TOMYRIS – PAHLAWAN DAN PEMERINTAH WANITA YANG DIANDAIKAN SEBAGAI PEMBUNUH CYRUS AGUNG

Pautan ke artikel asal:
Natalia Klimczak. (26 Februari 2016). Tomyris, The Female Warrior and Ruler Who May Have Killed Cyrus the Great. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/tomyris-female-warrior-and-ruler-who-may-have-killed-cyrus-great-005423

Penterjemah: Amir Zayyanid


Tomyris merupakan seorang pemerintah Massagetae, sebuah pertubuhan konfederasi dari sekumpulan puak nomad Scythia yang berpusat di Asia Tengah. Beliau masyhur sebagai seorang wanita yang berani terutama dalam pertempuran terulung yang disertainya – tepat pada hari di mana Cyrus Agung terbunuh.

Kerajaan yang diperintah oleh Tomyris berlokasi di kawasan timur Laut Caspian, meliputi beberapa wilayah moden seperti Turkmenistan, Afghanistan, bahagian barat Uzbekistan, dan bahagian selatan Kazakhstan.

Kebanyakan memori yang hidup berkenaan Tomyris ini berkisar pada peranannya dalam mempertahankan diri daripada serangan yang dilancarkan oleh Cyrus Agung, pemerintah Empayar Achaemenid (600/576-530SM). Pada tahun 530SM, Tomyris, menurut sebahagian pendapat, berkemungkinan bertanggungjawab mengakibatkan kematian figura masyhur dari Parsi itu.

Herodotus di dalam tulisannya menyebutkan bahawa terdapat sejumlah kisah yang berbeza naratif berkenaan kematian Cyrus. Salah satu naratif tersebut melibatkan Tomyris sebagai punca kematiannya. Kisah berkenaan Tomyris ini turut tercantum di dalam buku karangan beberapa penulis lain seperti Strabo, Polyaenus, Cassiodorus dan Jordanes. Namun, penulisan terawal yang memerihalkan pemerintah wanita ini datangnya daripada Herodotus yang hidup pada tahun 484 hingga 425SM.

Nama Tomyris dan puteranya, Spargapises mempunyai pengaruh yang sangat kuat dalam kebudayaan Parsi. Namun, nama Hellenistik mereka lebih lazim digunapakai. Spargapises merupakan ketua komander bagi ketumbukan tentera ibundanya. Semasa berlangsungnya pertempuran, anak-beranak ini berjuang bersama-sama di medan tempur.


KERAJAAN MASSAGETAE

Tidak banyak maklumat yang didapatkan berkenaan kerajaan yang diperintah oleh Tomyris. Walau bagaimanapun, Ammianus Marcelinus berpendapat bahawa Massagetae berkemungkinan berasal-usul daripada Kerajaan Alans (Indo-Iran). Mereka kemudiannya berpindah ke barat lalu menjadi kuasa yang mendominasi di kebanyakan wilayah Asia di samping melebarkan pengaruh mereka hingga ke Eropah.

Procopius dari Caesarea (500-560M) menulis dalam bukunya yang berjudul History of the Wars Book III bahawa Massagetae terkenal di zamannya dengan nama Hun. Evagrius Scholasticus (abad ke-6M) pula menyebutkan bahawa terdapat sebuah kelompok masyarakat yang dikenali sebagai Hun yang sebelum itu dikenali dengan nama Massagetae, muncul di kota Thrace.

Asia pada tahun 323SM, menunjukkan lokasi Massagetae di Asia Tengah moden


Herodotus adalah satu-satunya sejarahwan yang meninggalkan penerangan jelas berkenaan Massagetae.

“Dalam soal pemakaian dan cara hidup, Massagetae mirip dengan puak Scythia. Mereka berperang dengan menunggang kuda dan juga berjalan kaki – kedua-duanya bukanlah suatu yang asing bagi mereka. Mereka menggunakan busur panah dan lembing, namun senjata kegemaran mereka adalah kapak-tempur. Baju besi mereka pula diperbuat sama ada daripada tembaga mahupun emas.

Untuk tempaan mata lembing, mata anak panah, dan bilah kapak tempur, mereka menggunakan tembaga. Sementara untuk topi kepala, tali pinggang dan bengkung, bahan emas yang digunakan. Keadaan yang sama turut diperlakukan kepada kuda-kuda mereka di mana mereka memberikan baju perisai yang diperbuat daripada tembaga dan mengenakan tali kekang dan penutup pipi daripada emas. Mereka tidak menggunakan besi atau perak kerana kedua-duanya tidak dipunyai oleh mereka. Sebaliknya, komuniti mereka kaya dengan tembaga dan emas.”


PERTEMPURAN PALING PENTING DALAM SEJARAH MASSAGETAE

Dalam serangan-serangan awal yang dilancarkan ke atas Massagetae, pasukan tentera Cyrus meraih kemenangan. Pihak Parsi tidak menganggap kerajaan kecil yang berkedudukan di tengah-tengah Asia Tengah itu sebagai musuh yang berbahaya. Sebelum ini, mereka telah pun menghadapi ramai musuh yang jauh lebih besar angkanya dan jauh lebih masyhur prestijnya. Hal ini membuatkan ketumbukan yang dipimpin oleh seorang wanita bersama puteranya itu tidak kelihatan sebagai lawan yang mengancam.

Menurut perincian yang terdapat di dalam sumber-sumber purba, pihak Parsi meraih kemenangan dalam pertempuran awal berkat percaturan perangkap yang bijak. Mereka bertindak meninggalkan khemah-khemah mereka yang mengandungi bekalan arak yang mahal lalu membenarkan tentera-tentera Massagetae untuk merampasnya.

Puak Scythia ini tidak biasa meminum wain yang mahal. Oleh kerana itu, mereka pun dengan pantas mabuk. Pada masa itulah tentera-tentera Parsi berpatah balik dan menyerang musuh mereka. Dalam kalangan tentera Massagetae yang ditangkap sebagai tawanan perang itu terdapat putera Tomyris. Beliau meminta izin daripada Cyrus untuk membunuh diri (mati dengan bermaruah berbanding menjadi hamba kepada musuhnya).

Sebuah lukisan yang menggambarkan Cyrus Agung dalam sebuah pertempuran, dari Istana Versailles


Tomyris merupakan seorang pemimpin yang tidak kenal erti gentar. Namun, keperitan yang dialami sebagai seorang ibu yang kehilangan anaknya membuatkan beliau menjadi semakin kuat. Semasa beliau mengutus pesanan kepada Cyrus, penakluk agung itu tidak mengendahkannya. Lantas, Tomyris pun mencabar Cyrus agar bertempur sekali lagi. Parsi percaya bahawa mereka dengan mudah dapat memenangi pertempuran kedua ini.

Namun kali ini, Tomyris melakukan persiapan yang lebih rapi. Pasukan tenteranya juga berjaya menyekat laluan pintas untuk Cyrus dan bala tenteranya berundur. Kemudian, Tomyris memimpin ketumbukan tenteranya dan meraih kemenangan ke atas Parsi sekaligus menyelamatkan kerajaannya daripada ditakluk. Dalam masa yang sama, beliau juga berhasil membalas dendam atas kematian puteranya, Spargapises.

Tomyris sebagaimana yang digambarkan oleh Castagno, pelukis abad ke-15


LEGASI SEORANG PAHLAWAN

“Sejumlah besar tentera Parsi dihancurkan dan Cyrus sendiri terkorban setelah memerintah selama 29 tahun. Pencarian dilakukan di celah-celah mayat perajurit yang terkorban atas perintah Tomyris demi menemukan jasad Cyrus. Setelah jasadnya ditemui, beliau mengambil kendi daripada kulit dan memenuhkannya dengan darah jasad itu lalu mencecah kepala Cyrus ke dalam lumuran darah sambil berkata dan menghina penakluk Parsi itu, “Aku kekal hidup dan berjaya menundukkan engkau dalam peperangan, namun aku masih lagi berdukacita disebabkan engkau telah meragut nyawa puteraku. 

Makanya aku tunaikan sumpah aku dan membiarkan kepala kau ini dibasahi dengan darah.” Dalam banyak-banyak catatan berlainan yang dikemukakan perihal kematian Cyrus, versi inilah yang saya cenderung melihatnya sebagai paling sahih.” (Herodotus, 1.214)

Cyrus Agung sebelum ini telah meraih banyak kemenangan. Beliau berupaya menewaskan ramai musuh yang handal-handal di zamannya. Namun, ramai ilmuwan berpendapat bahawa nyawanya berakhir di tangan Tomyris.

Lukisan oleh Mattia Preti berjudul Tomyris Menerima Kepala Cyrus, 1670-1672


Makam Tomyris tidak pernah ditemukan. Tidak ada juga sebarang penemuan arkeologi yang berkaitan dengannya. Oleh kerana itu, beliau hanya dikenali menerusi kisah-kisah bertulis yang dikarang oleh para penulis dari zaman purba. Menerusi karya mereka itu, maka kemasyhuran pemerintah wanita ini terus hidup sehingga kini.

Pada hari ini, Tomyris masih lagi menjadi inspirasi kepada ramai penulis, pelukis dan komposer untuk menghasilkan karya seni. Beliau merupakan watak heroin dalam puisi garapan Eustache Dechampes, penulis Uzbek yang bernama Xurshid Dayron, Halim Xudoverdiveva dll. Beliau juga menginspirasikan sejumlah karya seni.

Memandangkan potret yang menggambarkan dirinya agak kurang, maka ramai pelukis dari seluruh dunia menghasilkan lukisan yang mengekspresikan gambaran peribadi masing-masing terhadap sosok yang bernama Tomyris ini. Namanya bahkan diabadikan pada sebuah planet kecil yang dikenali sebagai 590 Tomyris.


SUMBER
  • Gera, Geborah Levine. Warrior Women. 1997.
  • Grousset, Rene. The Empire of Steppes. 1989.
  • Bachrach, Bernard S. A History of the Alans in the West, from their first appearance in the sources of classical antiquity through the early middle ages. 1973.