- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Amir Zayyanid – 17 Mei 2020 (21:47) – Bicara ar-Ra'y [Teratak Dzihn]
Semenjak kecil, saya
sering diceritakan tentang kisah Seekor Gajah dan Tujuh Lelaki Buta, iaitu
sebuah alegori yang memerihalkan bagaimana tujuh orang lelaki buta
masing-masing memegang bahagian tubuh gajah yang berlainan dalam rangka
mengenali haiwan tersebut. Kemudian, setiap seorang daripada mereka menyifatkan
kepada masyarakatnya tentang bentuk gajah berdasarkan bahagian yang
dipegangnya.
Lelaki buta yang
memegang kaki gajah mengatakan bahawa gajah itu sifatnya seperti tiang besar,
kesat tetapi lembut pada sentuhan. Lelaki buta yang memegang gading pula
menyifatkan gajah sebagai tidak kesat, tidak lembut dan tidak berbentuk seperti
tiang. Akan tetapi, ia keras dan licin serta hanya sebesar galah sahaja.
Penyifatan sebegini
disanggah pula oleh lelaki buta ketiga yang memegang bahagian telinga gajah.
Katanya, gajah itu kesat dan lembut tetapi bentuknya bukanlah seperti tiang
mahupun galah. Sebaliknya, ia berupa seperti kulit kembang yang tebal dan
besarnya pula seperti dulang.
Alegori ini mengandungi
banyak pengajaran dan salah satunya adalah pengetahuan seseorang insan itu
dipengaruhi oleh pandangan alam yang dipeganginya, yang pemegangan ini
bertuntas daripada penempuhan suatu jalan keilmuan atau pemprosesan oleh suatu
pengaruh.
Hal ini adalah
sebagaimana yang dibicarakan pada penulisan yang lepas berkenaan MencapaiPerbezaan Pendapat Secara Sihat Menerusi Pemikiran Lateral.
Selain melatih
pemikiran lateral berdasarkan asas lateral itu sendiri, iaitu, “Sekiranya kita
berasa yakin akan kebenaran pandangan kita, maka sebegitulah orang lain juga
berasa yakin akan kebenaran pandangan mereka,” kita juga boleh melatih
pemikiran lateral menerusi satu riadah yang sifatnya lebih amali.
Riadah pemikiran ini
boleh dianggap sebagai usaha ‘meletakkan diri kita pada tempat orang lain’ (put
ourself to other’s shoes). Walau bagaimanapun, untuk memerincikannya dengan
lebih teliti, saya lebih cenderung mentuntaskannya kepada kata-kata sorang
failasuf Barat yang bernama Friedrich Nietszche, iaitu, “Aku berfikir, maka aku
wujud.” Dalam anime Charlotte, kata-kata ini menginspirasikan satu
bentuk pengolahan, iaitu, “Aku berfikir tentang orang lain, maka aku wujud
sebagai orang itu.”
‘Wujud’ atau ‘jadi’ di
sini bukanlah mesti ‘wujud’ dalam hakikat makna fizikal seperti dalam anime Charlotte,
di mana Yu Otosaka wujud sebagai orang lain dengan mengambil-alih (possessed)
tubuh orang yang difikirkannya itu. Akan tetapi, ia juga meliputi ‘wujud’ dalam
bentuk kognitif, di mana kita ‘meminjam’ pandangan orang yang kita fikirkan itu
dan melihat menerusi pandangannya sebagaimana melihatnya kita selama ini dengan
pandangan kita sendiri. Pandangan di sini juga boleh membawa beberapa makna,
iaitu pandangan mata (berkait melihat), pandangan alam (berkait kognitif), atau
kedua-duanya sekali gus.
Riadah ini merupakan
salah satu kelaziman yang biasa saya amalkan, dan saya fikir, ia baik untuk
dikongsikan kepada orang lain. Secara lebih mengkhusus, riadah ini lazim saya
amalkan semasa menaiki kenderaan terutama apabila kereta sedang membelah
jalanraya, lalu saya terlihat seorang pakcik berusia yang berjalan
terbongkok-bongkok di kaki lima kedai ataupun makcik berusia yang sedang
mengayuh basikal.
Selain mendoakan
kesejahteraan buat mereka, dalam berpampasan yang hanya berlangsung beberapa
detik itu, saya juga biasa cuba meminjam pandangan pakcik tersebut. Pandangan
mata dan seterusnya pandangan alam beliau.
Berbanding hanya
melihat pakcik itu yang sedang berjalan di kaki lima kedai sambil menjinjit beg
plastik menerusi pandangan mata (vision) saya sendiri, saya bertindak
mengambil vision pakcik itu. Sekaligus secara serta-merta, vision
saya bertukar daripada yang melihat kepada yang dilihat. Daripada saya yang
melihat pakcik itu kepada saya yang melihat sebagai pakcik itu.
Penglihatan mata pakcik
itu yang sedang berjalan dan menjinjit beg plastik di kaki lima kedai, sambil
ekor-mata atau bahkan lirikan mata itu sendiri sekali-sekala menoleh ke arah
jalan yang sekaligus memperlihatkan kereta-kereta yang lalu-lalang. Di mana,
salah sebuah kereta yang lalu-lalang itu adalah kereta yang sedang saya naiki.
Kemudian, setelah
pandangan mata (vision) atau penglihatan ini dipinjam, secara langsung
pandangan alamnya pula cuba diselusuri. Iaitu, apa yang sedang difikirkan
ketika saya, sebagai pakcik itu, sedang berjalan terbongkok-bongkok di kaki
lima kedai sambil menjinjit beg plastik.
Ke mana tempat yang
mahu dituju. Mengapa sedang berjalan sendirian. Apakah yang sedang cuba
dilakukan. Apakah perasaan yang timbul ketika itu, misalnya, perasaan atau
fikiran ketika penglihatan menoleh ke arah jalan raya dan melihat kereta-kereta
yang lalu-lalang membelah jalan. Terlihat Proton Wira kelabu yang sedang saya,
Saiful Bahri, naiki. Apakah saya, lelaki yang sedang duduk di kerusi penumpang
Proton Wira kelabu itu dikenali atau tidak. Kemudian, pandangan mata tersinggah
pula ke pemandu kereta Toyota Camry yang menyusul di belakang. Diikuti oleh
kereta-kereta lainnya.
Semua persoalan ini
terbit bukan sebagai saya yang memandang pakcik itu dari kerusi penumpang
Proton Wira, sebaliknya persoalan tentang perasaan dan fikiran yang terbit
dalam diri ketika kognitif saya sedang wujud sebagai pakcik yang sedang
berjalan di kaki lima kedai itu.
Dalam keadaan ini, apa
yang berlaku bukan lagi sekadar, “Aku berfikir, maka aku wujud.” Akan tetapi,
ia menjadi, “Aku berfikir tentang orang lain, maka aku wujud sebagai orang
itu.”
Walau bagaimanapun,
setakat yang telah diterangkan ini, ia baru merangkumi langkah yang separuh dalam
rangka meletakkan diri dalam tempat orang lain (put ourself to other’s
shoes). Langkah selanjutnya melibatkan, “Dan dengan aku wujud sebagai orang
itu, aku berfikir tentang kewujudan aku sendiri.”
Menerusi riadah
sebegini, kita tidak hanya bermuhasabah menerusi diri insan yang menanggap (observing),
yakni menanggap pakcik tersebut, seperti muhasabah yang berbentuk simpati
(rahmat terhadap orang lain), “Kasihan pakcik itu. Sudahlah tua, jalan
terbongkok-bongkok, seorang diri pula tu. Moga Allah rahmatilah dia.” Atau juga
muhasabah yang berbentuk insaf (rahmat terhadap diri sendiri), “Kasihan pakcik
itu. Melihat keadaannya buatkan aku insaf dengan ujian aku yang tak seberapa
ni. Sesusah-susah aku pun, aku masih boleh ke sana-sini dengan menaiki
kenderaan. Tak macam pakcik itu yang perlu berjalan terbongkok-bongkok.”
Akan tetapi, kita juga
berupaya bermuhasabah menerusi diri insan yang ditanggap (being observed),
yakni saya melihat diri sendiri menerusi penanggapan pakcik tersebut terhadap
diri saya. Penanggapan bahawasanya saya ini hanyalah diri insan yang satu dari
sekalian banyaknya diri insan yang lain. Bahawasanya Proton Wira yang sedang
saya naiki ini hanya kereta yang satu dari sekalian banyaknya kereta yang
lalu-lalang di jalan raya.
Malah, melangkaui
penanggapan yang berteraskan pandangan mata, penanggapan ini juga mencakupi
pandangan alam bahasawanya lelaki yang sedang duduk di kerusi penumpang Proton
Wira itu, yakni diri saya sendiri, Saiful Bahri, hanyalah seorang diri insan
yang tidak dikenali, sama seperti diri-diri insan lain (pemandu-penumpang
kereta lain, misalnya). Tidak dikenali ini dalam nuansa, namanya tidak
dikenali, umurnya tidak diketahui, latar belakangnya tidak pernah didengar,
pekerjaannya pula entah sebagai apa. Hanya semata seorang lelaki yang hidup,
sama sepertinya, di muka bumi ini.
Lebih daripada itu,
ketika mengambil wujud atau menanggap sebagai pakcik itu juga, terbit perasaan,
emosi atau fikiran seumpama, “Mereka semua ni… Kereta mahal-mahal mampu beli.
Orang tua susah macam aku tak mampu pula hulur-hulurkan bantuan seratus dua.”
Atau, cetusan emosi tatkala melihat anak buah saya yang berusia dua tahun yang
sedang menempelkan mukanya di cermin penumpang belakang untuk melihat suasana
jalan raya, “Comelnya anak kecil tu. Entah apalah khabar cucu aku. Bilalah kau
nak balik, nak? Balik bawa cucu-cucu aku ke kampung.”
Dalam erti kata lain,
perbuatan meletakkan diri pada tempat orang lain (put ourself in other’s
shoes) yang sering kita ujarkan itu sendiri terdiri daripada beberapa buah
proses, iaitu (1) kita melihat orang lain, (2) kita melihat sebagai orang
tersebut, dan (3) kita menanggap dan ditanggap sebagai orang tersebut
Justeru secara
intahanya, riadah ini berkisar seputar, “Aku berfikir tentang orang lain, maka
aku wujud sebagai orang itu. Dan dengan wujud sebagai orang itu, aku berfikir
tentang kewujudan aku sendiri.”
Atau dalam kedua-dua
bukunya ‘Aqal Dalam Islam’ dan ‘Aqal, Ilmu & Pendidikan’, Mohd Zaidi bin
Ismail menyebutnya sebagai, “Kita sekaligus menjadi yang mengetahui dan
diketahui.” Kita yang melihat dan dilihat. Kita yang melontarkan pandangan dan
yang dilontari pandangan. Kita yang menyayangi dan disayangi. Kita yang
membenci dan dibenci.
Seandainya pemikiran
lateral yang dikongsikan dalam penulisan sebelum ini berpusatkan premis
mengandaikan penaakulan orang lain berdasarkan penaakulan kita, yakni premis,
“Sekiranya kita berasa yakin akan kebenaran pandangan kita, maka sebegitulah
orang lain juga berasa yakin akan kebenaran pandangan mereka,” maka riadah
dalam penulisan kali ini pula berpusatkan proses penanggapan (observation)
orang lain terhadap kita berdasarkan pandangan mata (berkait melihat) dan
pandangan alam (berkait kognitif) mereka.
Atau dalam kata-kata
lain, jika sebelumnya kita cuba memahami orang lain menerusi jalan mengandaikan
daripada tanggapan kita, kali ini kita cuba memahami orang lain dan diri
sendiri menerusi jalan menanggap sebagai orang tersebut, seterusnya menanggapi
diri kita sendiri.
Riadah sebegini
membantu kita untuk menghindari diri dari menganggap dunia berputar di
sekeliling kita (revolves around ourself, i.e. around me). Membantu kita
untuk tidak terjerumus dalam lembah Pluralistic Ignorance (yakni,
situasi di mana kita menganggap diri kita superior dan orang lain
sebagai inferior, tanpa kita sedari bahawa orang lain pun menganggap
diri mereka superior dan orang lain, yakni termasuk kita, sebagai inferior).
Membantu kita untuk berpandangan dan berpada dalam berpandangan.
Secara peribadi, riadah
ini banyak membantu saya memahami ketidakfaham atau kekurangfaham orang lain
terhadap pandangan yang saya kongsikan. Misalnya, pada bahagian mana yang tidak
difahami, mengapa ianya tidak difahami, apakah kefahaman yang terbentuk
daripada bahagian tersebut yang mendorongnya sehingga tidak memahaminya sesuai
dengan kefahaman saya, dan bagaimana untuk melorongkan kefahamannya itu supaya
selaras dengan kefahaman yang cuba saya sampaikan, sama ada dengan bersetuju
atau memadai dengan menemukan titik temu antara keduanya.
Menerusi riadah ‘wujud
sebagai orang lain, dan melihat diri menerusi kewujudan orang lain’ ini juga
banyak membantu saya secara peribadi untuk sentiasa mengurang-menambah, menasikh-memansukh,
merendah-meninggikan aras, dalam berpandangan dan berkongsi pandangan.
Mengurang-menambah
misalnya menambahkan pandangan orang lain ke dalam pandangan sendiri ketika
mendapati ianya benar (atau sesuai), dan mengurangkan pandangan sendiri setelah
mendapati ianya salah (atau tidak sesuai). Menasikh-memansukh misalnya dalam
meluruskan kembali konteks pandangan, sama ada mempertajam kefahaman terhadap
konteks atau memindah-letak sesuatu pandangan pada konteksnya yang sesuai.
Merendah-meninggikan aras misalnya dalam cara menadah fikiran dan menuangkannya
ke dalam gelas perkongsian.
Hal ini kerana kata
Hamka dalam buku Peribadi, “Mengambil satu keputusan (berpendirian) itu
merupakan keberanian pertama. Terus berada dalam keputusan itu pula adalah
keberanian yang kedua. Dan memperbetulkan keputusan apabila mendapati ia salah
(atau tidak sesuai), adalah keberanian ketiga. Bila sudah berani berkeputusan
(berpendirian), kita juga perlu berani mengubah keputusan (pendirian). Kerana
matlamat berpendirian itu sendiri adalah untuk mendapatkan kebenaran.”
Berani untuk mula
membaiki kekurangan. Berani untuk terus berada dalam proses pembaikian
kekurangan. Dan berani untuk memperakui kekurangan.
Dan riadah ini amat
membantu dalam memberikan keberanian kepada diri untuk bukan hanya mendapatkan
keberanian pertama dan kedua, tetapi juga keberanian ketiga. Di mana keberanian
ketiga ini tidak boleh tidak memerlukan kita untuk tidak menjadi seorang yang
narsistik, egois ataupun jumud dengan pandangan sendiri.
Cumanya, setiap sesuatu
itu ada lebih dan kurangnya. Dan kekurangan riadah ini baru sahaja saya alami
minggu lalu di mana apabila mengambil terlalu banyak wujud selain wujud diri,
secara tidak langsung mengurangkan cengkaman (lost grip) terhadap
wujud diri sendiri, sebagaimana yang dihiperbolakan dalam anime Charlotte,
apabila Yu Otonasaka merampas ‘ability’ kesemua pengguna ‘ability’.
Apabila disebutkan
begini, secara tidak langsung fikiran terlayang kepada polemik “Jadi diri
sendiri” dan “Endahkan saja apa kata orang”. Walaupun dalam beberapa konteks,
ianya merupakan polemik yang baik, akan tetapi realiti kehidupan tidak sebinari
dan seringkas itu.
Terlalu jadi diri
sendiri dan mengendahkan kata orang lain lazim menerbitkan keangkuhan dan
narsistik, yang berkemuncakkan anggapan bahawa dunia berputar sekeliling diri.
Terlalu berlembut dan mengambil kira pandangan orang lain dan berkira-kira
dalam menjadi diri sendiri boleh membawa kepada kehilangan yakin-diri.
Justeru, sesuailah
untuk memetik kata-kata Hamka tadi. Berpendirian itu satu keberanian, terus
berada di dalamnya merupakan keberanian kedua dan mengubah apabila ianya salah
(tidak sesuai) adalah keberanian ketiga.
Dalam catatan asal,
saya turut merangkumkan penulisan tentang Perang Badar sebagai contoh bagi
menerangkan bagaimana riadah ini (riadah mengambil pandangan alam orang lain
untuk memuhasabahkan pandangan alam diri) membantu kita untuk menambah-baik
tanggapan kita terhadap sesebuah pandangan melalui proses timbal-balik antara
pandangan alam kita dan pandangan alam orang lain.
Dalam konteks contoh
tersebut, tanggapan bersifat timbal-balik antara Badar dan pertempuran-pertempuran
lain di dunia, supaya penghormatan kita terhadap Perang Badar tidak berteraskan
horizon yang sempit-jumud.
Contohnya,
mengagung-sucikan Perang Badar semata di atas teras jumlah kecil lawan jumlah
besar, atau semata kerana berperang pada waktu lapar dan dahaga, atau semata
kerana berperang tanpa kelengkapan senjata, atau semata kerana sikap beradabnya
para tentera terhadap Allah dan Rasul, atau semata kerana kebijaksanaan
strategi.
Jika penghormatan kita
terhadap Perang Badar hanya berteraskan salah satu atau gabungan satu teras
dengan satu teras tanpa secara menyeluruh, maka penghormatan ini boleh diruntuh-lunturkan
dengan pengetahuan tentang wujudnya pertempuran-pertempuran lain yang memiliki
teras sama. Jumlah kecil lawan besar. Berperang ketika lapar dan dahaga.
Berperang tanpa kelengkapan senjata. Berperang dengan kebijaksanaan strategi.
Berperang dengan kepatuhan terhadap Tuhan.
Senario yang sama ini juga
boleh berlaku dalam pandangan-pandangan alam kita yang lain, apabila kita tidak
membuat timbal-balik pandangan alam kita dengan pandangan alam orang lain.
Justeru, bagi saya secara peribadi, riadah ini amat membantu saya untuk terus
melakukan proses timbal-balik tersebut.
Sebagai penutup, dalam “aku
berfikir tentang orang lain, maka aku wujud sebagai orang itu”, apa yang
disebut sebagai ‘orang lain’ ini tidak mesti merujuk kepada individu lain
selain diri kita sendiri. Ia juga boleh merujuk kepada diri-diri dalam diri
kita sendiri. Sebagai contoh, diri saya yang lembut dan diri saya yang kasar.
Diri saya yang dewasa dan diri saya yang kecil. Diri saya yang optimis dan diri
saya yang pesimis. Diri saya yang pendiam dan diri saya yang ekspresif.
Walaupun pertentangan
diri di atas dinyatakan secara agak simplistik, yakni A dan B, nyatanya ia
lebih berselirat dan rumit daripada itu. Pernyataan secara simplistik ini hanya
sekadar untuk mewacanakannya sahaja.
Dan sebagaimana kita
boleh mengkelompokkan diri-diri insan (masyarakat; society) dalam dunia
zahir ke dalam kategorinya yang sesuai, diri-diri insan (society) dalam
diri kita sendiri (dunia kognitif) juga pada saya boleh dikelompokkan, di mana
pengkelompokkan ini diterjemahkan oleh Myers Briggs menerusi personaliti utama,
personaliti kedua dan personaliti shadow.
Polemik diri-diri dalam
diri dan pengkelompokannya ini digarapkan dengan baik oleh francais permainan
video merangkap anime Persona, yang boleh dirujukkan kembali terasnya
kepada teori oleh Carl Jung dan teori personaliti Myers Briggs.
Dan bagi saya secara
peribadi, sejak beberapa tahun yang lalu, situasi hidup saya membawa saya untuk
mengenali, memperakui dan bahkan menamakan personaliti-kolektif yang saya fikir
perlu dikelompokkan secara berbeza. Amir Zayyanid adalah salah satu daripadanya
. Proses penamaan-semula diri sendiri ini pernah diterjemahkan dengan baik
tentang sebab-musababnya, konflik pembawaannya, dan kesannya, oleh Paulo Coelho
di dalam The Fifth Mountain.
Sama seperti proses
timbal-balik antara penanggapan kita dan penanggapan orang lain, timbal-balik
antara penanggapan satu sisi diri dan satu sisi diri dalam diri kita ini juga
membantu kita dalam bermuhasabah dan memperbaiki penanggapan kita terhadap
sesuatu perkara. Membantu kita untuk merungkai ketidakjujur dalam diri
sekaligus memandu diri dalam mengharungi bias kognitif.
Bias kognitif dalam
berpandangan bukan mesti berlaku terhadap orang lain sahaja. Ia juga berlaku
terhadap diri sendiri. Misalan yang paling mudah telah digarapkan dalam filem
cinta dan seram, di mana satu hakikat perasaan, sama ada cinta atau takut,
dinafi-sembunyikan dan dialasankan oleh satu perasaan lain. Ketidakjujur
terhadap diri.
Justeru mengakhiri
catatan panjang ini, sesuai kiranya saya memetik kata-kata Maulana Jamaluddin
Rumi: “Semalam aku menjadi seorang pintar, maka aku ingin mengubah dunia. Hari
ini, aku menjadi seorang bijak, maka aku ingin mengubah diriku sendiri.”
Kerana kata Socrates,
“Alam adalah manusia besar, dan manusia adalah alam kecil.” Sama seperti buluh
yang sukar dilentur kecuali semasa rebungnya, begitulah alam sukar diubah
melainkan diubah bentuknya kecil, yakni manusia. Dan berbanding mengubah orang
lain, kita jauh lebih berkemampuan untuk mengubah diri sendiri.
Ambil pendirian, tetap
dalam pendirian, dan berani untuk mengubah pendirian apabila dituntut.
Pendirian sukar untuk diubah jika kita tidak meniliknya kembali. Salah satu
jalan untuk meniliknya adalah menerusi tilikan orang lain.
Kehidupan di masa
sekarang sememangnya bergerak pantas. Namun, dalam kita menjalani hidup dan
melihat kehidupan, sekali-sekala, perlahankanlah sejenak langkah, kalau tidak
boleh berhenti, lihat kehidupan orang lain dan menilik diri menerusinya. Misalnya,
berhenti sejenak melihat gambar ini dan renungkan, mengapa makcik itu duduk di
tepi jalan sendirian, apa yang terlintas dalam fikiran dan hatinya ketika duduk
di situ dan melihat orang berlalu-lalang di hadapannya.
- Get link
- X
- Other Apps
