ANOTASI TENTANG AQAL DALAM ISLAM


Amir Zayyanid – 16 April 2020 (9:12) – Bicara Buku [Teratak Dzihn]


Judul: Aqal Dalam Islam – Satu Tinjauan Epistemologi
Penulis: Mohd Zaidi bin Ismail
Penerbit: Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Tebal: 120 halaman
Harga: RM25


Membaca judulnya sahaja sudah cukup untuk menggamit minat bagi membacanya. Dewasa ini, lebih-lebih lagi dalam dunia yang sebegini canggih teknologinya, hampir siapa pun jua pasti pernah berhadapan dengan dikotomi antara agama dan sains, atau wahyu dan akal, atau iman dan fikiran.

Situasi yang membahagi atau memisahkan antara ahli fikir dan ahli iman, seolah-olah menggunakan akal fikiran dalam beragama itu suatu fataliti dan beragama dalam hal-hal yang sofistikated itu suatu kejumudan.

Adakah wajar keduanya ini saling dipertentangkan sedemikian rupa? Persoalan inilah yang menggamit kita untuk mengetahui bagaimanakah kedudukan aqal dalam Islam. Sejauhmana kefungsian aqal dalam memahami dan seterusnya menghidupi Islam.

Sebelum itu, terlebih dahulu bangkit kepada kita persoalan seputar apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan aqal ini? Apakah sama erti aqal dengan fikiran sebagaimana yang cenderung kita fahami?

Apakah ketika diberikan oleh Allah aqal kepada manusia ini, ia semata-mata bermaksud manusia itu dikurniakan upaya untuk berfikir? Apakah dengan berfikir itu sudah memaknai maqsud dan kefungsian aqal?

Jika diberikan sedikit penumpuan, sudah tentu pengertiannya tidak sama terutama kerana akar katanya pun berbeza. Justeru, permaknaan aqal dan aqal-fikiran itu sendiri perlu kita telusuri terlebih dahulu sebelum menyelami dikotomi itu tadi.

Di bahagian pendahuluan buku ini ada dinukilkan kata-kata Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas berkenaan aqal:

Akal itu ibarat penglihatan menerusi dua mata yang tilikannya telah diseimbangkan sehingga menjadi satu pandangan. Mata yang satu melihat yang zahir dan yang satu lagi melihat yang batin; dan keseimbangan pandangan mengenainyalah yang harus dituntut, kerana jikalau tiada demikian maka pandangan yang terlihat nanti seperti pandangan yang buta sebelah, atau yang juling-keliru.”

Sama ada buta pada yang zahir mahupun buta pada yang batin.

Dalam bahagian yang lebih lanjut, disebutkan bahawa aqal, yang boleh dimengertikan sebagai ‘saluran daripada dalam diri yang bukannya alat sebaliknya merupakan diri yang menanggap itu sendiri’ (diri ruhani yang wujud dalam diri jasmani), sebenarnya ia antara lain adalah mata hati.

Atau yang sering kita sebut sebagai pandangan basirah. Mata yang menilik pada hal yang batin, yang gunanya antara lain banyak untuk bermuhasabah diri, menadah rezeki faham, dan menerbitkan yakin.

Kemudian, dinukilkan pada bahagian yang lebih lanjut tentang penerangan ilmuwan terdahulu, seperti al-Ghazzali dan al-Isfahani yang mengatakan bahawa aqal itu turut membawa makna ‘ilmu’, dengan permaknaan yang melangkaui maklumat. Kualiti ilmu inilah yang malah menentukan sikap, perangai dan perlakuan seseorang.

Dalam kearifan lokal, terlebih lagi jika mendengarkan kata orang-orang tua, sering disebutkan ilmu itu sebagai lembaga. Hinggakan Hamka sendiri menamakan beberapa buah bukunya sebagai Lembaga Budi dan Lembaga Hikmat.

Mencerminkan betapa ilmu dan aqal itu bukanlah alat, sebaliknya diri yang menanggap itu sendiri. Menanggap sepertimana mata zahir menanggap hal yang zahir. Dan aqal, menanggap yang zahir dan yang batin.

Sebagaimana kita memahami perbezaan antara nyawa dan jasad, demikianlah analogi yang dapat kita fahami antara aqal dan otak, atau aqal dan fikiran. Justeru, dalam bahagian-bahagian lanjut di dalam buku ini, ada diterangkan tentang perhubungan antara aqal-naqal, aqal dan aqal-fikiran, dan aqal dan otak.

Kefahaman tentang perhubungan ini penting bagi menghindarkan kesalahfahaman dalam dikotomi antara zahir dan batin, atau hal materi dan ghaib. Supaya kita tidak terjerumus ke dalam faham materialisme yang menganggap bahawa wujud itu adalah segala apa yang terlihat pada zahir semata (dan mengesampingkan hal yang ghaib, atau hal-hal yang ghaib ini ditolak dari digolongkan sebagai ilmu).

Fahamn sebegini terdorong daripada semangat scientism, sebagaimana yang dapat kita lihat pada hari ini berlakunya dikotomi antara agama dan sains, akal dan wahyu, serta ahli agama dan ahli fikir. Hinggakan dalam beberapa keadaan, pandangan bersifat agama yang mengiringkan unsur-unsur kebatinan ditolak oleh semangat scientism, dan begitu pula sebaliknya.

Antara lain yang turut disebutkan di dalam buku ini adalah betapa semangat atau pendekatan Islam terhadap ilmu itu bercirikan tawhid (kesatuan-kesepaduan) dan adil-beradab (peletakan sesuatu pada tempatnya yang wajar). Kesepaduan antara aqal dan naqal (wahyu), serta peletakan aqal-naqal pada tempatnya yang wajar dalam agama Islam.

Disebutkan di dalam buku ini bahawa dalam epistemologi Islam, digariskan bahawa terdapat tiga saluran utama insan untuk memperoleh ilmu perihal hakikat-kebenaran di mana dua daripadanya melibatkan aqal dan naqal (wahyu), iaitu, (1) pancaindera yang sejahtera, (2) khabar yang benar (termasuk di dalamnya wahyu), dan (3) aqal.

Sebagai seorang Muslim yang mana kita dituntut untuk memahami dan menghidupi Islam, serta mengungguli pula hikmah yang hikmah ini antara lain adalah pengetahuan sains, maka perlu ke atas kita untuk memahami makna aqal dan duduk-peranannya dalam mencapai kedua-dua matlamat tersebut.

Dan buku Aqal Dalam Islam: Satu Tinjauan Epistemologi karangan tuan Mohd Zaidi bin Ismail ini sangat membantu dalam memahamkan kita akannya, dengan hanya menerusi kurang lebih 100 halaman sahaja.

Kandungannya pun tidaklah sepenuhnya berat dan niche. Boleh sahaja difahami oleh layman seperti kita, kecuali pada beberapa bahagian kecil.

Buku ini boleh dipinjam daripada Perpustakaan Negara Malaysia dan dibaca secara digital. Cuma format yang disediakan oleh PNM ini agak sukar sedikit untuk dibaca, terutama untuk membezakan antara bahagian nota kaki dan bahagian isi.

Justeru macam saya sendiri, rasanya lebih selesa jika berpeluang mendapatkan naskhah fizikalnya untuk memudahkan lagi pembacaan. Setidaknya, untuk membolehkan pemahaman terhadap kandungannya dicairkan sesuai dengan kefahaman peringkat layman.