- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Mark Oliver. (26 Jun 2018). Remorseless Chronicles of Slaughter: Fatal First
Contact Between Ancient Greece and the Tribes of India. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-important-events/remorseless-chronicles-slaughter-fatal-ancient-greece-021957
Penterjemah: Amir Zayyanid
Lebih 2000 tahun yang
lalu, sewaktu Alexander Agung menakluki Parsi, beliau menghantar seorang
panglima bernama Nearchus untuk berlayar ke Sungai Indus dan memetakan kawasan
tersebut. Pengembaraan ini dipenuhi dengan pelbagai penemuan yang menggemakan
sejarah.
Nearchus berlayar
mengharungi sungai tersebut dan menemukan suku-suku asli yang belum pernah
dijumpai oleh orang-orang Yunani. Mereka ini dipanggil sebagai ‘orang gasar’
dan hampir kesemua mereka dibunuh oleh peneroka Yunani itu.
PENGEMBARAAN NEARCHUS
KE SUNGAI INDUS
Nearchus merupakan
seorang laksamana dalam pasukan tentera Alexander Agung. Beliau banyak membantu
armada Yunani dalam memerangi Parsi. Selepas Parsi berjaya ditewaskan,
Alexander Agung menghantar Nearchus untuk meneroka Sungai Indus dan mencatatkan
segala pengalaman yang dilaluinya.
Dalam erti kata lain,
beliau merupakan salah seorang peneroka yang hidup ribuan tahun sebelum
berlangsungnya Zaman Penjelajahan – beliau merupakan antara manusia terawal
yang meredah bumi tidak berpeta dan pulang ke tanah air dengan membawa
cerita-cerita mengujakan tentang haiwan-haiwan aneh dan tamadun-tamadun yang
belum pernah disaksikan oleh warga Yunani.
SALAH SEORANG PENEROKA
YUNANI PERTAMA DI INDIA
Hampir segala yang
disaksikan oleh Nearchus sepanjang pengembaraannya itu membuatkan beliau
terpukau, khususnya apabila melihat sendiri kehebatan tamadun India yang
menurutnya, menandingi Yunani dari segi kekuatan. Beliau juga ada mencatat
perihal sejenis burung kakak tua, betapa burung ini boleh bercakap seperti
manusia.
Beliau juga mengagumi
rakyat jelata yang hidup di sana. Perihal pasukan tentera mereka, beliau memuji
dengan mengatakan, “tiada apa yang dapat bertahan tatkala menghadapi bidikan
panah para pemanah India”; beliau juga mengagumi kaum wanita India dan menyifatkan
mereka sebagai “kecantikan yang penuh kesederhanaan”. Beliau juga tidak tinggal
dari mencatat perihal tamadun india itu sendiri, yang menurutnya sebuah tempat
yang maju dan perlu diteladani oleh masyarakat Yunani.
Walau bagaimanapun,
warga India bukan hanya hidup di kota-kota agung mereka sahaja. Ada juga yang
menetap di tepi-tepi sungai dan mengamalkan gaya hidup tradisi. Pertemuan
antara Nearchus dan kumpulan masyarakat yang sebegini mempunyai senario yang
agak berbeza dan tidak berlangsung aman.
Keluarga Darius di hadapan Alexander, oleh Francesco Fontebasso |
SUKU ASLI ‘PEMAKAN
IKAN’
Kawasan-kawasan di tepi
Sungai Indus dipenuhi dengan suku-suku asli yang masih hidup dengan menggunakan
teknologi Zaman Batu. Nearchus menggelar kebanyakan mereka sebagai ‘Pemakan
Ikan’ lantaran makanan ruji mereka adalah ikan. Mereka menangkap ikan dengan
menggunakan jaring yang diperbuat daripada kulit kayu pokok dan daging ikan
tersebut dimakan secara mentah.
Dalam erti kata lain,
alatan logam masih belum menembusi budaya mereka. Satu-satunya senjata yang
mereka miliki adalah lembing kayu, di mana bahagian matanya dipertajam dengan
batu dan dikeraskan di atas api. Mereka juga masih mengenakan kulit binatang
sebagai pakaian, menggunakan batu besar sebagai tukul, dan melapah makanan
dengan hanya menggunakan jari semata.
Sungai Indus di Daerah Kharmang, Pakistan |
PEMBUNUHAN DI SUNGAI
INDUS
Dalam perjalanan
pulang, Nearchus dan pasukannya berpampasan dengan sekumpulan masyarakat asli
yang hidup di mulut sungai. Masyarakat asli yang belum pernah menyaksikan
konvoi kapal sebesar itu serta-merta dirundung perasaan takut dan cemas. Tanpa
semena-mena, mereka berkumpul di tepi sungai dengan masing-masing membawa
lembing kayu. Menurut catatan Nearchus, bilangan mereka pada waktu itu sekitar
enam ratus orang. Namun, tiada seorang pun di antara mereka yang mengenakan
baju pelindung dan mereka hanya mampu bertarung dengan menggunakan lembing
kayu. Justeru, mereka bukanlah tandingan buat tentera-tentera Yunani yang
sememangnya berpengalaman menghadapi peperangan besar.
Nearchus lantas
memerintahkan pasukan yang berkelengkapan ringan untuk turun dari kapal dan
berenang ke tepi sungai bagi membentuk formasi perang. Setelah isyarat
diberikan, mereka dengan pantas menyerang orang-orang asli tersebut sambil
tentera-tentera Yunani yang masih berada di atas kapal menghujani mereka dengan
bidikan panah. Dengan mudah, Nearchus melangsaikan kesemua warga asli itu.
Nearchus mengisahkan tentang episod ini sebagaimana berikut:
“Dek terkejut dengan
kilauan baju pelindung, kepantasan serangan dan hujanan panah dari kami, mereka
dengan separa telanjang tidak henti melarikan diri tanpa memberikan tentangan.
Ada yang terbunuh semasa bertempiaran; ada yang tertangkap; namun ada juga yang
lolos ke bukit.”
Pertempuran Issus sebagaimana yang dilukis oleh Jan Brueghel the Elder |
PENJARAHAN DI SEBUAH
KOTA TIDAK BERDOSA
Episod tersebut
bukanlah satu-satunya pembunuhan yang dilakukan oleh Nearchus. Hampir setiap
pertemuan beliau dengan suku-suku asli berakhir dengan tragedi.
Tidak lama selepas
berlalunya episod di atas, Nearchus dan pasukannya menemui sebuah kota yang
dikelilingi oleh tembok kayu. Ketika itu, Nearchus sedang kekurangan bekalan,
justeru beliau khuatir tentera-tenteranya akan kelaparan. Lantas, beliau pun
memerintahkan mereka supaya bergerak dalam formasi sebelum memberikan isyarat
untuk melakukan serangan.
Namun, sebaik sahaja
warga kota yang terdiri daripada orang asli menyedari kehadiran Nearchus, mereka
bergegas keluar menyambut pasukan Yunani itu dengan kuih-muih, kurma dan ikan.
Mereka dengan tangan terbuka menjemput Nearchus memasuki kota mereka dan
menikmati jamuan yang diadakan. Kata warga kota, mereka begitu gembira tatkala
menerima kunjungan orang asing dan bersenang hati untuk berkongsi apa sahaja
yang diperlukan.
Nearchus berpura-pura
menunjukkan sikap mesra. Beliau kemudiannya membuka gerbang dan membiarkan
pasukannya menggempur masuk dan menyembelih warga kota. Beliau juga memaksa
mereka supaya menyerah diri dan menyerahkan segala harta benda mereka, terutama
simpanan makanan.
Namun ternyata,
simpanan warga kota tidaklah lebih banyak berbanding pasukan Yunani itu.
Bijirin barli yang dimiliki hanya sedikit cuma. Bekalan tepung mereka pula
hanya didapatkan dengan menggiling ikan kering. Kuih-muih yang dijamukan tadi
pula adalah hidangan yang hanya dikeluarkan pada masa-masa istimewa.
Walau bagaimanapun,
Nearchus tetap merampas segala apa yang mereka miliki. Kapal-kapalnya dimuatkan
sehingga penuh dan mereka tanpa segan silu meninggalkan warga kota itu sehilai
sepinggang, menanti saat untuk mati kebuluran.
HIERARKI SOSIAL DAN
SISI GELAP MANUSIA
Kisah-kisah penerokaan
ini cukup mengerikan. Namun apa yang membuatkannya lebih mengerikan adalah ia
bukannya datang daripada pihak musuh yang cuba mereka-reka cerita untuk
menjatuhkan imej pihak lawan. Sebaliknya, setiap cerita yang memenuhi episod
penerokaan ini datangd aripada Nearchus sendiri, ditulis tanpa sekelumit pun
rasa bersalah.
Bagi Nearchus dan
orang-orang Yunani, perbuatan mereka itu langsung tidak ada salahnya. Beliau
dan pasukannya memerlukan makanan dan mereka itu pula adalah orang gasar,
justeru bagi mereka, membunuh orang-orang itu tiada bezanya dengan membunuh
haiwan.
Peletakan garis
sempadan atau hierarki sosial yang sebegini merupakan satu sikap jijik yang
diamalkan oleh manusia tanpa mengira masa dan bangsa; yakni garisan pemisah
antara manusia bertamadun dan orang gasar yang mundur. Seolah-olah, teknologi
dan kemajuan itu membuatkan sekelompok manusia lebih berharga berbanding
sekelompok manusia lain yang lebih mundur dan ketinggalan. Menerusi kisah
penerokaan Nearchus ini, kita dapat melihat betapa idealisme sebegini sudah pun
membelenggu umat manusia sejak ribuan tahun dahulu.
SUMBER
- Arrian, Anabasis Alexandri. “Book VIII”. Indica. Trans. E. Liff Robson. 1933. Fordham University.
- Lawson, Russel M. “Nearchus”. Science in the Ancient World: An Encyclopedia. ABC Clio. 2004.
- Lendering, Jona. Nearchus. Livius.org. 1 April 2018.
- Lendering, Jona. Scylax of Caryanda. Livius.org. 12 April 2018.
- Get link
- X
- Other Apps