MAKAM MONUMENTAL RATU TIN HINAN, SRIKANDI PURBA KAUM TUAREG

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (28 Mac 2015). The Monumental Tomb of Queen Tin Hinan, Ancient Ancestress of the Tuaregs. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/monumental-tomb-queen-tin-hinan-ancient-ancestress-tuaregs-002833

Penterjemah: Amir Zayyanid


Ratu Tin Hinan terkenal dalam sejarah kaum Tuareq sebagai seorang pemerintah wanita kurun ke-4 yang berprestij tinggi, digelari sebagai “Ibu Kita Semua”. Lokasi makam monumentalnya berjaya dikenal pasti pada tahun 1925 di gurun Sahara. Namun, penemuan-penemuan arkeologi yang besar pada tahun-tahun sekitar itu seperti penemuan makam Firaun Tut telah membayangi dan menenggelamkan sensasi penemuan tentang Tin Hinan.

Bagi sebilangan masyarakat, tahun 1920an merupakan suatu tempoh yang amat mengujakan untuk menjalani hidup. Perang Besar baru sahaja melabuhkan tirai pada tahun 1918, dan beberapa buah negara pula menikmati lonjakan ekonomi pada waktu itu di mana keadaan ini membolehkan rakyatnya menjalani kehidupan yang mewah dan senang-lenang. Dalam lapangan arkeologi, tempoh ini melihatkan sejumlah penemuan sensasi dilakukan, antaranya seperti penemuan makam Tutaankhamun oleh Howard Carter dan ekskavasi kota Ur oleh Leonard Woolley yang kedua-duanya ini ditemukan pada tahun 1922.

Semasa ‘makam Tin Hinan’ ini ditemui dan dibuka oleh Byron Khun de Prorok dan Pasukan Tentera Perancis pada tahun 1925, berita tentang penemuan tersebut tidak menerima liputan yang meluas jika dibandingkan dengan penemuan-penemuan lain. Antara faktor yang membawa kepada keadaan ini adalah status Prorok yang dianggap sebagai ‘penjarah makam’ di zamannya dan beliau kurang dihormati oleh komuniti saintifik.

Pada 1920an, Byron Khun De Prorok (lahir 1896) merupakan pengarah ekskavasi arkeologi di Carthage


‘Count’ Byron Khun de Prorok merupakan seorang ahli arkeologi amatur dari Poland-Amerika yang berminat terhadap legenda-legenda purba. Dengan sokongan daripada Perancis, yang merupakan koloni utama di kebanyakan wilayah Afrika Barat, de Prorok berupaya melancarkan ekspedisinya di gurun Sahara. Tepat di Abalessa yang terletak di wilayah Hoggar, selatan Algeria, de Prorok menemukan sebuah makam monumental. Binaan berbentuk bulat yang berlokasi di atas sebuah bukit dan berhampiran dengan kawasan sungai atau wadi ini diperbuat daripada batu. Ketinggiannya hampir mencecah 4 meter (13 kaki) dan berdiameter sekitar 23 meter (75 kaki). Menurut penduduk tempatan, makam tersebut adalah milik Tin Hinan.

Tin Hinan, yang namanya itu boleh dimengertikan secara harfiah sebagai ‘wanita dari khemah’ dianggap sebagai nenek-moyang purba bagi kaum Tuareg. Menurut legenda-legenda tempatan, Tin Hinan tiba di daerah Hoggar pada ratusan tahun dahulu dengan menaiki seekor unta berwarna putih-susu dan membawa bersama hambanya yang setia, Takamet. Mereka berdua dihikayatkan telah mendiami daerah pergunungan Algeria dan Tin Hinan sendiri menjadi ratu pertama kaum Tuareg.

Tuareg merupakan masyarakat nomad Berber dari Sahara. Pada kurun ke-20, mereka dikenali sebagai ‘Masyarakat Berhijab’ atau ‘Masyarakat Biru’, merujuk kepada pakaian mereka yang berwarna indigo cerah.

Kaum lelaki Tuareg dalam pakaian tradisional mereka di Gurun Sahara, Mali


Kasta pahlawan kaum Tuareg meyakini bahawa mereka merupakan keturunan langsung Tin Hinan manakala golongan petani atau rakyat awam pula menganggap diri mereka sebagai keturunan Takamet.

Pada tahun 1925, de Prorok langsung tidak berasa ragu-ragu untuk membuka makam tersebut, walaupun kaum Tuareg sendiri melihat perbuatan itu sebagai suatu bentuk penodaan. Ribut petir secara tiba-tiba melanda semasa ekspedisi ini dijalankan, sekaligus kejadian ini melahirkan tanggapan tahyul kononnya jin-jin yang naik marah dengan penggalian arkeologi ini bertindak melepaskan amarahnya. Namun, ribut petir ini berlangsung tidak lama dan de Prorok terus sahaja menyambung kerja-kerja arkeologinya.

Makam ini mengandungi sejumlah bilik, walaupun gerbang masuknya hanya sebuah. Berdasarkan plan binaannya, pihak arkeologi berpendapat bahawa makam ini pada asalnya adalah kubu Rom. Sebilangan daripada mereka bahkan mengaitkan struktur ini dengan serangan Rom ke atas Sahara di bawah kepimpinan Lucius Cornelius Balbus pada 19SM. Ketika tentera Rom meninggalkan kawasan ini, kubu tersebut berkemungkinan digunakan semula oleh penduduk tempatan dan kemudiannya ia bertukar fungsi menjadi sebuah makam.

Model makam Tin Hinan di Muzium Prasejarah dan Etnografi Kebangsaaan Bardo, Algeria

Kawasan yang dipercayai sebagai makam Tin Hinan


Di penjuru barat daya makam ini, de Prorok dan pasukannya menemukan bilik pertama. Di dalam bilik ini terdapat sebuah kubur yang berada di bawah sembilan potongan batu yang berbentuk tidak tetap. Apabila batu-batu ini dialihkan, de Prorok menemukan rangka seorang wanita dengan kakinya disilangkan manakala kepalanya pula dicondongkan sedikit ke satu sisi. Menurut beliau, rangka ini pada suatu masa dahulu dibaringkan di atas sebuah platform kayu dan ditutup dengan jubah kulit berwarna merah. Namun, kesemuanya ini telah lama reput dan terurai menjadi debu. Tangan kanan wanita ini dihiasi dengan tujuh gelang perak yang berat belaka, manakala tangan kirinya pula dipakaikan dengan tujuh gelang emas.

Tinggalan rangka Tin Hinan


Sejumlah perhiasan lain, seperti manik-manik batu firus (turquoise), batu delima, batu amazonite, dan batu carnelian turut ditemui di makam ini. Ahli arkeologi mengutarakan pendapat bahawa barangan-barangan berharga ini berasal dari Carthage, di utara. Ujian pentarikhan karbon ke atas makam ini dapat dilakukan menerusi penganalisaan tembikar-tembikar yang ditemukan di sini.

Ketika platform kayu ini menjalani ujian pentarikhan karbon pada tahun-tahun berikutnya, hasil ujian mendapati bahawa wanita tersebut dikebumikan di situ pada suatu tempoh antara kurun ke-3 dan kurun ke-5 Masehi, tempoh yang tidak jauh berbeza dengan pentarikhan yang diraih menerusi analisis tipologi yang dilakukan ke atas tembikar.

Kehadiran objek-objek berharga di kubur ini memberi isyarat bahawa wanita yang dikebumikan di sini merupakan seseorang yang berstatus tinggi dalam kalangan masyarakatnya. Walau bagaimanapun, selain daripada sumber lisan penduduk tempatan, sebilangan pengkaji berpendapat bahawa tiada bukti lain yang dapat mengesahkan bahawa rangka tersebut adalah milik Tin Hinan. Namun, apapun jua identiti rangka wanita yang ditemui di makam tersebut, hal ini sama sekali tidak memberikan kesan kepada rasa hormat kaum Tuareg terhadap ratu purba mereka itu.

Antara bentuk pemuliaan Tin Hinan yang masih dilakukan sehingga ke hari ini adalah sambutan Keraian Tin Hinan, iaitu satu keraian yang bukan sahaja dikhususkan kepada ratu ini, malah terhadap peranan yang dimainkan oleh kaum wanita dalam kalangan masyarakat Algeria moden.


SUMBER