MA’AT – DEWI KEBENARAN, KEADILAN DAN MORALITI MESIR PURBA

Pautan ke artikel asal:
Bryan Hill. (9 Jun 2019). Maat: Ancient Egyptian Goddess of Truth, Justice and Morality. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-ancient-traditions/maat-ancient-egyptian-goddess-truth-justice-and-morality-003131

Penterjemah: Amir Zayyanid


Ma’at, juga dikenali sebagai Mayet, adalah dewi dalam kepercayaan Mesir purba yang mewakili kebenaran, keadilan, keseimbangan dan moraliti. Sebagai puteri kepada dewa matahari Mesir, iaitu Ra dan dewi bulan Toth, Ma’at berkhidmat sebagai semangat keadilan bagi masyarakat Mesir.

Beliaulah yang menentukan sama ada seseorang individu itu berjaya mencapai kebahagiaan dalam kehidupan selepas mati ataupun tidak menerusi penimbangan antara jiwa (hati) mereka dengan bulu kebenaran miliknya. Beliau juga adalah personafikasi keteraturan kosmik (cakerawala) dan mewakili kestabilan alam. Catatan-catatan awal yang menyebutkan perihal Ma’at datang daripada Kerajaan Lama Mesir, sekitar 2300 tahun lalu.


MENGEKALKAN KETERATURAN LANGIT DAN BUMI

Budaya Mesir berpusat pada keteraturan atau keharmonian alam. Segala-galanya mempunyai tempatnya yang tersendiri di dunia ini. Hal ini termasuklah kepercayaan, masyarakat dan perubahan musim. Dew Ma’at hadir untuk mewakili konsep keseimbangan dan keteraturan memandangkan ramai masyarakat Mesir memerlukan penerangan di sebalik kejadian alam di sekeliling mereka. Beliau adalah daya yang menggerakkan bintang-bintang di langit, musim-musim saling silih berganti dan mengekalkan keteraturan Langit dan Bumi.

Daya berlawanan bagi hal ini dikenali dalam istilah purba sebagai isfet atau huru-hara. Masyarakat purba menganggap padang pasir yang jauh daripada Sungai Nil bersifat huru-hara manakala kawasan berhampiran Nil dianggap teratur atau harmoni. Secara kolektif, kedua-dua unsur ini menghadirkan keseimbangan pada dunia, iaitu tempat di mana mereka menjalani kehidupan sehari-hari.

Lukisan purba dewa Mesir Ra dan Ma’at bersama sehelai bulu burung unta pada kelengkapan kepalanya


GAMBARAN-GAMBARAN TENTANG MA’AT

Ma’at lazimnya digambarkan sebagai seorang perempuan yang duduk ataupun berdiri dengan sayapnya yang melekat pada kedua belah tangannya dikepakkan. Dalam beberapa bentuk gambaran lain, Ma’at memegang sebatang tongkat (sceptre) di sebelah tangannya sambil sebelah tangan yang lain memegang ankh (simbol kehidupan).

Patung miliknya merupakan sebuah platform batu yang mana hal ini menggambarkan sebuah foundasi yang stabil, yang diatasnya dibangunkan keteraturan. Simbol lazim yang dikaitkan dengan Ma’at adalah bulu burung unta, yang lazimnya ditunjukkan bahawa beliau memakai bulu tersebut di rambutnya. Seringkali Bulu Ma’at tampil sebagai kelengkapan kepalanya yang menonjol.

Walaupun agak jarang, adakalanya imej-imej dewi ini tampil tanpa kepala dan digantikan dengan bulu. Dalam beberapa imej lain, hanya bulu sahaja yang mewakili kehadirannya. Bulu ini hadir sebagai simbol kemenjadian Ma’at serta mewakili keseimbangan dan keteraturan hinggakan ia menjadi bentuk hieroglif yang membawa maksud ‘kebenaran’.

Relif dinding Ma’at di tingkat atas sebelah timur kuil Edfu, Mesir. Bulu burung unta dapat dilihat di atas kepalanya


MA’AT SEBAGAI DEWATA KEADILAN

Ma’at dikaitkan dengan undang-undang dalam kepercayaan Mesir Purba. Bermula daripada Dinasti Ke-5 (sekitar 2510-2370SM) dan dinasti-dinasti seterusnya, wazir atau menteri yang bertanggungjawab ke atas badan keadilan akan dipanggil sebagai ‘Paderi Ma’at’. Pada zaman-zaman terkemudian, hakim-hakim akan mengenakan imej beliau.

‘Semangat Ma’at’ diwakili oleh ketua hakim yang bertugas di mahkamah diraja Mesir. Beliau mempunyai peranan berkembar, iaitu sebagai seorang paderi dan juga seorang menteri kedailan yang bertugas langsung di mahkamah diraja. ‘Paderi Ma’at’ lazimnya memulakan sidang kehakiman sambil memakai bulu Ma’at dan pegawai-pegawai istana yang lain pula memakai imej kecil Ma’at yang bersepuh emas sebagai simbol kepada autoriti kehakiman mereka, di samping simbol bahawa pengadilan mereka itu bersifat seimbang dan adil.

Paderi-paderi juga melukis Bulu Ma’at pada lidah mereka dengan pewarna hijau agar tutur kata yang keluar daripada mulut mereka adalah kebenaran belaka. Kemudian, paderi akan menjatuhkan hukuman keduniaan yang bersesuaian dengan pelanggaran undang-undang yang dilakukan.

Hukuman-hukuman ini antara lain termasuklah mengenakan denda, hukuman jasmani dan bagi kes-kes yang ekstrim, hukuman kapital. Jika seseorang terlibat dalam kecemburuan, penipuan, sifat lahap, sifat malas, tidak adil dan tidak bersyukur, individu tersebut dianggap melakukan jenayah ke atas Ma’at.

Masyarakat Mesir yang berbuat demikian dianggap melanggari ‘Semangat Ma’at’ dan akan berhadapan dengan penghakiman lanjut di Alam Kematian dalam upacara yang berlangsung di Dewan Dua Kebenaran. ‘Semangat Ma’at’ diperincikan dalam sastera hikkmah sebagai sesuatu yang mengandungi bimbingan praktikal berserta contohnya, di samping beberapa aturan yang diaplikasikan pada kes-kes undang-undang sebelumnya. Bentuk-bentuk teks arahan yang sebegini dikategorikan sebagai ‘Sastera Ma’at’.

Petikan daripada Kitab Kematian, ditulis di atas papyrus dan menunjukkan upacara ‘Menimbang Hati’ dengan menggunakan bulu Ma’at sebagai ukuran timbang


PENGHAKIMAN KE ATAS SI MATI

Kitab Kematian (The Book of the Dead) adalah sebuah koleksi teks berkenaan kematian dan jampi-serapah dari Mesir purba yang direka khusus untuk membantu perjalanan seseorang di alam kematian. Tanpa jampi-serapah ini, masyarakat Mesir purba meyakini bahawa seseorang tidak akan dapat melanjutkan perjalanannya.

Dalam buku ini terdapat sebuah jampi-serapah yang dipanggil sebagai ’42 Deklarasi Kesucian’ atau ‘Pengakuan-Pengakuan Buruk’. Jampi ini terdiri daripada pengakuan si pemilik makam (si mati) yang memperakui amal-amalnya sepanjang hidup. Dipercayai bahawa sebarang kesalahan yang dilakukan terhadap Ma’at perlu ditulis atau dicatatkan lantaran dengan demikian, ia mudah untuk diampunkan.

Ruangan dalam Dewan Ma’at adalah tempat di mana penghakiman ke atas si mati dilaksanakan, di mana dalam keadaan ini, Ma’at memainkan peranan yang amat penting. Upacara yang dipanggil sebagai ‘Penghakiman Osiris’ mengambil nama sempena Osiris si dewa kematian.

Tatkala si mati dihakimi, hati atau jiwa mereka ditimbang dengan bulu Ma’at. Seandainya skala penimbang tidak berganjak, si mati dianggap layak untuk bertemu Osiris di Syurga. Hati mereka yang tidak berat itu mengisyaratkan bahawa hati atau jiwa mereka tidak dibebani dengan dosa dan kejahatan.

Namun seandainya hati si mati didapati lebih berat berbanding bulu Ma’at, maka hati tersebut akan dimakan oleh Ammit, raksasa pemakan-jiwa yang digambarkan berkepala buaya, separuh atas badannya adalah singa dan separuh bawah badannya pula adalah badak air. Dewa-dewa lain yang berada dalam dewan penghakiman ini yang juga menjadi sebahagian daripada saksi penghakiman ini turut digambarkan memegang sehelai bulu. Namun, penimbang amal tersebut sentiasa mewakili Dewi Ma’at.

Dewi Mesir Ma’at


Masyarakat Mesir purba memuja banyak dewata, dan salah satu daripadanya adalah Ma’at, walapun ahli-ahli arkeologi Mesir pada hari ini lebih mempercayai bahawa Ma’at itu adalah sebuah konsep atau sebuah idea, berbanding dewata.Sememangnya agak munasabah untuk kita menganggap bahawa prinsip-prinsip seputar Ma’at ini banyak membantu meningkatkan kualiti diri individu dalam kalangan masyarakat Mesir purba.

Terdapat sebuah kuil kecil yang didedikasikan kepada Ma’at oleh Hatshepsut, firaun kelima dari Dinasti Ke-18 Mesir merangkap firaun wanita pertama Mesir. Kuil tersebut terletak di kompleks kuil Karnak di Luxor, Mesir. Sebahagian besar kuil ini sudah pun runtuh. Namun, ia masih mengandungi sejumlah inskripsi wazir-wazir Ramses III dan XI.

Sebuah kuil lama Ma’at turut wujud di kawasan ini, yang mana kewujudan monumen tersebut diisyaratkan menerusi relif-relif dan stelae milik pemerintahan Amenhotep III. Kuil ini terletak di Presint Montu, lingkungan terkecil daripada tiga buah lingkungan yang terdapat di Ipet-Isut.


SUMBER