- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Amir
Zayyanid – 25 November 2019 (18:39) – Bicara Buku [Teratak Dzihn]
Judul: The Quest For
Meaning
Penulis: Tariq Ramadan
Penerbit: Penguin Books
Tebal: 212 halaman
Tahun: 2010
Harga: RM54.95
Penulis: Tariq Ramadan
Penerbit: Penguin Books
Tebal: 212 halaman
Tahun: 2010
Harga: RM54.95
Di bahagian awal buku The
Quest for Meaning, Tariq Ramadan ada memetik The Alchemist (Paulo
Coelho), “This universal experience is summed up as simply and as profoundly
as it could be by Paulo Coelho’s novel The Alchemist: leave Andalusia to look
for a treasure that is hidden in Egypt and discover, once in Egypt, that you
have to go back to Andalusia. Andalusia is not, however, self-sufficient, and
requires the meditation of Egypt.” (ms. 6)
Kita hidup dan bergerak
ke hadapan agar dapat pulang ke tempat asal yang daripadanya kita datang,
setelah melalui jalan salik.
Cukup menarik apabila
beliau sebutkan tentang Andalusia yang darinya Santiago berangkat tidak sama
dengan Andalusia yang kepadanya Santiago kembali.
Lebih menarik juga
apabila petikan ini termuat dalam bab sub-topik ‘Masa’ yang terkandung dalam
bab ‘Pencarian Maksud’, di mana dalam sub-topik ini, Tariq Ramadan mengemukakan
bahawa peredaran masa adalah faktor alami yang akan mencetuskan persoalan
eksistential dalam diri sesiapa pun.
Persoalan tentang masa
akan mencetuskan persoalan tentang mati. Dan persoalan tentang mati akan
mencetuskan persoalan tentang kewujudan; dari mana kita berasal dan ke mana
akan kita pergi, apakah takdir dan harapan buat kita semasa hidup.
Persoalan-persoalan
yang tercetus sepanjang beredarnya masa dan mendewasanya kita ini, menuntut
kita untuk menjadi lebih introspektif, memandang ke dalam diri sendiri.
Mengenali diri, lemah dan lebihnya kita. Ini yang diperihalkan dalam sub-topik
selanjutnya setelah sub-topik Masa, iaitu ‘Kembali Kepada Diri Sendiri’.
Kemudian, dengan
kesedaran dan kefahaman terhadap diri sendiri, cela dan baiknya, kita mula
perlahan-lahan membentuk peribadi yang menurut kita, sesuai untuk dipakai dalam
rangka memenuhi pencarian maksud kewujudan kita. Atau kata Coelho, berangkat
dari Andalusia untuk pergi ke Piramid di Mesir lalu pulang semula ke Andalusia
yang di sana letaknya maksud kewujudan Santiago.
Namun sepanjang
perjalanan tersebut, rintangan sentiasa terbentang. Menekan, mendesak,
menggoncang peribadi yang sedang kita bawa. Dalam The Alchemist, ujian
ini digambarkan menerusi beberapa perkara seperti kehilangan duit, persinggahan
yang terlalu lama sehingga melunturkan nyala rasa, perjalanan yang jauh,
ancaman bahaya dari perang kabilah, ujian kesenangan dan kecintaan, dan getir
bahaya yang melibatkan nyawa.
Untuk menghadapi
ketertekanan dan keraguan yang kita alami sesudah mencari maksud kewujudan dan
kembali pada diri, tidak dapat tidak kita mahu mencari ketenangan mutlak.
Ketenangan yang Tariq sifatkan dalam sub-topik seterusnya iaitu ‘Dalam
Pencarian Ketenangan’ sebagai kewujudan kanak-kanak yang serba senang hati,
aman, cukup, dan terbela (terjamin).
Kewujudan yang hidup
tetapi tiada kerisauan terhadap hidup. Kewujudan yang merasai sakit dan
bahagia, derita dan gembira, kurang dan mewah, tetapi tetap berasa terjamin
dengan hidup berkat kehadiran ibu bapa dan sanak-saudara. Ketenangan yang tiada
lain, bagi manusia secara keseluruhan, kemuncaknya adalah daripada sumber
Ilahi, sumber ke-Tuhanan.
Ketenangan yang
bertuntas daripada pencarian maksud kewujudan; bertuntas daripada kenalnya pada
diri sendiri; bertuntas daripada kembalinya kita kepada sumber Ketenangan
Mutlak.
Kalau dilihat semula
dalam The Alchemist, Coelho mengemukakan setidak-tidaknya lima jenis
individu dalam karyanya:
1 Individu yang tidak
menyedari Personal Legend sendiri.
2 Individu yang memilih untuk berhenti mengejar Personal Legend setelah menyedarinya.
3 Individu yang membantu individu lain agar bebas mengejar Personal Legend-nya.
4. Individu yang mengejar Personal Legend sampai ke penghabisan.
5. Dan individu yang sudah pun mencapai Personal Legend-nya dan memandu individu lain dalam menyedari, mencari dan mencapainya.
2 Individu yang memilih untuk berhenti mengejar Personal Legend setelah menyedarinya.
3 Individu yang membantu individu lain agar bebas mengejar Personal Legend-nya.
4. Individu yang mengejar Personal Legend sampai ke penghabisan.
5. Dan individu yang sudah pun mencapai Personal Legend-nya dan memandu individu lain dalam menyedari, mencari dan mencapainya.
Dan kalau dilihat,
empat yang terakhir ini kesemuanya ditampilkan oleh Coelho dengan suatu yang
boleh disifatkan sebagai secured, fulfilled dan peace. Rasa
terjamin, serba berkecukupan dan tenteram. Nafsul mutma’innah, kata
al-Qur’an.
- Get link
- X
- Other Apps
