CANDI BAYON – ANTARA CANDI UTAMA BAGI EMPAYAR KHMER DI ZAMAN SILAM

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (4 Mac 2015). Built by Kings, the Ancient Bayon Temple of Cambodia Mixes Spiritually, History and Symbolism. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/built-kings-ancient-bayon-temple-cambodia-020246

Penterjemah: Amir Zayyanid


Kurun ke-12 secara umum dianggap sebagai zaman kemunduran Eropah. Namun di belahan dunia timur, lain pula ceritanya. Di Asia Tenggara, Empayar Khmer menikmati Zaman Keemasan. Di bawah pemerintahan raja-rajanya, empayar ini meluaskan sempadannya dan mendominasi tanah besar Asia Tenggara.

Kekayaan dan kegemilangan yang dikecapi oleh empayar ini membolehkan raja-raja Khmer membina banyak kuil sebagai bukti kebudayaan dan keagamaan mereka. Daripada sekalian kuil yang dibina, yang paling masyhur tidak lain dan tidak bukan adalah Angkor Wat, monumen keagamaan terbesar di dunia. Walau bagaimanapun, terdapat kuil atau candi-candi Khmer yang lain yang tidak kurang pentingnya, seperti Candi Bayon.

Candi Bayon


Candi Bayon dibina pada lewat kurun ke-12 atau awal kurun ke-13 Masehi oleh Jayavarman VII, salah seorang raja teragung Empayar Khmer. Candi Bayon berfungsi sebagai candi utama bagi ibu kota baru Jayavarman, iaitu Angkor Thom. Berikutan pemusatan Buddhisme dalam Empayar Khmer, maka Candi Bayon didirikan di tengah-tengah Angkor Thom. 

Tidak seperti candi-candi Khmer yang lain, Candi Bayon memiliki keunikan yang tersendiri apabila menjadi satu-satunya candi utama yang dibina sebagai candi Mahayana Buddhisme dan diabadikan buat Buddha. Namun selepas kemangkatan Jayavarman VII, ciri-ciri Candi Bayon diubah mengikut kepercayaan agama para pemerintah berikutnya. Justeru, terdapat elemen-elemen Hindu dan Buddha-Theravada yang bukanlah sebahagian daripada elemen asli candi berkenaan.

Wajah-wajah batu dari tiang atau menara di Candi Bayon, Kemboja


Daripada sekalian ciri asal Candi Bayon, lebih 200 patung wajah batu besar mungkin adalah ciri yang paling menonjol. Patung-patung wajah yang dianggap sebagai ‘Mona Lisa bagi Asia Tenggara’ ini hadir dalam empat kumpulan, yang setiap satunya bersifat serupa (identikal) dan menunjuk ke arah mata angin.

Tempat di mana patung-patung wajah ini berada, iaitu pada 50 buah menara ganjil di Candi Bayon menyimbolkan keagungan pemilik wajah berkenaan (yang disifatkan berada di mana-mana). Menurut sebahagian sejarahwan, patung-patung ini mewakili wajah Avalokitesvara, iaitu bodhisattava kepada sifat luhur. Pendapat ini didokong oleh ciri-ciri yang ada pada wajah itu sendiri, terutama pada mata yang terpejam dan senyuman yang misteri. Ciri-ciri ini ditafsirkan sebagai tanda pencapaian tingkat Pencerahan (dalam agama).

Namun, sebahagian sejarahwan yang lain berpendapat bahawa wajah ini menggambarkan Jayavarman sendiri, kerana ia mempunyai kemiripan dengan imej-imej lain raja itu. Terdapat juga kemungkinan bahawa patung-patung wajah ini bermaksud untuk menggambarkan Jayavarman dan Avalokitesvara secara bersama sekaligus membolehkan Jayavarman mengambil sifat-sifat bodhisattva.

Sejarahwan berpendapat bahawa Raja Jayavarman VII mempunyai kemiripan dengan wajah-wajah di Candi Bayon


Antara yang turut menarik perhatian adalah relif-relif yang terdapat pada dinding-dinding di sekitar candi. Pada dinding sebelah luar terdapat relif-relif berkenaan sejarah Khmer dan kehidupan sehari-hari. Antaranya menggambarkan keadaan raja-raja Khmer yang sedang berperang dengan jiran mereka, Cham. 

Relif-relif ini berkemungkinan memerihalkan tentang kekalahan Khmer kepada Cham, dan penaklukan semula oleh Jayavarman ke atas bekas wilayah-wilayah Khmer. Walaupun kebanyakan relif pada dinding di sebelah luar ini banyak menggambarkan tentang peperangan, terdapat juga relif yang memerihalkan kehidupan domestik dan masyarakat awam dalam Empayar Khmer.

Relif-relif pada galeri atau dinding di sebelah dalam pula menggambarkan dewa-dewa Hindu. Antaranya seperti Brahma, Vishnu dan Shiva serta beberapa gambaran tentang mitologi Hindu seperti mitos ‘Menggodak Lautan Susu’. Namun, relif-relif ini tidak dihasilkan oleh Jayavarman VII. Sebaliknya oleh penggantinya iaitu Jayavarman VIII. Secara keseluruhan, terdapat lebih 11 000 figura berukir pada dinding-dinding di candi ini yang jika dibuat ukuran, panjangnya mencecah 1.2km (0.7 batu).

Menurut kosmologi Hindu, Lautan Susu adalah elemen kelima dari tujuh lautan yang mengelilingi ruang (alam). Atas perintah Vishnu, para deva (dewa) dan asura (syaitan) saling bekerjasama selama ribuan tahun menggodak lautan ini (dengan menarik Raja Ular) sehingga mengeluarkan Amrita, air mauhul hayat.

Sebaik sahaja Amrita dan beberapa khazanah lain diperolehi, para dewa dan asura ini mula saling bergaduh kerana berebutkannya. Namun, Vishnu dalam bentuk Mohini berupaya memperdaya asura supaya menyerahkan Amrita, yang kemudiannya diserahkan pula kepada para deva. Seorang asura yang bernama Rahu menyamar diri sebagai deva untuk meminum Amrita. Namun, Surya (dewa matahari) dan Chandra (dewa bulan) melakokan perkara tersebut kepada Vishnu. Vishnu lantas memenggal kepala Rahul ketika beliau baru sahaja menelan Amrita, justeru hanya kepalanya sahaja yang kekal abadi.

Mitos ‘Menggodak Lautan Susu’: Avatar Kurma bagi Vishnu, di bawahnya Gunung Mandara dengan Vasuki melilitnya, 1870


Pada hari ini, Candi Bayon merupakan sebahagian daripada Taman Arkeologi Angkor, yang telah pun disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO. Bersama dengan candi-candi lain di dalam taman arkeologi ini, seperti Angkor Wat, Preah Khan dan Ta Prohm, Candi Bayon menjadi legasi bagi sebuah tamadun yang gemilang dan keagamaannya, politiknya, serta sejarah budayanya diabadikan pada monumen ini.

Ukiran relif dari galeri timur menunjukkan pasukan tentera Khmer sedang berangkat


SUMBER