CANDI MY SON – LEGASI KERAJAAN CHAMPA DI VIETNAM

Pautan ke artikel asal:
Alicia McDermott. (6 Ogos 2015). Hindu Temples and a Fallen Kingdom in Vietnam: The My Son Sanctuary. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-africa/hindu-temples-and-fallen-kingdom-viet-nam-my-son-sanctuary-003551

Penterjemah: Amir Zayyanid


My Son adalah sebuah candi Hindu yang unik, terletak di tengah-tengah Vietnam, di ibu kota Kerajaan Champa. Tapak yang telah digunakan sejak kurun ke-4 hingga kurun ke-13 Masehi ini pernah mengandungi lebih 70 buah struktur batu. Kebanyakannya diabadikan buat dewa Shiva, Krishna dan Vishnu. Pada hari ini, hanya sekitar 20 buah candi sahaja yang tinggal berikutan pengeboman ke atas tapak berkenaan. Walaupun Kerajaan Champa telah lama tumbang, budaya Cham masih terus hidup sehingga ke hari ini.


SENI BINA MY SON – PERINCIAN DAN SIMBOLISME

My Son terletak di tengah-tengah wilayah Quang Nam, di hutan tebal yang dikelilingi oleh gunung-ganang. Lokasi candi ini hampir dengan Sungai Thu Bon yang mengalir keluar ke Laut China Selatan. Justeru, kedudukan My Son sememangnya strategik.
Candi-candi yang ada di tapak ini terbahagi kepada lima seksyen, merangkumi keluasan lebih 142 hektar. Kesemua bangunannya diperbuat daripada bata bakar dengan tiang-tiang batu dan relif-relif batu pasir yang menggambarkan mitologi Hindu. Seni bina Candi My Son mengambil sumber daripada India.

Para penyelidik menyatakan bahawa menara pusat, atau disebut sebagai kalan, membawa simbol Gunung Meru (pusat alam). Tapak candi yang berbentuk segi empat, atau disebut sebagai bhurloka adalah gambaran bagi dunia manusia. Menara utamanya, iaitu bhuvakola dibina tinggi daripada batu-bata dan dilengkapi dengan tiang-tiang dan pintu di bahagian timur.

Candi My Son, Quang Nam, Vietnam


Bahagian dalam struktur ini berbentuk rata. Terdapat banyak ceruk kecil untuk menempatkan lampu. Shivalingam, yang mewakili dunia ghaib, terletak di tengah-tengah ruang dalam tersebut. Atap, yang disebut sebagai suarloka pada asalnya dilitupi dengan emas atau daun perak dan dipisahkan dari menara-menara oleh ukiran berhias.

Seni bina yang begitu teliti dan penuh simbolik yang dihadirkan pada Candi My Son membuktikan bahawa ia merupakan tapak yang penting bagi masyarakat Cham. Candi-candi ini juga merupakan bukti kepada kemajuan masyarakat Cham di samping memberikan kefahaman tentang politik dan agama mereka.


TAMADUN DI SEBALIK MY SON – KERAJAAN CHAMPA DAN CHAM MODEN

Kerajaan Champa ditubuhkan pada tahun 192M, ketika Dinasti Han di China sedang mengalami perpecahan. Champa menguasai wilayah yang kini membentuk bahagian selatan dan tengah Vietnam. Pemerintahannya berlangsung dari tahun 192 hingga 1697 Masehi. Kerajaan Champa terkenal sebagai pahlawan yang gagah dan penguasaannya di lokasi-lokasi strategik seperti My Son merupakan faktor utama tercetusnya konflik di antara Kerajaan Champa dengan China, Monggol, Khmer dan Vietnam.

Pertempuran laut melibatkan pahlawan-pahlawan Champa di atas perahu dan tentera-tentera Khmer yang terkorban di dalam air, Bayon, Angkor, Kemboja


Bangsa Cham bukan sekadar pahlawan gagah. Mereka juga masyhur dengan kekayaan – emas, perak, batu permata, rempah-ratu, kayu agar, haiwan-haiwan eksotik dan hamba sahaya. Mereka menjalankan perdagangan dengan China, Taiwan, Indonesia, Jepun, Malaysia, India, Timur Tengah dan Afrika Utara yang jauh. Sebahagian penyelidik malah berpendapat bahawa dalam perlayaran keempat dan terakhirnya, Christopher Columbus berusaha untuk menjejaki Kerajaan Champa demi mendapatkan sebahagian daripada kekayaan ini.

Tidak dinafikan bahawa kesemua aktiviti perdagangan ini memberikan impak pada budaya Cham. Sejarahwan meyakini bahawa para pedagang India memperkenalkan Hinduism kepada Kerajaan Champa pada tahun-tahun awal pemerintahannya. Seawal tahun 986M, dokumen-dokumen China pula menunjukkan bukti kehadiran bangsa Cham yang beragama Islam. Tentunya, kedua-dua agama ini digabungkan dengan pemujaan roh nenek-moyang, raja dan dewa-dewa tempatan.

Peperangan yang berterusan merupakan salah satu faktor kejatuhan Kerajaan Champa. Walaupun kerajaannya sudah tumbang, kesenian bangsa Cham masih boleh ditemui terutama pada prasasti dan patung yang terdapat di Candi My Son dan candi-candi lain di Vietnam.

Dekorasi pada runtuhan My Son, Quang Nam, Vietnam


Populasi Kerajaan Champa yang dianggarkan berjumlah 400 000 – 1 juta orang mendiami kawasan sempadan Kemboja-Vietnam. Pada hari ini, mereka bertutur dalam bahasa Cham atau Kemboja. Mereka lazimnya hidup di kampung kecil yang populasinya hanya sekitar 200 hingga 300 orang. Selepas ketumbangan Kerajaan Champa, masyarakat Cham yang membawa diri ke Kemboja kebanyakannya adalah penganut agama Islam (dipanggil sebagai Balamon atau Utsul). Sementara kebayakan masyarakat Cham yang hidup di Vietnam pula adalah beragama Hindu (dipanggil sebagai Bani).

Setelah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1999, My Son pada akhirnya mula diberikan perhatian yang selayaknya. Kerja-kerja pemeliharaan di My Son dimulakan pada tahun 1975 setelah Vietnam disatukan. Perhatian di peringkat kebangsaan dan antarbangsa mula diberikan kepada tapak bersejarah itu dan runtuhannya boleh disaksikan pada hari ini atas usaha-usaha pemeliharaan tersebut.


SUMBER