WANG CONG-ER – PAHLAWAN WANITA MASYHUR DAN PEMIMPIN PERSATUAN TERATAI PUTIH

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (20 Mei 2016). Wang Cong’er: A Famous Female Warrior and Leader in the White Lotus Society. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/wang-conger-famous-female-warrior-and-leader-white-lotus-society-005925

Penterjemah: Amir Zayyanid


Wang Cong’er merupakan seorang wanita yang hidup di China pada kurun ke-18 Masehi. Namanya terkenal sebagai pemimpin Persatuan Teratai Putih. Gerakan pemberontakan (oleh persatuan) ini merupakan penentangan berskala besar yang masyhur dalam memerangi Dinasti Qing. Pemberontakan ini dilancarkan pada tahun 1796.

Wang Cong’er merupakan salah seorang pemimpin penting dalam pemberontakan ini, lebih-lebih lagi kerana beliau berupaya bertahan lama ketika memerangi pasukan tentera diraja Qing. Walaupun dianggap sebagai seorang pemberontak semasa hayatnya, imej Wang Cong’er kemudian diubah menjadi seorang perwira oleh beberapa sumber di zaman moden. Sebilangan sumber malah menyamakan beliau dengan pahlawan wanita legenda China, Hua Mulan. Namun, penyamaan yang dilakukan ini turut menerima kritikan yang tidak kurang hangat.

Lukisan yang menggambarkan Hua Mulan dalam Gathering Gems of Beauty


PAHLAWAN WANITA YANG GAGAH

Wang Cong’er dilahirkan pada tahun 1777. Beliau merupakan warga tempatan Xianyang, yang terletak di barat laut wilayah Hubei, China Tengah. Sebelum menjadi salah seorang pemimpin Persatuan Teratai Putih, Wang Cong’er bekerja sebagai penghibur jalanan. Mungkin menerusi pekerjaannya itulah beliau berupaya menjadi seorang ahli akrobatik dan pemahir seni bela diri.

Ketika usianya menginjak dewasa, Wang Cong’er dikahwinkan dengan seorang lelaki bernama Qi Lin, yang pada suatu tahap kelak menjadi ketua di yamen (pejabat pentadbiran/kediaman elit China tempatan) Daerah Xianyang. Setelah itu, Qi Lin bergiat aktif sebagai pemimpin terkemuka Aliran Kayangan Barat Mahayana, salah satu dari tiga cabang Persatuan Teratai Putih.


PERSATUAN TERATAI PUTIH

Pada tahun 1795, Persatuan Teratai Putih mengatur rancangan untuk melancarkan sebuah pemberontakan besar-besaran menentang Kerajaan Qing. Kumpulan-kumpulan yang terlibat dalam pemberontakan ini dibekalkan dengan senjata. Antara kumpulan yang dimaksudkan termasuklah kumpulan yang dipimpin oleh Qi Lin dan Wang Cong’er.

Namun, perancangan ini dapat diketahui oleh para pegawai kerajaan. Lantas, mereka pun menggagalkan usaha tersebut. Susulannya, ramai ahli Persatuan Teratai Putih ditangkap dan lebih 100 orang ahli Aliran Kayangan Barat Mahayana, termasuklah Qi Lin dihukum bunuh.

Maharaja Qianlong (1735-1796) dalam persalinan istana


Walaupun sejarah keagamaan Persatuan Teratai Putih boleh dijejak kembali pada kurun ke-5 Masehi, bentuknya di zaman Dinasti Qing berasal-usul dari pertengahan kurun ke-12. Semasa ia ditubuhkan, pergerakan ini secara rasmi diharamkan oleh kerajaan. Apapun, ajaran-ajaran yang disebarkan oleh Persatuan Teratai Putih bersifat ringkas dan mudah difahami. Justeru, gerakan ini berupaya menarik ramai penyokong. Pada awal-awal zaman pemerintahan Dinastu Yuan, Persatuan Teratai Putih diberikan perakuan rasmi dan bahkan ditaja oleh kerajaan sekaligus menjadikannya sebagai sebuah institusi ajaran Buddha yang penting.

Doktrin Persatuan Teratai Putih adalah berteraskan pada ajaran-ajaran agama Buddha. Pada mulanya, ia hanya menumpu pada aspek kesederhanaan dalam ajaran tersebut. Namun merentas masa, ajaran daripada agama-agama lain turut diserapkan ke dalam doktrin persatuan tersebut dan pergerakan ini mengambil ciri yang lebih bersifat messiah (Messianic).

Antara kepercayaan yang sangat masyhur dalam kalangan penyokong gerakan ini adalah kononnya Amitabha Buddha atau Maitreya Bodhisattva akan turun daripada Langit untuk menyelamatkan manusia. Demi mempercepatkan ketibaannya, ahli-ahli Persatuan Teratai Putih meyakini bahawa Dinasti Yuan perlu digulingkan. Justeru, mereka pun memulakan pemberontakan. Hal ini mencemaskan para pemerintah Monggol, yang kemudian mengharamkan persatuan ini. Polisi pengharaman tersebut diteruskan oleh Dinasti Ming dan Dinasti Qin.

Amitabha Buddha bersama pengkhidmatnya, Avalokitesvara Bodhisattva dan Mahasthamaprapta Bodhisattva. Hangzhou, wilayah Zhejiang, China
                                                    
                                   
TAKTIK PERANG WANG CONG’ER

Kembali ke kisah hidup Wang Cong’er, beliau dilantik sebagai pemimpin tertinggi selepas suaminya dihukum bunuh. Bersama timbalannya yang bernama Yao Zhifu, Wang Cong’er bertindak menyerang sejumlah bandar. Antara faktor yang menyumbang kepada kejayaan Wang Cong’er adalah strategi pergerakannya yang agresif. Kumpulan-kumpulan Teratai Putih yang lain cenderung mengamalkan strategi ketenteraan yang bercorak defensif, di mana keadaan ini mengakibatkan kekalahan mereka. Wang Cong’er pula bertindak sebaliknya apabila memilih untuk bergerak secara ofensif dan menggunakan taktik perang gerila.

Wang Cong’er dalam medan tempur


Pada tahun 1797, pemberontakan Wang Cong’er tiba di Sichuan. Di sana, beliau menggabungkan kekuatan dengan kumpulan-kumpulan Teratai Putih yang lain. Pasukan ini kemudiannya diorganisasikan semula, walaupun pada hakikatnya mereka tidak memiliki kesatuan sebenar. Sebagai contoh, pasukan pemberontak enggan bertahan sebagai satu pasukan dan hal ini memaksa Wang Cong’er mengundurkan pasukan pimpinannya ke wilayah Hubei.


PEMBERONTAK ATAU PERWIRA?

Pasukan tentera utama dihantar untuk menghambat pasukan tentera Wang Cong’er. Dalam pengunduran yang dilakukan, pasukan tentera Wang Cong’er diperangkap oleh tentera-rakyat tempatan di sebuah lembah yang terletak berhampiran Sungai Shancha semasa mereka sedang cuba memasuki Yunxi, Hubei. Tidak lama kemudian, pasukan tentera Qing pula sampai dan hal ini mengakibatkan Wang Cong’er dan pasukannya terkepung. Lantaran gagal memecahkan kepungan ini, Wan Cong’er pun pada akhirnya membunuh diri dengan terjun dari cenuram.

Di zaman moden, imej Wang Cong’er diubah dari seorang pemberontak menjadi seorang perwira. Malahan, beliau turut disamakan dengan Hua Mulan. Walaupun kedua-dua figura ini sememangnya pahlawan wanita yang gagah, kesamaan di antara mereka terhenti setakat itu.

Wang Cong’er berperang dengan tujuan untuk menumbangkan kerajaan, manakala Hua Mulan berperang untuk melindungi kerajaannya dari serangan pihak luar. Tambahan lagi, motivasi Wang Cong’er untuk berperang bertuntas daripada ajaran yang bersifat messianic. Menurut beberapa sumber, Wang Cong’er juga dikatakan berperang bagi membelas dendam atas kematian suaminya. Sebaliknya, teras perjuangan Hua Mulan pula bermotivasi daripada ketaatan, lantaran beliau mahu menggantikan tempat bapanya yang sudah uzur di medan tempur.

Tugu besi Mulan dan bapanya di Xnxiang, China


SUMBER
  • Zhang Xiaolin. 1998. Wang Cong’er. In: L.X.H. Lee, Lau & A. Stefanowska, eds. Biographical Dictionary of Chinese Woman: v.1: The Qing Period, 1644-1911. London: Routledge.
  • Theobald, U. 2012. Terms in Chinese History, Bailian jiao (the White Lotus Sect).