SUN TZU – PENGARANG BUKU FALSAFAH KETENTERAAN CHINA TERMASYHUR DI DUNIA

 

Pautan ke artikel asal:
Alicia Mcdermott. (9 Oktober 2018). Sun Tzu: Famous Chinese Strategist and Philosopher. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/sun-tzu-0010817

 

Penterjemah: Amir Zayyanid

 

Ribuan tahun yang lalu, buku The Art of War (Seni Peperangan) dikarang oleh Sun Tzu, seorang panglima tentera, ahli strategi, dan ahli falsafah China. Karya ini mempunyai pengaruh yang cukup besar dalam perkembangan taktikal perang, baik di belahan timur mahupun barat dunia. Tidak kira di medan tempur mahupun dalam bilik mesyuarat, pepatah-pepatah hikmah yang tercantum dalam buku ini digunakan sebagai dorongan inspirasi dan motivasi. Walau bagaimanapun, banyak misteri yang menyelubungi sosok seorang tokoh yang bernama Sun Tzu ini hinggakan sebilangan sejarahwan meragui kewujudannya.

 

LATAR BELAKANG SUN TZU

‘Tzu’ dalam Sun Tzu boleh dimengertikan sebagai ‘tuan’ atau ‘guru’, yang dalam erti kata lain, Sun Tzu sejak sekian lama dipanggil sebagai Tuan Guru Sun. Nama sebenarnya jika menurut rekod sejarah adalah Sun Wu. Pun begitu, tidak banyak maklumat yang dimiliki tentang riwayat hidup Sun Wu. Sebahagian perinciannya pula hanya dapat ditemui dalam karya para penulis lain.

 

Lukisan yang menggambarkan Sun Tzu

 

Untuk lebih memahami peribadi Sun Tzu, penting bagi kita untuk meninjau suasana hidupnya. Sumber-sumber rasmi menyatakan bahawa beliau hidup pada zaman Musim Bunga dan Musim Luruh (722-481SM) atau sejurus sebelum zaman Negara-Negara Berperang (475-221SM). Namun, tahun dan lokasi kelahirannya tidaklah diketahui secara tepat. Hikayat Musim Bunga dan Musim Luruh dalam arkib Negara Lu menyebutkan bahawa Sun Tzu dilahirkan di Qi. Namun, Catatan-Catatan Sejarahwan Ulung (Shiji, ditulis pada kurun pertama SM) pula mendakwa kampung halaman beliau terletak di Wu.

Sekiranya kita menerima sumber yang pertama, maka bolehlah dikatakan yang Sun Tzu hidup membesar di kawasan pantai utara (Shandong moden) yang kasar corak kehidupannya. Namun jika kita mengambil pandangan Sima Qian, maka suasana kampung halaman Sun Tzu berbeza sama sekali, di mana ia mengawal laluan masuk ke Sungai Yangtze.

Sebahagian sumber menyebutkan tahun 544 Sebelum Masehi sebagai tarikh kelahirannya. Namun sekali lagi, pendapat ini tidak dipersetujui secara tuntas. Seandainya tahun ini diterima, maka Sun Tzu berada dalam lingkungan usia 30an semasa menjadi panglima dan ahli strategi bagi Kerajaan Wu. Dalam erti kata lain, beliau hidup sezaman dengan Confucius (551-479SM).

Namun, ada pula sejarahwan yang meletakkan tahun kelahiran Sun Tzu pada zaman yang lebih terkemudian, dengan mengambil kira faktor jawatannya sebagai panglima tentera. Pada era Musim Bunga dan Musim Luruh, komander tentera kebiasaannya bukanlah dilantik dari kalangan panglima profesional. Sebaliknya, kedudukan itu disandang oleh raja atau kerabat istana sendiri. Jawatan panglima profesional hanya mula muncul pada zaman Negara-Negara Berperang.

Walau bila sekalipun tahun kelahirannya yang sebenar, hidup Sun Tzu tanpa dinafikan memang dikelilingi oleh peperangan. Pada zaman Musim Bunga dan Musim Luruh, peperangan ini melibatkan raja-raja feudal sambil monarki Zhou sendiri mengalami kemunduran. Jika kita berpendapat Sun Tzu hidup pada era Negara-Negara Berperang, maka beliau sempat menyaksikan China berpecah kepada tujuh buah negara, iaitu Zhao, Qi, Qin, Chu, Han, Wei, dan Yan. Pada zaman ini juga, buku Seni Peperangan sudah pun menjadi buku perundangan ketenteraan yang dibaca secara meluas.

 

Tugu Sun Tzu di Suzhou, Jiangsu, China

 

Sima Qian di dalam karyanya ada mengepilkan sebuah anekdot yang memerihalkan keperibadian Sun Tzu. Menurutnya, Raja Wu berhasrat mahu menguji Sun Tzu sebelum melantiknya sebagai komander tentera. Beliau memerintahkan Sun Tzu melatih 180 orang gundik menjadi tentera. Lantas, Sun Tzu pun membahagikan mereka ke dalam dua kumpulan dengan dua orang gundik kesayangan raja dijadikan sebagai ketua kumpulan. Beliau seterusnya mengarahkan gundik-gundik itu semua agar berpaling ke kanan, dan arahan itu disambut dengan hilai tawa.

Melihat reaksi itu, Sun Tzu pun berpaling menghadap raja dan berkata bahawa seorang komander tentera bertanggungjawab memastikan tentera-tentera pimpinannya memahami dan mematuhi arahan yang diberikan. Jika mereka tidak dapat memahami arahan, maka komander itu yang harus dipersalahkan. Lantas, Sun Tzu mengulangi arahannya kepada dua gundik itu supaya memerintahkan pasukan masing-masing berpaling ke kanan. Sekali lagi, arahan itu disambut dengan hilai tawa. Maka, Sun Tzu pun mengarahkan agar mereka berdua dihukum bunuh. Arahan ini dibantah oleh raja. Namun, Sun Tzu bertegas mengatakan bahawa seandainya seorang sarjan (ketua pasukan) memahami arahan komander namun mengingkarinya, maka sarjan itu yang bersalah dan perlu dihukum. Maka, dua orang gundik itu pun dihukum bunuh dan kedudukannya digantikan oleh dua orang gundik lain. Setelah itu, kedua-dua pasukan kesemuanya mematuhi arahan yang diberikan. Pada saat itulah, si raja menyedari bakat yang dimiliki oleh Sun Tzu lantas melantiknya sebagai komander tentera.

Sun Tzu berpaling kepada raja dan berkata bahawa seorang panglima bertanggungjawab memastikan tenteranya memahami dan mematuhi arahannya, jika mereka tidak faham maka panglima itu bersalah. Apabila Sun tzu mengulangi perintahnya kepada dua gundik yang mengteuai pasukan, mereka ketawa lagi. Tindak balas, Sun Tzu memerintahkan mereka dihgukum bunuh. Raja membantah, namun Sun Tzu menekankan bahawa jika tentera panglima memahami namun mengingkari arahannya, pegawainya yang bersalah dan layak dihukum. Dua wanita yang dibunuh itu kemudian diganti dengan gundik lain dan kedua-dua pasukan dipastikan memathui arahan panglima Sun Tzu sejak itu. Sun Tzu nmenghadirkan dua komander baru itu kepada raja dan mengatakan bahawa mereka bersedia untuk mematuhi arahannya. Saat itulah raja dikatakan melihat potensi Sun Tzu dan memberinya keudukan sebagai panglima.

 

SUN TZU SEBAGAI PANGLIMA TENTERA

Sun Tzu dipercayai hidup lebih lewat berbanding tarikh-tarikh yang dikemukakan oleh sejarahwan di atas, dan pendapat ini dapat dibuktikan menerusi penelitian terhadap kata-kata yang terkandung dalam Seni Peperangan, taktik-taktik yang beliau praktikkan, dan sebutannya tentang busur silang serta kurangnya beliau memerihalkan tentang tentera kavalri. Pendapat ini menyimpulkan bahawa Sun Tzu hidup 100-150 tahun lebih lewat berbanding tarikh yang dikemukakan oleh Sima Qian.

Sumber-sumber sejarah menyatakan bahawa Sun Tzu berkhidmat untuk Raja Helu dari Wu. Walaupun karya beliau mendakwa dirinya terlibat dalam banyak pertempuran, satu-satunya pertempuran yang mempunyai kaitan langsung dengan beliau adalah Pertempuran Boju. Pun begitu, catatan tentang pertempuran ini sendiri tidak menyatakan yang Sun Tzu turun ke lapangan. Bahkan lebih daripada itu, sebuah teks sejarah yang berjudul Zuo zhuan langsung tidak ada menyebut perihal Sun Tzu walaupun ia dipercayai sebagai sumber penting berkenaan Pertempuran Boju.

 

Tentera-tentera terracotta China

 

Walaupun anekdot ‘melatih-gundik-menjadi-tentera’ yang dinukilkan di atas kelihatan agak kejam dan bengis, Sun Tzu secara umum tidaklah disifatkan sebagai seorang yang gemar menumpahkan darah. Hal ini dibuktikan sendiri menerusi petikan kata-katanya dalam Seni Peperangan, “Seni perang terulung adalah menundukkan musuh tanpa berlawan. “

Sun Tzu dipercayai banyak berpegang pada falsafah Tao, justeru tidak menumpukan daya fizikal sebagai kaedah untuk mencapai kemenangan. Beliau lebih cenderung menggunakan perang psikologi ketika berhadapan dengan musuh. Hal ini diisyaratkan menerusi pepatahnya yang banyak menekankan tentang kepentingan  mendapatkan maklumat berkenaan musuh dengan memanfaatkan ejen rahsia (atau ejen talam dua muka), “Di antara sekalian hal yang hampir dengan komander, tiada yang lebih akrab berbanding ejen rahsia; di antara sekalian kurniaan ganjaran, tiada yang lebih mewah berbanding yang diberikan kepada ejen rahsia; di antara sekalian percaturan, tiada yang lebih rahsia berbanding operasi sulit.”

Beliau juga banyak mengingatkan pada komander-komander tentera supaya memecahkan kesatuan musuh, menghindari konflik, dan melakukan serangan mengejut jika ada peluang. Memetik pepatah beliau, “Keputusan yang tepat itu umpama sambaran helang yang tepat masanya.”

 

PERDEBATAN TENTANG KEWUJUDANNYA

Persoalan tentang kewujudan tokoh bernama Sun Tzu ini telah memeningkan sejarahwan sejak kurun ke-12 Masehi lagi. Mereka yang meragui kewujudan beliau lazimnya menuding pada ketiadaan sebutan nama Sun Tzu dalam Zuo zhuan. Hal ini kerana Zuo zhuan menyebut perihal kebanyakan tokoh besar pada era Musim Bunga dan Musim Luruh. Maka, ketiadaan atau kekurangan sebutan tentang Sun Tzu dalam teks tersebut mencetuskan persoalan dalam kalangan sejarahwan – kecuali jika kita berpendapat Sun Tzu hidup pada era yang lebih lewat.

Selain itu, penting juga untuk kita ketahui bahawa Sun Tzu bukanlah satu-satunya ‘Tuan Guru Sun’ yang pernah wujud dalam sejarah China. Sun Bin, tokoh yang lebih terbukti kewujudannya, juga boleh dipanggil dengan nama tersebut. Bahkan, ada sejarahwan yang berpendapat Sun Bin adalah pengarang sebenar Seni Peperangan dan Sun Tzu hanya sebuah karakter fiksyen yang mengambil inspirasi daripadanya. Tambahan, Sun Tzu dan Sun Bin masing-masing menekankan tentang penggunaan strategi berbanding kekuatan tentera semata-mata.

Sebahagian sejarahwan pula mendakwa Seni Peperangan bukanlah ditulis oleh Sun Tzu, sebaliknya oleh murid-muridnya yang menghimpunkan ajaran-ajaran beliau. Namun, pendapat ini dibantah kerana Seni Peperangan mempunyai gaya penulisan yang unik sekaligus mustahil ia dikarang oleh seorang individu.

Selain itu, ada juga yang berpendapat bahawa Sun Tzu sememangnywa wujud dan sebahagian besar kandungan Seni Peperangan ditulis oleh beliau. Buku itu kemudian disiapkan dan dikemaskini oleh para pelajarnya, termasuklah Sun Bin. Makanya, dakwa kumpulan ini, berlaku beberapa percanggahan maklumat kecil dalam buku tersebut; seperti penyebutan tentang busur silang namun kurangnya sebutan tentang unit kavalri.

Kesimpulannya, terdapat tiga pandangan utama tentang kewujudan Sun Tzu; iaitu yang pertama, Sun Tzu wujud dan beliau menulis Seni Peperangan pada tahun 512SM; atau yang kedua, Sun tzu wujud namun hidup dan mengarang buku tersebut pada penghujung era Musim Bunga dan Musim Luruh atau awal zaman Negara-Negara Berperang; atau yang terakhir, Sun Tzu bukanlah seorang tokoh sejarah dan Seni Peperangan dikarang oleh orang lain pada penghujung kurun ke-5 SM. Sebagai maklumat tambahan, penemuan kepingan-kepingan buluh di Yin-ch’ueh-shan pada tahun 1972 membuktikan lagi yang buku ketenteraan itu siap dikarang pada tempoh 500-430 Sebelum Masehi.

 

Kepingan-kepingan buluh Han Yinqueshan yang ditemui pada 1972, antaranya termasuklah lembaran Seni Peperangan Sun Tzu, koleksi Muzium Shandong

 

SENI PEPERANGAN SECARA RINGKAS

Seni Peperangan memberikan panduan dalam melaksanakan sesebuah strategi ketenteraan dan ia banyak menekankan kepada pembaca supaya meneliti kekuatan musuh dan kekuatan sendiri supaya dapat bertindak dengan modus yang sesuai, atau melemahkan, atau pula menewaskan musuh menerusi permainan helah. Tambahnya lagi, kekerasan hanya digunakan apabila tiada lagi pilihan lain.

Dalam erti kata lain, buku ini membekalkan sebuah tatanan taktikal perang buat para panglima tentera dalam rangka memperdaya musuh. Buku ini juga mengajarkan mereka cara memanfaatkan rupa bumi, selain menekankan perihal pengumpulan sebanyak mungkin maklumat tentang pergerakan, kecenderungan, dan kekuatan pihak musuh. Aspek terakhir ini diabadikan menerusi pepatah, “Kenali musuh, kenali diri; seratus peperangan; seratus kemenangan.”

 

Salinan Seni Peperangan yang merupakan sebahagian dari koleksi Universiti California, Riverside

 

LEGASI SUN TZU

Karier ketenteraan Sun Tzu berlangsung cemerlang dan beliau sendiri mempunyai ramai pelajar yang terus menghidupkan ajarannya. Tanpa dapat dinafikan, Seni Peperangan merupakan legasinya yang terulung. Zaman berzaman, buku tersebut ditelaah dan dijadikan panduan oleh ramai pemimpin dunia.

Misalnya, Qin Shi Huang si maharaja pertama yang menyatukan China banyak memanfaatkan taktikal perang yang diajarkan dalam buku tersebut dalam usahanya menamatkan zaman Negara-Negara Berperang. Begitu juga dengan Mao Tse-tung yang mempraktikkannya ketika memerangi Jepun dan mendepani perang saudara China pada 1930an dan 1940an. Karya Sun Tzu juga banyak membimbing Ha Chi Minh dan Vo Nguyen Giep dari Vietnam dalam memerangi Perancis dan Amerika Syarikat. Sebahagian sejarahwan malah mendakwa yang buku itu turut ditelusuri oleh Napoleon Bonaparte. Sehingga kini, kandungan Seni Peperangan terus dihidupkan dan diamalkan, tidak di medan perang, tetapi dalam dunia perniagaan secara khusus dan kehidupan seharian secara umum.

 

SUMBER