FUXI, NUWA DAN MITOS PENCIPTAAN MANUSIA DALAM KEPERCAYAAN CHINA PURBA

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (10 Mac 2020). Fuxi, Nuwa, and the Creation of Humanity. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/myths-legends-asia/creation-0013397

Penterjemah: Amir Zayyanid


Fuxi dan Nuwa merupakan pasangan dewa-dewi yang penting dalam mitologi China. Mereka dikenang sebagai pencipta manusia. Lebih mengkhusus, Fuxi dipercayai memperkenalkan ciptaan-ciptaan yang memberi kemanfaatan besar buat manusia, manakala Nuwa pula dihikayatkan telah menyelamatkan manusia dari bencana besar.
Lantaran itu, Fuxi dan Nuwa dikenang sebagai perwira masyarakat China. Dewa-dewi ini dihormati oleh mereka sejak zaman purba dan dianggap sebagai dua daripada Tiga Pemerintah Teragung dalam legenda.


PENCIPTAAN DUNIA

Masyarakat China bahawa kewujudan pertama dalam alam ini, merangkap pencipta seluruh isi dunia adalah Dewa Pangu. Pangu dikatakan wujud dari unsur huru-hara, yang digambarkan sebagai telur kosmik. Menurut mitos, Pangu memainkan peranan signifikan dalam penciptaan dunia. Dengan menggunakan pengetahuan Yin dan Yang, Pangu memisahkan bumi daripada langit lalu meletakkan jasad-jasad samawi di tempatnya. Beliau turut membahagikan laut kepada beberapa bahagian dan mencipta lembah-landai serta gunung-ganang.

Dalam versi penceritaan yang lain, dunia dipercayai tercipta sebagai susulan daripada kematian Pangu. Sama seperti versi sebelum ini, Pangu dikatakan wujud dari sebuah telur kosmik lalu memisahkan langit dan bumi. Cuma bezanya, versi ini menceritakan bahawa Pangu menahan langit selama 18 000 sehingga beliau mati kepenatan. Setiap inci tubuhnya kemudian membentuk dunia.

Mata kiri Pangu membentuk matahari, manakala mata kanannya pula menjadi bulan. Darahnya melahirkan sungai-sungai, sementara tubuhnya menjadi tanah yang subur. Tulang-tulangnya pula menjadi batu-batuan sementara rambutnya menjadi pokok dan tumbuhan.

Menurut mitos, manusia tercipta daripada kutu-kutu yang ada pada tubuh Pangu. Namun di dalam versi yang lain, diceritakan bahawa kutu-kutu hama ini membentuk haiwan manakala manusia hanya diciptakan pada masa-masa terkemudian.

Mitos berkenaan asal-usul Fuxi dan Nuwa mempunyai bermacam-macam versi. Misalnya, satu versi menyebutkan bahawa mereka berdua adalah manusia pertama yang wujud semasa Pangu menciptakan dunia. Versi yang lain pula menyatakan bahawa mereka berdua adalah satu-satunya individu yang terselamat daripada banjir besar yang melenyapkan makhluk manusia.

Dalam satu lagi catatan lain, Fuxi dan Nuwa diperincikan sebagai anak kepada seorang dewi yang kurang dikenali, iaitu Huaxu. Huaxu mengandungkan mereka berdua setelah melangkah pada tempat yang pernah dilalui oleh dewa petir.
Berikutan kepelbagaian versi mitos berkenaan latar belakang Fuxi dan Nuwa, maka kisah selanjutnya juga hadir dalam bermacam-macam bentuk.

Nuwa dan Fuxi, dua dari Tiga Pemerintah Kayangan


FUXI DAN NUWA – LELUHUR MANUSIA

Fuxi dan Nuwa lazim digambarkan secara bersama dan dianggap sebagai pasangan adik-beradik. Status atau hubungan yang sebegini melahirkan satu dilemma dalam mitos yang mengisahkan mereka sebagai dua manusia pertama serta mitos mereka sebagai satu-satunya manusia yang terselamat daripada banjir besar (di mana sebagai adik-beradik, mereka perlu melahirkan zuriat untuk kelangsungan manusia).

Dalam kedua-dua mitos tersebut, pasangan beradik ini membawa diri ke Gunung Kunlun dan meminta petunjuk dari dewa-dewa sama ada mereka perlu berkahwin dan memenuhkan (semula) bumi dengan manusia ataupun tidak.

Menurut satu versi penceritaan, Fuxi dan Nuwa masing-masing memanjat puncak dua buah gunung yang berbeza dan menyalakan api. Mereka bersepakat bahawa seandainya asap-asap daripada nyalaan api itu berkepul dan naik menegak, ia membawa maksud dewa-dewa tidak merestui perkahwinan mereka.

Sebaliknya, jika kepulan asap ini saling bertemu, ia menandakan bahawa perkahwinan mereka direstui. Mitos menceritakan bahawa asap dari kedua-dua api tersebut saling bertemu dan makanya Fuxi dan Nuwa pun berkahwin. Dalam satu versi penceritaan, pasangan ini dikurniakan seorang anak yang dicirikan dengan mitos, di mana mereka memotong anggota badan anak itu lalu menaburkannya di seluruh dunia sekaligus melahirkan lebih ramai manusia.

Fuxi dan Nuwa, pencipta manusia yang lazim digambarkan dalam keadaan saling terjalin


NUWA MENCIPTA MANUSIA

Walau bagaimanapun, dalam sebuah versi mitos yang lebih masyhur, diceritakan bahawa manusia diciptakan daripada tanah liat. Nuwa merupakan karakter utama dalam mitos ini, memandangkan beliaulah yang memulakan proses penciptaan manusia sementara Fuxi pula digambarkan sebagai pelindung manusia.

Menurut cerita, segalanya bermula apabila Nuwa dilanda rasa sunyi. Untuk mengubati perasaan itu, beliau pun mencipta manusia daripada tanah liat. Dalam satu versi penceritaan, Nuwa menciptakan pelbagai jenis haiwan dalam tempoh enam hari berturut-turut. Antaranya seperti ayam, anjing, babi hutan, kambing, lembu dan kuda. Pada hari yang ketujuh, Nuwa mencipta manusia. Mitos ini dijadikan sebagai asas keraian Hari Manusia dalam masyarakat China, yang jatuh pada hari ketujuh selepas Tahun Baru China.

Nuwa, dewi pencipta dalam kepercayaan masyarakat China


Kisah penciptaan manusia oleh Nuwa ini juga digunakan sebagai penerangan (dan mungkin juga sebagai justifikasi) tentan kewujudan hierarki sosial dalam masyarakat China. Dalam satu versi mitos, Nuwa menciptakan manusia dengan membentuk tanah liat menggunakan tangannya sendiri. Namun setelah beberapa tempoh, tangannya mula sakit.

Justeru, Nuwa pun mengambil seutas tali dan mencelupnya ke dalam tanah liat. Lalu, beliau mengayunkannya ke sekeliling kepalanya sehingga terbentuk gumpalan tanah liat. Masyarakat China meyakini bahawa manusia-manusia yang dibentuk oleh tangan Nuwa adalah golongan bangsawan, manakala manusia yang lahir daripada gumpalan itu tadi adalah rakyat biasa.


FUXI SEBAGAI BAPA SEGALA KEMAHIRAN MANUSIA

Walaupun Fuxi tidak memainkan peranan penting dalam proses penciptaan manusia, beliau dikenang kerana memperkenalkan sejumlah ciptaan dan teknologi yang memberi kemanfaatan besar buat manusia. Salah satunya adalah kemahiran menangkap ikan.

Fuxi mengajar manusia cara menangkap ikan


Menurut hikayat, Fuxi menyedari bahawa manusia bergantung sepenuhnya pada kegiatan memburu haiwan liar sebagai sumber makanan. Sekiranya pemburuan tersebut berhasil, maka mereka mempunyai makanan untuk dimakan. Sebaliknya, jika pemburuan itu berakhir dengan kegagalan, maka manusia terpaksa pulang dengan perut yang lapar.

Tatkala melihat sebahagian anaknya (manusia) kebuluran, Fuxi pun jatuh simpati. Lantas, beliau pergi ke sebatang sungai berhampiran dan menangkap beberapa ekor ikan menggunakan tangannya. Ikan-ikan ini dibawa pulang dan diberikan kepada manusia. Fuxi kemudiannya mengajarkan mereka cara-cara menangkap ikan.

Berkat didikan Fuxi ini, manusia pun memperoleh bekalan makanan yang berterusan. Namun, ikan-ikan ini adalah rakyat jelata Raja Naga si pemerintah laut dan sungai. Raja Naga naik berang apabila dapat tahu rakyat-rakyatnya dimakan oleh manusia. Beliau khuatir seandainya semua ikan ini dimakan oleh manusia, tiada lagi rakyat yang dapat beliau perintah.

Perdana menteri kepada Raja Naga, iaitu kura-kura lantas mencadangkan agar Raja Naga menemui Fuxi dan menegaskan bahawa manusia tidak lagi dibenarkan untuk menangkap ikan menggunakan tangan. Perintah daripada Raja ini membuatkan Fuxi berasa hampa. Beliau meluangkan beberapa hari untuk mencari penyelesaian bagi masalah ini.

Pada suatu hari, ketika Fuxi sedang berehat di bawah sebatang pokok, beliau terlihat seekor lelabah menenun sarangnya. Sarangnya ini berjaya menangkap beberapa ekor serangga. Lantas, Fuxi diilhami dengan satu idea. Beliau segera mengumpulkan sejumlah rumput liar, lalu menenunnya sehingga menjadi jaring. Jaring ini kemudiannya dilemparkan ke dalam sungai. Setelah beberapa tempoh berlalu, beliau memukat jaringnya itu dan bergirang-gembira tatkala menyaksikan betapa banyak ikan yang dapat beliau tangkap. Fuxi bergegas memperkenalkan ciptaan barunya itu kepada manusia.

Kemahiran lain yang diperkenalkan oleh Fuxi kepada manusia adalah penternakan haiwan. Fuxi menyedari bahawa dengan memelihara haiwan, manusia akan dapat memiliki bekalan daging yang lebih stabil. Selain itu, haiwan-haiwan ternakan ini juga dapat memberikan beberapa produk sampingan seperti telur, susu dan tenaga kerja. Selain kemahiran-kemahiran yang bersifat memenuhi keperluan asas manusia, Fuxi juga memperkenalkan ciptaan-ciptaan yang menjadi asas kepada ketamadunan manusia, iaitu penghasilan matawang, sistem tulisan dan adat perkahwinan.

Fuxi mengajar manusia cara menjinakkan dan menternak haiwan


Tidak seperti Fuxi, Nuwa tidak memperkenalkan sebarang ciptaan dan kemahiran baru kepada manusia. Namun, keprihatinannya terhadap manusia tidak kurang berbanding Fuxi. Dalam mitologi China, tugas Nuwa tidak berakhir dengan sekadar menciptakan manusia. Akan tetapi, beliau berperanan menyelamatkan manusia dari malapetaka yang dahsyat.


PENGORBANAN NUWA DEMI MANUSIA CIPTAANNYA

Menurut mitos, satu pergaduhan tercetus di antara Gonggong si dewa air dan Zhurong si dewa api. Tatkala Gonggong menyedari bahawa beliau bakal tewas dalam pergaduhan ini, amarahnya serta-merta meletus hinggakan Gonggong menghentak-hentak kepalanya pada Gunung Buzhou (gunung mitos). Gunung ini bukanlah gunung biasa. Ia merupakan salah satu dari empat tiang yang menahan langit.

Berikutan tindakan Gonggong itu tadi, Gunung Buzhou pun runtuh. Hal ini mengakibatkan separuh langit jatuh ke bumi sekaligus mencetuskan gempa dan rekahan. Hutan-hutan terbakar, dan bumi dilanda banjir. Makhluk-makhluk ganas pula keluar dari perut bumi. Ramai manusia yang mati terbakar, lemas dan dimakan makhluk buas.

Melihat kesengsaraan yang ditanggung oleh manusia ciptaannya, Nuwa berasa luluh hati. Beliau segera mencari jalan untuk menyelamatkan mereka. Pertama-tama, beliau mengumpulkan lima biji batu berwarna dan meleburkannya. Campuran leburan ini kemudiannya digunakan oleh beliau untuk menampal langit. Setelah itu, beliau pergi menemui Ao, si kura-kura kayangan dan meminta bantuannya.

Ao bersetuju untuk membantu Nuwa dan mengizinkannya untuk mengerat keempat-empat kakinya. Kaki-kaki ini kemudian digunakan untuk menggantikan tiang (Gunung Buzhou) yang telah dihancurkan oleh Gonggong itu tadi.

Setelah itu, Nuwa keluar menangkap dan membunuh seekor naga. Tindakannya ini berjaya menakutkan makhluk-makhluk buas lain sekaligus menghentikan mereka dari menyerang serta memakan manusia.Sebagai langkah terakhir, Nuwa kemudian membakar sejumlah rumput liar dan menggunakan abunya untuk menghentikan banjir.

Menurut satu versi penceritaan, usaha-usaha ini telah mengerah banyak tenaga Nuwa. Ketika beliau berbaring untuk beristirehat, Nuwa mati kepenatan. Dalam versi yang lain, diceritakan bahawa Nuwa tidak menjumpai batu yang cukup untuk menampal langit. Lantaran itu, beliau mengorbankan dirinya sendiri dan menutup lubang langit yang masih tersisa itu dengan tubuhnya.

Nuwa membaiki tiang langit


Dengan pengorbanan Nuwa ini, dunia berjaya diselamatkan dan manusia dapat meneruskan hidup dengan aman. Apa yang menarik, mitos ini dijadikan sebagai penerangan kepada aliran sungai-sungai di China yang mengalir dari barat ke timur. Menurut mitos, walaupun usaha-usaha Nuwa ini mampu menyelamatkan dunia, akan tetapi beliau tetap tidak berupaya mensejajarkan kembali bumi dan langit pada kedudukannya seperti sedia kala.

Oleh sebab itu, bumi dan langit condong ke arah berbeza buat selama-lamanya. Keadaan ini dijadikan sebagai penerangan mengapa sungai-sungai di China mengalir dari barat ke timur manakala matahari, bulan dan bintang-bintang bergerak dari timur ke barat.

Walaupun Nuwa menemui ajalnya selepas menyelamatkan dunia, Fuxi dipercayai hidup selama hampir 200 tahun lagi. Beliau turut diyakini mati di suatu tempat di daerah Huaiyang, wilayah Henan. Makam yang dipercayai sebagai milik Fuxi dikatakan wujud sejak zaman Musim Bunga dan Musim Luruh.

Di kawasan sekitar makam ini terdapat sebuah perkarangan besar di mana bangunan-bangunan dan tumbuhan-tumbuhan di situ berkedudukan tersusun sehingga membentuk Lapan Trigram, iaitu satu lagi ciptaan dan hadiah daripada Fuxi kepada manusia. Pada tahun 1996, Majlis Negara China memasukkan tapak ini ke dalam program perlindungan warisan budaya.

Dalam beberapa sumber, Fuxi dan Nuwa diperincikan sebagai makhluk hibrid, di mana kedua-duanya bertubuh manusia di bahagian atas dan berekor ular. Gambaran artistik berkenaan mereka berdua dengan bentuk sedemikian boleh dijumpai dalam karya-karya seni China Purba. Dalam bentuk sebegini, ekor mereka lazimnya digambarkan berkeadaan saling bertemu sebagai lambang persatuan mereka.

Nuwa dan Fuxi digambarkan pada lukisan dinding di makam Wu Liang, dinasti Han (206SM-220M)


Tambahan lagi, mereka juga sering digambarkan memegang kompas dan pembaris yang merupakan alat kejuruteraan. Gambaran sebegini dianggap sebagai simbol kepada peranan mereka sebagai jurutera yang memperkenalkan bermacam-macam ciptaan dan kemahiran kepada manusia. Dalam keadaan-keadaan lain, Fuxi dan Nuwa turut digambarkan sebagai manusia.

Melihatkan peranan yan dimainkan oleh Fuxi dan Nuwa dalam mitologi China, tidak hairanlah seandainya mereka berdua sangat dihormati oleh masyarakat China sejak zaman-berzaman. Namun, pemujaan kedua-dua dewa ini tidak hanya terhad dalam lingkungan masyarakat China. Miao, satu etnik minoriti China selatan misalnya, turut menganggap diri mereka sebagai keturunan Fuxi dan Nuwa.

Pada hari ini, Fuxi dan Nuwa terus dipuja oleh masyarakat China. Makam Fuxi masih menjadi tarikan pelancong, manakala terdapat sejumlah kuil yang diabadikan kepada mereka berdua. Malah, dua dewa ini turut ditampilkan di dalam budaya-budaya pop dan muncul dalam sejumlah permainan video. Keadaan ini dianggap sebagai satu petanda bahawa kemasyhuran dan signifikasi mereka dalam kalangan masyarakat China akan terus berpanjangan.


SUMBER