MAHAVAMSA – SASTERA KLASIK SRI LANKA

 

Penterjemah: Amir Zayyanid

 

Mahavamsa (atau Hikayat Agung) merupakan salah sebuah karya sastera silam yang paling penting dari Sri Lanka. Ia berbentuk sebuah epik puisi dan dikarang pada kurun kelima atau keenam Masehi. Mahavamsa ditulis dalam bahasa Pali dan kandungannya berkisar seputar sejarah awal Sri Lanka. Lebih tepat, ia banyak menyentuh perihal sejarah Buddhisme dan pergantian dinasti di sana.

Mahavamsa umumnya dikreditkan kepada Mahanama Maha Thera, seorang sami Buddha yang berkhidmat di kuil Mahavihara, Anuradhapura. Beliau juga merupakan bapa saudara kepada Dhatusena, raja Sri Lanka yang memerintah pada pertengahan kurun kelima Masehi.

Boleh dikatakan, Mahavamsa banyak dipengaruhi oleh Dipavamsa (Hikayat Pulau) yang disusun lebih awal, iaitu sekitar kurun keempat Masehi. Kandungannya juga banyak diambil daripada penceritaan yang disampaikan secara lisan, dari seorang sami ke seorang sami yang lain.

Secara keseluruhan, Mahavamsa mengandungi 37 bab. Ia bermula dengan kisah Buddha mengunjungi Sri Lanka sebanyak tiga kali. Alkisah, Buddha meramalkan yang Sri Lanka bakal menjadi pusat keagamaan yang penting. Justeru, beliau sendiri datang melawat tempat tersebut.

 

Mahavamsa dimulakan dengan kisah kunjungan tiga kali Buddha ke Sri Lanka

 

Sepengetahuannya, Sri Lanka ketika itu dihuni oleh Yaksha (semangat alam) yang perlu diusir sebelum pulau itu dapat memenuhi takdirnya. Empat bab berikutnya menceritakan perihal susur galur Buddha dan tiga Persidangan Penganut Buddha terawal, yang berlangsung di tanah besar India.

Usai empat bab berkenaan, penumpuan Mahavamsa dicurahkan kembali pada Sri Lanka. Catatan perihal penubuhannya turut disediakan. Mahavamsa mengaitkan sejarah awal Sri Lanka dengan seorang putera India yang bernama Vijaya.

Darah kerabat Vijaya bermula daripada neneknya, yang merupakan puteri kepada raja Vanga. Diceritakan, nenek Vijaya bersemenda dengan seekor singa sebagaimana menurut ramalan ahli nujum. Hasil persatuan itu, beliau melahirkan sepasang bayi kembar – anak lelaki dinamakan Sihabahu manakala anak perempuan dinamakan Sihasivali.

Sihabahu kemudiannya menubuhkan kota Sihapura dan menjadi raja pertamanya. Sihasivali turut dikahwini. Lalu, mereka berdua dikurniakan 16 kembar lelaki. Anak paling sulung diberi nama Vijaya. Namun sebaik usianya menginjak dewasa, Vijaya berkelakuan tidak senonoh. Hal ini diadukan oleh rakyat Sihapura kepada Raja Sihabahu.

Tiga kali mereka datang menghadap raja. Tiga kali juga raja menasihati puteranya. Namun, tiga kali itu jugalah Vijaya buat tak endah – Ibarat mencurah air ke daun keladi. Dek pujuk katanya sekadar masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri, Raja Sihabahu pun mengusir Vijaya bersama anak isteri serta 700 orang pengikutnya dari Sihapura.

 

Dinasti Vijaya dipercayai sebagai dinasti pertama yang menubuhkan monarki Sri Lanka, sekitar 543 SM dan menjadi leluhur kepada etnik Sinhala

 

Kapal yang mengangkut mereka lantas meredah lautan, lalu berlabuh di Sri Lanka. Vijaya kemudian menum-bangkan kesemua yaksha di sana lalu menabalkan diri sebagai raja. Semenjak itu, mahkota tidak hanya menghiasi kepala, tetapi juga hatinya. Vijaya tidak lagi berkelakuan buruk. Beliau memerintah dengan adil dan saksama. Sehingga hari ini, etnik Sinhala mengembalikan leluhur mereka kepada Vijaya dan 700 pengikutnya yang berhijrah dari Sihapura.

Bab-bab selanjutnya di dalam Mahavamsa berbicara tentang raja-raja yang menggantikan Vijaya. Pada kurun ketiga Masehi, Sri Lanka ditadbir oleh Devanampiyatissa. Ketika inilah ajaran Buddha memasuki pulau berkenaan. Individu yang menyebarkan ajaran itu tidak lain ialah Mahinda, putera sulung Ashoka si maharaja Empayar Maurya.

Dalam bab-bab yang menyusul, isi kandungan Mahavamsa lebih terarah kepada perkembangan Buddhisme dan perincian tentang dinasti-dinasti yang mentadbir Sri Lanka. Bab terakhirnya pula bercerita tentang era pemerintahan Mahasena yang berkuasa sekitar kurun ketiga hingga keempat Masehi. Sejarah Sri Lanka dari kurun keempat hingga tahun 1815 kemudian dihikayatkan di dalam Culavamsa (Hikayat Kecil).

 

Puing run-tuhan istana Mahasena (c. kurun ke-3 M), raja terakhir yang dikisahkan di dalam Mahavamsa

 

Pada hari ini, Mahavamsa masih diperakui sebagai salah sebuah karya sastera penting dari Sri Lanka. Cuma, ia sedikit-sebanyak tersepit dalam kancah percakaran antara etnik yang membelenggu negara tersebut.

Di satu sisi, Mahavamsa diangkat tinggi oleh etnik Sinhala yang memandangnya sebagai asal-usul sejarah dan identiti mereka. Bahkan, tidak kurang juga ada yang memartabatkannya sebagai pengukuh identiti bangsa.

Namun di sisi lain, wujud penolakan terhadap Mahavamsa dalam kalangan kumpulan etnik lain di Sri Lanka, khususnya Tamil yang membentuk minoriti paling besar di sana. Kritikan yang dilemparkan bukan sekadar membidas nilai Mahavamsa sebagai sebuah karya sastera, akan tetapi apa yang lebih utama, ia secara langsung menye-rang identiti Sinhala.

Kri-sis tuntut-menuntut, kecam-mengecam, dan seleweng-menyeleweng dalam bab sejarah terus-menerus mengeruhkan keharmonian masyarakat yang telah lama bermastautin di Sri Lanka. Percakaran inilah antara faktor yang mendasari kon-flik bersen-jata yang berlaku di sana – satu pelajaran yang harus diiktibari oleh kita semua.

 

TERJEMAHAN
Wu Mingren. (6 Februari 2019). The Mahavamsa: An Epic Poem that Sheds Light on Sri Lankan History. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/mahavamsa-0011436