KEMBALIKAN IMAN KE DALAM HATI UMAT TERLEBIH DAHULU



Amir Zayyanid – 11 Mac 2020 (2:18) – Bicara ar-Ra’y [Teratak Dzihn]


Antara yang memenuhi garis masa Facebook saya pada hari ini adalah tentang feminisme, patriarki dan matriarki. Topik sebegini antara lain mengingatkan saya kembali kepada temu bual Syeikh Hamzah Yuuf dengan Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas yang saya tonton beberapa bulan lepas.

Dalam temu bual tersebut, antara soalan yang diajukan oleh Syeikh Hamzah Yusuf adalah berkenaan peranan wanita dalam Islam. Sebagai seorang yang datang dari Amerika Syarikat (Barat), sudah tentulah persoalan sebegini antara yang tidak tinggal untuk ditanyakan oleh beliau.

Prof Syed Muhammd Naquib al-Attas memulakan jawapannya dengan mengajukan kembali soalan, “Andaikan saya bertanya, “Adakah terdapat mana-mana kenyataan (dalam nas) yang menyebutkan bahawa wanita tidak dibenarkan menuntut ilmu?”

Sudah tentulah tidak ada, bukan? Malah apabila bercakap tentang ilmu, antara nas yang lazim terlintas pada kita adalah hadis Nabi SAW, “Jadilah engkau (1) orang yang berilmu, (2) atau orang yang menuntut ilmu, (3) atau orang yang mahu mendengar ilmu, (4) atau orang yang menyukai ilmu, dan (5) janganlah engkau menjadi orang kelima maka kamu akan celaka.”

Dalam erti kata lain, masing-masing daripada kita ada peranan dalam ilmu pengetahuan, dan tidak menggolongkan diri dalam salah satu daripada empat golongan itu bukanlah anjuran baginda. Lebih daripada itu, tidak menyampaikan dan tidak mengamalkan ilmu juga bukan anjuran dalam agama kita.

Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas kemudiannya melanjutkan, “Kesamarataan tidak bermaksud, “Disebabkan orang lelaki boleh menjadi komander perang maka wanita juga boleh menjadi komander perang.” Idea kesamarataan sebegini sama sekali bukanlah kesamarataan itu sendiri.”

Erti kata lain, beliau mencemuh idea kesamarataan sebegini namun tidaklah menolak yang wanita boleh menjadi komander perang. Penting untuk kita membezakan premis di antara keduanya lantaran di sini lazimnya bermula bibit perang gender.

Tambahnya lagi, “Ini bukan zaman di mana umat Islam secara keseluruhan memahami segala perkara yang perlu difahami tentang Islam.” (Di sini termasuk saya sendiri, yang serba kurang dari ilmu terutamanya).

“Dan di dalam nas ada menyebutkan bahawa segala hukum-hakam (syariat) ini boleh diamalkan apabila Iman sudah dipasakkan. Dan saya fikir pada zaman ini, Iman belum lagi dipasakkan. Dan kita tidak boleh paksakan sesuatu yang sebegini (feminisme) dan kita tidak boleh bincangkan tentang hal sebegini.

Justeru pertama-tama sekali, kita perlu cuba untuk kembalikan Iman itu. Sudah tentu, Iman itu datang daripada Tuhan. Tetapi kita perlu persiapkan landasannya. Dan untuk menyiapkan landasannya, antara lain (maka) kita berbicara tentang akhlak, kita berbicara tentang etika, kita berbicara tentang pemikiran (falsafah secara kolektif), kita berbicara tentang kata-kata ahli sufi dan ahli kalam.

Cuma permasalahannya, ilmuwan masa kini belum mampu mengaitkan (mensintesiskan) idea-idea (tradisional) ini dengan permasalahan moden.”

Justeru, kita dapat melihat bagaimana Dunia Islam bergelut dengan permasalahan-permasalahan moden seperti perang gender. Walaupun Islam berjaya mengangkat darjat kaum wanita seawal 1400 tahun yang lalu, sepanjang rentang waktu itu, Islam belum pernah berhadapan dengan permasalahan perang gender. Permasalahan ini hanya meruncing di zaman moden, lebih khusus, pasca kemunduran Islam dan pasca Revolusi Industri (abad ke-17 dan 18) [Tamim Ansary].

Kalau boleh untuk dikatakan, mengangkat darjat kaum wanita bukan lagi menjadi perbahasan atau agenda utama Dunia Islam masa kini. Akan tetapi, bagaimana untuk menyelaraskan (bukan menyamatarakan) dan mengharmonikan antara kaum lelaki dan kaum wanita.

Kerana pada hari ini, perang gender jauh lebih meruncing berbanding penindasan gender. Hak-hak wanita sudah diperakui secara global, penindasan wanita sudah dibasmi (walau tidak secara keseluruhan), dan peralihan suasana ini mengejutkan patriarki yang belum terbiasa sekaligus mencetuskan perang gender dengan matriarki yang berleluasa.

Sebagaimana pada hari ini kita yang datang daripada segmen buku dan bukuwan mengembalikan kebanyakan permasalahan sosial, politik, ekonomi, etika dan sebagainya kepada pembacaan sebagai jalan penyelesaian walau seabstrak apa pun ia, individu-individu seperti Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas khususnya mengembalikan permasalahan sebegini kepada penta’diban.

Secara peribadi setakat ini, saya sendiri belum mampu berkongsikan pendefinisian konsep ta’dib atau adab yang beliau pelopori dan hanya mentaklidkan sahaja permaknaannya kepada permaknaan beliau dan mentaklidkan juga keyakinan ta’dib sebagai remedi permasalahan umat Islam moden.

Asas kepada keyakinan-taklid ini kalau boleh diterangkan secara mudah, adalah sebagaimana yang dibicarakan oleh saudara Talhah Wasabi (Book Surgeon) dalam salah satu video resensi bukunya yang berjudul, “Iqra’ Tanpa Bismirabbik.”

Bagaimana permasalahan yang bakal wujud akibat amalan membaca tanpa mengembalikan pembacaan itu kepada Tuhan.

Iqra’ bismirabbik.
Membaca, dengan nama Tuhan.
Menuntut dan menyebarkan ilmu, dengan sense of belonging kepada Islam.

Sebagaimana sense of belonging kita kepada sejarah, sains dan sebagainya ketika mempelajari dan menyebarkan ilmu-ilmu itu. Sebegitulah wajarnya sense of belonging kita kepada Islam; yakni mengembalikan segala sesuatu kepada Islam, bukan kerana kita seorang yang ‘alim tetapi kerana akrabnya kita dengan Islam sebagaimana akrabnya kita dengan bangsa, bahasa, negara, hiburan, makanan, ilmu yang mendarah-mendaging dalam diri kita.
Bukan juga dalam permaknaannya yang terhad kepada kepercayaan yang dianuti (agama/religion), akan tetapi kepada cara atau filosofi hidup (ad-deen). Bila kata ad-Deen, ia lebih cenderung bersifat sejagat dan bukan eksklusif. Cenderung bersifat tuntutan dan bukan elektif.

إنَّ الدِينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإسْلَامُ

Bukan semata bermaksud agama yang diterima di sisi Allah hanyalah Islam, akan tetapi hanya Islam filosofi hidup yang diterima oleh Allah. Hanya hidup dengan cara dan falsafah Islam, keredhaan Allah dapat dicapai.

Begitu juga;

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمْ الْإِسْلَامَ دِينًا

Yang  disempurnakan pada hari itu bukan sekadar agama, tetapi filosofi hidup manusia sejagat, merangkumi segala hal. Dan yang diredhai itu bukan sekadar agama Islam, tetapi filosofi hidup Islam untuk dihidupi oleh manusia sejagat.

Atas sebab itu, kita boleh lihat bagaimana ketika umat Islam di zaman dahulu mengamalkan Islam sebagai ad-deen dan menganut Islam sebagai agama, kita dimuliakan. Dan bilamana kita meninggalkan Islam sebagai ad-deen dan ada pula yang meninggalkan Islam sebagai agama, kita dihinakan. Dan bilamana ad-deen itu diterapkan oleh orang bukan-Islam seperti Barat dan Jepun, mereka meraih kemajuan. Sebab yang memajukan dan menggemilangkan dunia Islam di zaman dahulu bukanlah agama Islam semata, tetapi ad-deenul Islam juga.

Islam sebagai filosofi hidup, yang tidak hanya terkongkong pada penempelan wahyu, atau pada hari ini Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas menyebutkan gagasan ini sebagai Ru’yat al-Islam li al-Wujud (Visi atau Pandangan Islam tentang Kewujudan).

Tambah menarik, lima ayat pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad, Rasul umat akhir zaman, menggunakan perkataan yang membawa maksud umum dan bukan khusus, iaitu Rabb dan Insan, bukannya Ilaah dan Mukmin.

إقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِىْ خَلَقْ
خَلَقَ الْإنْسَانَ مِنْ عَلَقْ
إقْرَاْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ
الّذِىْ عَلَّمَ بِالْقَلَمُ
عَلَّمَ الْإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

Nota: Temu bual antara Syeikh Hamzah Yusuf dan Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas ini dipetik daripada pautan berikut: