- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (7 Mei 2018). The Origin of Snakes and Ladders: A Moral Guide of
Vice and Virtue.
https://www.ancient-origins.net/history-ancient-traditions/origin-snakes-and-ladders-moral-guide-vice-and-virtue-0010012
https://www.ancient-origins.net/history-ancient-traditions/origin-snakes-and-ladders-moral-guide-vice-and-virtue-0010012
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Permainan ‘Ular dan
Tangga’ atau lebih lazim disebut Snakes and Ladders pada hari ini
dianggap sebagai sebuah permainan klasik dan antara permainan yang lazim
dimainkan oleh kanak-kanak di seluruh dunia. Walaupun bentuk permainan ini
dikenali ramai, asal-usulnya boleh dikatakan agak kurang diketahui. Sebagai
kepilan fakta, permainan ‘Ular dan Tangga’ adalah ciptaan India purba dan ia
tidak hanya dimainkan sebagai sebuah hiburan, akan tetapi ia memiliki nilai
falsafahnya yang tersendiri.
PERMAINAN PENGETAHUAN
Pada asalnya, permainan
‘Ular dan Tangga’ dikenali dengan pelbagai nama seperti Gyan Chaupar (bermaksud
‘Permainan Pengetahuan’), Mokshapat, dan Moksha Patamu dan ia adalah sebuah
permainan bagi agama Hindu. Tiada siapa yang mengetahui secara pasti siapakah
yang mencipta permainan ini, atau bilakah ianya dicipta.
Sejarahwan berpendapat
bahawa permainan ini sudah pun dimainkan di India seawal kurun ke-2M.
Sebilangan sejarahwan menkreditkan penciptaan permainan ini kepada Dnyaneshwar
(juga dikenali sebagai Dnyandev), seorang pendeta Marathi yang hidup pada kurun
ke-13M. Apapun, permainan ini sememangnya masyhur dalam kalangan kanak-kanak di
India semenjak zaman dahulukala.
Walaupun cara permainan
Gyan Chaupar boleh dikatakan sama seperti ‘Ular dan Tangga’ pada hari ini,
susunan papan dan objektif permainannya agak berbeza. Sama seperti papan ‘Ular
dan Tangga’, bilangan petak dalam Gyan Chaupar bervariasi. Sebagai contoh, satu
versi mengandungi 72 petak sementara versi lain memiliki 100 petak. Perbezaan
ketara di antara versi tradisional dan versi moden adalah pada Gyan Chaupar,
nilai untung dan malang serta kesan-kesannya diletakkan pada setiap petak.
![]() |
| Papan Gyan Chaupar |
Sebagai contoh, pada
papan Gyan Chaupar yang mengandungi 72 petak, petak bernombor 24, 44 dan 55
diletakkan nilai malang atau jahat yang masing-masing adalah rakan yang buruk
perangai, ilmu yang palsu, dan keangkuhan.
Memandangkan permainan
ini memberikan penekanan terhadap konsep karma, iaitu prinsip kesan-akibat
dalam agama Hindu, maka setiap nilai jahat (diwakili kepala ular) mempunyai
kesan susulan (langkah maju). Bagi nilai-nilai jahat yang disebutkan di atas,
kesan-kesan susulannya adalah (langkah maju ke petak) megah diri, keghairahan
menyeleweng dan panjang angan.
Sebaliknya, nilai-nilai
balik seperti ketulusan, keimanan sejati dan keluhuran nurani diletakkan pada
petak bernombor 10, 28 dan 48 dan masing-masing membawa kepada kesan-susulan
(langkah maju) ke arah syurgawi, kebenaran dan kebahagiaan. Dalam versi ini,
matlamat permainannya adalah untuk tiba pada petak bernombor 68 iaitu petak
Shiva.
![]() |
| Gyan Chaupar, permainan papan agama Jain lewat kurun ke-18 yang dilukis di atas kain dengan nilai kesenian yang terperinci |
PERMAINAN YANG MENGAJARKAN
NILAI KEAGAMAAN
Permainan ini begitu
masyhur hinggakan ia dimainkan dan dibudayakan oleh agama-agama lain yang wujud
di sub-benua India. Malahan, sejarahwan mendapati wujud pengadaptasian
permainan ini dalam agama Jaina dan Buddha memandangkan konsep sebab dan
akibat, ganjaran (pahala) dan hukuman (dosa) adalah konsep yang wujud dalam
agama-agama ini.
Bagi penganut
agama-agama ini, permainan seperti ini dilazimi sebagai satu bentuk meditasi,
aktiviti kemasyarakatan dan pendidikan agama tidak formal.
Malahan, kebanyakan
papan permainan purba yang terselamat sehingga kini dianggap sebagai suatu
warisan seni yang tersendiri lantaran ianya mengandungi ilustrasi-ilustrasi
terperinci dan pelbagai, merangkumi figura manusia, seni bina, flora fauna dan
lain-lain.
Papan-papan permainan
ini umumnya diperbuat daripada kain yang dilukis dan kebanyakan yang wujud
sehingga kini berusia dari pertengahan kurun ke-18M.
![]() |
| Permainan Ular dan Tangga versi agama Jain yang dinamakan sebagai jnana bazi atau Gyan bazi, India, kurun ke-19 |
VERSI MODEN
Permainan Gyan Chaupar
kemudiannya berubah menjadi ‘Ular dan Tangga’ menjelang akhir kurun ke-19
apabila ia mula diperkenalkan oleh para pemerintah koloni India kepada Great
Britain. Walaupun cara permainannya yang asal masih dikekalkan, nilai-nilai
falsafah yang terselit di dalamnya dibuang. Nilai baik dan buruk yang bersifat
keagamaan digantikan dengan penggunaan ular ataupun tangga.
Tambahan lagi, bilangan
ular dan tangga disamakan sedangkan dalam versi yang asal, kebiasaannya jumlah
ular lebih banyak berbanding tangga. Hal ini merupakan satu simbol keagamaan
yang cuba memberikan mesej bahawa seseorang itu lebih mudah menjadi jahat
berbanding melakukan kebaikan.
Dari Great Britain,
permainan ini kemudiannya tersebar ke Amerika Syarikat di mana ia diperkenalkan
sebagai Chutes and Ladders oleh Milton Bradley pada tahun 1943.
SUMBER
- Bierend, D. 2015. The Timeless of Snakes and Ladders.
- Dom, K. 2014. The History of Snakes & Ladders.
- Himalayan Academy. 2009. The Game of Snakes and Ladders.
- Himalayan Academy. 2018. Snakes and Ladders.
- Megha. 2011. The origins of Snakes and Ladders.
- Rao, V. V. 2008. Who invented the board game Snakes and Ladders?
- Vinay, A. 2017. Snakes & Ladders Was Invented in India but the Original Version is Nothing Like What It’s Now.
Penterjemahan artikel
ini dihasilkan dengan kerjasama The Patriots Malaysia dan turut disiarkan di
portal berkenaan dengan judul ‘Asal-Usul Permainan Snakes And Ladders’
- Get link
- X
- Other Apps



