- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Caleb Strom. (30 Jun 2019). The Zapotecs of Monte Alban – The First
Civilization in Western Mexico? Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-americas/monte-alban-0012219
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-americas/monte-alban-0012219
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Di tengah-tengah lembah
Oaxaca, Mexico terletak runtuhan batu yang berpusat di sekeliling sebuah bukit
buatan. Kini, ia merupakan sebuah destinasi pelancongan masyhur dan tapak
arkeologi signifikan. Walaupun kepentingannya dari sudut budaya cukup tinggi,
signifikasinya dari segi politik agak kecil. Namun pada suatu masa dahulu,
tapak arkeologi Monte Alban pernah menjadi pusat sebuah kuasa politik yang
memerintah Oaxaca.
SEJARAH AWAL MONTE
ALBAN
Sejarahwan masih belum
mengetahui apakah nama Monte Alban sebagaimana yang dipanggil oleh penduduk
asalnya. Kebanyakan individu moden, baik ilmuwan mahupun orang awam, hanya
memanggil kota purba ini sebagai Monte Alban. Tapak Monte Alban diyakini telah
dihuni sejak kurun ke-8 Sebelum Masihi lagi. Kompleks yang membentuk Monte
Alban ini pula mempunyai sejarah sejak 400-500SM.
Negeri Oaxaca, Mexico
dianggap penting kerana menjadi salah sebuah tapak terbangunnya tamadun terawal
di Mexico. Oaxaca juga merupakan tempat di mana struktur-struktur keagamaan dan
benteng-benteng pertahanan terawal di Mexico didirikan, sekitar 1300SM. Kebudayaan
urban pertama yang berkembang di Oaxaca adalah kebudayaan Zapotec. Ia muncul
dalam rekod arkeologi sekitar tahun 1500SM.
ZAPOTEC DARI MONTE
ALBAN
Zapotec merupakan
masyarakat pertama di rantau itu yang membina monumen daripada batu-bata bakar
(850)SM) dan mencipta sistem tulisan (sekitar 500SM). Mereka juga memiliki
pengetahuan khusus tentang astronomi dan kejuruteraan sivil, berdasarkan pada
keupayaan mereka membina kota Monte Alban.
![]() |
| Runtuhan Balai Cerap di Monte Alban |
Bermula dari tahun 1500SM
hingga 500SM, petempatan San Jose Mogote diyakini sebagai pusat urban pertama
di rantau itu. Sesudah tahun 500SM, San Jose Mogote mengalami kemerosotan dan
digantikan oleh Monte Alban yang berkembang pesat.
Monte Alban memulakan
sejarahnya sebagai sebuah tapak ritual yang dibina di sebuah bukit yang sengaja
ditinggikan, bertujuan untuk membina sebuah plaza.
Merentas kurun, plaza ini
menjadi pusat petempatan, pentadbiran dan kompleks keagamaan bagi bangsawan
tempatan. Daripada sebuah pusat keagamaan yang memiliki sejumlah kampung, Monte
Alban menjadi sebuah pusat politik yang utama. Faktor utama yang menyumbang
kepada perubahan ini adalah dasar perluasan wilayah yang diamalkannya.
Sekitar tahun 400SM,
status Monte Alban adalah antara bandar dan kampung. Menjelang kurun pertama
Masihi, ia mencapai piawai sebuah kota urban. Pada zaman kemuncaknya, Monte
Alban mempunyai populasi seramai 30 000 orang dan merupakan pusat rangkaian
pentadbiran yang luas dan mentadbir sejumlah besar kampung dan petempatan berhampiran.
KOMPLEKS MONTE ALBAN
Monte Alban terdiri
daripada sebuah bukit dan plaza yang bertingkat. Di sekitar plaza itu pula
terdapat bangunan rendah tetapi panjang, serta balairung dan anak-anak tangga.
Kompleks ini secara keseluruhannya mempunyai terusan, piramid, gundukan tanah,
dan teres, selain beberapa ciri lain lagi.
Kota ini mungkin dibina
berdasarkan prinsip topografi suci yang berbeza dengan pelan kota-kota lain di
kawasan berhampiran, seperti Oaxaca de Juarez yang dibina berdasarkan sistem
grid oleh Sepanyol pada tahun 1529.
![]() |
| Pelan tapak Monte Alban |
Antara lain, kompleks
Monte Alban ini turut mempunyai kuil, gelanggang bola, makam dan relif. Salah
sebuah struktur yang masyhur di Monte Alban adalah Bangunan J yang dibina
secara berperingkat, dari tahun 1M hingga tahun 700M. Bangunan J merupakan
sebuah struktr yang dipercayai oleh sebilangan ilmuwan sebagai balap cerap yang
digunakan bagi tujuan keagamaan. Bangunan ini berbentuk seperti pentagon,
dengan terdapat aci yang melintang di sepanjangnya. Terdapat juga anak tangga
luar yang dibina sedikit senget daripada pintu.
![]() |
| Bangunan J, Monte Alban, Oaxaca, Mexico |
Di kawasan luar
struktur ini terdapat ukiran relif rendah, termasuklah sebuah glif bertiang
silang. Sebahagian pakar meyakini bahawa ia memiliki kaitan dengan kegunaan
astronomi. Struktur ini diperkirakan 45% lebih condong berbanding
bangunan-bangunan lain. Kecondongan bangunan ini dipercayai diselarikan dengan
kedudukan bintang Capella. Satu titik bucu bangunan ini menuding ke arah bintang
tersebut pada tanggal 2 Mei, ketika matahari berada di puncak (90 darjah dari
kaki langit).
Plaza di atas bukit
dipercayai sebagai pusat pentadbiran dan keagamaan. Ia turut menempatkan
rumah-rumah kediaman golongan elit. Rumah-rumah yang lebih terperinci seni
binanya turut dilengkapi dengan perkarangan tertutup dan lazimnya si mati
dikebumikan di situ. Kuil-kuil di sana dihiasi dengan relif stucco dan
hieroglif. Kebanyakan penduduk Monte Alban mendiami teres bukit yang dibina
khusus untuk orang awam.
Menerusi hasil
penyelidikan arkeologi, ilmuwan membahagikan fasa evolusi Monte Alban kepada
lima fasa. Pada fasa I-III, Monte Alban mengalami pemajuan dan menjadi kota
penting. Tiga fasa pertama ini mewakili zaman kemuncak Monte Alban.
Dua fasa terakhir pula
ditandai dengan kemunduran dan Monte Alban ditinggalkan secara bertahap. Tiga
fasa awal ini mencirikan kebudayaan Zapotec, manakala dua fasa terakhir
menyaksikan dominasi Zapotec merudum dan digantikan oleh Mixtec serta
kebudayaan-kebudayaan lain. Pada fasa tersebut, lebih banyak bangunan
pertahanan dibina dan kota dikelilingi oleh benteng.
BUDAYA DI MONTE ALBAN
Monte Alban apda
asalnya dihuni oleh masyarakat Zapotech purba. Sekurang-kurangnya terdapat 16
kumpulan masyarakat berbeza di Oaxaca, yang masing-masing memberikan sumbangan
yang penting terhadap lanskap kebudayaan negara Mexico moden. Zapotec adalah
salah satu masyarakat awal yang membina tamadun sempurna. Mereka juga menjadi
kumpulan etnik yang dominan di rantau itu, bermula dari kurun pertama Masihi
sehingga kurun ke-9 Masihi.
Komuniti Zapotec secara
tipikalnya mempunyai sebuah kuil, sebuah sekolah, struktur-struktur pentadbiran
dan rumah-rumah kediaman. Masyarakat Zapotec kebanyakannya adalah golongan
petani. Dialek-dialek bahasa Zapotec masih lagi dipertuturkan sehingga ke hari
ini. Bahasa Zapotec merupakan bahasa yang bergantung pada nada, justeru maksud
sesebuah perkataan boleh berubah sesuai dengan intonasi yang dilontarkan.
Sistem tulisan mereka
pula bersifat logosyllabic. Hal ini bermaksud, setiap huruf dalam
sesebuah perkataan diwakili oleh satu simbol atau abjad. Sistem tulisan Zapotec
di Monte Alban dipercayai menjadi perintis yang kelak melahirkan sistem tulisan
yang digunakan oleh tamadun Maya, Mixtec dan Aztec. Masyarakat Zapotec di Monte
Alban juga menggunakan sistem perangkaan yang mempunyai titik dan garis, yang
kelak turut digunakan oleh tamadun Maya. Banyak inskripsi tinggalan Zapotec
yang ditemui di Monte Alban memerihalkan tentang peristiwa-peristiwa besar yang
berlaku sepanjang sejarah tamadun mereka.
MONTE ALBAN DAN MIXTEC
Selepas berakhir kurun
ke-9 Masihi, Monte Alban diambil-alih oleh tamadun Mixtec. Mixtec merupakan
sebuah kebudayaan yang dicirikan sebagai masyarakat yang mahir menghasilkan
barangan logam dan batu permata.
Mixtec juga
menghasilkan manuskrip atau buku dengan menggunakan kulit kertas atau kulit
rusa, yang kekal sehingga ke hari ini. Antara yang direkodkan adalah sejarah
dan mitologi mereka. Ahli-ahli arkeologi dan sejarahwan memanfaatkan manuskrip
ini untuk mengenali Mixtec dengan lebih lanjut. Manuskrip-manuskrip Mixtec
turut menceritakan tentang hikayat keperwiraan raja-raja mereka.
Antara yang
paling masyhur adalah Raja Lapan Rusa ‘Cakar Harimau Kumbang’.
Manuskrip-manuskrip ini juga memberikan maklumat tentang kehidupan masyarakat
Mixtec. Antara lain, kita dapat mengetahui bahawa tamadun Mixtec terbahagi
kepada beberapa buah kerajaan merdeka yang saling berebutkan kekuasaan.
![]() |
| Raja Mixtec, Lapan Rusa ‘Cakar Harimau Kumbang’ di kanan, bertemu Empat Harimau Kumbang di kiri |
Manuskrip-manuskrip ini
turut mencatatkan tentang kerajaan-kerajaan Mixtec yang mendominasi tanah-tanah
Zapotec. Fasa-fasa selanjutnya yang dilalui oleh Monte Alban adalah melibatkan
tamadun Mixtec. Terdapat sejumlah artifak yang membuktikan kemahiran
artisan-artisan Mixtec. Makam 7 yang masyhur dengan perhiasan emas dan perak,
tembikar-tembikar berhias, serta ukiran-ukiran binatang merupakan salah satu
contoh binaan Mixtec yang mengagumkan di Monte Alban. Mixtec mewakili
kebudayaan terakhir yang menghuni Monte Alban sebelum kota itu ditinggalkan.
KEPERCAYAAN DI MONTE
ALBAN
Sama seperti petempatan-petempatan
masyarakat Zapotec di kawasan lain, masyarakat Zapotec di Monte Alban juga
mengamalkan kepercayaan politeisme dan memuja dewa-dewi. Antara dewa yang
dipuja adalah Cocijo si dewa hujan dan Coquihani si dewa cahaya. Dewa-dewi
kecil dalam kepercayaan Zapotec lazimnya dikaitkan dengan pertanian dan
kesuburan. Mitos asal-usul Zapotec mempunyai sejumlah variasi. Sebahagiannya
mendakwa bahawa mereka berasal-usul dari pokok atau harimau kumbang. Versi yang
lain pula menyatakan bahawa mereka berasal dari gua yang ada di bawah tanah.
![]() |
| Gambaran Cocijo, dewa hujan dari zaman Klasik awal, di Monte Alban |
MONTE ALBAN DAN
KAITANNYA DENGAN TEOTIHUACAN
Sepanjang milenium di
mana Monte Alban wujud sebagai pusat politik yang urban, wujud beberapa pusat
lain seperti Teotihuacan.
Teotihuacan dibina di
Mexico City moden pada tahun 400SM, sekitar tempoh masa di mana Monte Alban
masih merupakan sebuah tapak ritual yang mempunyai sejumlah kampung di sekelilingnya.
Menjelang kurun pertama Masihi, Teotihuacan menjadi sebuah tapak kebudayaan dan
keagamaan yang signifikan. Ia meraih kemasyhuran berkat piramid-piramid dan
kompleks pangsapurinya yang menonjol.
Kompleks kediamannya tidak begitu berbeza
dengan kompleks kediaman yang ada pada hari ini, terutama dari segi kefungsian
asas dan struktur sosialnya. Ahli-ahli arkeologi turut menemukan sisa-sisa
tinggalan yang menunjukkan bahawa kompleks pangsapuri ini mempunyai dapur
tempat makanan disediakan.
Terdapat juga akses
terhadap barangan dan perkhidmatan di kawasan tersebut. Selain itu, kompleks
ini turut diyakini memiliki sifat diversiti yang mengagumkan.
Kajian-kajian yang
dilakukan ke atas tulang-tulang manusia yang mendiami kawasan tersebut
menunjukkan bahawa masyarakat dari seluruh Mesoamerika datang dan menetap di
Teotihuacan. Kota ini dipercayai mempunyai seramai 125 000 orang penduduk pada
zaman kemuncaknya. Kedua-dua fakta ini membuktikan bahawa Teotihuacan merupakan
sebuah metropolis multi-etnik di zaman purba.
Tiga buah kuil utama
yang ada di Teotihuacan adalah Piramid Bulan, Piramid Matahari dan Piramid Naga
Berbulu. Piramid Matahari merupakan struktur terbesar yang pernah dibina di
hemisfera barat pada era Pra-Columbia, dengan ketinggiannya mencecah 207 kaki
(63m) dan tapak asasnya pula sepanjang 738 kaki (225m).
![]() |
| Piramid Matahari, Monte Alban |
Kuil-kuil ini terletak
di sepanjang jalan utama utara-selatan yang kelak dipanggil oleh masyarakat
Aztec sebagai Jalan Kematian. Walaupun Teotihuacan sudah lama ditinggalkan
ketika Empayar Aztec ditubuhkan, ia masih memainkan peranan yang signifikan
dalam kepercayaan Aztec dan lazim dikunjungi oleh para jemaah. Nama yang
diberikan oleh masyarakat Aztec kepada kota ini membawa maksud ‘(tempat) di
mana para dewa diciptakan’.
Kesamaan ciri seni bina
antara Teotihuacan dan Monte Alban mengisyaratkan adanya interaksi di antara
dua buah kota ini. Selain itu, kedua-dua kota ini juga tumbang atau merosot
pada sekitar masa yang sama, iaitu kurun ke-8 dan kurun ke-9 Masihi. Hal ini
menimbulkan spekulasi dalam kalangan ahli arkeologi berkenaan hubungan antara
Teotihuacan dan Monte Alban.
Sebilangan daripada
mereka mengandaikan bahawa Teotihuacan merupakan kota yang lebih dominan
manakala Monte Alban hanya kota naungan Teotihuacan. Keadaan sebaliknya juga
tidak dapat diketepikan sama sekali. Malah, terdapat juga kemungkinan bahawa
Monte Alban mempengaruhi Teotihuacan. Namun, pendapat yang terakhir ini kurang
diterima memandangkan Teotihuacan lebih besar berbanding Monte Alban.
Walaupun kota-kota ini
wujud pada masa yang sama dan saling mempengaruhi dari segi seni bina, mereka
mungkin bukanlah sebahagian daripada tamadun yang sama. Hal ini dapat dilihat
menerusi hakikat bahawa penduduk Monte Alban, iaitu Zapotec memuja dewa-dewi
yang tersendiri manakala penduduk Teotihuacan pula menyembah dewa-dewi yang
lain. Fokus keagamaan di Teotihuacan menumpu pada Tlaloc si dewa ribut Mexico
dan Quetzalcoatl si dewa naga berbulu, dan bukannya pantheon Zapotec.
Justeru walaupun
kedua-duanya mempunyai kesamaan dari segi seni bina dan latar masa, terdapat
perbezaan nyata dalam aktiviti keagamaan sekaligus membuktikan walaupun mereka
adalah tamadun yang berbeza dan mungkin berseteru (tanpa mendominasi antara
satu sama lain).
KEJATUHAN MONTE ALBAN
Sejarahwan dan
ahli-ahli arkeologi masih belum mengetahui secara jelas faktor kejatuhan Monte
Alban. Bukti tidak dapat mengesahkan secara kukuh sama ada kejatuhannya ini
disebabkan konflik ataupun sebab-sebab lain. Namun apa yang pasti, Monte Alban
mengalami kemerosotan di sekitar tempoh di mana wilayah-wilayah Mesomaerika
lain dilanda konflik.
Berdasarkan kemungkinan bahawa Monte Alban meluaskan
wilayah dan meneguhkan kedudukannya menerusi dasar ketenteraan, satu hipotesis
dikemukakan bahawa kota ini runtuh akibat pemberontakan. Hipotesis ini
melanjutkan dengan mengandaikan bahawa golongan elit Monte Alban bersikap
menindas.
Selepas jatuhnya Monte
Alban, masyarakat Zapotec mulang hilang pengaruh dan kedudukan mereka
digantikan oleh Mixtec yang menjadi kebudayaan dominan di rantau berkenaan.
Masyarakat Mixtec sendiri kemudiannya digantikan oleh tamadun Aztec. Menjelang
era ketibaan conquistador Sepanyol, Monte Alban sudah pun lama tidak
didiami – berkurun lamanya.
LEGASI MONTE ALBAN
Monte Alban mewakili
salah sebuah petempatan urban terawal di Mesoamerika. Tidak dapat dinafikan
kebarangkalian bahawa Monte Alban memberikan pengaruh yang signifikan terhadap
tamadun-tamadun Mesoamerika yang kemudian, seperti Mixtec dan Aztec sekaligus
menandakan satu aras ketamadunan yang tersendiri di Mesoamerika. Kebanyakan
elemen yang kita kaitkan dengan Mesoamerika pada hari ini pada hakikatnya
berasal dari petempatan atas bukit yang terletak di tengah-tengah Oaxaca ini.
SUMBER
- Castillo, M. 2015. Mexico: Teotihuacan. A Multiethnic Metropolis. Berkeley Reviews of Latin American Studies.
- Hirst, K. 2017. Building J at Monte Alban at the Zapotec Site in Mexico.
- History. 2018. Oaxaca.
- Jarus, O. 2012. Teotihuacan. Ancient City of Pyramids. Live Science.
- Maestri, N. 2018. The Mixtecs: An Ancient Culture of Southern Mexico. Thoughtco.
- Reese, M. 2014. The Lost Zapotec: Vibrant Mesoamerican Civilization of the Cloud People. Ancient Origins.
- The Columbia Encyclopedia 6 th ed. 2019. Monte Alban. Encyclopedia.
- The Editors of Encyclopaedia Britannica. Teotihuacan Ancient City, Mexico.
- The Editors of Encyclopaedia Britannica. Monte Alban Archaeological Site, Mexico.
- UNESCO. Historic Centre of Oaxaca and Archaeological Site of Monte Alban.
- Get link
- X
- Other Apps







