MAHAVIRA: MENINGGALKAN KEMEWAHAN DEMI MENGHIDUPKAN JAINISME

 

Pautan ke artikel asal:
Wu Mingren. (14 Jun 2018). Mahavira: Abandoning Luxury to Revive Jainism. Ancient Origins.
https://www.ancient-origins.net/history-famous-people/mahavira-abandoning-luxury-revive-jainism-0010202

 

Penterjemah:  Amir Zayyanid

 

Mahavira (bermaksud ‘Wira Ulung’) merupakan seorang ketua agama dalam kalangan masyarakat India purba, yang turut dipercayai sebagai pengasas Jainisme (namun ramai juga yang menganggap agama Jain sudah wujud sejak sekian lama dan Mahavira hanya bertanggungjawab menghidup dan memperbaharuinya sahaja). Mahavira juga dihormati dalam kalangan penganut Jain sebagai Tirthankara ke-24 (Tirthankara bermaksud ‘orang yang telah merentasi sungai Samsara’). Beliau hidup pada kurun ke-6 Sebelum Masehi dan berkemungkinan sezaman dengan Buddha. Sama seperti pengasas Buddhisme, Mahavira dilahirkan dalam kelas sosial Kshatriya dan membesar sebagai seorang putera. Namun kemudian, beliau meninggalkan kesenangan dunia untuk menjadi seorang pertapa.

Selepas meraih kevala atau pencerahan, Mahavira mengembara sebagai seorang guru kerohanian yang bertanggungjawab menuntun murid-muridnya mencapai kevala. Beliau juga dikatakan telah meraih moksha, atau pembebasan diri dari kitaran kematian dan kehidupan semula, dan meninggal dunia pada usia 72 tahun.

 

Imej Mahavira dari koleksi peribadi Jules Jain

 

KEHIDUPAN AWAL MAHAVIRA

Menurut sumber tradisi, Mahavira dilahirkan pada tahun 599 Sebelum Masehi dalam sebuah keluarga diraja yang menetap di Bihar moden. Nama asalnya adalah Vardhamana (bermaksud ‘bertambah’ atau ‘tumbuh’), yang menyimbolkan kelimpahan harta-kemewahan keluarga dek kelahirannya.

Bapa Mahavira bernama Siddharta, seorang raja (yang memerintah Nata atau Jnatri) manakala ibunya pula sama ada seorang Brahmin bernama Devananda atau seorang Kshatriya bernama Trishala/Videhadinna/Priyakarini. Menurut penganut Jain, selepas Mahavira dilahirkan, beliau diambil oleh Indra si raja dewa dalam Hinduisme untuk dimandikan di sungai susu kayangan dan menjalani upacara yang selayaknya bagi seseorang yang bakal menjadi Tirthankara.

 

Harinaigameshin membawa bayi Mahavira kepada Ratu Trishala, imej dari Kalpasutra

 

Berikutan statusnya sebagai putera seorang raja (atau pembesar), Mahavira hidup dalam serba kemewahan. Namun, kehidupannya berubah setelah mencapai usia 30 tahun di mana beliau mengubah gaya hidup lama menjadi lebih sederhana dan kedana. Ada juga sumber yang mendakwa beliau hidup membujang sepanjang usia, walaupun sumber lain menyatakan beliau sempat berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan sebelum menjalani kehidupan bertapa.

 

MENJALANI KEHIDUPAN SEBAGAI PERTAPA

Sepanjang 12 tahun setengah, Mahavira bermeditasi, berpuasa, dan menyerahkan tubuhnya dijamah alam, haiwan, dan serangga. Beliau juga menghindari sebarang tingkah ingkar, khususnya mengancam dan menggangu hidupan-hidupan lain. Pertapaannya ini dipercayai bertujuan untuk menundukkan nafsu syahwat dan keterikatannya pada duniawi. Dakwa sumber Jain lagi, Mahavira kononnya berjaya mencapai kevala dan tidak hanya berhenti di situ, beliau turut membimbing anak-anak muridnya untuk turut mencapai pencerahan yang sama sepertinya.

Ajaran Mahavira kebanyakannya berasaskan ajaran yang disebarkan oleh Parshavanatha, iaiu Tirthankara ke-23. Penganut Jain mempercayai bahawa Mahavira bukanlah pengasas agama mereka, sebaliknya hanya bertanggungjawab memperbaharui dan menyusun-kemas doktrin mitologi, kosmologi, dan sistem kepercayaan metafiziknya.

 

Mahavira dalam sebuah manuskrip 1825M

 

AJARAN-AJARAN MAHAVIRA

Mahavira juga menggubal peraturan hidup buat sami-sami, biarawati-biarawati dan pengamal Jain secara umum. Sebelum meninggal dunia, beliau sempat membimbing seramai 14 000 orang sami dan 36 000 orang biarawati. Intisari ajaran beliau berkisar pada lima sumpah setia (mahavratas) – iaitu menghindari perbuatan zalim (ahimsa), berlaku jujur (satya), tidak sesekali mencuri (asetya), memelihara kesucian diri (brahmacharya), dan ketidakterikatan pada duniawi (aparigraha).

Ahimsa merupakan salah satu intipati ajaran Mahavira yang meninggalkan kesan berpanjangan dalam falsafah India. Kelima-lima sumpah setia ini bertujuan untuk membimbing para pengikut Mahavira dalam mencapai kevala. Mahavira menghembuskan nafas terakhirnya di Pava, Bihar, pada tahun 527 Sebelum Masehi ketika berusia 72 tahun.

 

Jata agama Jain dengan ‘Lima Sumpah Setia’

 

SUMBER