- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Amir
Zayyanid – 10 April 2020 (20:01) – Bicara Buku [Teratak Dzihn]
“Tetapi
bagi saya secara ‘personal’, seperti malam dan siang, cinta dan lara, suka dan
duka, muda dan tua, salah dan benar, besar dan kecil, panjang dan pendek, perlu
dan rindu, hitam dan putih, merah dan biru, kanan dan kiri, kapitalis dan
sosialis, tawa dan nangis, dualiti untuk membaca adalah menulis.”
Dan seperti malam dan
siang, atau muda dan tua, kewujudan dualiti ini dikemuncakkan dengan
penyepaduan; malam dan siang disepadukan membentuk hari; muda dan tua
disepadukan membentuk kehidupan; justeru makanya kesepaduan antara membaca dan
menulis adalah ilmu. Dan dualiti kepada ilmu pula adalah amal, dan kesepaduan
antara keduanya membentuk iman.
Mengembalikan segalanya
kepada yang haq (truth), dan tiada yang haq melainkan Al-Haq. Inilah
titik pembeza (distinguished zone) antara pandangan alam kita sebagai
umat Islam dengan pandangan alam selainnya dalam menuntut ilmu dan pengetahuan.
Kita membaca dan mereka
pun membaca. Cuma membacanya kita adalah dengan nama Tuhan. Iqra’ bismi
rabbikalladzi khalaq. Kita membaca, menulis dan menyampaikan, kesemuanya
adalah dengan rasa dimiliki dan berasal daripada-Nya. Sense of belonging,
kalau dalam bahasa biasa.
Seperti penulis atau blogger
ini, saya pun pada asalnya bukanlah seorang pembaca buku yang tegar. Saya
seorang yang malas membaca buku, atau lebih tepat, seorang yang tak bermotivasi
untuk membaca buku.
Tidak bermotivasi sebab
saya fikir, membaca ini suatu hedonisme dalam bentuk yang terhormat. Setidaknya
bagi diri saya sendiri. Ia merupakan satu pelaburan masa yang besar dan
berkebarangkalian untuk ianya membuang masa sahaja seperti hobi-hobi (atau
aktiviti) lain adalah amat tinggi.
Usia hidup ini singkat,
keupayaan untuk menghadam ilmu terbatas, dan ilmu yang nak diteroka pula luas.
Jika saya membaca dan tidak mampu menghadamnya, saya telah menyiakan waktu. Dan
jika saya berupaya menghadamnya sekalipun, apakah manfaatnya?
Saya bukanlah sesiapa.
Saya bukanlah seorang siswa atau guru yang perlu belajar dan mengajar. Saya
cuma seorang marhaen yang menggemari ilmu. Marhaen yang perlu mengais rezeki,
dan meluangkan masa untuk mencari sesuap nasi. Tetapi sebagai penggemar ilmu,
saya tetap tergamit untuk mencuri masa bagi membaca. Membaca demi mengubah diri
sendiri, tanpa berhasrat atau berasa mahu mengubah dunia kerana saya bukan
sesiapa dan sebagai seorang introvert, salah satu perkara yang paling
saya benci adalah menonjol di khalayak.
Namun semakin lama,
saya merasakan yang membaca ini suatu tindakan yang mementingkan diri (selfish).
Meluangkan masa
berminggu-minggu untuk menghabiskan buku The Romance of the Three Kingdoms,
misalnya, hanya untuk mendapatkan kepuasan peribadi, iaitu kepuasan ‘saya sudah
membacanya’ dan kepuasan ‘saya seorang pembaca’, dan kepuasan tersebut
disucikan dengan bermodalkan kefahaman terhadap sebahagian kecil kandungannya
walau tanpa manfaat yang jelas. Manfaat yang secara langsung meninggalkan kesan
dalam kehidupan.
Jika ia bermanfaat dan
membekas sekalipun, apakah kegunaannya bagi seorang marhaen hinggakan wujud
semacam satu kasta baharu dalam masyarakat, bergelar ‘kasta pembaca atau
pencinta buku’ yang bebas bersuara mengentengkan kumpulan masyarakat yang jika
tersisa baginya waktu walau sesaat, akan diluangkan untuk mencari sesuap nasi
buat isteri dan anak bayinya dan jika tersisa baginya wang walau satu ringgit,
akan dibelanjakan untuk mengisi perut yang berkeroncong satu dua hari?
Setidak-tidaknya,
suasana sosial di sekeliling pada waktu itu membentuk saya ke arah persoalan
sebegitu. Pada saat itu, saya mula beranggapan bahawa membaca ini suatu bentuk
hedonisme yang terhormat, setidaknya terhadap diri saya sendiri. Hedonisme
kerana menjadikan kepuasan sebagai kemuncak. Kepuasan yang seputar ‘saya sudah
membacanya’ dan ‘saya seorang pembaca’. Dan ianya terhormat kerana disulami
dengan hal semulia ilmu.
Perbandingan yang
saling tidak tumpah seperti seorang anak kecil di zaman kecil saya yang
menonton televisyen selama dua tiga jam dan anak kecil yang bermain permainan
video selama dua tiga jam. Lazimnya hanya anak kecil yang kedua ini sahaja yang
dimarahi oleh ibu bapa, sementara aktiviti anak kecil yang pertama itu
dipandang biasa, tiada masalah.
Bagi menyikapi anggapan
yang melunturkan motivasi saya untuk membaca ini, maka saya pun mengubah corak
pembacaan dengan menekankan dualiti manfaatnya, iaitu manfaat untuk diri
sendiri dan manfaat untuk orang lain. Semenjak itu, saya hanya membaca sambil
menterjemah. Sekurang-kurangnya, kalau pun ia tidak bermanfaat untuk saya
sendiri, ia boleh dimanfaatkan oleh orang lain.
Konsep bagi hal ini
berteraskan hadis baginda Nabi SAW, “Hendaklah orang yang hadir menyampaikan
kepada orang yang tidak hadir, kerana boleh jadi orang yang hadir itu
menyampaikan kepada orang yang lebih mengerti darinya tentang apa yang
disampaikannya itu.”
Tetapi pada hari ini,
faham atau tidak faham, bermanfaat atau tidak bermanfaat sesuatu kandungan
dalam buku itu dalam hidup kita secara langsung, saya fikir membaca (buku
terutamanya) tetap memberi faedah pada diri sendiri dan orang lain, walau dalam
bentuk yang sangat subtle.
Dan daripada situ,
terdapat satu lagi bentuk dualiti dalam membaca, iaitu membaca secara menelaah
dan membaca secara santai. Yang pertama adalah membaca dan memahamkan setiap
kandungannya. Manakala yang kedua pula membaca untuk meluaskan horizon atau
pandangan alam.
Tak faham taka pa,
janji dapat timba pengalaman menyinggah ke lorong-lorong ilmu yang sebelum ini
kita tak pernah pun jengah. Setidak-tidaknya membaca walau dengan tidak faham
itu boleh menghadirkan kefahaman pada diri bahawa ada pengetahuan yang kita
tidak tahu, berbanding tidak membaca langsung yang sekaligus sukar menyedarkan
kita tentang kewujudan yang belum kita tahu.
Hal ini kerana kalau
kita tidak membaca, misalnya tentang Empayar Mali pada hari ini, macam mana
kita nak berkenalan dengan rakan atau cikgu yang boleh ajarkan atau bercerita
tentang Sundiata Keita besok?
Jadi, membacalah walau
tak faham. Inshaallah nanti-anti akan dipertemukan dengan rakan dan guru yang
boleh tolong ajarkan sampai kita faham, asalkan kita mengekalkan sikap
kerendahan diri intelektual (intellectual humility). Sikap beradab
terhadap ilmu dan ilmuwan.
Tambahan lagi,
kemanfaatan membaca bukan sekadar terletak pada kandungan ilmunya. Tetapi juga
keberkatan pengarangnya, keghairahan (kecintaan) kita pada ilmu, dan tali
persaudaraan yang kita jalinkan dengan membaca. Persaudaraan yang nanti boleh bersaksi
yang kita ini tergolong dalam satu dari empat golongan yang dianjurkan oleh
Nabi SAW, iaitu orang berilmu, pelajar ilmu, pendengar ilmu atau pencinta ilmu.
Jadi sebagai
kesimpulan, dalam membaca ada bermacam-macam dualiti yang dapat kita sedari.
Dualiti manfaat
membaca, iaitu untuk diri sendiri dan orang lain.
Dualiti corak bacaan,
iaitu secara menelaah (mendalami) dan secara santai (meneroka).
Dualiti bagi membaca,
iaitu menulis yang apabila disepadukan keduanya ini maka membentuk ilmu. Dan
ilmu itu sendiri dualitinya adalah amal, yang apabila disepadukan maka
membentuk iman dan iman ini pula membuahkan ihsan.
Bagi ilmuwan Muslim
seperti Miskawayh dan al-Ghazali, iman adalah aspek kebahagiaan keempat yang
melengkapkan tiga aspek kebahagiaan yang diteorikan oleh Aristotle, iaitu
kebahagiaan luar diri, kebahagiaan fizikal dan kebahagiaan kejiwaan. Iman
membentuk aspek kebahagiaan keempat, iaitu kebahagiaan ukhrawi, sedangkan iman
ini dicerminkan dengan nilai ihsan.
Nilai yang ditakrifkan
sebagai ‘menyembah Allah seakan-akan kita melihat-Nya, dan kalau tidak mampu,
maka seakan-akan Allah melihat kita.’ Nilai yang menjadi sebab diutusnya
junjungan baginda Nabi SAW sebagaimana yang disabdakan menerusi hadis,
“Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” Makarimal
akhlaq.
Nota: Tulisan ini
merupakan curahan lanjut selepas membaca perkongsian tuan Syed Ahmad Fathi yang
berjudul ‘Dualisme bagi membaca’ dalam blog beliau, Bersama Ke Puncak. (https://bersamakepuncak.blogspot.com/2019/08/dualisme-bagi-membaca.html)
- Get link
- X
- Other Apps
