AGAMA ACHAEMENID – MENYULUH CAHAYA SEMANGAT PARSI PURBA

Pautan ke artikel asal:
Caleb Strom. (13 Oktober 2019). Achaemenid Religion: Lightning the Spirit of Ancient Persia. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history/achaemenid-religion-0012716

Penterjemah: Amir Zayyanid


Dalam konteks sejarah, Empayar Achamaenid memiliki signifikasi yang cukup penting buat dunia Barat memandangkan besarnya pengaruh tamadun Parsi terhadap Yunani dan Yahudi purba. Lantaran itu, tamadun Barat sangat terhutang budi kepada Empayar Achaemenid dalam banyak perkara, di mana salah satunya adalah agama. Baik ajaran-ajaran Yahudi mahupun unsur-unsur mistik dalam masyarakat Yunani purba, masing-masing memiliki pengaruh daripada agama Parsi.


LATAR BELAKANG SEJARAH

Banyak pengetahuan kita tentang Achaemenid datang daripada tulisan-tulisan Yunani purba. Menurut sumber-sumber tradisional, Empayar Achaemenid ditubuhkan sekitar tahun 550SM apabila Cyrus, seorang raja Parsi yang kelak dikenali sebagia Cyrus Agung, memimpin pemberontakan masyarakat Parsi yang menentang pemerintah kota Media, iaitu Raja Astyages. Selepas menundukkan Medes, Cyrus meneruskan usahanya untuk menakluk Kerajaan Lydia pada 540an SM di Asia Kecil dan Babylon pada 539SM.

Pewaris Cyrus, iaitu Cambyses pula meluaskan lagi empayar dengan menakluk Mesir pada tahun 525SM. Penaklukan tersebut membuatkan Cambyses terkenal sebagai pemerintah yang menewaskan sebuah adikuasa di zaman purba.

Pemerintahan Empayar Achaemenid disusun dan diperteguhkan lagi oleh Raja Darius I (522-486SM), terutama dengan penubuhan sistem satrapi. Empayar dibahagikan kepada beberapa buah wilayah dan daerah percukaian, dengan setiap satunya diperintah oleh seorang pegawai yang dikenali sebagai satrap.

Empayar ini mengecapi perluasan kuasa kemuncaknya semasa berada di bawah pemerintahan Raja Xerxes I (486-465SM), pengganti Darius I. Xerxes juga masyhur kerana memerintah sebagai raja Parsi semasa berlakunya Pertempuran Thermopylae menentang Spartan, dan kemudian menjarah Athens pada tahun 480SM.

Sesudah pemerintahan Xerxes I, Empayar Achaemenid tidak mengalami perkembangan walaupun kuasanya kekal sedemikian sehingga zaman pemerintah terakhirnya, yang ditewaskan oleh Alexander Agung dalam Pertempuran Gaugamela pada tahun 331SM.

Pertempuran Gaugamela, oleh Jan Brueghel the Elder, 1602


AGAMA PARA PEMERINTAH ACHAEMENID

Agama anutan raja-raja Achaemenid merupakan sebuah topik yang cukup kontroversi dan masih diperdebatkan oleh ilmuwan. Pandangan tradisi melihat bahawa mereka menganut agama Zoroastrianisme. Terdapat bukti yang pasti tentang pengaruh agama berkenaan terhadap para pemerintah Achaemenid. Darius I dan Xerxes I misalnya, pernah membuat pengisytiharan dengan menyatakan bahawa mereka dipilih oleh Ahura Mazda, Dewa Ulung dalam ajaran Zoroastrian untuk membawa keadilan dan kesejahteraan kepada dunia.

Pun begitu, raja-raja Achaemenid juga dilihat mengambil sikap yang berbalikan dengan ajaran Zoroastrian. Raja-raja Achaemenid masing-masing pernah disebutkan memberi penghormatan kepada dewa-dewa selain Ahura Mazda. Misalnya, Cyrus Agung membina semula kuil buat para dewa Mesopotamia dan menunjukkan kepatuhannya kepada para dewa.

Selain itu, Cyrus juga direkodkan dalam Bible sebagai seorang pemerintah yang memperakui autoriti Yahweh (dewa tertinggi kaum Yahudi) walaupun kenyataan ini mungkin hanya berdasarkan penafsiran peribadi kaum Yahudi terhadap ayat berkenaan.

Ahura Mazda pada bumbung Muzium Sejarah Zoroastrian di Yazd, Iran


Walau bagaimanapun, raja-raja Achaemenid mungkin hanya sekadar menunjukkan penghormatan ke atas kepercayaan atau agama rakyat mereka dan sama sekali tidak meletakkan sandaran kepada dewa selain Ahura Mazda. Hal ini dilakukan oleh mereka mungkin untuk tujuan meningkatkan pengaruh dan kemasyhuran dalam kalangan rakyat. Malahan, ilmuwan masih lagi belum dapat memastikan sama ada penganut Zoroastrian pada zaman awal meyakini bahawa Ahura Mazda adalah satu-satunya dewa atau dewa ulung mereka.

Walaupun ilmuwan masih belum dapat memastikan sama ada raja-raja Achaemenid menganut agama Zoroastrian ataupun tidak, mereka secara jelas menghormati agama tersebut dan memeliharanya dengan baik dalam empayar mereka.


AGAMA IRANI PURBA DAN RAJA-RAJA ACHAEMENID

Achaemenid masyhur sebagai salah satu adikuasa multi-budaya pertama dalam dunia purba. Ia juga merupakan empayar terbesar yang pernah muncul dalam sejarah Asia Barat pada waktu itu, dengan wilayah kekuasaannya terbentang luas dari Anatolia dan Mesir di barat dan India di timur.

Disebabkan Empayar Achaemenid terbentuk daripada budaya dan agama yang pelbagai, maka dewa-dewa Mesir purba, Babylonia dan Yahudi serta budaya-budaya lain turut disembah dalam lingkungan sempadannya.

Di wilayah pusat Parsi, agama Iran purba terus diamalkan. Nenek moyang Parsi buat kali pertama memasuki dataran Iran dari steppe-steppe Asia Tengah kira-kira pada separuh kedua milenia ke-2 Sebelum Masehi. Mereka pada asalnya adalah kaum nomad-penternak yang secara umum menggembala lembu, biri-biri dan kambing. Mereka juga menternak kuda yang digunakan sebagai haiwan tunggangan dan penarik pedati.

Gambaran lelaki-lelaki Parsi purba


AGAMA IRANI PURBA

Menjelang zaman pemerintahan Achaemenid, masyarakat Iran purba telah terbahagi kepada empat kelas sosial iaitu bangsawan, paderi, petani dan penternak, dan artisan. Menjelang milenia pertama Sebelum Masehi, mereka mengamalkan gaya hidup yang lebih tetap dan berfokus pada amalan pertanian. Walau bagaimanapun, legasi penternakan mereka tetap kekal bersama mereka. Hal ini dapat dilihat pada sifat patriarki dalam agama mereka.

Dalam penerangan ini, banyak istilah dan konsep akan disebutkan di mana ianya lazim di dalam agama moden Zoroastrianism. Namun, perlu dinotakan bahawa kesemua konsep ini yang wujud dalam agama pra-Zoroastrian yang dianut oleh masyarakat Iran purba tidak seharusnya sama dengan konsep yang wujud dalam Zoroastrianism moden. Susulan daripada itu, perincian tentang perkara tersebut di dalam artikel ini mungkin berbeza berbanding kefahaman Zoroastrian moden.

Kepercayaan masyarakat Iran purba mempunyai asal-usul yang sama dengan agama Vedic, dan kedua-duanya mungkin bersandar kembali kepada agama Indo-Eropah. Kepercayaan Iran moden berbeza dengan kebanyakan agama tradisi di Timur Tengah, di mana masyarakat Iran purba secara umumnya tidak menghasilkan ukiran imej dewa-dewa sembahan mereka dan tidak pula mereka mendirikan kuil sembahan. Masyarakat Iran purba memuja dewa dalam keadaan yang sangat terbuka.

Mereka menganggap api sebagai satu unsur suci yang mempunyai hubungan langsung antara kemanusiaan dan kedewataan. Api itu sendiri dipercayai sebagai dewa. Disebabkan itu, api memainkan peranan penting dalam kepercayaan Irani purba.

Bahagian dalam sebuah kuil api Zoroastrian, di Iran


Amalan-amalan keagamaan Irani purba agak berbeza-beza dan ia tidak terdiri daripada banyak ritual yang lazim. Salah satu ritual penting yang menjadi pusat kepada agama Irani purba adalah ritual hidangan yang dikenali sebagai yazna. Yazna merupakan sebuah jamuan rasmi yang dijadikan sebagai ritual.

Penyedia jamuan ini adalah manusia dan tetamunya pula adalah dewa. Dipercayai bahawa manusia yang melakukan upacara ini bermaksud untuk mengadakan hubungan langsung dengan para dewa, sama ada untuk membuat permintaan khusus ataupun sebagai satu bentuk ketaatan.

Satu bahagian penting dalam ritual jamuan ini adalah penggunaan Houma. Dalam masyarakat Iran purba, Houma dianggap sebagai barang yang suci lagi keramat. Pokok asal yang daripada minuman itu diekstrak menjadi subjek yang masih diperdebatkan oleh ilmuwan. Namun, mereka berpendapat bahawa bahan yang terkandung dalam minuman purba itu adalah halusinogen.

Salah satu bahan yang mungkin digunakan untuk menghasilkan soma - Houma


Sama seperti tradisi agama purba yang lain, agama purba Iran tidak memiliki teologi yang tersusun. Apapun, Irani purba secara umum meyakini bahawa para dewa boleh dibahagikan kepada dua kategori, iaitu ahura dan daiva. Daiva dianggap sebagai dewa kecil. Sebahagian tradisi Iran seperti Zoroastrianism menganggap daiva ini sebagai syaitan. Ahura pula merupakan kelompok dewa tertinggi yang mentadbir alam.

Sebelum kebangkitan Zoroastrianism pada penghujung zaman pemerintahan Achaemenid sendiri, agama Iran purba mengandungi elemen dualistik yan gkuat. Mereka meyakini bahawa bukan sahaja manusia, malah para dewa dan haiwan turut mempunyai kebebasan untuk membuat pilihan moral. Mereka berpegang kepada etika dualism, di mana setiap perkara yang baik pasti ada pasangannya yang bertentangan sifat dengannya.

Pantheon mereka dibahagikan antara dewa-dewa baik dan syaitan-syaitan yang jahat. Terdapat juga haiwan yang baik dan makhluk yang berbahaya. Selain itu, mereka juga memiliki perkataan-perkataan yang berbeza bagi merujuk kepada insan yang benar dan insan yang jahat.

Dalam pandangan Irani purba, alam ini diperintah oleh Ahura Mazda, yang menurut mereka, mentadbir menerusi perantaraan satu dewa kecil, iaitu Spenta Mainyu. Nama Spenta Mainyu membawa maksud ‘semangat kebajikan’. Dalam beberapa teks Irani purba, Spanta Mainyu sebagai unsur yang baik digandingkan dengan Angra Mainyu si semangat jahat.

Syaitan Div Akvan menghumban Rustam ke dalam Laut Caspian


Walaupun sebahagian teks Irani purba mengisyaratkan bahawa Spenta Mainyu adalah dewata yang berbeza sama sekali dengan Ahura Mazda atau bahkan mungkin personafikasi bagi dewa ulung itu, akan tetapi literasi Irani dan Zoroastrian di zaman terkemudian menggambarkan bahawa AHura Mazda menentang Angra Mainyu secara langsung. Dalam kepercayaan Irani purba, baik dan jahat itu ditentukan oleh kebenaran (arta) dan tipu-daya (drauga).

Arta dipercayai menjadi asas keamanan bagi alam semesta dan juga keamanan sosial dalam kalangan masyarakat. Drauga pula wujud dengan sifat yang berbalikan daripada arta, dan secara esensinya ia adalah tipu-daya dan huru-hara – asas kepada kejahatan, menurut kepercayaan Irani purba.

Zarathustra, pengasas Zoroastrianism, muncul sebagai salah seorang nabi terawal yang mengembangkan sebuah paragdigma-ekstalogi, suatu ajaran yang melibatkan elemen penyelamatan sejagat – menyelamatkan dunia dari kejahatan.

Gambaran-gambaran penganut Zoroastrian terhadap pengasas agamanya dengan berpakaian putih dan berjambang lebat


Konsep Arta ini mungkin merupakan salah satu ciri agama Irani purba yang menarik perhatian raja-raja Achaemenid. Mereka menggunakan retorik tentang arta dan drauga untuk meraih kemanfaatan, dengan mengaitkan pemerintahan mereka dengan pemerintahan Ahura Mazda ke atas alam semesta. Kononnya, mereka adalah perantara bagi Ahura Mazda yang berperanan mendirikan arta dalam lingkungan sosial mahupun politik manusia.


KOSMOLOGI DAN KOSMOGONI IRANI PURBA

Masyarakat Iran purba melihat alam semesta dengan kepercayaan sama seperti kebudayaan-kebudayaan lain pada zaman itu. Mereka mempercayai bahawa alam ini terdiri daripada tiga lapisan. Bumi terapung di lautan kosmik dan mempunyai sebuah gunung besar, iaitu Hara di tengah-tengahnya. Tepat di atas bumi terdapat langit yang berbentuk kubah. Di sebalik kubah itu pula terdapat alam cahaya yang tiada penghujung. Bahagian bawah bumi menempatkan alam kegelapan dan huru-hara.

Kosmogoni Irani purba tidaklah dapat difahami secara keseluruhan oleh ilmuwan. Akan tetapi, ia dapat diperincikan secara ringkas sebagai konflik yang berterusan antara dua daya kosmik yang bertentangan. Pada permulaan sejarah, dipercayai bahawa kononnya terdapat dua kembar purbakala. Seorang membunuh seorang yang lain dan kemudian, jasad yang terbunuh itu digunakan untuk mencipta alam – langit dibentuk daripada tengkoraknya dan gunung-ganang dicipta daripada tulangnya. Dagingnya pula diguna untuk menjadikan bumi.

Versi mitos yang lain ada menyebutkan bahawa nama manusia pertama dalam kepercayaan Irani purba adalah Yama. Yama juga merupakan raja pertama manusia. Pada masa pemerintahannya, tipu-daya belum lagi dibebaskan ke dunia dan dunia pada waktu itu bersifat tenteram dan sempurna secara total (idyllic). Tiada kematian mahupun peningkatan usia. Dunia berada dalam keharmonian tanpa wujud sebarang unsur yang bertentangan dengan keharmonian.

Misalnya, tiada panas mahupun sejuk. Segalanya berjalan sempurna di dunia sehinggalah tipu-daya mula diperkenalkan. Yama kemudian digulingkan oleh si tirani yang bernama Azhi Dahaka, atau Dahaka Si Ular.

Lukisan Parsi, menggambarkan Jamshid (Yama), dikerat-separuh di hadapan Zahhak


Semasa pemerintahan Dahaka yang dipenuhi dengan penuh ketakutan, dunia mengalami kemusnahan dan kehuru-haraan. Kemudian, Dahaka digulingkan oleh Thraituana yang dianggap sebagai wira legenda Irani purba. Thraituana dipercayai sebagai pengasas kepada kavis, iaitu jalur keturunan raja-raja Irani yang paling legenda.


AHURA MAZDA DAN MITHRA

Dua dewata utama dalam agama Irani purba adalah Ahura Mazda dan Mithra. Ahura Mazda dipercayai sebagai dewa ulung yang mengungguli dewa-dewa lain. Beliau adalah pencipta alam dan asal-usul bagi segala kebenaran dan keamanan yang wujud di dunia. Walaupun Ahura Mazda tidaklah secara langsung dikaitkan dengan langit, beliau dilihat mengambil beberapa peranan dewa langit dalam pantheon proto-Indo-Eropah, iaitu Dyeus Pater di mana beliau dianggap sebagai ketua para dewa dan digandingkan dengan dewi bumi.

Dalam Zoroastrianism, Ahura Mazda dipercayai sebagai satu-satunya dewa yang layak disembah. Para daiva dikelaskan-semula sebagai syaitan atau iblis. Ajaran-ajaran Zoroastrianism yang merangkumi perbendaharaan dan teologi mungkin ada memberikan pengaruh terhadap perkembangan agama Yahudi memandangkan pada beberapa tempoh terkemudian, teks-teks Yahudi dilihat menyerap ajaran-ajaran Zoroastrian.

Kenyataan ini tidaklah bermaksud untuk mengatakan bahawa Yahudi purba itu tidak asli, akan tetapi hanya sekadar memaksudkan bahawa sebahagian konsep teologi Zoroastrian turut dimuatkan ke dalam teologi Yahudi.

Mithra pula adalah dewa yang dikaitkan dengan matahari, atau lebih spesifik, sinaran pertama fajar. Dalam kebudayaan Iran barat, beliau dikaitkan secara langsung denan matahari. Nama Mithra pada hakikatnya digunakan oleh masyarakat Iran barat bagi merujuk kepada matahari secara fizikal. Namun pada masa yang sama, Mithra juga dikaitkan dengan etika dan tidak hanya berperanan sebagai dewa matahari.

Misalnya, beliau dianggap sebagai dewa perjanjian di mana dalam perjanjian tersebut, mereka harus dimuliakan. Nama Mithra juga digunakan untuk merujuk kepada maksud ‘perjanjian’. Mithra kemudiannya menjadi pusat kepada kepercayaan mistik Yunani-Rom, walaupun kaitan antara Mithra-Parsi dan kepercayaan-misteri Yunani-Rom di zaman terkemudian belum dapat dipastikan secara tuntas.

Mithra membunuh kerbau


LEGASI AGAMA RAJA-RAJA ACHAEMENID

Secara relatifnya, tidak banyak yang diketahui tentang agama anutan raja-raja Achaemenid. Namun, kemasyhuran ajaran-ajaran Zarathustra dilihat menetapkan satu pegangan pasti bagi dinasti-dinasti Parsi di zaman terkemudian. Sebelum mereka dikuasai oleh kaum Muslim, Parsi merupakan tanah yang umumnya menganut Zoroastrian. Ajaran-ajaran Nabi Zarathustra juga mungkin mempengaruhi agama Yahudi purba.

Penyebaran ajaran Yahudi kononnya dianggap membantu mempercepatkan lagi kebangkitan Kristian dan Islam, yang mana dua agama tersebut kemudiannya menjadi anutan utama Empayar Rom (Byzantine dan Kesultanan Rum).

Agama Kristian secara khusus memberi pengaruh yang mendalam terhadpa tamadun Barat, Slavic dan Byzantine manakala agama Islam pula menjadi instrumen yang membangunkan tamadun di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Jika dipertimbangkan betapa besarnya pengaruh tamadun-tamadun yang terbangun daripada dua agama utama ini, boleh dikatakan bahawa kebanyakan penduduk dunia pada hari ini tidak dapat lari daripada pengaruh Parsi Achaemenid walau dalam skala yang kecil sekalipun.


SUMBER