- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
April Holloway. (20 Julai 2014). The Ishtar Gate and the Deities of Babylon.
Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/ishtar-gate-and-deities-babylon-001868
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/ishtar-gate-and-deities-babylon-001868
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Gerbang Ishtar adalah
gerbang utama ke kota agung Babylon. Ia dibina oleh Raja Nebuchadnezzar II
(605-562SM) sebagai sebahagian impiannya untuk membina salah sebuah kota yang
paling megah dan berkuasa di dunia purba. Penemuan gerbang purba ini pada tahun
1902 dilakukan oleh ahli arkeologi Jerman yang bernama Robert Koldewey, dan
pembinaan semulanya dijalankan pada tahun 1930 sekaligus memberikan gambaran
nyata tentang kemegahan seni binanya.
Walau bagaimanapun,
penemuan Gerbang Ishtar tidak hanya mendedahkan pencapaian seni bina Babylon,
akan tetapi ia turut mencerahkan lagi kefahaman tentang kepercayaa dan budaya
masyarakat Babylon.
Gerbang Ishtar
dinamakan sedemikian sebagai dedikasi kepada dewi Ishtar, si dewi kesuburan,
cinta, perang, dan syahwat bagi masyarakat Akkadia, Assyria, dan Babylon,
Ishtar dikenali dengan nama Inanna dalam kalangan masyarakat Sumeria. Dalam
pantheon Babylon, Ishtar adalah personafikasi planet Zuhrah. Kultus Ishtar
adalah kultus yang paling penting dalam tamadun Babylon, dengan penglibatan
kuil pelacuran (walaupun status sebenarnya masih diperdebatkan).
Menurut seorang ahli
kaji Assyria purba yang bernama Samuel Noah Kramer, raja-raja di wilayah Sumer,
sekitar Timur Dekat, meraih keabsahan dengan mengambil bahagian dalam ritual
berunsur seksual di kuil dewi Ishtar pada setiap tahun, pada hari ke-10 selepas
Tahun Baru dalam sebuah keraian yang dinamakan sebagai Akitu.
![]() |
| Relif Ratu Malam di zaman Babylon Lama, sering dianggap sebagai Ishtar |
Menyusuli Gerbang
Ishtar adalah Laluan Perarakan, merujuk kepada sebuah laluan yang diapit oleh
relif patung singa, auroch (kerbau purba), dan naga, yang didedikasikan oleh
Nebuchadnezzar II kepada dewa-dewi Babylon menerusi perwakilan haiwan. Singa
dikaitkan dengan Ishtar – sebagai dewi perang dan pelindung masyarakatnya.
Ishtar yang bersayap turut digambarkan sedang memegang sebusur panah dan
menunggang pedati yang ditarik oleh tujuh ekor singa. Beliau kadangkala
digambarkan berdiri di belakang seekor singa, atau ditemani oleh dua ekor
singa.
![]() |
| Relif patung singa di sepanjang Laluan Perarakan |
Auroch pula adalah
sejenis lembu liar yang telah pupus, dan pernah mendiami Eropah, Asia, dan
Afrika Utara. Auroch adalah nenek-moyang kepada lembu-lembu jinak. Auroch
dikaitkan dengan Adad, si dewa cuaca dalam pantheon Babylon. Adad mempunyai dua
aspek yang saling berbeza, iaitu si pemberi dan si pemusnah kehidupan.
Hujan
yang diturunkannya mengakibatkan daratan menumbuhkan bijirin dan
makanan-makanan lain, untuk makhluk yang disukainya. Ribut dan taufan yang
dihantarnya pula membuktikan kemarahannya terhadap makhluk-makhluk yang
dimusuhinya. Adad lazim digambarkan sedang mengayunkan petir dan berdiri di
atas atau di sisi auroch.
![]() |
| Relif patung auroch di sepanjang Laluan Perarakan |
Akhir sekali, naga (sirrush)
merupakan perwakilan simbolik bagi Marduk, si ketua dewa Babylon. Karakter asal
Marduk agak kabur. Namun kemudiannya, beliau dikaitkan dengan air, tumbuhan,
pengadilan, dan magis. Menurut mitologi purba, Marduk berjaya menewaskan
Tiamat, suatu raksasa merangkap dewi lautan purba yang merupakan pasangan Abzu
(Apsu; dewa air segar) dan bertanggungjawab melahirkan dewa-dewi muda.
Kehadiran ular-naga ini
menggamit persoalan yang sering diperdebatkan dalam kalangan penyelidik.
Menurut mereka, haiwan mitos itu tidak sesuai diletakkan sebaris dengan
patung-patung lain yang menggambarkan haiwan-haiwan nyata (singa dan auroch).
Makhluk ini, atau sering dipanggil sebagai sirrush atau mushussu (ular
megah) diperincikan sebagai makhluk yang bertubuh lampai dan dilitupi sisik,
ekornya yang panjang turut bersisik, dan berkepala ular dan berlidah panjang
dan bercabang.
Robert Koldewey yang
menemukan Gerbang Ishtar berpendapat bahawa sirrush adalah gambaran bagi
suatu jenis haiwan yang sebenar. Menurutnya, gambaran sirrush dalam
hasil seni Babylon konsisten merentas kurun, sedangkan lazimnya gambaran
tentang makhluk-makhluk mitos berubah-ubah. Pada tahun 1918, beliau
mengemukakan bahawa Iguanodon (sejenis dinosaur dengan kaki yang seperti
burung) adalah calon yang paling hampir dengan ciri-ciri sirrush.
![]() |
| Ular-Naga, simbol Marduk si dewa pelindung Babylon. Relif dari Gerbang Ishtar |
Relif patung singa,
auroch dan naga yang mewakili dewa-dewi Babylon ini seolah-olah memberikan
mesej kepada sesiapa sahaja yang memasuki gerbang megah ini, iaitu Babylon
dilindungi oleh dewa-dewi ini dan sesiapa pun jua tidak seharusnya cuba-cuba
menggugatnya.
Setiap kali musim bunga
berlalu, satu pesta perarakan besar-besaran diadakan dengan melibatkan raja,
ahli-ahli istana, pendeta, dan patung dewa-dewi yang berjalan melalui Gerbang
Ishtar dan seterusnya Laluan Perarakan sebelum menuju ke kuil Akitu untuk
meraikan pesta Tahun Baru.
“Perarakan patung
dewa-dewi yang memesonakan, dengan pakaian terbaik dikenakan, sambil menaiki
pedati yang bertatahkan permata, dimulakan di Kasikilla, gerbang utama Esagila
(sebuah kuil Marduk) lalu bergerak ke utara di sepanjang laluan perarakan
Marduk, melalui Gerbang Ishtar,” tulis Julye Bidmead, profesor di Universiti
Chapman di dalam bukunya yang berjudul, ‘The Akitu Festival: Religious
Continuity and Royal Legitimation in Mesopotamia.’
Perkataan ‘Akitu’
diambil dari bahasa Sumeria yang membawa maksud ‘biji barli’. Pada asalnya, ia
menandakan dua buah keraian yang bertujuan menyambut permulaan setiap separuh
tahun bagi kalendar Sumeria – mengingatkan tentang penyemaian biji barli pada
musim luruh dan penuaian biji barli pada musim bunga. Dalam agama anutan
masyarakat Babylon, keraian ini didedikasikan untuk memperingati kemenangan
Marduk ke atas Tiamat.
Amalan menyambut pesta
Akitu diteruskan sehingga zaman Seleucid (312-63SM) dan Empayar Rom. Maharaja
Rom, Elagabalus (memerintah 218-222) yang berasal daripada Syria bahkan
memperkenalkan sambutan pesta ini di Itali. Sejumlah keraian musim bunga yang
disambut di Timur Dekat pada zaman purba masih wujud sehingga ke hari ini.
Misalnya, masyarakat Iran menyambut keraian Noruz (Hari Baru) pada setiap 21
Mac. Selain pesta-pesta ini, antara yang turut disambut oleh masyarakat purba
terutama bangsa Assyria adalah pesta Kha-b-Nissan yang diraikan pada tanggal 1
April.
SUMBER
- Bidmad, J. (2004). The Akitu Festival: Religious Continuity and Royal Legitimation in Mesopotamia. Georgia Press.
- Andarta, B. (2011). Ishtar. Pagan Pages.
- Garcia, B. (2013). Ishtar Gate. Ancient History Encyclopedia.
- MacAskill, E. (2002). Iraq appeals to Berlin for return of Babylon gate. The Guardian.
- Encyclopedia Britannica. (2014). Ishtar Gate.
- Wikipedia. The Ishtar Gate.
- Jarus, O. (2014). Ishtar Gate: Grand Entrance to Babylon. Live Science.
- Get link
- X
- Other Apps




