- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Pautan ke artikel asal:
Nota Penterjemah: Sebahagian daripada naratif sejarah yang dibawakan di dalam artikel ini, terutama berkenaan Raja Cholan di dalam Sulalatus Salatin sebagai Chola kurang dipersetujui oleh penterjemah setelah merujukkannya kepada pihak yang berkecimpung dalam bidang sejarah Melayu.
SUMBER
Wu Mingren. (26 November 2019). Whatever Happened to Srivijaya, Forgotten
Maritime Trade Center? Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/srivijaya-0012910
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-asia/srivijaya-0012910
Penterjemah:
Amir Zayyanid
Srivijaya (sering
disebut sebagai Empayar Srivijaya) merupakan sebuah kuasa talasokrasi (negara
yang berteraskan kuasa laut) yang mencapai kegemilangan pada kurun ke-7 hingga
kurun ke-13 Masihi. Empayar ini bertapak di Kepulauan Sumatera (kini Indonesia)
dan merupakan kuasa dominan di sana, melebarkan pengaruhnya ke Kepulauan Jawa
dan Semenanjung Melayu. Walaupun para pemerintah Srivijaya lazim melakukan
penaklukan bagi meluaskan pengaruh empayar mereka, ia bukanlah kaedah yang
utama.
Sebaliknya, mereka
lebih cenderung meluaskan pengaruh melalui jalan perdagangan. Malahan, Srivijaya
lebih dikenang menerusi hubungan perdagangannya berbanding kempen
ketenteraannya, teruama jika dibandingkan dengan Majapahit di Jawa yang lebih
agresif.
Malangnya, Srivijaya
dilupakan hampir secara sepenuhnya pada hari ini, terutama di luar rantau Asia
Tenggara. Bahkan di Indonesia dan Malaysia sendiri, kewujudan empayar tersebut
hampir dilupakan buat tempoh yang cukup lama sesudah ketumbangannya.
Nama ‘Srivijaya’
merupakan kombinasi dua buah perkataan Sanskrit, iaitu ‘sri’ yang
bermaksud ‘bersinar’ atau ‘cerah’, dan ‘vijaya’ yang bermaksud ‘menang’
atau ‘unggul’. Empayar ini turut dikenali dengan pelbagai nama lain, menurut
sumber yang menyebutkannya.
Misalnya, China
memanggil empayar tersebut sebagai Sanfotsi, atau San Fo Qi. Orang Arab pula
menyebutnya sebagai Zabaq. Ia turut dikenali sebagai Melayu oleh suku Khmer,
dan Yavadesh atau Javadeh bagi bahasa Sanskrit dan Pali.
I CHING MENGEMBARA KE
SRIVIJAYA
Sebutan terawal
berkenaan Srivijaya boleh ditemukan dalam tulisan-tulisan I Ching (juga dieja
sebagai Yi Jing), seorang sami Buddha dari China yang hidup pada zaman Dinasti
Tang. Pada tahun 671 Masihi, beliau berlayar (menaiki sebuah kapal Parsi) dari
pelabuhan Guangfu (kini Guangzhou) dan memulakan perjalanannya menuju ke India.
Destinasinya tidak lain dan tidak bukan ialah universiti Buddha yang masyhur di
sana, iaitu di Nalanda, Bihar (wilayah timur di India moden). Tujuannya ke sana
adalah untuk melanjutkan pengajiannya dalam Buddhisme.
![]() |
| Gambaran I Ching (juga dikenali sebagai I-Tsing atau Yi Jing), sami kurun ke-7 yang menziarahi Srivijaya |
Sudah tentu, I Ching
bukanlah pelajar China pertama yang mengembara ke India lantaran telah wujud
sami-sami lain yang mendahuluinya. Dicatatkan bahawa I Ching secara khusus
sangat mengagumi dua orang sami Buddha dari China, iaitu Fa Xian yang
mengembara ke India pada kurun ke-4/5 Masihi, dan Xuan Zhang, seorang sami yang
hidup hampir sezaman dengan I Ching.
Namun berbeza dengan
kedua sami tersebut, I Ching mengembara ke India dengan melalui jalan laut. Jalan
darat yang bakal membawanya merentasi Asia Tengah dan Himalaya bukanlah satu
pilihan yang baik pada waktu itu kerana berlakunya kekacauan politik di Tibet
dan Afghanistan.
Walaupun rekod-rekod
pengembaraan I Ching tidak banyak menarik perhatian sejarahwan jika
dibandingkan dengan rekod Fa Xian dan Xuan Zhang, ia bermanfaat sebagai sumber
maklumat utama berkenaan Srivijaya. Bukti arkeologi perihal Srivijaya boleh
dikatakan amat sedikit, hinggakan sebahagian sejarahwan meragui kewujudannya.
Tambahan lagi, masyarakat Srivijaya kelihatannya seperti tidak banyak menulis
tentang sejarah mereka sendiri (atau mereka sudah pun menulis, cuma rekod-rekod
tersebut musnah atau hilang).
Apapun, setelah
berlayar selama 22 hari, I Ching pun tiba di sebuah tempat yang diterima secara
umum oleh sejarahwan sebagai Palembang, yang terletak di Pulau Sumatera dan
merupakan jantung empayar Srivijaya. Sami tersebut menetap di sana selama enam
bulan, dan memanfaatkan tempoh tersebut untuk mempelajari tatabahasa Sanskrit
dan bahasa Melayu. Melalui kenyataan ini, kita boleh mengandaikan bahawa
Srivijaya merupakan sebuah pusat pendidikan Buddhisme yang utama di rantau
berkenaan.
I Ching sendiri
melaporkan bahawa Srivijaya mempunyai lebih seribu orang cendekiawan Buddha.
Selepas menetap di Palembang, I Ching melanjutkan pengembaraannya dan
meluangkan masa selama setahun untuk mempelajari Sanskrit di kuil Buddha yang
dikenali sebagai Vahara, yan terletak di pelabuhan Tamralipti (di delta Sungai
Ganges) sebelum meneruskan perjalanan ke Nalanda.
![]() |
| Peta perjalanan Yi jing, termasuklah Srivijaya |
I Ching menetap di
Nalanda selama 11 tahun, sebelum pulang ke China melalui jalan laut. Dalam
perjalanan pulang, sami itu sekali lagi berhenti di Srivijaya dan kali ini,
beliau menetap di Palembang selama lapan tahun. Sepanjang tempoh tersebut, I
Ching menterjemahkan manuskrip-manuskrip yang beliau kumpulkan ketika berada di
Nalanda, di samping menyiapkan dua buah karya yang sangat penting, iaitu The
Record of Buddhism as Practices in India Sent Home from the Southern Seas
dan The Memoirs of Eminent Monks who Visited India and Neighbouring Regions
in Search on the Law during the Great Tang Dynasty.
Dua buah karya ini dihantar
pulang ke China dari Srivijaya pada tahun 692 Masihi. Sebuah insiden yang
menarik berlaku pada tahun 689 Masihi. Pada tahun tersebut, I Ching kehabisan
dakwat dan kertas yang kononnya tidak terdapat di Srivijaya pada masa itu.
Justeru, beliau pun pergi ke pelabuhan untuk mengutus surat ke kampung
halamannya bagi meminta dihantarkan bekalan barangan tersebut. Ketika beliau
sedang mengarat surat itu, tanpa dijangka kapal tersebut mula berlayar dengan I
Ching sedang berada di atasnya.
Oleh hal yang demikian,
beliau pun tidak semena-mena pulang ke China. Ketika berada di sana, beliau
merekrut empat orang pembantu dan berlayar kembali ke Srivijaya. Ketiadaan
bekalan dakwat dan kertas di Srivijaya kelihatan sebagai suatu kenyataan yang
aneh, memandangkan ia merupakan pusat pendidikan Buddhisme yang unggul.
![]() |
| Petikan lembaran dari karya Yi jing yang berjudul ‘Buddhist Monastic Traditions of Southern Asia’ |
PENULISAN SRIVIJAYA
PURBA
Ketiadaan bekalan
dakwat dan kertas di Srivijaya membawa kepada timbulnya spekulasi bahawa
kononnya empayar tersebut tidak mempunyai sebarang sistem tulisan, justeru
tidak mereka tidak memerlukan alat-alat tulis. Walau bagaimanapun, pemahaman
sebegini sama sekali tidak benar memandangkan terdapat sejumlah prasasti
ditemui di Palembang. Selain di Palembang, terdapat juga prasasti Srivijaya
yang ditemui di bahagian selatan Sumatera.
Namun anehnya, tiada
prasasti yang ditemui di kawasan-kawasan taklukan Srivijaya yang lain, seperti
di bahagian utara Sumatera, Jawa dan Semenanjung Melaka. Antara contoh prasasti
Srivijaya ini termasuklah prasasti Talang Tuwo yang ditemui oleh Louis Constant
Westernenk pada tahun 1920 di kaki Bukit Seguntang, di wilayah Palembang.
Prasasti yang bertarikh
684 Masihi ini mengandungi 206 patah perkataan yang boleh dibahagikan kepada
Bahasa Melayu Lama (118 perkataan) dan bahasa Sanskrit (89 perkataan). Ia
ditulis dalam sistem tulisan yang dikenali sebagai Pallava (berikutan
kemiripannya dengan tulian piagam Pallava pada sekitar era yang sama). Prasasti
ini didirikan oleh Dapunta Hyang (gelaran Melayu yang menyamai ‘raja’) Sri
Jayanasa bagi memperingati pembinaan sebuah taman bernama Sri Ksetra.
Prasasti Talang Tuwo
bukanlah satu-satunya prasasti yang didirikan oleh Sri Jayanasa. Pada
hakikatnya, kesemua 10 buah prasasti utama di Srivijaya didirikan pada era
pemerintahan beliau. Hal ini sekaligus membuatkan seperti tiada pemerintah
Srivijaya lain yang merekodkan proklamasi mereka di batu. Apapun,
prasasti-prasasti ini merupakan sumber maklumat penting berkenaan sejarah
Srivijaya dan membekalkan pengetahuan yang mendalam tentang empayar tersebut,
walaupun dari kacamata kelas pemerintah.
Kandungan prasasti
Talang Tuwo agak berbeza jika dibandingkan dengan prasasti-prasasti lain,
lantaran kebanyakannya merupakan sumpah kesetiaan kepada raja. Prasasti lain
yang tidak mengandungi sumpah kesetiaan sebegini ialah prasasti Kedukan Bukit
yang bertarikh 683/682 Masihi. Menurut prasasti tersebut, Sri Jayanasa
melancarkan sebuah ekspedisi ketenteraan melalui darat dan laut.
![]() |
| Prasasti Talang Tuwo dari Srivijaya |
Sebilangan sejarahwan
menjelaskan bahawa walaupun Srivijaya menguasai Palembang, kawasan pedalaman di
pulau itu belum lagi berada di bawah jajahannya. Justeru, ekspedisi ini
bermaksud untuk memasukkan wilayah tersebut ke dalam kekuasaan Srivijaya.
Penjelasan lain lebih menumpu pada perkataan siddhayarta, yang boleh
diterjemahkan sebagai ‘seni magis’ atau ‘tuah’ atau ‘rahmat’.
Memandangkan matlamat
ekspedisi Sri Jayanasa disifatkan sebagai untuk meraih siddhayarta, maka
penjelasan bagi versi ini mendakwa bahawa prasasti tersebut didirikan bagi
merekodkan perjalanan suci yang dilakukan oleh raja, yang mungkin menuju ke
Bukit Seguntang. Walau apapun keadaannya, Sri Jayanasa berjaya dalam misinya
dan berupaya membawa Srivijaya ke kemuncak kegemilangannya.
![]() |
| Borobudur siap dibina semasa era Samaratunga, pemerintah Srivijaya dari Dinasti Sailendra |
SRIVIJAYA MENJADI KUASA
BESAR
Pada kurun-kurun
berikutnya, Srivijaya sememangnya menjadi kuasa besar di rantau itu. Perluasan pengaruh
Srivijaya ke Jawa dan Semenanjung Melayu bermaksud seluruh Selat Melaka berada
dalam takluk kekuasaannya.
Hal ini juga membawa
maksud empayar tersebut memegang titik-penting antara China dan India di Jalan
Sutera Laut sekaligus meraih kekayaan menerusi cukai yang dikenakan ke atas
kapal-kapal dagang yang lalu-lalang di wilayahnya. Tambahan, dokumen-dokumen
Arab dan China mencatatkan bahawa Srivijaya merupakan sumber produk hutan dan
wangian.
Lantaran barangan
berharga ini dihasilkan di kawasan pedalaman Sumatera, maka sewajarnya
Srivijaya melebarkan pengaruhnya ke wilayah tersebut agar barang dagangan itu
dapat dibawa terus ke pelabuhan-pelabuhannya. Pengaruh Srivijaya juga tersebar
ke kawasan melangkaui Pulau Sumatera. Misalnya, para pemerintah Srivijaya turut
meluaskan kuasanya ke atas kerajaan-kerajaan kecil jiran, seperti Dinasti
Sailendra di Jawa Tengah, yang membina Borobudur.
KEMUNDURAN EMPAYAR
SRIVIJAYA
Namun, kegemilangan
Srivijaya ini tidak berkekalan. Pada tahun 1025 Masihi, Rajendra Chola I, iaitu
pemerintah Dinasti Chola dari Tamil Nadu di selatan India bertindak melancarkan
ekspedisi ketenteraan ke atas Srivijaya. Salah sebuah pelabuhan utama mereka,
iaitu Kedah yang berada di bahagian utara Semenanjung Melayu, dikuasai buat
beberapa tempoh. Dalam dua dekad berikutnya, Chola melancarkan serangan ke atas
Srivijaya.
Walaupun Srivijaya
berjaya menangkis serangan musuh, kekuatan mereka sedikit-sebanyak terjejas.
Serangan Chola ini merupakan peristiwa penting dalam sejarah di rantau itu, hinggakan
memori tentang insiden ini disematkan di dalam Sejarah Melayu (Malay Annals),
walaupun dalam versi yang sedikit kabur.
Dalam karya sastera
yang dikarang di Melaka pada kurun ke-15/16 Masihi ini, Raja Chola dikenali
sebagai Raja Chulan. Beliau disebutkan sebagai raja yang pemerintahannya
terbentang dari timur ke barat, kecuali China. Justeru, Raja Chulan berhasrat
untuk menakluk China dan menyiapkan sebuah ekspedisi ketenteraan bagi tujuan
itu.
![]() |
| Sejarah Melayu, menceritakan tentang serangan Chola ke atas Srivijaya |
Ketika Raja Chulan tiba
di Temasik (nama lama Singapura), berita tentang hasratnya yang mahu menyerang
China itu sampai ke pengetahuan maharaja China. Maharaja kemudian memanggil
para menterinya untuk memutuskan tindakan susulan. Perdana menteri mencadangkan
kepada maharaja agar sebuah kapal bocor yang dikendalikan oleh orang-orang tua
dihantar bagi bertemu dengan Raja Chulan di Temasik. Beberapa batang pokok yang
berbuah turut diletakkan ke dalam kapal dan anak-anak kapal dibekalkan dengan
jarum.
Tatkala kapal tersebut
tiba di Temasik, anak-anak kapal dibawa menghadap Raja Chulan, yang bertanyakan
kepada mereka tentang jarak perjalanan dari pulau ke China. Mereka membalas
bahawa semasa meninggalkan China, mereka masih muda dan baru sahaja menanam
beberapa biji benih di atas kapal, dan sekarang sudah tumbuh membesar serta
mengeluarkan buah-buahan.
Malah, jarum-jarum yang
mereka miliki ini dahulunya merupakan batang besi yang setebal lengan mereka.
Tatkala mendengar jawapan mereka itu, Raja Chulan pun membatalkan hasratnya
untuk menyerang China. Sebaliknya, beliau memutuskan untuk meneroka dasar laut,
yang mengandungi sebuah lagi kisah lain.
Kekuatan Srivijaya yang
terjejas akibat serangan Chola mendorong kepada longgarnya cengkaman kekuasaannya
ke atas wilayah-wilayah serantau. Apapun, dalam dua kurun berikutnya, Srivijaya
terus mendominasi rantau tersebut. Serangan Chola ini juga menghumban Palembang
ke zaman kemundurannya.
![]() |
| Menjelang penghujung kurun ke-8, ibu kota dipindah ke Jawa tengah, semasa Dinasti Sailendra menjadi maharaja Srivijaya |
Kemunduran ini
diparahkan lagi oleh pengubahan laluan perdagangan pada kurun ke-11. Sebagai
susulan, Jambi, yang terletak jauh di utara Palembang, bangkit menjadi kota
utama Srivijaya. Hal ini dibuktikan menerusi dokumen-dokumen China yang
merekodkan bahawa antara tahun 1070 dan 1088 Masihi, Srivijaya menghantar
perutusan dari Palembang dan Jambi.
Pada tahun 1079, sebuah
perutusan dari Palembang dan Jambi mengunjungi China. Dua perutusan lagi, iaitu
pada 1082 dan 1088 dihantar ke China oleh Jambi. Hal ini membawa maksud
menjelang kurun ke-11, Jambi telah mengambil-alih kedudukan Palembang sebagai
kota utama Srivijaya.
Pengakhiran Srivijaya
berlaku pada tahun 1288, apabila Palembang, Jambi serta kebanyakan wilayahnya
jatuh ke tangan Singhasari. Singhasari merupakan sebuah kerajaan yang berpusat
di Jawa Timur dan bangkit berkuasa setelah Srivijaya mengalami kemunduran pada
kurun ke-11. Singhasari sendiri tidak dapat bertahan lama, lantran Sumatera tumbang
ke tangan Majapahit pada tahun 1293, tidak lama selepas ia ditakluk oleh
Singhasari.
Apapun, keturunan
diraja Srivijaya terus kekal berkuasa walau sesudah ketumbangannya. Menurut
tradisi, pengasas Melaka (di Semenanjung Melayu) yang bernama Parameswara merupakan
seorang putera Srivijaya dari Palembang.
Walau bagaimanapun,
boleh dikatakan bahawa Srivijaya dilupakan buat tempoh yang cukup lama sesudah
ketumbangannya. Menjelang awal kurun ke-20, kenangan terhadap empayar ini
hilang sepenuhnya, termasuklah dalam lingkungan penduduk Sumatera sendiri.
Maklumat tentang Srivijaya hanya ditemukan semula pada 1920an oleh George
Coedes, seorang sejarahwan dan ahli epigrafi dari Perancis.
Pada tahun 1918, Coedes
menerbitkan sebuah kertas kajian yang menunjukkan bukti kewujudan Srivijaya
menerusi hubungkait antara prasasti yang ditemui dan teks-teks yang menyebut
perihal empayar berkenaan. Kajian Coedes ini diteruskan pada dekad-dekad yang
menyusul, justeru beliau dikreditkan sebagai individu yang menghidupkan semula
tamadun yang dilupakan ini.
Nota Penterjemah: Sebahagian daripada naratif sejarah yang dibawakan di dalam artikel ini, terutama berkenaan Raja Cholan di dalam Sulalatus Salatin sebagai Chola kurang dipersetujui oleh penterjemah setelah merujukkannya kepada pihak yang berkecimpung dalam bidang sejarah Melayu.
SUMBER
- Coedes, G. 1968. The Indianized States of South-East Asia. University of Hawaii Press.
- Hall, K. 1985. Maritime Trade and State Development in Early Southeast Asia. University of Hawaii Press.
- Miksic, J. and Goh, G. 2017. Ancient Southeast Asia. Routledge.
- O’Reilly, D. 2007. Early Civilizations of Southeast Asia. Altamira Press.
- De Casparis, J. 1982. Some Notes on the Epigraphic Heritage of Srivijaya. SPAFA Digest.
- Government of Singapore, National Library Board. 2019. Sri Vijaya-Malayu.
- Hebalkar, S. 1999. An International Port of Srivijaya Palembang (Sumatra). Proceedings of the Indian History Congress.
- New World Encyclopedia. 2015. Srivijaya.
- New World Encyclopedia. 2018. I Ching (monk).
- Sen, T. 2006. The Travel Records of Chinese Pilgrims Faxian, Xuanzang and Yijing. Education About Asia.
- Szczepanski, K. 2018. The Srivijaya Empire.
- The Editors of Encyclopaedia Britannica. 2019. Srivijaya Empire.
- Wolters, O. 2019. The Malay kingdom of Srivijaya-Palembang.
- Get link
- X
- Other Apps







