UBASUTE: TRADISI MENINGGALKAN WARGA TUA DI HUTAN KEMBALI HIDUP DI ZAMAN MODEN

DHWTY. 24 Februari 2019. Ubasute: Is the Ancient Tradition of Dumping the Elderly in a Forest Encouraging Modern Murder? Ancient Origins.

Penterjemah: Amir Zayyanid


Ubasute merupakan satu amalan masyarakat Jepun dari zaman silam di mana warga tua yang uzur dibuang ke tempat yang terpencil untuk dibiarkan meninggal dunia di sana. Walaupun kisah berkenaan amalan ubasute ini tercantum di dalam legenda-legenda masyarakat Jepun, tidak dapat dipastikan secara tuntas sama ada ia merupakan satu amalan yang lazim dilakukan pada zaman dahulu ataupun tidak.

Apa yang pasti, pada hari ini terdapat laporan yang mengatakan bahawa amalan ubasute ini ‘dihidupkan semula’ di Jepun moden – walaupun sudah tentu bentuknya sedikit berbeza.

Wanita tua yang ditinggalkan


SEBUAH KAEDAH PEMBUNUHAN WARGA EMAS

Ubasute juga dikenali sebagai obasute. Ia diterjemahkan secara literal sebagai satu perbuatan ‘meninggalkan wanita tua’. Dalam keadaan lain, ia turut dikenali sebagai oyasute yang bermaksud ‘meninggalkan ibu bapa’. Ubasute merupakan satu bentuk pembunuhan warga emas (senicide) yang melibatkan perbuatan meninggalkan individu yang telah lanjut usia di kawasan pergunungan ataupun tempat-tempat terpencil lain dan dibiarkan mati di sana.

Satu tempat yang dianggap sebagai lokasi lazim bagi amalan ubasute pada zaman silam adalah hutan lebat di kawasan barat daya kaki Gunung Fuji yang dikenali sebagai Aokigahara (atau Jukai, yang bermaksud ‘Lautan Pokok’).

Hutan Aokigahara


LEGENDA-LEGENDA UBASUTE

Ubasute merupakan satu amalan yang tercantum dalam sejumlah legenda Jepun. Walaupun hikayat-hikayat yang memerihalkan ubasute ini bercerita tentang perbuatan meninggalkan warga tua, pada hakikatnya ia bertujuan untuk menerapkan nilai ketaatan kepada orang tua dan mendidik masyarakat pada masa itu supaya tidak meninggalkan ibu bapa.

Salah satu hikayat berkenaan ubasute yang paling masyhur adalah Ubasuteyama, yang bermaksud Gunung Ubasute. Di dalam hikayat ini, seorang ibu yang telah lanjut usianya digendong oleh anak lelakinya untuk dibawa ke kawasan pergunungan – dengan tujuan untuk meninggalkan warga emas itu di sana.

Walaupun si ibu menyedari apa yang sedang dilakukan oleh anaknya itu, beliau tetap mencurahkan keprihatinan terhadap si anak dengan menyelerakkan ranting-ranting di tanah supaya anaknya itu dapat mencari jalan pulang semasa menuruni gunung dalam perjalanan pulang kelak. Kisah ini menitikberatkan perihal kasih-sayang seorang ibu terhadap anaknya – satu nilai murni daripada seorang ibu yang amat memilukan walaupun beliau menjadi mangsa ubasute.

Wanita tua yang merupakan mangsa ubasute sedang termenung


Terdapat satu lagi hikayat lain yang datang daripada India menerusi Cina pada abad ke-6M. Hikayat ini mengisahkan tentang seorang raja yang membenci warga emas. Raja tersebut memperkenalkan satu polisi yang mirip dengan ubasute – iaitu mana-mana rakyatnya yang telah mencecah usia 70 tahun akan dibuang negeri.

Dalam kalangan menterinya, terdapat seorang menteri yang sangat mengasihi ibunya sampaikan apabila usia ibunya itu mencecah 70 tahun, beliau bertindak menggali sebuah ruang rahsia bawah tanah di rumahnya dan menyembunyikan ibunya di sana – supaya tidak dibuang negeri oleh kerajaan.

Beberapa tahun kemudian, seorang pemerintah dari kerajaan jiran menghantar dua ekor kuda yang saling mirip antara satu sama lain kepada si raja tersebut; menyuruhnya supaya meneka kuda yang mana ibu dan kuda yang mana adalah anak. Jika raja itu gagal menjawab teka-teki tersebut, maka kerajaannya akan diserang. Lantas, raja itu pun mendapatkan khidmat nasihat menteri tadi.

Walaupun menteri tersebut tidak mampu menjawab soalan yang dikemukakan oleh pemerintah dari kerajaan jiran, beliau mengenali seseorang yang mungkin mampu menyelesaikan teka-teki itu. Maka, beliau pun pulang dan bertemu dengan ibunya.

Menurutnya, ibunya itu sudah hidup lama dan sudah tentu pernah mendengar teka-teki seperti itu. Sangkaan si menteri itu tepat. Ibunya menyuruh beliau meletakkan rumput di hadapan dua ekor kuda itu. Menurut si ibu, kuda yang melangkah ke belakang dan membiarkan kuda yang lain makan adalah ibu kuda.

Selepas soalan itu berjaya dijawab dengan tepat, terdapat sejumlah lagi soalan teka-teki yang menyusul dan setiap satunya dijawab oleh menteri tersebut atas tunjuk ajar ibunya. Akhirnya, pemerintah dari kerajaan jiran itu pun berputus-asa. Pada mulanya ingin menyerang kerajaan si raja itu, kini dia malah bersekutu dengannya pula.

Oleh kerana berasa kagum dengan keupayaan menterinya itu, si raja pun memanggilnya supaya datang menghadap dan menceritakan bagaimana beliau mampu menjawab segala soalan teka-teki itu. Menteri itu menceritakan perkara yang sebenarnya – bagaimana beliau meminta tunjuk ajar daripada ibunya. Takdir menetapkan bahawa hikayat ini diakhirkan dengan baik.

Raja itu tidak naik marah tatkala mendengar jawapan menterinya itu (yang melanggar polisi yang dititahkannya), sebaliknya beliau menyedari kesilapannya dalam mengeluarkan arahan polisi sedemikian. Lantas, si raja itu pun menarik semula perintah kejamnya terhadap warga tua dan melayan mereka dengan baik.

Raja India di singgahsananya. (Muzium Kesenian San Diego)


ADAKAH UBASUTE INI SEKADAR HIDUP DALAM KISAH RAKYAT ATAU BENAR-BENAR BERLAKU?

Amalan ubasute ini hanya berlaku secara meluas di dalam kisah rakyat, memandangkan tidak ada bukti yang cukup untuk menunjukkan bahawa ia merupakan amalan lazim di zaman silam. Apapun, kisah-kisah tersebut telah membawa kepada berlakunya perbuatan ubasute di di zaman moden.

Misalnya pada tahun 2015, dilaporkan bahawa seorang lelaki berusia 63 tahun dituduh meninggalkan kakaknya yang cacat di kaki gunung untuk dibiarkan mati di sana. Perbuatan tersebut dilakukan pada tahun 2011. Dalam laporan lain pada tahun 2018, seorang wanita ditahan kerana meninggalkan bapanya yang telah uzur di sebuah stesen perkhidmatan jalan raya.

Akibat ditekan oleh kemiskinan, terdapat lebih ramai individu yang menghantar orang tua mereka ke hospital dan jabatan-jabatan kebajikan. Memandangkan jumlah warga emas di negara tersebut terus meningkat di samping kadar kesuburan pula menurun dan diiringi pula oleh tekanan ekonomi, dilihat seakan-akan amalan ini bakal menjadi satu kelaziman di masa akan datang.

Menteri kewangan Jepun menyuruh warga emas agar ‘lekas mati’ untuk membantu mengurangkan bil kebajikan yang ditanggung kerajaan


SUMBER