMPLOT POLITIK

Menjelang waktu itu, Wang Mang sudah pun bersara dari dunia politik di istana. Namun, beliau dipanggil oleh ibu saudaranya untuk berkhidmat sebagai pemangku Maharaja Ping yang baru berusia 13 tahun.

Sebagai pemangku maharaja, Wang Mang meneguhkan kuasanya, menghapuskan seteru-seterunya, dan memberikan jawatan kepada mereka yang setia terhadapnya. Sebaik sahaja kedudukannya sudah terjamin, Wang Mang meracuni maharaja kecil itu dan merampas takhta, seterusnya menubuhkan Dinasti Xin.

Peta wilayah Dinasti Xin (8-23 Masihi)


Sebagai seorang maharaja, Wang Mang cuba melaksanakan refomasi-reformasi yang bersesuaian dengan ajaran-ajaran Konfusian demi membentuk masyarakat harmoni sebagaimana yang dipelajarinya dalam teks-teks klasik. Namun, reformasi-reformasi ini membawa kepada huru-hara.

Salah satu pembaharuan yang cuba beliau lakukan adalah mengagihkan pemilikan tanah secara lebih sama rata. Dasar ini kurang diterima oleh para pemilik tanah yang berpengaruh. Beliau juga memperbaharui dasar-dasar cukai sedia ada, namun menteri-menteri yang korup sentiasa sahaja berjaya menghindarinya. Beliau juga dicatatkan banyak membelanjakan wang perbendaharaan demi membantu golongan miskin.

Syiling gangsa berbentuk pisau yang disaduri emas, zaman Wang Mang, 7 Masihi


HURU-HARA DAN KEHANCURAN

Walaupun satu demi satu pembaharuannya ditolak, Wang Mang masih belum menyedari kerosakan-kerosakan yang diakibatkan olehnya. Tatkala beliau menyedarinya, keadaan sudah pun terlambat. Pemberontakan demi pemberontakan meletus, menggamit kebangkitan rakyat-rakyat yang tidak berpuas hati terhadap pemerintahan Wang Mang.

Pasukan pemberontak berkembang kuat hinggakan pada 4 Oktober 23 Masihi, mereka berjaya menggempur benteng ibu kota diraja dan tiba di istana Wang Mang pada hari sama. Wang Mang dan penyokong-penyokong setianya melarikan diri pada 6 Oktober dan bertahan di sebuah tempat yang bernama Chien t’ai, atau ‘Teres Yang Digenangi Air’.

Teres padi Yuanyang, Laohuzhui


Lantaran mengharapkan keajaiban berlaku, Wang Mang berazam untuk tidak makan (berpuasa) justeru tubuhnya kepenatan. Dengan berpakaian jubah ungu bangsawan dan membawa mohor-mohor diraja, Wang Mang menunggang pedati menuju Chien t’ai sambil disertai oleh para pembantu dan penyokongnya.

Mereka bertahan di sana. Setelah kehabisan bekalan anak panah, mereka bertempur dengan pedang namun tewas. Kepala Wang Mang sendiri kemudiannya dipenggal.
Dengan kematian Wang Mang ini, Dinasti Xin pun berakhir. Lantas, Dinasti Han dihidupkan kembali dan dikenali sebagai Dinasti Han Timur atau Dinasti Han Terkemudian.

Syiling gangsa berbentuk penyedok yang dikeluarkan pada era Wang Mang (9-23Masihi)


Secara tradisi, Wang Mang dianggap sebagai seorang perampas kuasa yang jahat. Pandangan sebegini disebarkan oleh Dinasti Han sesudah ia kembali berkuasa. Namun berdasarkan perubahan-perubahan yang cuba beliau capai, sebilangan sejarahwan moden memandang Wang Mang sebagai seorang reformis sosial yang berwawasan tinggi dan tidak mementingkan diri.


SUMBER