MAHARAJA CHINA YANG MEMBINA SEBUAH KOLAM ARAK DAN HUTAN DAGING

Pautan ke artikel asal:
Mark Oliver. (20 Mei 2018). The Chinese Emperor Who Built a Lake of Wine and a Forest of Meat. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history/chinese-emperor-built-lake-wine-and-forest-meat-0010076

Penterjemah: Amir Zayyanid


Pemerintah terakhir Dinasti Shang terkenal sebagai seorang pemerintah yang gemar bersenang-lenang. Tatkala beliau dan permaisurinya ingin menyenangkan diri, mereka akan mengunjungi istananya yang mewah dan menikmati arak daripada kolam arak buatan.

Panggilan ‘kolam arak’ ini bukanlah suatu metafora dan sama sekali tidak memaksudkan bahawa saiznya kecil. Dikatakan bahawa kolam arak milik Raja Zhou Xin ini terbentang seluas dua kilometer. Saiznya cukup besar sehinggakan raja boleh sahaja menempatkan perahunya di dalam kolam tersebut dan mendayungnya.

Di tengah-tengah kolam ini tedapat sebuah pulau buatan yang dilengkapi dengan hutan daging. Pokok-pokok di sana diperbuat daripada batang-batang pencucuk daging. Manakala dahan-dahannya pula dibentuk oleh kepingan-kepingan tebal daging ayam, lembu dan khinzir. Raja Zhou Xin seringkali menghabiskan masanya dengan mendayung perahu, mencedok dan meneguk arak daripada kolam itu dan memetik dan menikmati daging enak daripada dahan-dahan yang bergantungan.

Kemewahan istana milik Raja Zhou Xin ini tidak pernah disaksikan di mana-mana ceruk dunia dan pesta-pesta yang diadakan di dalamnya boleh dikatakan secara keseluruhan merupakan pesta liar yang melibatkan peminuman arak dan seks bebas. Dicatatkan bahawa pesta-pesta tersebut lazimnya dihadiri oleh sehingga 3000 orang hadirin yang kesemuanya berkeadaan telanjang, sesuai dengan peraturan yang ditetapkan oleh raja.

Lebih daripada itu, raja juga lazim mengarahkan mereka agar meminum arak daripada kolam dengan gaya yang saling tidak tumpah seperti haiwan. Kalau tidak meneguk arak, mereka disuruh menyelam atau berenang di dalam kolam tersebut. Tidak kurang juga ada yang saling berkejaran, memeriahkan pesta liar yang dipenuhi dengan kelucahan itu. Dalam kelangsungan pesta-pesta sebegini, si raja dan permaisurinya akan mengambil tempat di tengah-tengah hadirin sambil berkeadaan mabuk.

Raja Zhou gemar meluangkan masanya di atas kolam arak miliknya


PERMAISURI DAJI

Dikatakan bahawa Raja Zhou Xin sebenarnya merupakan seorang raja yang baik, paling tidak, semasa tahun-tahun awal pemerintahannya. Beliau meraih reputasi sebagai seorang pemerintah yang bijaksana dan bersifat tenang. Jika dibandingkan perwatakannya pada tahun-tahun awal, ia sememangnya berbalikan dengan perwatakannya di usia lanjut yang gemar bersenang-lenang di kolam arak.

Sebaik usianya meningkat tua, Raja Zhou Xin menjadi seorang yang mabuk kuasa. Sukar untuk mengemukakan secara pasti apakah faktor yang mendorong kepada perubahan tersebut. Namun, kebanyakan penulis China di zaman purba menudingkan kesalahan ke atas isteri raja, yang bernama Daji. Daji dicatatkan sebagai wanita yang paling jelita di China pada waktu itu. Pada saat raja bertemu dengannya buat kali pertama, beliau serta-merta menjadi obses terhadapnya sehingga melupakan segala tanggungjawab yang digalasnya.

Daji adalah seorang wanita yang gemar berpesta. Beliau kuat minum dan tanpa segan silu berbicara tentang hal-hal sulit seperti seks secara terbuka. Raja Zhou pula sanggup melakukan apa sahaja demi memenangi hati Daji. Selepas sahaja mengenali gadis jelita itu, Raja Zhou mula memerintahkan para pemusiknya agar mengarang lagu-lagu yang bersifat lancang dan lucah. Atas permintaan Daji, raja malah membelanjakan banyak harta kerajaan semata-mata untuk membina kolam arak yang besar.

“Tuanku perlu memiliki Kolam Arak dan Hutan Daging ini, supaya tuanku dapat membuktikan kepada menteri-menteri tuanku bahawa tuanku adalah lelaki terhebat dalam kerajaan ini,” ujar Daji ketika cuba memujuk Raja Zhou Xin untuk akur dengan permintaannya itu.

Sebelum mengenali Daji, Zhou Xin merupakan seorang raja yang baik


LUBANG ULAR

Setidak-tidaknya, lebih kurang begitulah kisah seputar pasangan diraja ini. Hakikatnya, sukar untuk membezakan antara fakta dan fiksyen. Sebahagian kisah perihal Daji sama sekali tidak masuk akal. Terdapat satu legenda yang mendakwa kononnya Daji adalah semangat musang berekor sembilan yang berupaya untuk mengubah-ubah bentuk tubuhnya. Malahan, pesta-pesta yang lazim beliau adakan kononnya adalah semata-mata bertujuan untuk menghimpunkan orang ramai supaya nantinya beliau dapat memakan mereka.

Bagi legenda-legenda seperti ini, beliau secara harfiah disifatkan sebagai syaitan. Hal ini berkemungkinan mencerminkan ketidakterimaan rakyat jelata terhadap perubahan yang berlaku pada diri raja mereka yang dahulunya bersifat baik, kini bertukar menjadi raja yang zalim dan gemar berfoya-foya.

Pada pandangan mereka, kolam arak milik raja itu lebih daripada sekadar satu kemewahan yang terdapat di dalam istana raja. Sebaliknya, ia merupakan suatu beban kewangan yang natijahnya menghancurkan total kerajaan. Malahan, pesta-pesta yang diadakan oleh raja lazimnya dibiayai dengan menggunakan wang daripada rakyat. Raja mengenakan cukai yang tinggi ke atas setiap individu. Selain daripada memeras wang rakyat, beliau malah jarang memunculkan diri di balairung istana. Dalam erti kata lain, enggan memainkan tanggungjawabnya sebagai seorang raja.


HUKUMAN MERIAM BAKAR

Korupsi yang berlanjutan ini membuatkan rakyat jelata naik berang dan sebahagian daripada mereka cukup berani untuk menyuarakannya secara terbuka. Namun, kritikan-kritikan tersebut sama sekali tidak diterima oleh raja.

Tatkala bapa saudara Raja Zhou Xin menasihatkannya tentang pengaruh yang dimiliki oleh Daji serta kekerapan pesta yang diadakan di kolam arak, Raja Zhou memerintahkan agar beliau disiat hidup-hidup dan jantungnya yang masih berdegup direntap daripada tubuhnya. Pada zaman itu, mereka meyakini bahawa jantung milik lelaki hebat mempunyai tujuh ruang (tidak empat ruang). Makanya, ketika melakukan penyeksaan tersebut, si raja berseloroh dengan mengatakan bahawa beliau mahu melihat sama ada bapa saudaranya itu merupakan seorang lelaki yang hebat ataupun bukan.

Seiring peredaran masa, raja dan permaisuri mereka pelbagai bentuk hukuman. Misalnya, mereka membina sebuah lubang yang di dalamnya ditempatkan sejumlah ular. Mana-mana individu yang membangkang atau menentang mereka akan dihumban ke dalam lubang tersebut. Mereka berdua juga mencipta hukuman yang dipanggil sebagai Hukuman Meriam Bakar. Hukuman ini melibatkan sebuah meriam tembaga bersaiz besar yang dimuatkan dengan arang. Hukuman ini direka khas untuk membakar mangsa hidup-hidup.

Individu pertama yang menjadi mangsa hukuman ini adalah canselor diraja yang bernama Mei Bo. Beliau dihukum akibat mengingatkan raja agar tidak membunuh rakyat atau menteri sendiri. Lantaran itu, beliau dibawa ke balairung istana, ditelanjangkan lalu diikat pada meriam. Kemudian, arang dicurahkan pada tubuhnya dan api pun dinyalakan sekaligus menjilat setiap inci badan milik Mei Bo.

Seluruh isi balairung ketika itu dipaksa untuk menyaksikan penyeksaan tersebut. “Sesiapa yang berani menuturkan kata-kata yang menyinggung hati beta, akan dikenakan hukuman yang sama seperti Mei Bo,” ugut si raja. Makanya, bisikan-bisikan halus yang sebelum itu memenuhi ruangan balairung serta-merta hilang dan ditenggelami oleh erangan Mei Bo. Tidak seorang pun daripada mereka dibenarkan beredar melainkan sesudah penyeksaan tersebut berakhir – saat di mana bau busuk daripada daging Mei Bo yang hangus terbakar memenuhi setiap inci ruangan balairung.

Salah satu hukuman yang dijatuhkan oleh Zhou Xin adalah menghumban mangsa ke dalam lubang ular


RAJA WU DARI ZHOU

Rentetan kematian Mei Bo, rakyat dan menteri berasa gerun untuk melemparkan sebarang kata-kata bantahan terhadap raja. Raja Zhou Xin dan permaisurinya dibiarkan bersenang-lenang dengan kolam arak mereka dan melayani fikiran serta kegiatan liar mereka.

Namun, Raja Zhou Xin tidak menyedari bahawa kedudukannya sedang diperhatikan. Raja Wu dari kerajaan Zhou telah lama menyusun rancangan untuk menyerangnya. Beliau hanya menantikan detik yang sesuai untuk berbuat demikian. Apabila perisik-perisik yang dihantarnya melaporkan bahawa rakyat jelata telah pun menentang raja mereka, barulah Raja Wu bertindak melancarkan serangan.

Beliau hanya menghantar sekitar seratus orang tentera untuk melakukan serangan. Ternyata, jumlah tersebut sudah memadai. Kebanyakan tentera Zhou Xin meletakkan senjata dan menyerah diri sejurus selepas tentera-tentera musuh tiba. Sebahagian daripada mereka malah menyertai pasukan tentera Raja Wu. Dalam tempoh masa yang singkat, ibu kota Shang pun tumbang dan barisan tentera terakhir Zhou Xin berpaling tadah.

Beliau sendiri melarikan diri ke istana mewahnya dan berdiri di sisi kolam araknya buat kali terakhir. Sebelum tentera musuh tiba, beliau sempat membumi-hanguskan istananya sendiri. Di saat-saat akhir hayatnya, Raja Zhou Xin tidak berganjak daripada kolam araknya dan riwayat hidupnya ditamatkan di sana. Dengan kemangkatan Raja Zhou Xin, Dinasti Shang yang telah memerintah selama lebih 550 tahun pada akhirnya tumbang dan era baru dalam sejarah China pun bermula.

Walau bagaimanapun, kolam arak milik beliau terus diabadikan dalam sejarah. Sehingga ke hari ini, 3000 tahun sesudah berakhirnya era Dinasti Shang, frasa ‘Kolam Arak dan Hutan Daging’ terus digunakan di seluruh negara bagi merujuk kepada korupsi – ciri yang diwakili oleh Raja Zhou Xin.


SUMBER
  • Lowe, Michael and Edward L. Shaughnessy. “The Shang: China’s First Historical Dynasty.” The Cambridge History of Ancient China: From the Origins of Civilization to 221 BC. Cambridge University Press. 1999.
  • Ames, Roger T. Wandering at Ease in the Zhaungzi. State University of New York Press. 1998.
  • Chew, Katherine Liang. Tales of the Teahouse Retold: Investiture of the Gods. Writers Club Press. 2002.
  • Gracie, Carrie. “Sima Qian: China’s ‘grant historian’. BBC News, Beijing. October 8, 2012.


Penterjemahan artikel ini dihasilkan dengan kerjasama The Patriots Malaysia dan turut disiarkan di portal berkenaan dengan judul ‘Maharaja China Yang Membina Sebuah Kolam Arak Dan Hutan Daging