- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Veronica Parkes. (17 Ogos 2018). Marduk: Babylonian King of Gods and Reportedly Liberator of the Jews. Ancient Origins.
Veronica Parkes. (17 Ogos 2018). Marduk: Babylonian King of Gods and Reportedly Liberator of the Jews. Ancient Origins.
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Ramai dalam kalangan
kita pernah mendengar nama Zeus, Odin mahupun Jupiter – tidak seperti Marduk
yang jarang didengari. Marduk dilahirkan sebagai anak kepada dewa masyarakat
Babylon, baik daripada sebelah ayah mahupun ibunya. Bermula dari bawah, Marduk
merintis jalan ke puncak sehingga beliau menjadi ketua dewa Babylon.
Beliau sempat berperang
melawan ibu bapanya demi membantu manusia daripada ancaman huru-hara (chaos). Usahanya itu berjaya
mengembalikan keamanan dan memulihkan keadaan di kawasan sekitar Babylon.
Beliau bahkan terlibat dalam membantu kaum Yahudi untuk membaik-pulih kuil
mereka. Nama Marduk seharusnya diingati dan diletakkan sebaris dengan Zeus,
Odin dan Jupiter memandangkan beliau juga merupakan raja kepada para dewa.
ASAL-USUL DEWA MARDUK
Disebut sebagai Marutuk, Marduk merupakan dewa pelindung
kota Babylon pada zaman Mesopotamia purba. Namanya membawa maksud “anak kerbau
matahari”. Pada abad ke-18SM, kedudukan Marduk mula meniti masa-masa perdana
sebagai ketua dewa Babylon dan hanya dapat memperkukuhkan posisi tersebut
menjelang abad ke-15SM. Marduk sering dikaitkan dengan planet Jupiter, air,
tumbuhan, penghakiman dan magis.
Marduk merupakan anak
kepada Ea (Enki) dan Damkina. Isterinya pula ialah Dewi Sarpanit. Kekuatan yang
dimiliki oleh Marduk diperakui oleh bapanya, Ea dan beliau kemudian diberikan
hak pengawalan ke atas manusia. Marduk juga mengambil alih sifat-sifat kedewaan
Ea sekaligus menjadikannya sebagai dewa magis.
Pada awal abad ke-19SM,
Babylon menjadi sebuah kota yang merdeka walaupun masih dibayangi oleh
negara-negara kota Mesopotamia lain yang lebih berkuasa seperti Isin, Larsa dan
Assyria. Pada abad ke-18SM, kekuatan Babylon mula berkembang dan pemujaan Dewa
Marduk juga semakin meraih tempat. Hal ini membuatkan dewa tersebut berhasil
mengatasi Dewa Enlil sekaligus memperkukuhkan kedudukannya sebagai ketua dewa
di Babylon.
ENUMA ELISH DAN PERTEMPURAN MARDUK MELAWAN TIAMAT
Enûma Elish ditulis pada abad ke-18SM dan merekodkan perihal kegemilangan
Marduk yang mendaki puncak kuasa – bermula dari detik kelahirannya lalu disusuli
oleh detik keperwiraannya dan kemudian berakhir dengan kisah bagaimana beliau
berjaya menjadi ketua dewa. Catatan-catatan tersebut mengisahkan tentang perang
saudara yang meletus di antara para dewa.
Apsu si dewa air merangkap bapa kepada segala dewa mengambil keputusan
untuk membunuh anak-anaknya (dewa generasi baru) atas cadangan penasihatnya.
Isteri kepada Apsu, iaitu Tiamat yang merupakan dewi air masin dan dewi penciptaan
merangkap ibu kepada segala dewa bertindak membocorkan rancangan Apsu itu
kepada anaknya, Ea. Ea kemudian membunuh bapanya. Namun, tindakan tersebut
mengundang kemarahan Tiamat dan beliau lantas membunuh anak-anaknya.
Dalam situasi yang gawat itu, dewa-dewa generasi baru tercari-cari
seorang dewa dalam kalangan mereka yang mampu menewaskan dewa-dewa yang
memerangi mereka. Seruan tersebut lantas disahut oleh Marduk dan beliau
dijanjikan kedudukan sebagai ketua para dewa andai berjaya menewaskan mereka.
Sebagai langkah persiapan, Marduk pun mengumpulkan senjata-senjatanya dan
menyelubungkan tubuh badannya dengan api. Beliau kemudian menghasilkan sebuah
jaring yang berjaya melilit Tiamat dan kemudian menyeru empat arah mata angin
untuk memerangkap dewi tersebut. Pertarungan yang berlangsung antara Marduk dan
Tiamat itu menyaksikan kemenangan berpihak pada Marduk setelah beliau berjaya
menikam perut Tiamat dengan menggunakan anak panah.
Setelah itu, Marduk membunuh Kingu, si ketua tentera Tiamat dan kemudian
membebaskan manusia dari kehidupan yang susah. Sejak itu, manusia pun bergabung
tenaga dengan para dewa untuk menghadapi huru-hara (chaos) dan mengekalkan keseimbangan serta keamanan di dunia.
![]() |
| Rajah pada mohor silinder Neo-Assyria dari abad ke-8SM yang dikenal pasti oleh beberapa sumber sebagai gambaran pembunuhan Tiamat dari Enûma Eliš. |
MARDUK DAN BIBLE
Setelah Cyrus yang
Agung dari Parsi menawan Babylon, beliau mengambil polisi yang berbalikan
daripada para pemimpin terdahulunya yang mana mereka itu semua menghapuskan
banyak binaan kuil. Sebaliknya, Cyrus kembali menghidupkan semula kepercayaan
tempatan di kota-kota naungannya dan menyalurkan dana untuk menampung belanja
pembinaan semula kuil-kuil tersebut.
Di dalam Bible, beliau
diberikan kredit kerana membenarkan kaum Yahudi untuk pulang semula ke
Jerusalem dan membaik-pulih kuil Yahweh. Disebutkan bahawa Cyrus sendiri
mempercayai bahawa tindakannya itu merupakan dorongan daripada Marduk, dan
bukannya Yahweh. Hal ini terekod di dalam Silinder
Cyrus (Cyrus Cylinder) yang
ditemui pada tahun 1879M di Babylon, sebagaimana berikut:
“Marduk
si dewa agung telah mentakdirkan untuk aku memiliki hati yang mencintai kota
Babylon dan agar aku kerap memujanya… Aku mengembalikan patung-patung dewa yang
sejak sekian lama telah mendiami tempat itu (Babylon), dan aku biarkan mereka
hidup dalam mahligai yang abadi (kuil-kuil, pen.). Aku telah kumpulkan kesemua
penduduknya dan membenarkan mereka pulang ke tanah air mereka… atas perintah
Marduk.”
Walau bagaimanapun, di
dalam kitab Isaiah disebutkan bahawa Yahweh merupakan dewa yang mengilhami
Cyrus:
“Aku akan membesarkan Cyrus dalam
hakikat kebenaranku.
Aku akan menjadikan jalannya lurus belaka.
Dia akan membina semula kotaku,
dan membebaskan orang-orangku yang hidup di perantauan.” (Isaiah 45:13)
Aku akan menjadikan jalannya lurus belaka.
Dia akan membina semula kotaku,
dan membebaskan orang-orangku yang hidup di perantauan.” (Isaiah 45:13)
![]() |
| Silinder Cyrus |
RAMALAN MARDUK
Ramalan Marduk
merupakan sebuah dokumen dari Assyrian yang bertarikh 713-612SM. Ia dijumpai
dalam sebuah bangunan yang bernama The
House of the Exorcist yang terletak berhampiran dengan sebuah kuil di kota
Assur. Ramalan tersebut memperincikan pengembaraan patung Marduk dari Babylon.
Pada tahun 1531SM, kota
Mursilis dijarah dan patung Marduk dirampas lalu dibawa ke Assyria. Patung
tersebut kemudian dibawa ke Assur dan Elam pada tahun 1225SM. Ketika patung
Marduk itu berada di Assyria dan Assur, dokumen ini menerangkan bahawa Dewa
Marduk dengan limpah kurnianya berkenan untuk melakukan penziarahan dan hal
tersebut merupakan suatu berita yang gembira buat seluruh penduduk Babylon.
Walau bagaimanapun,
penziarahannya ke kota Elam ternyata hanya mengakibatkan bencana, membawa
kemiskinan serta wabak penyakit ke Babylon – memandangkan para dewa telah
meninggalkan kota itu demi mengikut Marduk.
Marduk meramalkan
bahawa beliau akan kembali ke Babylon pada suatu hari nanti, ketika kota itu
berada di bawah pemerintahan seorang raja messiah
baru yang akan membawa keselamatan ke atas kota tersebut dan melunaskan
dendam ke atas penduduk Elam.
Raja tersebut ialah
Nabukudurri-usur I (Nebuchadnezzar), 1125-1103SM. Dokumen tersebut sangat jelas
ditulis sebagai pemasyhuran setelah Nebuchadnezzar berjaya menewaskan penduduk
Elam dan membawa semula patung Marduk ke Babylon:
Kudurru
dari Nabu-kudurri-usur mengurniakan pengecualian daripada cukai buat LAK-ti
Marduk kerana khidmat yang diberikan semasa serangannya ke atas Elam.
Sesudah serangan Xerxes
ke atas Babylon, tidak ada lagi sebarang sebutan perihal patung Marduk itu.
Begitu juga semasa Babylon ditakluk oleh Alexander the Great pada tahun 331M.
Oleh kerana itu, terdapat kemungkinan bahawa patung tersebut telah musnah
ataupun hilang tanpa jejak. Setelah itu, kepercayaan masyarakat Babylon pun
pupus dan mitologi Marduk pula lenyap.![]() |
| Dewa Marduk dan naganya, dari sebuah materi silinder |
Marduk meramalkan
bahawa beliau akan kembali ke Babylon pada suatu hari nanti ketikamana Babylon
berada di bawah pemerintahan seorang raja messiah yang baharu yang akan membawa
keselamatan kepada kota dan membalas dendam ke atas Elamites. Raja ini adalah
Nabukudurri-usur I (Nebuchadnezzar), 1125-1103SM.
Catatan Ramalan Marduk tersebut
sangat jelas ditulis sebagai peniup semboyan agar raja-raja Babylon menewaskan
Elamites dan membawa semula patung Marduk ke kota tersebut.
SUMBER
- Brisch, Nicole. (2016). “Marduk (god).” Ancient Mesopotamian Gods and Goddesses.
- Dhwty. (2014). Epic Cosmic Battles and the Forces of Creation and Destruction in Belief System around the World.
- Miller, M. (2015). The awesome, terrible and unknowable creator gods through history.
- New World Encyclopedia. (2014). Marduk.
- Get link
- X
- Other Apps



