MENYIKAPI PANDANGAN ALAM SECARA ADIL-BERADAB


Amir Zayyanid – 1 Mei 2020 (00:03) – Bicara ar-Ra’y [Teratak Dzihn]


Sekadar berkongsi pemikiran rawak (random thought) yang hadir semasa membaca semula artikel terjemahan yang bertajuk, “Amnesia Sejarah: Dunia Melupakan Pencapaian Tamadun Islam” tadi (dikarang oleh April Holloway, penulis di Ancient Origins).

Tempohari semasa Perintah Kawalan Pergerakan baru sahaja dikuatkuasakan, saya ada terbaca satu hantaran yang berkongsi tentang betapa perkataan dan konsep ‘quarantine’ itu dicetuskan oleh seorang ilmuwan Islam, iaitu Ibn Sina.

Dalam hantaran tersebut, ada seorang pengguna Facebook yang menukilkan komentar yang lebih kurangnya boleh difahami sebegini,

“Mengapa orang Islam suka mengaitkan satu-satu tokoh mereka itu sebagai ‘ilmuwan Islam’? Kita tak ada pun panggil Isaac Newton sebagai ilmuwan Kristian atau Albert Einstein sebagai ilmuwan Nazi. Pencapaian tokoh-tokoh ini langsung taka da kaitan dengan agama/kepercayaan/kefahaman yang mereka anuti. Jadi, berhentilah daripada mengaitkan pencapaian itu dengan Islam.”

Walaupun secara zahirnya penaakulan seperti ini agak munasabah, terutama pada penaakulan, “Kita tak panggil Isaac Newton sebagai ilmuwan Kristian, jadi kenapa kita perlu panggil Ibn Sina sebagai ilmuwan Islam,” secara peribadi saya menganggap pada penaakulan yang munasabah inilah letaknya kesilapan dalam cara kita memandang.

Apapun sebelum pergi lebih lanjut, berbanding menggunakan perkataan ‘kesilapan’, saya fikir lebih cermat sekiranya kita menggunakan istilah ‘ketidaksesuaian’ di sini.

Mengapa tidak sesuai? Secara asas, cuba kita putarkan kenyataan tersebut secara terbalik, iaitu daripada, “Kita tak panggil Isaac Newton sebagai ilmuwan Kristian, jadi kenapa kita perlu panggil Ibn Sina sebagai ilmuwan Islam,” kepada, “Kita panggil Ibn Sina sebagai ilmuwan Islam, jadi kenapa kita tak panggil Isaac Newton sebagai ilmuwan Kristian?”

Penaakulan yang kedua ini lebih sihat kerana ia cenderung menimbulkan soalan (question) yang sekaligus mendorong kita untuk menelusuri penerangan bagi persoalan tersebut (quest for meaning), sementara penaakulan pertama tadi cenderung bersifat mempersoalkan (questioning) sekaligus mendorong pula kita untuk memaksakan satu kefahaman ke atas satu kefahaman lain.

Pemaksaan seperti inilah yang mendorong kepada terbentuknya permasalahan. Dalam erti kata lain, pemaksaan ini boleh difahami sebagai mem-fit-kan satu perkara ke dalam satu perkara. Dalam konteks di sini, mem-fit-kan pandangan alam (world view, tasawwur) atau Tradisi Keilmuan Barat ke dalam pandangan alam atau Tradisi Keilmuan Islam.

Mem-fit-kan ke dalam masyarakat Muslim pandangan yang menuntut kita agar menggugurkan panggilan Ibn Sina sebagai ilmuwan Islam, lantaran menuruti pandangan alam Barat yang tidak memanggil Isaac Newton sebagai ilmuwan Kristian atau Albert Einstein sebagai ilmuwan Nazi.

Di dalam lingkungan kepengarangan seperti buku Aqal Dalam Islam; Aqal, Ilmu & Pendidikan serta lain-lain, lazim disebuttegaskan satu ciri unik tamadun Islam, iaitu tamadun Islam adalah satu-satunya tamadun yang berkembang-pesat dan mengecapi kegemilangan dengan diiringi atau malah, berpusatkan wahyu.

Di Barat sebagai contoh, terutama pada Zaman Pencerahan atau Reformasi Protestan, kita dapat lihat, demi memajukan manusia, mereka meninggalkan agama, atau lebih tepat, memisahkan antara urusan dunia dan agama, hinggakan tokoh ilmuwan mereka sendiri, Isaac Newton disebutkan pernah mengatakan, “Ketika aku masuk ke dalam makmal, aku tinggalkan Tuhan di luar makmal.”[i]

Keadaan sebegini tidak sesuai untuk diterapkan ke dalam Tradisi Keilmuan Islam, di mana dalam setiap perkara yang ditaakul, dalam setiap bidang ilmu yang diceburi, Sifat dan Dzat Tuhan tidak ditinggalkan.

Tradisi kita tidak pernah memisahkan naqal daripada aqal. Kita juga tidak pernah mendikotomikan antara sains dan agama, atau iman dan fikiran. Keduanya saling bersenyawa dan bersintesis, bersepadu melahirkan hakikat-kebenaran, walaupun keadaan Dunia Islam di masa kini tidak begitu menyerlahkan hakikat ini.

Malah dalam epistemologi Islam, digariskan bahawa terdapat tiga saluran utama insan untuk memperoleh ilmu perihal hakikat-kebenaran (truth), iaitu, (1) pancaindera yang sejahtera, (2) khabar yang benar (termasuk di dalamnya wahyu, atau naqal), dan (3) aqal.[ii]

Jika kita kembalikan perbahasan ini kepada dasar keilmuan, iaitu pengkategorian ilmu sekalipun, akan didapati bahawa sekularisasi sedemikian berlaku dalam Tradisi Keilmuan Barat.[iii]

Aristotle sebagai misal, membahagikan ilmu kepada (1) ilmu sebagai alat dan (2) ilmu sebagai tujuan. Ilmu sebagai alat ini antara lain ialah logik atau mantik. Manakala ilmu sebagai tujuan pula dibahagikan kepada dua jenis, iaitu (1) ilmu teoretikal yang terdiri daripada fizik, matematik dan metafizik, serta (2) ilmu praktikal yang dibentuk oleh etik, ekonomi dan politik.

Di zaman moden, pengkategorian ini melahirkan bentuk kategori yang seterusnya, iaitu (1) sains fizikal atau sains tabii, (2) sains sosial, dan (3) sains kemanusiaan.

Pengkategorian sebegini mempengaruhi sistem pendidikan kebanyakan negara termasuk negara kita, di mana sains tabii mengkelompokkan ilmu-ilmu seperti fizik, kimia, biologi, kejuruteraan, astronomi, matematik, perubatan dsbg.

Sains sosial pula terdiri daripada sosiologi, antropologi, ekonomi, geografi, sejarah, politik, perundangan dsbg. Sementara kategori ketiga, iaitu sains kemanusiaan membentuk ilmu bahasa, ilmu sastera, seni halus dan ilmu falsafah.

Dalam Tradisi Keilmuan Islam, Imam al-Ghazali dan Ibn Khaldun membahagikan ilmu kepada dua jenis, iaitu (1) ilmu abadi (perennial knowledge) atau wahyu (naqal) dan (2) ilmu perolehan (acquired knowledge) atau falsafah (aqal).

Daripada kefahaman terhadap penjenisan sebegini, ilmu dikategorikan kepada dua, iaitu (1) ilmu syar’iyah (religious science) yang terbahagi dua, iaitu ilmu usul (tauhid, tafsir dan hadith) dan ilmu furu’ iaitu ilmu ibadat, fiqh dan tasawuf. Kategori kedua (2) pula ialah ilmu aqliah (intellectual science) yang terdiri daripada ilmu matematik, logik, sains tabii, dan metafizik. Termasuk juga dalam ilmu aqliah ini adalah ilmu sosial dan kemanusiaan.[iv]

Justeru, berbalik kepada konteks pemaksaan pandangan alam Barat ke dalam pandangan alam Islam, kita perlu fahami bahawa apabila ahli-ahli fikir dan ulama’ kita mengingatkan supaya berwaspada dengan pandangan alam Barat, bukanlah kerana ia salah atau batil secara keseluruhan. Sebaliknya, kerana ia tidak sesuai dengan pandangan alam yang perlu kita pegangi sebagai seorang Muslim.

Dan hal ini dizahirkan lagi dalam teori kebahagiaan Aristotle yang tiga, iaitu kebahagiaan luar diri, kebahagiaan fizikal dan kebahagiaan kejiwaan.

Bagi menyesuaikan dengan tradisi Islam, Imam al-Ghazali menyempurnakan teori kebahagiaan ini dengan unsur yang keempat, iaitu kebahagiaan ukhrawi yang berteraskan ke-Tuhanan. Mengembalikan setiap sesuatu termasuk diri kita, kepada pemiliknya iaitu Allah.

Makanya, tidak wajar untuk kita memaksakan pengguguran pemanggilan Ibn Sina sebagai ilmuwan Islam hanya kerana kita tidak memanggil Isaac Newton sebagai ilmuwan Kristian.

Tradisi keilmuan kita tidak sama seperti tradisi keilmuan mereka. Begitu juga pandangan alam kita. Bahkan dalam Islam sendiri tidak wujud hal semacam Gereja dalam agama Kristian. Jumhur ulama’ dalam Tradisi Ahli Sunnah wal Jamaah pun tidak berfungsi sama seperti Gereja.

Kita juga tidak seharusnya kehilangan (loss) apabila ahli-ahli fikir dan ulama’ kita mengingatkan tentang ketidaksesuaian pandangan alam Barat dengan Islam, kerana kita sendiri pun berupaya memahami, menerusi ilmu geopolitik misalnya, akan ketidaksesuaian idea-idea isme Barat seperti feminisme, liberalisme, komunisme dan sebagainya untuk diterapkan tanpa ditapisselaraskan terlebih dahulu dengan tradisi di Timur, yang jika tidak, maka akan menimbulkan masalah serantau (regional crisis).

Justeru, pengambilan contoh yang berteraskan Islam-Kristian atau Gereja-Ulama’ tidaklah boleh disandarkan pada teras pemaksaan atau mem-fit-kan satu perkara ke atas satu perkara yang lain. Hanyasaja ia diambil sebagai perbandingan yang bermatlamatkan ibrah.

Tambahan sebagai pengakhiran, Tuhan yang kita sebagai orang Islam sembah tidak bersifat seperti matahari, bulan mahupun bintang yang disembah dalam kisah Nabi Ibrahim alaihissalam.

Allah tidak bersifat seperti matahari, yang terang bercahaya hanya pada waktu siang dan hilang pada waktu malam. Allah juga tidak bersifat seperti bintang yang hanya menunjuk arah pada waktu malam dan sirna pada siang hari.

Ciri dan semangat keilmuan kita berteraskan tawhid (kesatuan-kesepaduan) dan adil-beradab (peletakan sesuatu pada tempatnya yang wajar).

Justeru, janganlah kita mempersoal, “Jadi, kenapa yang maju itu Barat dan bukannya Islam,” sebagai alasan untuk memaksakan satu tradisi ke atas satu tradisi. Kerana beberapa kurun yang lepas, sebelum berlakunya Renaisans, lelaki di Barat sendiri pun mungkin menyuarakan, “Jadi, kenapa yang maju itu Islam dan bukannya Barat?”

Dan jangan pula peristiwa Renaisans di Itali ini dijadikan sandaran untuk mengatakan, “Kalau Barat di Zaman Gelapnya boleh mengambil daripada Islam, mengapa sekarang Islam yang sedang mundur tidak boleh mengambil daripada Barat?”

Kerana sama seperti era Umaiyah dan Abbasiyah, atau secara kolektif era Bait al-Hikmah, yang mengambil dan mengembangkan tradisi keilmuan dari Yunani, Parsi dan India, Barat tidak mengambil daripada Islam tanpa menyesuaikan terlebih dahulu apa yang diambil itu dengan tradisi mereka.

Justeru, maklum kepada kita bahawa mereka bukan mengambil acuan Imam al-Ghazali yang cenderung bercirikan mistik, sebaliknya mereka mengambil acuan Ibn Rushd yang menjurus ke arah peranan aqliah.

Jika dilihat menerusi geografi Daulah Islam sendiri pun, kita dapati bahawa pengaruh Imam al-Ghazali yang lahir dari Timur (Tus, Iran) diterapkan di Timur dan pengaruh Ibn Rushd yang lahir dari Barat (Cordoba, Sepanyol) diterapkan di Barat.

Apapun, kita berdoa supaya Tradisi Keilmuan Islam dapat dikembalikan kepada kegemilangannya seperti pada alaf yang lalu, sebagaimana Barat di zaman moden ini sudah pun mengecapi semula Renaisans, kegemilangan ilmu seperti yang pernah mereka nikmati di Zaman Klasik di bawah ketokohan tiga failasuf berangkai, Socrates-Plato-Aristotle.

Pengecapan semula Renaisans di Barat ini tidak seharusnya kita sikapi dengan iri-hati dan permusuhan yang merugikan kita, sebaliknya kita jadikannya sebagai pencetus semangat, pembakar tekad dan ibrah-teladan kepada kita agar bersungguh-sungguh dalam mencurahkan keringat bagi mengembalikan semula kegemilangan tamadun keilmuan kita. Contoh teladan yang dipamerkan oleh leluhur kita di zaman silam seharusnya dijadikan sebagai acuan bagi kita dalam menyikapi situasi sebegini.

Yakni situasi pemindahan teknologi dan keilmuan daripada Yunani, Parsi dan India, seterusnya situasi tapis-selaraskannya dengan kesesuaian tamadun kita, dan akhirnya mengembangkan lagi ilmu tersebut untuk kemanfaatan manusia sejagat.

Pada hari ini, tidak seorang pun daripada kita terlepas daripada mengecapi nikmat kemajuan teknologi yang diusahakan oleh saintis Barat – hasil yang mereka raih selepas menjalani proses pencanaian seperti yang diungkapkan pada perenggan di atas; pemindahan teknologi keilmuan daripada Dunia Islam, tapis-selaraskannya dengan tradisi keilmuan mereka, dan akhirnya mengembangkannya untuk kemanfaatan manusia sejagat.

Kitaran sebegini seharusnya diulang oleh kita dalam Dunia Islam yang sedang menghadapi zaman kemunduran ini dan dalam masa yang sama mengekalkan tradisi keilmuan kita yang tersendiri, yang bersesuaian dengan pandangan alam Islam yang secara intisarinya, sama sekali tidak bersesuaian dengan pandangan alam Barat.

Permisalan yang boleh dianalogikan bagi memudahkan kefahaman tentang hal ini adalah ibarat sesebuah pasukan bola, Liverpool sebagai contoh. Beberapa dekad yang lalu, Liverpool merupakan sebuah pasukan gergasi yang digeruni. Piala demi piala dimenanginya. Namun beberapa musim kebelakangan, kedudukannya ini dipintas oleh beberapa pasukan lain seperti Chelsea, Manchester United, Manchester City dan sebagainya.

Pasukan-pasukan ini antara lain mengalami peningkatan prestasi yang sekaligus merosotkan prestasi Liverpool setelah pemain-pemain daripada Liverpool dibeli, misalnya Fernando Torres, Andy Carroll, Robbie Keane, Javier Mascherano, Peter Crouch dan lain-lain.

Pemain-pemain yang berpindah ke kelab lain ini tidak lagi mengekalkan filosofi bolasepak Liverpool sebaliknya sudah disesuaikan dengan corak permainan atau filosofi bolasepak kelab yang disertainya.

Pemindahan keluar pemain-pemain ini menjadi salah satu faktor kemerosotan Liverpool untuk beberapa musim, di samping faktor-faktor lain. Namun pada musim 18/19 dan 19/20, Liverpool berupaya mendaki tangga liga dengan beberapa penambahbaikan. Antara lain ialah menerusi pembelian pemain-pemain daripada kelab lain pada beberapa musim sebelumnya.

Misalnya pembelian Mohamed Salah, Sadio Mane, Roberto Firmino, Adam Lallana, Xherdan Shaqiri, Fabinho dan lain-lain. Andaikan setelah Mohamed Salah dibeli daripada AS Roma, kejurulatihan Liverpool tidak menyesuaikan beliau dengan filosofi bolasepak Liverpool, sudah tentu Salah tidak akan serasi dengan pasukan sekaligus menjejaskan mutu permainan.

Persoalan yang harus kita ajukan adalah, adakah filosofi bolasepak AS Roma itu salah sehingga perlu diubah ketika Mohamed Salah berpindah ke Liverpool? Sudah tentunya tidak dan hal ini dibuktikan menerusi prestasi AS Roma yang bukan pasukan calang-calang di Liga Itali. Justeru, kalau filosofi bolasepak AS Roma tidak salah, maka mengapa Mohamed Salah tetap perlu mengubah filosofi bolasepaknya ketika menyertai Liverpool?

Supaya apa yang mengalir dalam pembuluh darah Mohamed Salah ketika bermain di stadium Anfield adalah “You’ll Never Walk Alone” dan bukannya “Roma (non-si discute, si ama)”.[v]

Jawapan yang sama terhadap persoalan ini juga terguna-pakai dalam persoalan tentang ketidaksesuaian antara pandangan alam Islam dan Barat ini.




[i] Rujuk, Muhammad Alif Najmi. (27 April 2020). Menghidupkan Budaya Ilmu. Dirujuk pada https://facebook.com/story.php?story_fbid=1543309862502979&id=100004719398393
[ii] Aqal Dalam Islam: Satu Tinjauan Epistemologi, Mohd Zaidi bin Ismail
[iii] Lihat Wacana Falsafah Ilmu, Abdul Rahman Haji Abdullah
[iv] Daripada pembahagian ilmu ini kita dapat lihat bagaimana pandangan alam Barat menjadikan agama sebagai alat dan bukan tujuan, sementara di dalam Al-Qur’an berulang-ulang kali disebutkan bahawa Allah adalah tempat pengembalian (tujuan) kita yang hakiki. Justeru, amat tidak sesuai untuk kita sebagai Muslim menerapkan pandangan alam mereka.
[v] Saya peminat Chelsea